Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál
Kurze Beschreibung des Auftrags oder Beschaffungsvorhabens
23 Einheiten Reisezugwagen und Steuerwagen (7-teilig) für den hochwertigen Reiseverkehr mit 230 km/h mit der Option auf weitere 40 Einheiten.
Horst: Sice nelegální, nicméně běžně používané (samozřejmě ne v tak extrémní podobě).
Osobně považuju Railjet za nepříliš komfortní produkt (aspoň ve srovnání se vším ostatním v dálkové dopravě, co v Rakousku, Německu a Maďarsku jezdí), byť nepopírám, že pro ČD s jejich mnohonásobně (a nepodařeně) rekonstruovanými vozy to bude výrazný krok kupředu, ostatně stejně jako to pendolíno (na němž mi vadí pouze to, že jich je málo). Nic horšího, než je EC Jaroslav Hašek opravdu v mezinárodní dopravě nikde v Evropě není a ať ten Railjet bude vypadat jakkoliv,
Ono totiž v mediálních zprávách není, že uvnitř to bude zcela určitě vypadat jinak, než jsme u Railjetu zvyklí. Zcela určitě nebude Premium Class a sedadla by měla být z Borcardu. Tak jen nezbývá než doufat, že (na rozdíl od jinak povedené 2. série Apmz) nezapomenou na stolky pod oknem aspoň v 1. třídě... V tom pendolínu jsou aspoň celkem pěkné stolky (a vis-á-vis uposřádání u významné části sedadel) už od počátku. Každopádně už jsme byli několikrát svědky toho, jak "česká práce" v interiéru dokázala doj.bat i osvědčený a povedený výrobek, např. to pendolíno, nebo druhou sérii Bmz/Ampz. A ježto ani ten Railjet není produkt zrovna povedený (z Budapešti do Mnichova bych ve 2. třídě vedle někoho tělnatějšího opravdu cestoval nerad), tak s hodnocením počkám, až to skutečně bude jezdit.
Zajímavé je, že o tom ten Žaluda sám mluvil, takže bych z něj zase nedělal úplného blbce. Jedinou pistoli u jeho hlavy bych viděl tu škodováckou, resp. pistoli p. Romana...
Uvědomte si, že ČD jsou vlastně ještě stále státní firmou, do jejíhož fungování kecá (skrytě) kde kdo, což je bohužel dost často vidět.
Plus jako bonus tam vidím ještě jeden machiavelistický motiv - zdlouhavým vyjednáváním s OeBB celkem účinně zajistí aby čirou náhodou ty RJ nekoupil Jančura, protože to by pro ČD mohlo být skutečně VELMI nepříjemné...
Juraj Kováč 23:15: myslím, že jste to shrnul krátce a výstižně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.