Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

pred par dny jsem prodal auto, a nez najdu to spravny novy, jezdim vlakem, kdyz je treba.
a pred dvema dny jsem byl svedkem stejne situace, jako PavelZ, ovsem ve zcela jinem podani. dovolim si jeste upresnit, ze pruvodci byla zena ve veku cca 50 let.
dva mlady typci jeli bez lupenu. pruvodci na to prisla a situaci zacala resit. velmi asertivne, byt bez sirokeho usmevu (taky proc, zejo, kdyz chlivaci jeli nacerno...). jiste, zkouseli to (nemame drobny, berete karty? ale my chceme uz vystupovat...), nic mene - zaplatili. ona jim to davala presne po tech kapkach, jak si telata o ne rikali - nemate drobne? nevadi. ano, karty samozrejme akceptujeme. chcete vystupvat? neni problem, ale vyresi se to za dozoru zeleznicni policie primo na nadrazi...
zaplatili a radi. a ja si opet potvrdil to, co jsem na techto strankach uz nekde zminil:
vetsina pracovniku ve sluzbach v CR vubec netusi, jak se maji chovat k zakaznikum.
je uplne jedno, jestli ma prodavacka (pruvodci, ridic...) blbou naladu, uzeh, padoucnici ci stres. (a ted to prijde!) tady v GB je proste jasne dano, ze zakaznik je pan(Buh), ktery nosi do kasy penize na vyplaty. bez nej neni ani vyplata, a bohuzel - ani prace.
zakaznik muze byt klidne sprosty, opily, klidne muze plivat na zem, a nebo i sprejovat vagon - na to existujou predepsany formy reseni, neni se na co vymlouvat. v cervnu jsem na dovoleny v CR opet zazil soky, kdyz jsem chtel sobe koupit nabijeci kabel na telefon, ktery - jako jiz tradicne - zustal nekde uvnitr nejakeho bytu v GB. chtel jsem platit kartou polozku 120CZK. prodejce, kdyz uvidel kartu, zkrivil xicht do takovy grimasy, ze to normalne bylo neuveritelny. bohuzel jsem ten kabel nutne potreboval a tak mi matka pujcila... pak v Bille jsem byl svedkem sceny, kdy pokladni zacala neuveritelne agresivne jecet na starsi pani, ktere vypadla z rukou lahev nejakeho alkoholu - to jsou neuveritelny scenky...
chcete operovat naladama a tim vsim okolo? vite co, zajedte si na par dni nekam dal na zapad, klidne staci francie, nebo holandsko, nemusite nutne pres kanal do anglie. a pak teprve uvidite ten rozdil, a pochopite, proc zopakuju to, co uz prede mnou nekdo v teto diskusi napsal:
nezajima me vase rozpolozeni, ani narocnost vasi prace - ona kazda prace je nejak narocna. jsem ten, kdo vam prispiva na vase zivobyti. pokud tomu nerozumite a nemate ani tu nejmensi snahu se podle tohoto pravidla ridit, nezaslouzite si jednak svoji praci, a jednak ohled ze strany zakazniku. pracujete v oblasti sluzeb, pracujete s lidma - tak se tim ridte.
nikdy me nenapadlo stezovat si na to, ze musim vstavat v 0330, abych byl s autem v 0530 v nejaky pekarne a nakladal tam nejaky shity pro nejaky zakazniky... ta pekarna me zivi, a kdyz na me budou rvat, ze jsem za****nej debil, kterej prijel o 2 minuty pozdejc na rampu, tak se jim klidne a s uctou budu omlouvat treba pul hodiny: oni jsou ti, kdo mi davaji penize za moji praci. oni jsou ti, kdo mi umoznuji nemit problemy typu "kabat na zimu, nebo boty?"...
a specielne u CD jeste nedoslo na to, aby nekoho z vas vyhodili za nepristojne chovani k zakaznikovi - coz je v UK pro zmenu naprosto bezny duvod tydenni vypovedi.
az tohle konecne prijde do CR, pak se zacnete chovat k zakaznikum tak, jak je to bezne vsude jinde ve vyspelejsich zemich zapadi evropy. bez ohledu na vase chripky, vcerejsi flam, dnesni blbou naladu a zitrejsi pocasi....
Daleko násobně x krát horší a negativní efekt má právě ten skvělí substrát, který se také vozí ve vlaku a který znepříjemňuje svým skvělím chováním a jednáním cestu ostatním cestujím. Kteří jsou z nich vyloženě nadšeni. To zcela nepochybně příště pojedou znovu vlakem , aby si to opět užili! Proč se třeba tohle neřeší? Ono se také není čemu divit, když jsou současní mladý lidi vychovávány těmi, kteří mají hodnoty někde dole v suterénu. Pak se nelze divit, že to po nich převezmou. To je myšleno pro tu část obyvatel a jedinců, kteří se tak vyloženě chovají a jednají.
Tem, kteri obhajuji nevhodne chovani obsluhy vlaku tim, ze je to taky jen clovek a ze vlastne je to spis vztah partnersky bych doporucil, aby si uvedomili, ze jedna z techto dvou si rovnych stran je za to placena a druha je platici. Pokud maji byt partnery, mel by tedy nejen pruvodci umoznit cestujicimu jet gratis (protoze sam za to neplati), ale zaroven se s nim sabnout i o cast sve mzdy (protoze on sam ji za to bere).
Za techto okolnosti nemam proti vztahu cestujici-pruvodci oznacenem za partnersky jakekoliv namitky. Ale dokud je to tak, ze jeden plati a druhy prijima, o zadne partnerstvi nejde! Je to obchod jako jakykoliv jiny a vysostnym pravem zakaznika by melo byt moznost zvolit jinou alternativu (coz vetsina lidi vyuzila, viz rozvoj automobilismu).
Ze toho nekteri nevyuzili je jejich problem - bud na auto nemaji, nebo jsou to nostalgici. Nebo ti, co se nechali uchlacholit myslenkou partnerskeho vztahu... ovsem na tuto myslenku tezko pretahnete zpatky nekoho, kdo uz vam utekl (treba do auta nebo autobusu).
A protoze soukromnik potrebuje zaujmout a ziskat zakazniky, nemuze si tyhle pro vetsinu odrazovaci praktiky dovolit. Pokud si to dovoli a lidi mu utecou, skonci. Narozdil od socialnich sluzeb maskovanych za modreho dopravce. Bohuzel je to mozne vnimat i tak, ze klientem teto "charity" jsou i sami zamestnanci, protoze i jim je preci potreba davat najevo, ze to nejsou sluhove klientu, ale rovnocenni partneri!
Rozhodně není všechno u ČD špatné (spousta průvodčích co jsem potkal byla nadstandardně prozákaznická, třeba obcházení rychlíku s informacemi o zpoždění apod), ale zjevně bude někde SYSTÉMOVÁ chyba, pokud může ve firmě dojít k takovým excesům.
Ksichtit se může zemědělec, vědec nebo třeva svářeč, práce ve službách v přímém styku s klientem obnáší i přemáhání se v tomto ohledu. To je věc, od které nelze slevit.
A pro doplnění, Václave, NAD v rámci SA asi bude podstatně menší problém, než v případě ČD už z podstaty věci, nemyslíte?
P.S. Bacha na ty gramatické chyby, znehodnocují Vaši celkovou vypovídací schopnost.
acolmiztli:
Tak si říkám, jestli jsi ty komentáře četl všechny a pořádně...
Zaměstnanec ČD je přece nadčlověk... Ty nemáš své dny? Ty jsi 100% flegmatik, Ty jsi naprosto dokonalí? Myslím že ne, a u každého občas přeteče pohár trpělivosti. Nebo ty jsi snad ten u koho NIKDY nevytekl?
Zaměstnanec ČD má znalost takových předpisů ČD, na jaké je pozici. "Pipka od RJ" má znalost předpisů RJ opět na takové pozici, jaká je. A pokud má ve znalostech pořád se usmívat, tak se bude pořád usmívat a je to!!! Vnitřní předpisy musí mít každý dopravce vlastní viz zákon 266/1994 sb. o drahách
Pokud si SA nazařídí NAD, nebo si Objízdnou, či odklonovou trasu neudělá jinak, tak je to jeho problém a nikoho z ČD to nezajímá. Jen jsem poukázal na to, že NAD ČD nebude platit pro SA a ani jiné subjekty. Pokud to nebudou mít spolu smluvně domluvené.
P.S.: Osobně jsem rád, že je i konkurence v osobní dopravě, a doufám, že to alespoň nějákou změnu k lepšímu přinese. Neb kdyby nebyla, tak by si možná cestující museli vlak do cílové stanice sami dotlačit...
Dobře, ale ,,uctivý služebník,, si mohl dovolit člověk tehdy, protože se lidé jinak chovali - byli vychovaný, nebo se jednalo o lepší společnost. Navíc pokud někdo ze slušnosti řekl uctivý služebník, jednalo se o zdvořilostí frázi, nejednalo se o to, že dotyčný pán je sluha, i když služby nabízí.
Když budu mluvit o dobrém hodináři, řeknu o danném člověku, že je to dobrý hodinář a nikoliv sluha. Když k němu půjdu, slušně ho požádám, jestli by se mě nepodíval na ty hodiny. Rozhodně mu neřeknu následující. Sluho tady máš hodiny a koukej kmitat, ať jsou zítra hotový! A už nikoliv si o něm nemyslím, že je to sluha. Ale že je to dobrý hodinář.
Sluha by se dal označit někdo, nikoliv mu to říci do očí, co jen odnáší kufry nebo pouze přeparkuje auto.
Dnes i lidi, kteří se o někoho starají nejsou sluhové, ale ošetřovatelé. A například na tuto profesi musíte mít dostatečné vzdělání a odbornou kvalifikaci. Označit například průvodčího sluhou v 21 století je dosti nelogický a nerozumný - sorry. A to právě pan M označil.
Navíc jestli jste postřehli, souhlasím s tím, že průvodčí by se měl nějak chovat, vystupovat a mohl by mít pro lidský a pro zákaznicky smysl cítění. Ale nadále je to stále člověk. A jako každý člověk má svůj osobní život, starosti, problémy atd. Nemám tím na mysli, že někdo užívá drogy, je věčně ožralí apd. To si zde pár lidí neuvědomuje. To je třeba to, co naopak nechápu já.
K pořízení IN-25 jsem kromě fotografie si musel připravit skoro tisícovku na tři roky
K pořízení Kreditní jízdenky SA jsem nepotřeboval nic.
Dále registrovat se do E shopu ČD mi trvalo nepřiměřenou dobu, systém je zbytečně komplikovaný. Nejčastěji mnou využívaný nejvýhodnější E tiket, pokud ho chci za výhodnou cenu, musím pořizovat nejméně týden dopředu. Poté si musím v pokladně nebo automatu nechat vytisknout skutečnou jídenku....
Na virtuální konto Kreditové jízdenky si platební kartou pošlu peníze a naklikám si jízdenek kolik potřebuju. Cena je včetně místenky. Nestíhám-li spoj, do půl hodiny před odjezdem jízdenku můžu zrušit bez jakékoliv srážky, peníze se mi zpět objeví na kontě...
S kým se mi asi bude chtít od podzimu cestovat do Ostravy raději?
Dále: Zaměstnanec ČD má zkušenosti a umí spousty předpisů takové náročnosti, že se to nějaká "mladá pipka od RJ" nemůže nikdy naučit a ještě zvládat úsměv.
Následuje: Byť je SA několik let prosperující společností operující největší flotilu meziměstských autobusů v ČR a podnikající v prodeji jízdenek, letenek a pobytů, tak jejich projekt určitě zkrachuje na trivialitě jako objízdná trasa.
Nedělám si iluze, ale vidím první nástin a věřím tomu, že RJ bude úspěšným projektem pro:
a) prozákaznický přístup zaměstnanců
b) masivní investici do komfortu cestování a jeho udržování (A/C, wifi, občerstvení)
c) firemní reklamu (+ reklama pocházající od stávajících zákazníků)
Myslíte "pana chlebodárce", který jel evidentně bez jízdenky? No co na to říct. Ano je to potencionální zákazník, ale když evidentně jede načerno, tak jím v reálu přestává být.
A myslíte si snad, že tyhle problémy s různými typy "zákazníků" mají jen zaměstnanci ČD?
Ne, to určitě ne, a taky jsem nic takového nenapsal. Přesto mi už na začátku bylo jasné, že s tímhle se tu bude hned operovat.
"RADIME! ALEŠI! HONZO! Jen houšť", a to opravdu nejsem žádným "žlutým fanatikem".
Já jsem pro konkurenci a díky za ní, ale bylo by dobré si říct, že i u té konkurence by ten člověk co tam slouží, neměl být hadrem s kterým se vytře kdejaká sr..ka a on se bude ještě usmívat. I u takového zaměstnance by měla být zachována lidská důstojnost. Chápu, že pro okolí to opticky možná vypadá hezky, když se obsluha pořád usmívá, zatímco protistrana mu vyhrožuje likvidací, ale tohle se mi zdá už hodně za hranicí normálnosti.
Ale aspoň vidíte v praxi ten princip, proč po zkušenostech s ČD lidi vítají cokoliv jiného.
Po jakých zkušenostech smím-li se zeptat?
Jestli myslíte po zkušenostech s černým pasantem, které jsem zde popsal, tak nějak nechápu. Když evidentně není někdo schopný pochopit základní principy naší společnosti, tedy to, že za každou službu/zboží se platí, tak nevím, proč bych mu to měl s omluvou a úsměvem začít vysvětlovat.
Z výše uvedeného jsem nabyl dojmu, že můj příspěvek jste vůbec nečetl, nebo četl, ale protože se to týká sporu ČD x "zákazník", tak už je od základu všechno špatně a nemá cenu se nad tím vůbec zamýšlet....
mib2: Velmi rozumná reakce a víceméně souhlasím.
SYN: To ale přece nelze přenášet na ty co platí řádně ne? Ti za to nemohou...
Souhlas, ale ono z toho vyplynulo, že jsem potom seřval celej ešus, a že jsem se k ostatním choval jak hulvát?
Jinak hádat se o "pisné" je podle mě troškařina a blbost, to "dobíhal" přece už dávno (?nikdy?) neplatí...
Já se taky nehádal, protože mi bylo jasné, že pán chce přece tu "korektní jízdenku", a že když už vlastně vystupuje, tak můžu být rád, že z něj něco dostanu. Jen jsem si vůči němu neodpustil něco o té korektnosti, a to je špatně. Měl jsem se usmát a říct, "no tak příště". :) Myslím, že pro udržení pohody v oddíle by to i ostatní uvítali... No tak příště. :)
jan.wal: Trochu mě mrzí, že jste u Vámi zmiňovaného chytráka nepostupoval přesně a profesionálně v souladu s přepravním řádem
Těžko přetěžko lze postupovat dle přepravního řádu, když, jak už jsem psal výše, dotyčný vystupoval a ve finále jsem byl vůbec rád, že něco zaplatil. Ono vůbec na osobáku se tohle řeší všeobecně velmi špatně. Každé tři minuty zastávka, takže ve většině případů si takový neplatič, když už by mělo dojít na tu 1000,- raději vystoupí/je vystoupen, protože pokud nemám na vlaku policii, tak těžko ho tam budu držet, popř. zdržovat vlak na trati a rozkládat grafikon na půl dne. To by se tu zase ozvali jiní, že si to ČD mají ošéfovat jinak a nezdržovat tím ostatní.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
