Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Jinak si pochopitelně uvědomuju že nelze udržovat v kopřivách několikanásobek "ostrých provozních" vozů, ale jisté nemalé procento (20%? 50%? - myslím tedy z "špičkové potřeby") vozů které splňují alespoň základní bezpečnostní podmínky pro to aby mohly vyjet by tam být schované mohlo, to přece zase tolik nestojí, prakticky jen víc barvy a oleje na to aby je udrželi bez většího reznutí...
Když nám tu budou "rakouská" Bmz jezdit na průměrných vlacích a B (a AB350) se válet v kopřivách jako záloha nebo posila tak to už by byl pokrok...
Bývaly doby, kdy nám v takové situaci pan Knop neustále opakoval, abysme dali POZOR u nástupiště xy, že souprava bude posunovat.
- odstaveni pro poruchu cehokoliv (nebo obecne neschopnost) ... casto si clovek rekne, ze lepsi cokoliv nez nic, ale netopici vuz v zime by se stal zcela jiste tercem kritiky, i kdyby bylo vsem jasne, ze to je pouze bonus navic. A mohou byt kurioznejsi duvody odstaveni - neni to tak davno, co se z vlaku 129 vyrazovala hospoda proto, ze jeden pracovnik obsluhy byl udajne tak zlitej, ze nebyl schopen vstat ze zeme. Celkove byl proto vuz oznacen za nezpusobily.
- vuz ceka na konkretni vlak, zpravidla je odstaven mimo spicku; pokud takto stoji i ve spicce, je asi neco ne zcela vhodne naplanovano
- vuz slouzi jako zaloha pro pripad nutnosti sestavit nahradni soupravu, zde je naopak stani behem spicky naprosto opravnene, spis vidim potencialni problem v neodliseni od predchoziho pripadu, kdy se "ted" sice posle vse co ma kola ale za hodinu uz nemame co poslat. Jenze to muze byt i naopak, ted budem cekat, protoze je sance, ze ani za hodinu jeste kmen nedorazi, takze si par vozu jeste nechame ve stanici. A ono to prijede vcas, takze se lidi mackaj "zbytecne".
- vuz ceka na uklid (nebo uklid probiha)
- vuz nesplnuje pozadavky na vykon, kam ma byt zarazen - typicky poslat Bt na korytor na rychlik bude znamenat pruser s rychlosti, Bafik pripojeny na konec osobaku by zase prinasel problemy tam, kde je cestou uvrat a on neni staven na sily uprostred vlaku. Dalsim prikladem muze byt vlak za hranice, kam nektere vozy nesmi.
- vuz by byl, ale neni cim pripojit (takove sibovani s celym vlakem vcetne lidi proste chvili trva)
- pripojenim dalsiho vozu by klesla dynamika jizdy a nestihal by se JR ... treba takova 842 nebo Hydra se dvemi uz je docela drsna, pokud jede zastavkovy osobak (na rychliku by se to jeste dalo, ale ty rozjezdy)
- vuz je volny, ale jen se "nekomu" nechce ho do vlaku pripojit, bo by s tim bylo vice papirovani - typicky pruser vlaku mimo spicku, ktere jsou vymistenkovany par dni dopredu a je jasne, ze se bude stat i v chodbicce... vagony by byly, ale nekdo by musel racit zvednout sve pozadi a delat to, za co je placen. Alternativne stav popisovany nyni na K-repu, kdy vozy jedou, ale jsou zamcene - technicky jim nic nebrani vozit lidi, jedou na mycku (nebo zpatky), jen by se nekdo musel uracit to povolit. Vysledkem je situace, ze nektere dny jsou odemcene a obsazene, jindy se lidi mackaj, bo jsou zavrene - podle toho, kdo je zrovna ten den v praci.
No vidíte, není divu, že většina lidí z toho pátečního dobytčáku vlaky proklíná, a jak je příležitost, tak si koupí nějakou ojetou šunku. Prostě žádný problém...?
Jenže ani těhle mizerných vagonů zřejmě není dost.
Martin Michl: 2+2 a nesedi v te ctverici jen jeden clovek.
No a kolik je 2+2-1? Pravdu má 240.025, 26.03.2011 (23:48).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.