Dunajská Streda — Od úterý do čtvrtka předvádí český dopravce RegioJet na Slovensku dieselovou jednotku Talent, které plánuje od března 2012 nasadit na vysoutěženou linku Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Jednotkou řady 643 Talent se můžete od 26. do 28. dubna svézt za jednosměrné akviziční jízdné 50 centů. V úterý odvezl stroj 643.860 první spoj s VIP hosty, z nichž zmiňme například ministra dopravy SR Jána Figeľa, z Bratislavy do Dunajské Stredy a zpět. Do čtvrtka můžete využít některých z veřejných spojů: dnes 12.41 z Komárna do Bratislavy, 15.08 či 18.40 z Bratislavy do Dunajské Stredy, popř. 17.05 v opačném směru; ve čtvrtek 6.12 z Dunajské Stredy do Bratislavy a pak do Komárna v 7.53 a zpět v 12.41, viz web dopravce.
Jednotku v bílé barvě, která dočasně získala loga společnosti RegioJet, provozuje v současnosti německý dopravce Eurobahn ze skupiny Keolis na linkách RB 71 Bielefeld – Bünde – Rahden a RB 73 Bielefeld – Lemgo v německé spolkové zemi Severní Porýní–Vestfálsko. Vozidlo je však registrováno na společnost Prignitzer Eisenbahn–Gesellschaft (PEG), patřící pod skupinu Netinera, německou dceřinnou společnost Italských státních drah (FS), která vznikla za účelem převzetí německé části Arriva od konzernu DB. Devět podobných jednotek starých asi pět let si RegioJet na svůj devítiletý provoz dotované linky pronajme na operativní leasing, možná i tu, kterou na Slovensku tento týden předvádí. Do nového působiště v Bratislavě je převeze začátkem roku 2012.
Zatímco české kraje RegioJet v minulých letech souhlasně odmítaly, na Slovensku plánuje rozšíření svých projektů. Ačkoliv o vozech pro dálkové spoje není nic známo, v létě můžeme očekávat start vlaků InterCity na trase Praha – Ostrava – Žilina. Od 4. března 2012 přibude linka Bratislava – Komárno získaná v rámci veřejné soutěže MDVRR SR vypsané předcházejícím ministrem dopravy Lubomírem Vážným pouze za účelem přímého zadání výkonů ZSSK a získání dotací z Operačního programu doprava (OPD). Pro další roky se ale RegioJet poohlíží i po relaci Bratislava – Žilina – Košice. Minimálně regionální výkony mají přejít pod slovenskou divizi RegioJetu, jakmile se stane certifikovaným dopravcem. Lze očekávat, že RegioJet se zúčastní i dalšího výběrového řízení na regionální dopravu na Slovensku; výzva k němu byla ve věstníku TED zveřejněna koncem prosince minulého roku.
Obchodní ředitel českého RegioJetu Jiří Schmidt pro ČTK potvrdil, že podobné testovací jízdy se uskuteční začátkem roku 2012, jakmile bude mít společnost k dispozici objednané Talenty.
Zdroje: RegioJet, MDVRR SR, ŽelPage, iDnes, ČTK/Finanční noviny, ERA, Eurobahn (Wikipedia); foto: MDVRR SR, Marián Rajnoha
O čistotě toho výběrového řízení asi ví každý svoje a opět si na to každý udělá svůj názor. Ale proběhlo podle zákona a tak asi není co řešit.
Já chápu, že výkony o 100% vyšší za cenu o 60% vyšší znamenají nižší cenu na jednotku výkonu. Otázkou ale je, jestli ty výkony musí opravdu být vyšší, což si netroufám posoudit. Ale pokud slovenské MD zcela nenadále zdvojnásobí počet spojů na jediné trati a na ostatních nechá vše při starém, je to přinejmenším podezřelé.
Ten pocit efektivity (náklady o 60% a výkony o 100% vyšší) se pokusím přenést ze železnice do sociální oblasti:
Stát vyplácí každý měsíc sociální dávky ve výši 1 mld celkem 200.000 osob; každá "socka" tedy dostává 5000.
Zdá se to být neefetivní, tak to "zefektivníme". Budeme vyplácet 1,6 mld 400.000 osob. Každý tedy dostane místo 5000 jen 4000. Ale občanům samozřejmě neřekneme, že teď utrácíme o 60% víc. Radši jim řekneme, že každá socka teď dostává o 20% míň.
Asi tak to nejako vyzerá - chýba koncepcia, nehladiac na dopravcu. Myslím, že ani RF a nikto v tejto diskusii netúži po úrovni služieb, ktoré poskytuje ZSSK.
priklad prvy: ak v obchode kupite dve flasky zavaranych uhoriek za 8 EUR namiesto jednej za 5 EUR, poviete doma manzelke, ze ste kupili drahsie?
priklad druhy: ak mam 0,5 l tesco vodky za 5 EUR a 1,0 l vodky Smirnoff za 8 EUR je ta tesco vodka lacnejsia? No je, akurat ze Smirnoffky je 2x viac a je o niekolko levelov kvalitnejsia.
V com sa zhodneme je to, ze sa malo urobit vyberove konanie. Na druhej strane ako poznam internetove diskusie, vzdy sa najde dost ludi co budu reptat ze to dostal niekto iny ako ZSSK ( v CR zase CD)
PS zelpage uz sledujem niekolko rokov, ale az tato diskusia ma prinutila sa zaregistrovat.
Rastislav Farkaš) Myslím, že GVD 2012 nebude tak tragický. Podle mých informací se má v objednávce změnit jedno slovíčko, které dost podstatně zlepší možnosti tvorby grafikonu. Evidentně MDVRR přichází k rozumu.
Takze kdyz bude Felicie za 400 a Superb za 420, tak beres Felicii a poblahoprejes si, ze jsi usetril 20 tisic?
Pripadne, kdyz se zacnou stavet dalnice za 150M/km (v dnesni kvalite!), tak i tohle danovy poplatnik (presneji ten, ktery bydli v jinem regionu) zneguje, protoze porad je to vydaj.
Je to sice pravda, ale soucasne zcela absurdni...
Nicmene, ja to myslel obecne, ne na nikoho konkretniho
Konkretne ted budu reagovat na ty nemecky cmaranice, co se neobtezoval ani umyt. Tak jeste ze vlaky ZSR jsou super. A mnohem lepsi, nez nejaky nemecky. To je jasny...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.