..: Změny sazeb DPH mohou zdražit jízdné ve vlacích :..

Vláda ČR (Nečas, Bárta), foto: Vláda ČR Praha — Včerejší dohoda vládního uskupení zmírnila svůj původní plán letošního zvýšení daně z přidané hodnoty. Přesto dojde v následujících letech k růstu spodní sazby DPH, směřující až k jejímu úplnému zrušení. Nová domluva koalice předpokládá posunutí snížené sazby ze současných 10 na 14 procent od 1. ledna 2012. O rok později pak dojde ke sjednocení daně na úrovni 17,5 %. Vedle některých typů zboží a služeb se tato změna dotkne také vnitrostátních jízdenek, na něž se v současnosti 10% DPH rovněž vztahuje. Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě výjimky umožněné Směrnicí 2006/112/ES, stejně jako ostatní druhy mezinárodní přepravy osob.

Plánované zvýšení nebude pro hromadnou dopravu v ČR prvním růstem této nepřímé daně v poslední době – v lednu 2010 vzrostla snížená sazba DPH z 9 na 10 %; České dráhy však tuto změnu rozpustily do svých tržeb. Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky. Co se vnitrostátních dokladů týká, „dráhy teprve pracují na analýze dopadů navrhovaných daňových úprav,“ uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proces změny DPH je zatím ve stádiu koaliční dohody. Finální návrh má vláda projednat v průběhu jara; schválení se pak očekává do konce června tohoto roku.

Zdroj: Vláda ČR, ČTK/Finanční noviny, Zákon o dani z přidané hodnoty


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.3.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
11.03.2011 (23:49)  
Josef Petrák - JUICE RAUCH: Nevím, za kolik to berou oni, velkoobchodní cena je 17,60 Kč vč. DPH (16,- Kč bez DPH)...
registrovaný uživatel Oto 
11.03.2011 (23:24)  
Už nejakú dobu niektoré záujmové skupiny tlačia na plošné premietnutie environmentálnych externalít do nákladov leteckých spoločností - v praxi najjednoduchšie dosiahnuteľné plošnou spotrebnou daňou na úrovni EÚ.

Ano, projevilo se to teď v Německu:

http://ekonomika.idnes.cz/letani-z-nemecka-uz-nebude-tak-levne-od-ledna-ho-zdrazi-nova-dan-pbo-/eko-doprava.aspx?c=A101102_191856_eko-doprava_vel

A taky v UK:

http://www.guardian.co.uk/money/2010/oct/28/flight-passengers-flight-tax-rise

Ale aby se něco v EU prosadilo plošně, musela by se přidat i Francie, která to neudělá, protože by Airbusu nešla letadla na odbyt.
11.03.2011 (23:06)  
Oto: iste, samotné zdanenie leteckých palív bolo celosvetovo upravované desiatkami bilaterálnych a multilaterálnych zmlúv. Pre ČR vo vzťahu k ostatným členským štátom ale má európske právo prednosť, takže keď predmetná smernica poskytuje priestor pre jednostranný krok, ktorý de facto bude znamenať odstúpenie od Chicagskej dohody, mohlo by sa Česko obávať reálne reciprocity akurát od nečlenských štátov. To samozrejme nič nemení na fakte, že by to finálne české letiská a dopravcov ekonomicky znevýhodnilo.

Už nejakú dobu niektoré záujmové skupiny tlačia na plošné premietnutie environmentálnych externalít do nákladov leteckých spoločností - v praxi najjednoduchšie dosiahnuteľné plošnou spotrebnou daňou na úrovni EÚ. Samozrejme sa to nestretáva s pochopením, pretože by to jednak predražilo leteckú dopravu, jednak nastolilo precedens pre iné sektory, ktoré si dnes užívajú zvýhodnené palivá, prípadne by premietnutie externalít muselo nutne postihnúť všetky druhy dopravy, čo by bola obrovská ekonomická brzda.
registrovaný uživatel Oto 
11.03.2011 (22:41)  
Já si myslím, že je to opačně, že výhodou jsou náklady ve vyšší sazbě a příjmy v sazbě nižší

Ano, vždyť o tom jsem mluvil. ČD tu vyhodu zatím mají - až doby sjednocení sazeb. JP říkal, že se to "vyrovná" a výhoda zachová a ja jsem oponoval.

Ještě bych chtěl podotknout, že ČD si s DPH hlavu příliš nelámou. Jízdné počítané podle téhož tarifu je ve výsledku stejně vysoké, ať už je sazba DPH jakákoliv: http://www.home.karneval.cz/0077611201/jizdenka_dph.jpg

To je samozřejmě pravda, ale neřekl bych "že si s tím hlavu nelámou", mají to naopak dobře spočítáno. Prostě jízdenky do pohraničního bodu jsou "mezinárodní" a tak se z nich DPH neodvede, ač je koncová cena pro jednoduchost stejná.

rovnako ako spotrebné dane na letecké palivá pre vnútroštátne a vnútrounijné lety

Nevím jak DPH, ale spotřební daň na letecké palivo je zapovězena především mezinárodní asi 60 let starou Chicagskou úmluvou o civilním letectví, která je závazná a v tomto bodě se dodržuje.

V jiných bodech ale příliš ne - například sankce na letecké náhradní díly pro Írán jsou s touto úmluvou v rozporu.
11.03.2011 (22:31)  
Jiří Pekárek: povedal by som, že kto je ochotný za omeletu dať 238 Kč, ten za ňu dá aj 254 (teda za predpokladu, že práve nemá v peňaženke len jedného Komenského a jeden kovový paďoš). A na cigarety sa vždy dá naraziť vyššia spotrebná daň, ktorá cenu dorovná naspäť.
11.03.2011 (22:23)  
Josef Petrák: Marži má slušnou (když tak koukám na ten jídelní lístek - za rozmraženej guláš z mikrovlnky docela dost), ale taky celkem vysokej nájem. Ten nevím, jestli je ve snížené sazbě nebo ne (tak se v tom neorientuji). Zrovna tady u nás se asi bude zavírat jeden nádražní bufet - tržby X nájem. Zpět k JLV: I po změně DPH to pro ně bude zajímavé. Kort pokud začnou zdražovat ještě před změnou. Že by si "ukousli" tržbu? To se mi nechce věřit... Kort u nich!
11.03.2011 (22:18)  
Jiří Pekárek) A nebo má JLV slušnou marži ;) a rozpustí DPH do ní.

Edit ex post)

Jaká je asi dodavatelská cena jmenovaného džusu? :)
11.03.2011 (22:17)  
Cigarety zlevní, oběd zdraží.

JLV: Omeleta (Nová Gastronomie) - nyní: 238,- Kč - 1.1.2013: 254,20 Kč (rozdíl +16,20 Kč)
JLV: Rauch Juice 0,2l - nyní: 72,- Kč - 1.1.2013: 76,90 Kč (rozdíl +4,90 Kč)
Red & White - nyní: 68,40 Kč - 1.1.2013: 67,- Kč (rozdíl -1,40 Kč)

Mně to jako nekuřákovi celkem vadí...
11.03.2011 (22:00)  
Joska Holibajda, Miroslav Zikmund: pletiete si nariadenia a smernice. DPH v cezhraničnom cestovaní v rámci EÚ ošetruje smernica (2006/112/ES), rovnako ako spotrebné dane na letecké palivá pre vnútroštátne a vnútrounijné lety (2003/96/ES). Brusel tam nič neprikazuje - naopak necháva členským štátom voľnú ruku, aby sa rozhodli. DPH je totiž v EÚ povinná na minimálnej hranici 13 %, keďže je to významný zdroj unijného rozpočtu. Na základe určitých výnimiek ale štáty môžu v niektorých prípadoch uplatňovať zníženú, prípadne nulovú sadzbu.

Takže Miroslave Zikmunde, "vláda rozpočtové odpovědnosti" môže zaviesť DPH na cezhraničné lístky rovnako, ako môže zdaniť Jet-A1 - hoci aj od zajtra. Ohľadne toho prvého prípadu uvidíme (ak by sa to ale zaviedlo, spadne to aj na autobusy a letenky); v tom druhom by to bolo vcelku na dve veci, pretože by akurát aerolinky prestali tankovať na Ruzyni. Finálne by to najviac poškodilo ČSA a Travel Service.
11.03.2011 (21:55)  
Joska Holibajda) Říkáte to samé, ale jeden uvažujete současné náklady a druhý současné příjmy. Musí se snížit sazba za odváděné tržby a zvýšit sazba za vykazované náklady... ČD se teď zvýší odvody z 10 na 17,5 %. Náklady defacto klesnou z 20 % na 17,5 %.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko