Curych — Světové prvenství Švýcarů v ježdění vlakem má i svou stinnou stránku — ranní špičky. Nejvýrazněji ji pociťují statisíce lidí, kteří denně dojíždějí za prací a studiem do největšího švýcarského města Curychu (385 000 obyvatel, celkem přes 1,5 milionu obyvatel v hodinové dostupnosti), zejména na linkách S5 a S12. Politici a odborníci v kantonu Curych diskutují o možném přeložení začátku výuky na středních školách a učilištích. Podle průzkumů v tomto kantonu tvoří studenti středních škol místy přes 50 % ranních cestujících.
Studenti si přispí?
Poslanec kantonálního parlamentu Marcel Burlet navrhl v interpelaci, aby se zde začátek výuky na středních školách a učilištích posunul na 9 hodin ráno. Dnes musí švýcarští školáci vstávat tak, aby byli ve škole v 7.30. Poslanec Burlet se rovněž domnívá, že toto opatření vyřeší problém s malátností studentů na ranních hodinách. Naproti tomu učitelé fyziky a matematiky uvádějí, že studenti jsou po ránu nejvnímavější. Dominik Benz, absolvent kantonální školy v Rychenbergu, došel ve své maturitní práci k závěru, že studenti by v průměru nejraději začínali s výukou v 8.20. O co později ovšem studenti usednou do lavic, o to později musí skončit. Tedy opět ve špičce, tentokrát ovšem odpolední. Curyšský dopravní svaz (organizátor integrované dopravy s většími pravomocemi než v ČR) ZVV si je této skutečnosti vědom. Jeho tisková mluvčí Ursula Hess hovoří o „přesunutí problému“.
Zdražení špiček?
Výše uvedený návrh je třeba zasadit do kontextu novodobých dějin švýcarské veřejné dopravy, která po zavedení důsledně hodinového intervalu a zejména po realizaci první etapy konceptu Bahn 2000 slaví fenomenální úspěch v nárůstu přepravních proudů. Tento úspěch samozřejmě v curyšské aglomeraci, ale třeba i na relaci Curych – Bern (hodina jízdy bez zastavení, každou půlhodinu), naráží na své kapacitní a ekonomické meze. V posledních letech se čas od času objevují návrhy na zdražení jízdného v pracovní dny mezi osmou a devátou hodinou ranní. Tyto návrhy však vždy narazí na tuhý odpor veřejnosti. Alternativa spočívající v posunutí začátku výuky, jakkoliv zní revolučně, je tedy brána vážně, a nelze vyloučit, že ji kanton Curych nakonec v nějaké formě uplatní jako „menší zlo“.
Komentář autora: Prozíravá dopravní politika a kvalitní veřejná debata – možná inspirace pro ČR
Článek jsem napsal jako svého druhu „pohled do budoucnosti“. Většina z nás, kterým leží na srdci rozvoj železniční a veřejné dopravy v českých zemích, by byla asi šťastná, kdybychom mohli podobné problémy řešit i u nás. Je třeba si uvědomit, že světového prvenství v cestování vlakem dosáhli švýcarští pracovníci ve veřejné dopravě nejen svou příslovečnou pílí a důkladností, ale také promyšleným plánováním a důsledným vysvětlováním svých záměrů veřejnosti, která nakonec posvětila Bahn 2000 v referendu, stejně jako polickým představitelům. Teprve poté, co političtí představitelé na všech úrovních vzali rozvoj veřejné dopravy za svůj, daly se věci do pohybu. Ke konstruktivní diskusi přispívá také tradičně vysoká kultura švýcarské veřejné debaty. V případě plánovaných železničních novostaveb či změn v nabídce jízdního řádu probíhá schvalovací řízení naprosto otevřeně. Odlišné názory jsou respektovány a osobní útoky jsou výjimkou. Oponenti se soustředí na věcnou argumentaci a směřují k dosažení konsensu, tedy oboustranně přijatelného řešení.
Zdroj: Tages-Anzeiger, NZZ Online, ZVV, Wikipedie
Švýcaři a Moraváci si "naběhli". To já, který stále hlídám "pevnou hráz socialismu a míru" 80km západně od Prahy mám docela klid. I v pondělí v žákovských spojích si sednu (i když pohodlí se přibližuje konzervě na sardinky ala Student Agency, nebo Pendolino). Za mých studií jezdily vlaky Praha-Plzeň v průměru jednou za 3 hodiny (auta a autobusy nebyly) a to bylo maso jak dnes popisuje Ewík. Nyní jezdí každou hodinu (sice díky stavbě pomaleji - systémová cestovní rychlost 40km/h nikoho nepřiláká) a plné využití je jen ve špičkách Praha - Hořovice a Rokycany - Plzeň. Až bude hotový koridor, tak cestovní rychlost stoupne na 60km/h (počítáno pro srovnání na silniční vzdálenost) a jsem tedy zvědav jak se to promítne. OVa-OL je dnes cca 80km/h a jak vidno, stačí na přeplnění 8mivozových EC (2.tř).
Nedělám si iluze, že by to tady na západě také fungovalo, kdybychom dosáhli mezi Prahou a Plzní 80km/h - tzn. Praha-Plzeň systémově za hodinu. Jenže Klausovi a Zemanovi soudruzi se orientovali stále na Moskvu a Balkán, takže do západní Evropy máme i po slavné koridorizaci jednokolejné kozí dráhy. Nyní to konečně došlo současnému ministru "maseratimu", avšak ten už nemá prachy, tak skončíme u 60km/h, což může spolehlivě konkurovat jen koňským povozům.
Ještě qěci: někteří lidé mohou vstát kdykoliv a začnou fungovat kolem 10:00. Ti by samozřejmě raději posunuli vyučování. Naše milá kantorka na matematiku mně říkala (když jsem po odevzdání písemky v předstihu vytáhl svačinu) že po jídle nastává útlum a že to není dobře. V 18letech jsem to nepozoroval, po 40 už ano. Pokud by se posunulo vyučování a nějaké debilní nařízení by říkalo, že se má obědvat ve 12-13, tak pro někoho by ty další hodiny byly stejně naprd jako pro sovy ty ranní.
Zkouším se zamyslet jestli se s tím něco udělá - hm, pokud ČD nenakoupí další vagóny (u jednotek to bude ještě těžší, spřáhnout dvě? to už je dvojnásobek...) tak se možná sem tam něco sežene ale v principu zůstane dostupná kapacita zhruba stejná. Ba naopak kdyby se víc vagónů konvertovalo na jedničku tak ještě klesne, to by cesta nebyla.
Teď co z toho vyjde ekonomicky - pokud si víc lidí bude kupovat jedničku a/nebo místenku, tak ČD budou mít vyšší tržby. Ovšem tím jím klesne prokazatelná ztráta, tedy jim bude objednatel míň dosypávat, no a výsledek bude skoro šul-nul... tedy něco málo z těch vyšších tržeb jim zůstane, ale neřekl bych že by to byl takovej majlant aby z toho mohli výrazně zvýšit nákup vozidel...
To vše tedy za předpokladu že ve špičce "jezdí vše co má kola" a nenechává se tam nic zbytečně v rezervě. To že si Švýcaři nechávají vozidla starší/nižší kvality jen na špičky a mimo ně nejezdí se mi zdá velmi moudré...
Takže tvůj návrh se mi jeví jako řešení pro pár lidí, když to tak zkusí udělat všichni tak to nepomůže. Asi buďme rádi že jsme vcelku ještě ochotni se docela mačkat, díky tomu to zase nemáme tak drahé. Samozřejmě excesy by se měly řešit, styl "na jedné noze a ještě ne na vlastní" už není únosný. Ačkoli v některých částech světa slyším že jsou ochotní jít ještě dál (zvenku na vozech, na střeše)...
Ale to je fakt mimo...
Když 50 % cestujících je pracujících, tak by i pouhý posun začátku školního vyučování mohl pomoci, záleží, jestli na 9 je už většina zaměstnanců odjetých v dřívějších časech.
U nás bych řekl, že těch školáků už je většina (alespoň v linkových busech), ale snad jsem pesimista.
Co se týče dětí na nižších stupních, je lépe, když jsou ve škole od rána, ať mají odpoledne čas na rekreaci a přípravu do školy... (hlavně pro děti na národní škole je důležitá jistá pravidelnost...)
Teď studuju na VŠ, takže denní dojíždění mě minulo, ale i tak jsem radši zvolila jízdu zástavkovými vlaky (trasa Havířov - Olomouc), abych nemusela prostát celou cestu v chodbičce (a řeknu vám, že 120 km není žádná lahoda) namačkaná jako sardinka. Mluvím ze zkušenosti... poslední jízda vlakem IC/EC (už nevím přesně) strávená v nákladovém prostoru vozu BDs ve mně zanechala hrůzostrašnou vzpomínku (nejenže jsme tam byli namačkaní, ale ještě na nás byla průvodčí sprostá...). Lepší by bylo, kdyby byla navýšena kapacita nedělních (resp. pondělních) a pátečních (resp. čtvrtečních) vlaků na trase Praha - Bohumín (i na jiných vytížených tratích), ale je pravda, že by bylo lepší obrátit se rovnou na ČD. Tak to je můj názor...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.