..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
04.09.2011 (23:22)  
Elektřina:
SergeS, nemám lepší cenu za kW než quido, tak vezmu jeho. Nicméně mašina nepojede na plný výkon celou dobu, ale taky leccos sežere osvětlení, vaření a topení nebo klima ve vagonech. Cenu cenu si střelme třeba 3000 Kč na jízdu, nevím.

Takže zatím to sčítám na nějakých 3000 + 6117 + 25875 + 8075 = cca 43 tisíc nákladů na jednu jízdu.
Nemám v tom ještě posun (kromě mzdy fíry možná), management a dispečink, pojištění, depo ani opravy, propagaci.

Opravdu pochybuju, že by to dohromady 50 000 spravilo.

Na odhad příjmů by se mělo počkat na zveřejnění tarifu, ale stejně to pak pro mě nebude o moc lépe odhadnutelné. Kolem těch 50 - 55 tis. na jednu jízdu by to třeba opravdu být mohlo. Hodně záleží na % obsazenost a na tom, kolik % sežerou ty slevy jen na 230 Kč.

Můj soukromý závěr je, že rentabilita je možná, ale vůbec ne jistá. A pokud ano, spíš až budou jezdit s více vozy na vlak a rozhodně žádný zlatý důl. Nedivím se, že ČD až doteď chtěly dotace.
registrovaný uživatel tarten 
04.09.2011 (23:08)  
Kolik by tak mohly být mzdy? Čerti vědí. Střelím náklady zaměstnavatele 600 tis. ročně za fíru, 300 tis. ročně za stew. K dispozici ročně 225 směn, jedna jízda je třeba 3/4 směny fíry a 1/2 směny pro stew, kterých je 7.
Vychází fíra 600000 / 225 / 4 * 3 = 2000 Kč
Stew 300000 / 225 / 2 * 7 = 4117 Kč.
Celkem tedy 6117 Kč.
registrovaný uživatel tarten 
04.09.2011 (22:56)  
Pokračujme v laických výpočtech.
Dejme tomu, že průměrná hodnota požízení vagonu včetně rekonstrukcí bude opravdu kolem 25 mil. Kč jako ve výběrovém řízení, přestože to nijak nedopadlo, což ukazuje na cenu vyšší. Ale "rakouské" vozy by to zas mohly stáhnout zpět.
Takže vůz: 25 MKč, DPH 20 %, finanční náklady střelím 30%, vyjde 39 MKč.
Podobně střelím loko třeba 60 MKč, tedy vlak 255 MKč.
Financování je desetileté, jízda 3x denně, disponibilita dejme tomu úžasných a nereálných 90%. Na splátky tedy vychází 255 MKč / 10 / 365 / 3 / 0,9 = 25 875 Kč na 1 jízdu.
04.09.2011 (17:18)  
to JiříK.
to je opravdu zajímavé, našel jsem si pro Pendolino váhu 385 t, tj. 55 t na jeden vagon. V přpadě LEx je to 30 t na jeden vagon.
04.09.2011 (15:19)  
Tarten - schválně o kolik to bude mít levnější LEx?

http://www.stadlerrail.com/media/uploads/FREx0711e.pdf

Hmotnost soupravy 150 tun...
registrovaný uživatel SergeS 
04.09.2011 (12:53)  
tarten, diky za upřesnění - ale pořad to není 15 kkč , jak uvedl z fleku quido - jde o to , že ten rozdil 7 kkč děla dost
registrovaný uživatel tarten 
04.09.2011 (9:43)  
SergeS:
Pro letošek platí toto:
http://www.szdc.cz/soubory/prohlaseni-o-draze/11-12/p-d.pdf
Mě za DC vychází loko 84,5 t, vůz 50 t, vlak 335 t. Čistá jízda 374 km.
S_1E 7,39 Kč/vlkm, S_2E 42,37 Kč/1000 hrtkm.
1) 2764 Kč, 2) 5308,5.
Celkem tedy za dopravní cestu snad 8O75,50 Kč za jednu jízdu Praha - Havířov.
Cena za DC je samozřejmě menšina výdajů.
04.09.2011 (0:15)  
P.S. Na olomouckém deníku vyšlo, že vyjedou 26. září (pokud tu to ještě nebylo) a že 7. září spustí web, rezervace a prodej jízdenek a představí jízdní řád a ceny. Připravil jsme aktualitu, ale po dohodě s redakcí se udělá článek až s konkrétními daty toho sedmého, ale jen abyste věděli, že ve středu budeme vědět co a jak. Třeba ceny běžné, ne na kreditní jízdenku, také na tu kreditní ta cena 230 může být jen na spojích mimo špičku atd. Info viz: http://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/zlute-vlaky-zacnou-z-olomouce-jezdit-za-tri-tydny.html
03.09.2011 (18:57)  
to SergeS:
jasně, že nejsou :)) někomu se to nepovede nikdy :))
registrovaný uživatel SergeS 
03.09.2011 (16:00)  
prastravak: na návratnost průmyslového podniku jsou nějaké pravidla nebo zákony ? - to je nechť problém p. Jančury , zda mu to stačí , nebo je to málo
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko