..: Převod financí OPD z železnic na silnice se zřejmě konat nebude :..

Lokomotiva 363.062 Praha-Vyšehrad, foto: Andrew33 Praha — Plán bývalého ministra dopravy Víta Bárty převést do silniční výstavby devět miliard korun z Operačního programu Doprava (OPD), původně určených pro železniční infrastrukturu, se nakonec neuskuteční. Převod by musela schválit Evropská komise, u které je předpokládán odmítavý postoj z hlediska opodstatnění převodu — podle evropské dopravní strategie totiž investice na železnici nejsou méně potřebné, než ty do silniční sítě, a proto je nastaveno stejné množství prostředků z evropských dotací pro oba druhy dopravy. Podle současného ministra Radka Šmerdy je dnes ve hře převod nižší částky, přibližně 4,7 miliardy korun, ze strukturálních fondů EU. Takové přesunutí financí se ovšem rovněž nejeví jako reálné: o podobnou realokaci peněz již dříve žádalo Polsko, které nakonec s požadavkem neuspělo. Dotace v rámci OPD zachované pro potřeby železnice tak bude možno využít na rekonstrukci trati 171 Praha – Beroun, 071 Nymburk – Mladá Boleslav, 240 v úseku Brno – Zastávka u Brna nebo modernizace v Břeclavském uzlu.

VRT Kolin - Ryn-Mohan, foto: Deutsche Bahn Financování železniční dopravy je relativně dobře zajištěno, a tak si může Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dovolit vypisovat i objemné zakázky například na další fáze rekonstrukce třetího tranzitního koridoru Praha – Plzeň, nejpravděpodobněji pro zmíněný úsek Praha – Beroun. Naproti tomu silniční doprava se bude muset uskromnit, jelikož už jen na financování současných, již zadaných zakázek, chybí přibližně dvacet miliard korun. Nejen z tohoto důvodu prozatím pozastavilo Ministerstvo dopravy čerpání evropských prostředků z OPD pro některé z prioritních os silniční a lodní dopravy.

Samotná SŽDC je navíc pod tlakem majoritního osobního dopravce a krajů, aby časový plán investic přehodnotila. Např. trať 171 Praha – Beroun vykazuje dosažení stropu své kapacity a její technický stav je velmi vážný. Podle náměstka hejtmana Středočeského kraje Robina Povšíka a náměstka generálního ředitele drah Antonína Blažka je zřejmé, že rychlá oprava trati Praha – Nučice – Beroun jako záložní a následná oprava trati podél řeky Berounky jsou nevyhnutelné. S počátkem prací se počítá nejpozději v příštím roce namísto plánovaného roku 2019.

Zdroj: E15.cz, Ministerstvo dopravy, České dráhy


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.5.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
12.05.2011 (16:52)  
Robert-Antonio:

Jedním z těch opatření je právě dvojkolejka, aby se malé zpoždění nezačalo hned lavinovitě šířit. Navatovaný JŘ a nečekání na přípoje můžete zařídit na trati s hustým místním provozem (na Zlínce bych si to ještě dokázal představit), ale ne na 031, kde jezdí rychlíky.
Soubor relativně malých úprav infrastruktury v okolí HK, který jsem uvedl v jednom z předchozích příspěvků, by znamenal umožnění vést Sp/R Pardubice - Liberec i Hradec Králové - Trutnov (ideálně spíš Pardubice - HK - Trutnov - Vrchlabí) v hodinovém, nikoliv pouze dvouhodinovém intervalu.

Jedním z těch opatření sice je i dvoukolejka, ovšem je to opatření zatraceně drahé.

Ale ono je to v podstatě jedno, bohužel, i když přesun financí OPD z železnic na silnice se zřejmě konat nebude, tak to nebude v okolí HK znamenat takové úpravy, které by zavedení hodinového taktu vlaků Pardubice - Liberec a (Pardubice - ) HK - Trutnov (-Vrchlabí), resp. vznik taktové skupiny v HK v X:30, umožnily.
11.05.2011 (13:41)  
M
Myslel jsem si, že druhou odpovědí DJovi jsem odpověděl i tobě, ale holt musím polopatě: Mýto slouží i jako regulační nástroj. Kamiony holt pojedou větší oklikou (pokud se jim to vůbec vyplatí) anebo nepojedou vůbec. Pokud vyznáváš ideologii, že kamiony prostě jezdí za každou cenu, a jakékoliv regulace je jen přesunou jinam, pak doporučuji diskutovat na autoweb.cz, tam ti to možná uvěří :)
registrovaný uživatel M 
11.05.2011 (9:58)  
Asi se ti to nezobrazilo, tak jeste jednou:
Kdyz se zpoplatni prujezd mestem Bucovice, Letovice, Hulin, Zabreh nebo Trebic, tak tim kamiony vyzenou jako kam? Do tunelu, ktere vedou pod vsemi silnicemi I.tridy, ale moc se o nich nepise? Opravdu velmi inteligentni napad...
11.05.2011 (9:55)  
DJ

Zde jsou tak jako tak potřeba opatření zajišťující, aby ty vlaky jezdily pokud možno včas
Jedním z těch opatření je právě dvojkolejka, aby se malé zpoždění nezačalo hned lavinovitě šířit. Navatovaný JŘ a nečekání na přípoje můžete zařídit na trati s hustým místním provozem (na Zlínce bych si to ještě dokázal představit), ale ne na 031, kde jezdí rychlíky. Čekat 2 h na další rychlík není totéž jako čekat 15 min na další osobák (a s ujížděním přípojů v Hradci mám opakovanou smutnou zkušenost)
Jednokolejka mezi Pardubicemi a Rosicemi je sice problém, ale malý – pořád je lepší, když se vlaky mohou míjet kdekoliv mezi Rosicemi a Hradcem, než když se musí křižovat jen v Rosicích, Stéblové a Čeperce. Chrudimské vlaky mohou jet v obou směrech ve svazku s hradeckými vlaky, stejně oba směry jsou v Pardubicích navázané na EC skupinu.

mýto v centru města vyžene kamiony ze města pryč - na obchvat. :-)
Což platí v ideálním světě, nicméně v české realitě, kde:
1. obchvat problém s tranzitem neřeší, jen ho šoupne o pár stovek metrů dál
2. stát nemá peníze ani na opravu stávajících silnic, EU stopla přesun 9 miliard na silnice, takže ani Bártova "osekaná" superkoncepce není finančně reálná
...je mýto nejlepším nástrojem, jak regulovat provoz kamionů skrz obce, aniž byste utrácel za obchvat. Naopak vám ještě přinese penízky do státní kasy :)

M

Nejak jsem nezaznamenal, ze by Nemci hlasali, ze zeleznicni doprava je drazsi.
Nevím co hlásají Němci, ale tvrdils to ty v předešlém příspěvku :)

Ale nove dalnice kdekoliv v Evrope jsou patrne jeste dozvuky WWII...
Ano, idea dálnic jakožto veřejné služby zdarma vznikla krátce před WWII, po válce většina států tuto tradici převzala a drží se jí dodnes. Chápu že pro tebe jako kamioňáka je tahle tradice velmi výhodná (podobně jako pro ČD je výhodná tradice unitárních národních železnic), takže máš pocit, že tento model je jediný možný :)
registrovaný uživatel M 
10.05.2011 (1:17)  
Od doby, co bylo vynalezeno mýto, není obchvat jediným řešením, jak vyhnat kamiony z měst
Kdyz se zpoplatni prujezd mestem Bucovice, Letovice, Hulin, Zabreh nebo Trebic, tak tim kamiony vyzenou jako kam? Do tunelu, ktere vedou pod vsemi silnicemi I.tridy, ale moc se o nich nepise? Opravdu velmi inteligentni napad...

Nejak jsem nezaznamenal, ze by Nemci hlasali, ze zeleznicni doprava je drazsi. Kdyby ano, tak by asi nestaveli ty vsechny VRT. Slo o to, ze neexistuje rozvinuta zeme (i ty, kde toho Hitler moc nepostavil), ktera by neinvestovala do dalnic. Ale nove dalnice kdekoliv v Evrope jsou patrne jeste dozvuky WWII...
registrovaný uživatel DJ 
10.05.2011 (1:03)  
Na papíře samozřejmě vyjezdíte na jednokolejce i 15minutový interval, v praxi se vám tam budou nekontrolovaně šířit zpoždění kvůli čekání na vykřižování.
Při 15-timinutovém intervalu se dají předpokládat nulové čekací doby ve stanicích, tím se dá riziko zpoždění eliminovat.
Další eliminací přenášení zpoždění je dostatečné "navatování" jízdního řádu.

Toto platí například pro Zlínku, kde by se mohl uplatnit obousměrný 15-timinutový interval. Vzorem by mohla být tato jednokolejná trať: http://www.oebb.at/de/Fahrplanauskunft/Aktuelles_Kursbuch/Detail_142/kif142_11.pdf

A u příměstských tratí se dá nedostatečná kapacita jednokolené tratě vyřešit tím, že soupravy budou jezdit "proti směru špičky" spojené, takže "interval 15 minut" nemusí znamenat 8 vlaků osobní přepravy za hodinu, ale i 6 nebo případně jen 5.


A zpožděné vlaky se vám třeba kolem Hradce budou kupit, stačí rychlíky od Liberce a Trutnova.
Zde jsou tak jako tak potřeba opatření zajišťující, aby ty vlaky jezdily pokud možno včas, už jen kvůli vzájemnému křižování na dalších jednokolejkách (celé tratě 030 a 032) a kvůli přípojům na ostatní tratě, případně autobusové spoje, i v jiných stanicích, než v HK a okolí.

I když dojde ke zdvoukolejnění Opatovice - Stéblová, tak to nebude vycházet z hlediska míjení vlaků ideálně, a pořád tam bude zůstávat jednokolejný "špunt" v Pardubicích mezi hl. n. a RnL, kterým musejí projet nejen všechny vlaky Pardubice - HK, ale i všechny vlaky Pardubice - Chrudim (tímto úsekem dokonce jede každý vlak dvakrát).

Od doby, co bylo vynalezeno mýto, není obchvat jediným řešením, jak vyhnat kamiony z měst :)
Pojmy "mýto" a "obchvat" se přece v tomto případě nevylučují, ale naopak doplňují - mýto v centru města vyžene kamiony ze města pryč - na obchvat. :-)
10.05.2011 (0:46)  
M
Ano, Německo mi v téhle debatě začínalo chybět :) Zapomněls dodat, že v zemi, kde se dálnice začaly stavět systémem "dem deutschen Volke" jakožto veřejná služba zdarma bez jakékoliv vazby na ekonomiku provozu a tato tradice vesele pokračovala i po přechodu z hitlerovského socialismu na adenauerovský, se samozřejmě lehce dokáže, že jakákoliv silnice "je potřeba" a železniční doprava je dražší než silniční.
10.05.2011 (0:32)  
DJ
1. Na papíře samozřejmě vyjezdíte na jednokolejce i 15minutový interval, v praxi se vám tam budou nekontrolovaně šířit zpoždění kvůli čekání na vykřižování. A zpožděné vlaky se vám třeba kolem Hradce budou kupit, stačí rychlíky od Liberce a Trutnova.
2. Od doby, co bylo vynalezeno mýto, není obchvat jediným řešením, jak vyhnat kamiony z měst :)
registrovaný uživatel DJ 
09.05.2011 (0:03)  
Miškin:

O víkendech - vlak od Křenovic přijede do Brna 26 minut po sudé hodině, dále směr Letovice pokračuje 3 minuty po liché hodině.
Ten posun časové polohy o půl hodiny by tam byl možný už dnes, ale kdyby se třeba měl posílit víkendový interval mezi Brnem a Křenovicemi až na hodinový, tak už by tam to křižování do Hostěrádek-Rešova vycházelo.
09.05.2011 (0:00)  
DJ- který vlak z Křenovic hor.n. má v Brně takový prostoj? Vůbec si takový nevybavuji. Ale pokud existuje (to by pro mě byla nová informace), pak by to trochu měnilo merito věci. Jinak si osobně jako důležitější stavbu umím představit výhybnu Brno- Komárov a s ní související zdvoukolejnění úseku souběhu tratí 300 a 340. A náklady by byly určitě nižší.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko