..: České dráhy nakoupí ojeté vozy z Rakouska :..

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.

1216.226 táhne rychlík Brno - Wien s vozy Bmz 21-70 a ABmz 21-90 ÖBB, foto: horymírPořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.

První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.

151.011 v čele IC 540 Hutník projíždí obloukem u zastávky Klučov, v soupravě vůz s vozem Bmz 21-70 ÖBB, foto: Josef PetrákAčkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.

Zdroj: České dráhy, iDnes


Keltman , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2011 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
24.03.2011 (21:31)  
Michal Jaros: Muzete se prosim vyjadrit k uvedenymu typu podvozku? Pisete ze vozy maji byt vybaveny typem SF200 - nicmene, vyrobeny byly s podvozky SGP V, se kterymi minimalne velka cast techto Bmz stale jezdi. Je opravdu jasne, ze vozy pro CD budou osazeny SF200?
24.03.2011 (21:16)  
Sim - pokud vím, cena místenky do Německa je stejná jako do Plzně, takže to je prakticky jedno.
24.03.2011 (21:13)  
tarten : Druhá možnost, než přesvědčit právníky, že provedené výběrko ÖBB stačí i pro ČD.
Myslíte, že byste přesvědčil soud, že vaše jednání - v rozporu s českým občanským zákoníkem bylo v souladu z rakouským občanských zákoníkem z roku 1811, který v době Rakouska a Rakouska-Uherska na českém území platil, tak proč ho neuznávat i nyní.

Prostě výběrko bylo provedeno podle rakouského práva a podmínek zadavatele.
Jedinou právně čistou by mohlo být, že ÖBB si ty RJ koupí a zaplatí a pak vypíší výběrové řízení na zájemce o odkup existujících vozidel s tím, že buď ze svého zaplatí úpravy vozidel podle požadavku zájemce nebo si to zájemce zaplatí sám a o tuto částku se sníží kupní cena ...

Jiří Hovorka : Co je ale zarážející, že na Bimzy se muselo dlouho vypisovat VŘ. Na rakouská Bmz však nikoli. Čím se tyto nákupy liší, že to lze najednou bez VŘ?
Zřejmě tím, že Bimz měla být vozidla za zůstatkovou cenu, zatímco Bmz jsou zřejmě za cenu šrotu.

ÖBB dostanou stejné peníze, jaké by dostaly za šrot, ale ušetří na rozložení vozů ... Prostě rozumný obchod ...
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.03.2011 (20:52)  
honzatvs (14:58): tak mezi Nelahozevsí a Lovosicema rozhodně není 160 v celém úseku.
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.03.2011 (20:29)  
Mr. T: přesně tak, do každého rychlíku bych zařadil aspoň jeden velkoprostor.
registrovaný uživatel Mr. T 
24.03.2011 (20:25)  
Co se týká diskuze velkoprostor vs. kupé, tak podle mého názoru by bylo ideální řešení kombinovat vozy v soupravě, ale ono těch Bp, zas tak moc není... Vždyť na EC/IC je běžné, že si pasažér může vybrat mezi velkoprostorem a kupé, ale v jedničce to bohužel nejde a všichni jsou nuceni cestovat např. přesvíceným Ampz apod. A co se týká zkušeností s Bp na plzeňských rychlících, tak pamatuji většinou dost obuté vozy...
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.03.2011 (20:18)  
Sim: jsou to spoje 78x, jezdí každé 2 hodiny, dneska jsem si zajel až do těch Lovosic. Mně se zase nestává, že by měly aspoň jednu z vámi uváděných závad. Ještě jezdí jedna souprava na jednom spoji nějak přes den, nevím v kolik přesně na libereckém rychlíku brejlovec + BDs+ B+ B a ten taky bývá perfektní, dokonce jsem se divil, že ty gumy takový kolem dveří a oken ani nesjou strouchnivělý. A to nemluvím o těch modernizovaných, ty jezdí na těch Cheb - Praha a s tím vůbec nejezdím.

Pravda je, že když jsem jel asi před 3 rokama bčkama Praha - Olomouc, tak tam byl nějaký horší, dveře od kupé nedržely ve spodní kolejničce, takže se klimbaly podle jízdy v oblouku. Ale z Děčína si nemůžu stěžovat ani v nejmenším. (To jen ty nemodernizované 053, který se objevují na Liberečáku už jen vyjímečně se nestává, aby něco neměly).
24.03.2011 (19:38)  
Diskuse na téma kupé Vs. velkoprostor je neadekvátní. Parta mladých lidí jedoucích na týden pod stan si ráda sedne do kupé, kde si bude moct vytáhnout kytaru a zazpívat si. Naproti tomu studentovi jedoucímu na kolej by se společnost takových lidí nelíbila, tak si sedne do velkoprostoru, kde bude mít větší prostor a klid na učení. V každém rychlíku by měly být zavedeny oba typy vozů, a každý ať si vybere podle svého gusta.

Taktéž je to s diskusí na téma komfortu vozů B. Ne vždy záleží na tom, jestli je vůz modernizovaný nebo ne, ale kdo tam před vámi seděl (a kdy se naposledy myl). Někteří lidé dokáží během své jízdy (buhvíjak) zasmradit kupé natolik, že je vám jedno, zda sedíte na nových pohodlných sedačkách, hlavně abyste už odtamtud byli pryč :D Také je to otázka, jak je o vozy dopravcem pečováno. K čemu je platná modernizace, když dopravce vagon alespoň jednou za čas nevydesinfikuje. Vozy B v původní podobě jsou zastaralé, jak po stránce technické, tak po stránce interieru. Pokud je jejich modernizace provedena kvalitně a je o ně náležitě pečováno, nevidím důvod proč by nemohly nadále setrvat na odpovídajících tratích.

Obnova vozového parku je fajn, ale tady si nejsem jistý, zda zrovna nákup ojetých, ač lepších vozů je to pravé. Rychlost 160 km/h i nízká hlučnost je dobrá, jen ten interiér není nic okouzlujícího, ale to se při jejich (podezřele nízké) ceně dá předpokládat. Pokud budou vozy v dobrém technickém stavu a ČD obnoví zastaralejší interiér, má jejich nákup smysl.
registrovaný uživatel Sim 
24.03.2011 (19:17)  
strejcekms > presne to je ten duvod, proc jsem tam psal, ze se jedna pouze o pripad. A bohuzel se bojim, ze to tak dopadne. Ono treba v tu nedeli jsem byl na useku Praha - Plzen jedinym cestujicim v jednicce :-X .... asi dostatecne vymluvne.

peta303 > pekne popsano ... chapu ze se nekomu zamlouva vic kupe a jinemu grossraum, ale stazenim Bp jsme prisli o aspon mizivou moznost vyberu (navic ty vozy nejezdily na Cheb, takze to nebyl vyber mezi salmonelou a zloutenkou jako ted), coz je spatne uz samo o sobe.

Mimochodem, plati stale jeste to pravidlo, ze na cestu z Plzne do Prahy neni mozne koupit mistenku v casti soupravy, jedouci z Nemecka? To mi totiz prijde na tom vsem nejvetsi podraz... kdyz si cestujici chtel posichrovat, ze bude sedet, mohl si koupit jedine to A / AB / B / BDs, prestoze na druhem konci soupravy jela jednotkova emzeta a dvojkovy B(p)ee/Bm.
24.03.2011 (19:09)  
Jirka Panther - v plzeňském Bčku a ticho? Leda ve snu, se špunty a nasazenými hluchátky... Stačí srovnat s vozy na Mnichovácích a i skoro hluchý musí přiznat, že rozdíl je i u pouhého Bpee proti B diametrální, o kultuře chodu nemluvě. A i když jsou lepší vozy na mnichovácích nasazené také podudržované a snesly by mnohem častější očistu, na humusnost plzeňských koženek v této republice nemá nic.

Jinými slovy - já se na den, kdy se těch koženkových křápů na 170ce dál za Plzeň zbavíme, těším jak na smilování.

A dost možná je to spolu se zkrácením pobytu v Plzni max. na 10 minut poslední šance, jak ještě mohou ČD zvrátit situaci, kdy jim na trati ubyly 2/3 cestujících. A pouze výlukami to nebylo (naopak, stará Karosa je proti B zlatá, především však čistá).

Jinak velkoprostory - na chebácích a klatovácích jezdívaly dva vozy Bp (a bylo to to nejlepší v celé soupravě), kterým nebylo co vytknout. Za plzeňskou neúdržbu a pravidelnou obutost stejně jako Bdbmsee nemohou. Teď byly odeslány do HK a vyměněny za vrakoidní žloutenky.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko