Praha — Včerejší dohoda vládního uskupení zmírnila svůj původní plán letošního zvýšení daně z přidané hodnoty. Přesto dojde v následujících letech k růstu spodní sazby DPH, směřující až k jejímu úplnému zrušení. Nová domluva koalice předpokládá posunutí snížené sazby ze současných 10 na 14 procent od 1. ledna 2012. O rok později pak dojde ke sjednocení daně na úrovni 17,5 %. Vedle některých typů zboží a služeb se tato změna dotkne také vnitrostátních jízdenek, na něž se v současnosti 10% DPH rovněž vztahuje. Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě výjimky umožněné Směrnicí 2006/112/ES, stejně jako ostatní druhy mezinárodní přepravy osob.
Plánované zvýšení nebude pro hromadnou dopravu v ČR prvním růstem této nepřímé daně v poslední době – v lednu 2010 vzrostla snížená sazba DPH z 9 na 10 %; České dráhy však tuto změnu rozpustily do svých tržeb. Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky. Co se vnitrostátních dokladů týká, „dráhy teprve pracují na analýze dopadů navrhovaných daňových úprav,“ uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Proces změny DPH je zatím ve stádiu koaliční dohody. Finální návrh má vláda projednat v průběhu jara; schválení se pak očekává do konce června tohoto roku.
Zdroj: Vláda ČR, ČTK/Finanční noviny, Zákon o dani z přidané hodnoty
Ano, projevilo se to teď v Německu:
http://ekonomika.idnes.cz/letani-z-nemecka-uz-nebude-tak-levne-od-ledna-ho-zdrazi-nova-dan-pbo-/eko-doprava.aspx?c=A101102_191856_eko-doprava_vel
A taky v UK:
http://www.guardian.co.uk/money/2010/oct/28/flight-passengers-flight-tax-rise
Ale aby se něco v EU prosadilo plošně, musela by se přidat i Francie, která to neudělá, protože by Airbusu nešla letadla na odbyt.
Už nejakú dobu niektoré záujmové skupiny tlačia na plošné premietnutie environmentálnych externalít do nákladov leteckých spoločností - v praxi najjednoduchšie dosiahnuteľné plošnou spotrebnou daňou na úrovni EÚ. Samozrejme sa to nestretáva s pochopením, pretože by to jednak predražilo leteckú dopravu, jednak nastolilo precedens pre iné sektory, ktoré si dnes užívajú zvýhodnené palivá, prípadne by premietnutie externalít muselo nutne postihnúť všetky druhy dopravy, čo by bola obrovská ekonomická brzda.
Ano, vždyť o tom jsem mluvil. ČD tu vyhodu zatím mají - až doby sjednocení sazeb. JP říkal, že se to "vyrovná" a výhoda zachová a ja jsem oponoval.
Ještě bych chtěl podotknout, že ČD si s DPH hlavu příliš nelámou. Jízdné počítané podle téhož tarifu je ve výsledku stejně vysoké, ať už je sazba DPH jakákoliv: http://www.home.karneval.cz/0077611201/jizdenka_dph.jpg
To je samozřejmě pravda, ale neřekl bych "že si s tím hlavu nelámou", mají to naopak dobře spočítáno. Prostě jízdenky do pohraničního bodu jsou "mezinárodní" a tak se z nich DPH neodvede, ač je koncová cena pro jednoduchost stejná.
rovnako ako spotrebné dane na letecké palivá pre vnútroštátne a vnútrounijné lety
Nevím jak DPH, ale spotřební daň na letecké palivo je zapovězena především mezinárodní asi 60 let starou Chicagskou úmluvou o civilním letectví, která je závazná a v tomto bodě se dodržuje.
V jiných bodech ale příliš ne - například sankce na letecké náhradní díly pro Írán jsou s touto úmluvou v rozporu.
Edit ex post)
Jaká je asi dodavatelská cena jmenovaného džusu? :)
JLV: Omeleta (Nová Gastronomie) - nyní: 238,- Kč - 1.1.2013: 254,20 Kč (rozdíl +16,20 Kč)
JLV: Rauch Juice 0,2l - nyní: 72,- Kč - 1.1.2013: 76,90 Kč (rozdíl +4,90 Kč)
Red & White - nyní: 68,40 Kč - 1.1.2013: 67,- Kč (rozdíl -1,40 Kč)
Mně to jako nekuřákovi celkem vadí...
Takže Miroslave Zikmunde, "vláda rozpočtové odpovědnosti" môže zaviesť DPH na cezhraničné lístky rovnako, ako môže zdaniť Jet-A1 - hoci aj od zajtra. Ohľadne toho prvého prípadu uvidíme (ak by sa to ale zaviedlo, spadne to aj na autobusy a letenky); v tom druhom by to bolo vcelku na dve veci, pretože by akurát aerolinky prestali tankovať na Ruzyni. Finálne by to najviac poškodilo ČSA a Travel Service.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.