Curych — Světové prvenství Švýcarů v ježdění vlakem má i svou stinnou stránku — ranní špičky. Nejvýrazněji ji pociťují statisíce lidí, kteří denně dojíždějí za prací a studiem do největšího švýcarského města Curychu (385 000 obyvatel, celkem přes 1,5 milionu obyvatel v hodinové dostupnosti), zejména na linkách S5 a S12. Politici a odborníci v kantonu Curych diskutují o možném přeložení začátku výuky na středních školách a učilištích. Podle průzkumů v tomto kantonu tvoří studenti středních škol místy přes 50 % ranních cestujících.
Studenti si přispí?
Poslanec kantonálního parlamentu Marcel Burlet navrhl v interpelaci, aby se zde začátek výuky na středních školách a učilištích posunul na 9 hodin ráno. Dnes musí švýcarští školáci vstávat tak, aby byli ve škole v 7.30. Poslanec Burlet se rovněž domnívá, že toto opatření vyřeší problém s malátností studentů na ranních hodinách. Naproti tomu učitelé fyziky a matematiky uvádějí, že studenti jsou po ránu nejvnímavější. Dominik Benz, absolvent kantonální školy v Rychenbergu, došel ve své maturitní práci k závěru, že studenti by v průměru nejraději začínali s výukou v 8.20. O co později ovšem studenti usednou do lavic, o to později musí skončit. Tedy opět ve špičce, tentokrát ovšem odpolední. Curyšský dopravní svaz (organizátor integrované dopravy s většími pravomocemi než v ČR) ZVV si je této skutečnosti vědom. Jeho tisková mluvčí Ursula Hess hovoří o „přesunutí problému“.
Zdražení špiček?
Výše uvedený návrh je třeba zasadit do kontextu novodobých dějin švýcarské veřejné dopravy, která po zavedení důsledně hodinového intervalu a zejména po realizaci první etapy konceptu Bahn 2000 slaví fenomenální úspěch v nárůstu přepravních proudů. Tento úspěch samozřejmě v curyšské aglomeraci, ale třeba i na relaci Curych – Bern (hodina jízdy bez zastavení, každou půlhodinu), naráží na své kapacitní a ekonomické meze. V posledních letech se čas od času objevují návrhy na zdražení jízdného v pracovní dny mezi osmou a devátou hodinou ranní. Tyto návrhy však vždy narazí na tuhý odpor veřejnosti. Alternativa spočívající v posunutí začátku výuky, jakkoliv zní revolučně, je tedy brána vážně, a nelze vyloučit, že ji kanton Curych nakonec v nějaké formě uplatní jako „menší zlo“.
Komentář autora: Prozíravá dopravní politika a kvalitní veřejná debata – možná inspirace pro ČR
Článek jsem napsal jako svého druhu „pohled do budoucnosti“. Většina z nás, kterým leží na srdci rozvoj železniční a veřejné dopravy v českých zemích, by byla asi šťastná, kdybychom mohli podobné problémy řešit i u nás. Je třeba si uvědomit, že světového prvenství v cestování vlakem dosáhli švýcarští pracovníci ve veřejné dopravě nejen svou příslovečnou pílí a důkladností, ale také promyšleným plánováním a důsledným vysvětlováním svých záměrů veřejnosti, která nakonec posvětila Bahn 2000 v referendu, stejně jako polickým představitelům. Teprve poté, co političtí představitelé na všech úrovních vzali rozvoj veřejné dopravy za svůj, daly se věci do pohybu. Ke konstruktivní diskusi přispívá také tradičně vysoká kultura švýcarské veřejné debaty. V případě plánovaných železničních novostaveb či změn v nabídce jízdního řádu probíhá schvalovací řízení naprosto otevřeně. Odlišné názory jsou respektovány a osobní útoky jsou výjimkou. Oponenti se soustředí na věcnou argumentaci a směřují k dosažení konsensu, tedy oboustranně přijatelného řešení.
Zdroj: Tages-Anzeiger, NZZ Online, ZVV, Wikipedie
spis bych byl pro posunuti zacatku vyuky na skole na 0900 z jineho duvodu: proste vstavani casne rano organismu neprospiva, to je dokazany. odpocinutej clovek (resp vyspalej, kvalitne vyhajanej, treba i se spetkou sexu pred usnutim...) podava lepsi vykon, nez frojtr, kterej vstal rano ve 0400, aby mohl v 0555 pichnout prichod do fabriky... asi s tim ma co docineni i marie terezie a franz jozef, a nasledky si neseme dodnes.
ale obavam se, ze spicka, i kdyz ji rozredime na delsi usek, porad zustane spickou. a lidi v tom busu (vlaku) bude porad mraky. proste je to dan za to, ze muzeme a chodime pracovat...
V oblastech, kde je hustější dopravní obslužnost nevidím problém. Ale co v oblastech, kde jedou dva autobusy denně - ráno tam, odpoledne zpět. Tam se o nějakých posunech ve začátcích vyučování moc bavit nemůžeme. Navrhuji tedy experiment - zavést zkušebně ve dvou, třech krajích a po roce, dvou vyhodnotit vliv posunu vyučování na znalosti žáků a studentů a vliv na na změnu obsazenosti spojů. Pokud by se toto ujalo, paradoxně to může v hůře obsluhovaných oblastech dopravě pomoci - bude se muset navýšit počet spojů, aby se prodloužená dopravní špička odvezla a tím se může zvrátit i negativní trend úbytku cestujících VHD
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.