..: Vánoční dárek? České dráhy: Ano, máme zájem o railjety! :..

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisPraha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.

Budoucnost dálkové dopravy Českých drah?, foto: Dennis HűbschV případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál


JiříK. | 23.12.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 21      Zpráv na stránku:   
25.12.2010 (11:21)  
martin14785: jasně, a nové vagony budou za 50 let ... A až nasněží, tak v nich zkratuje elektřina.
25.12.2010 (10:45)  
já si myslim že je to hovadina, měli by podporovat český průmysl (PARS, ŠKODU), mohli by to samé udělat na bázi 380 (vždyt netrakční vůz railjetu je v podstatě Taurus kterýmu sebrali motor, sběrače a uřízli mu jedno čelo...
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.12.2010 (9:49)  
na to by mohl odpovedet jen insider z CD, nebo RJ... zaluda obecne tvrdi, ze by se dalo uvazovat o spolupraci s RJ tam, kde CD nebude obsluhovat regionalni trate, ale spoluprace CD s RJ by ty dane trate mohla "vyjmout" z baliku ohorzenych.

nic mene, vse je to jen v rovine obecnych tvrzeni, a dokud neprijdou informace z vnitrniho prostredi obou firem, bude se vse odvijet jen na urovni spekulaci a (ne)zboznych prani...
registrovaný uživatel Qaws 
25.12.2010 (9:40)  
Někde se také mluvilo, že ČD a RegioJet chtějí spolupracovat.. Nespolupracují náhodou právě na nákupu těch RailJetů??
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.12.2010 (9:15)  
@ Strojvudce

presne tak. to je prave mnou nize popsane uskali opci: vzdycky se muze objevit nekdo, s kym se vlastne vubec nepocita, a ten nekdo nam muze docela hezky vypalit rybnik. proto bych se nejak echt neradoval - dokud nebude jasne receno, ze opce byla postoupena CD a.s., je jakekoliv nadseni sice pochopitelne, ale opravdu hodne predcasne...

btw. Jancura by urcite RJ nevlastnil, v tomhle pripade by musel jit bud do vyssich uveru, a nebo do leasingu, pri cemz leasing bych videl v jeho situaci jako pravdepodobnejsi i pres fakt, ze u bank musi mit diky SA vynikajici rating...
25.12.2010 (9:06)  
Ne, že bych se chtěl nějak Žaludy zastávat, ale podle mě si uvědomuje, že nákup RailJetů by byl opravdu krok správným směrem. Všichni víme, že Béčka na EC/IC vlacích jsou opravdu něco strašného. A proč by to nemohl koupit Jančura? Jen pro to, že chce dát za jeden vagon milion? Ale bylo by zajímavé, kdyby se stal RailJet majetkem RegioJetu. :-)
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.12.2010 (9:03)  
@ all:

doplnim Juraje, nebot se mi zda, ze ne vsichni uplne chapou vyhody a nevyhody obchodovani s commodity option (ceny berte prosim jako smyslene, nemam chut to v sedm rano dne 25.12. pocitat):

Franta a Pepa.

Pepa si u Skody auto nakoupil padesat superbu, a zaroven sjednal opci na budoucich dalsich 20 superbu (mysli si totiz, ze je bude potrebovat), cena 20 superbu v opci byla sjednana na 1 miliardu CZK za 20 ks, pricemz na trhu mimo opcni dohodu by cena tehoz byla 1.4 miliardy CZK. vyhoda opce je timto jasne definovana: diky ni dokazal Pepa se Skodou sjednat pomerne prijemnou cenu za jeden vyrobeny kus superbu a do budoucna si muze poridit dalsich 20 za stejnych vyrobnich podminek a za cenu stejnou, jaka byla dana u vyroby onech 20ti superbu podlozenych opci.

Franta zadne superby nema. ne teda, ze by je nechtel, rad by jich 20 koupil (a to cislo "20" NENI v tento moment zasadni detail!) - chtel a moc, jsou to hezky a technicky dobre udelany auta. problem je v tom, ze Franta proste neda dohromady takovy prachy, aby mohl koupit 20 superbu. zatim ma smolika, pacholika mu koupime v samosce jako darek.

Pepa jednoho dne zjistil, ze tech dalsich 20 superbu nejspis nebude potrebovat. takze ma ted na vyber dve moznosti:
1. zrusit opci u vyrobce a tim si ponekud poskodit povest a do budoucna ponkud stizene vyjednavani o moznych dalsich nakupech a opcich
2. prodat opci jinemu zajemci, povest zustane neposkozena a dokonce na tom malinko (ale jen malinko) vydela.

Franta nekde zaslech, ze Pepa nebere onech 20 superbu, cimz je Frantovi prehledne jasne dve veci:
1. ze Skoda auto bude mit naplanovanou vyrobni kapacitu, a to rozhodne neni informace s nulovou hodnotou (Skoda nema co ztratit, auta jeste vyrobena nebyla, dokonce ani material se nedrzi skladem...)
2. Pepa bude mozna ochotny vyjednavat o odprodeji opce.

Franta ted pujde za Pepou, a bude se ho snazit ukecat, aby mu opci na 20 ks superbu prenechal. dobre zbozi, dobra cena a navic 20 ks v jednom opcnim baliku s usporou 0.4 miliardy CZK - no neberte to.

jenze Pepa neni idiot, a moc dobre vi, ze dobre zbozi se prodava tak nejak samo, a proto urcite nebude hrrr do okamziteho postoupeni opce - a nema k tomu ani duvod:

1. pokud Frantu lehce podusi ve vlastni stave, tak krome bezva zabavy pri pohledu na duseneho Frantu muze vytriskat nejaky ten mrzky peniz, pokud si stanovi podminku, ze opce se postupi Frantovi za nejakych 0.1 miliard CZK. Franta sice bude prskat vzteky (kdo z nas by chtel byt dusenym hovezim a jeste k tomu zaplatit 0.1 mld CZK???), ale nakonec to zkousne a lehce pridusen nabidku na odpordej opce Pepou kyvne. vysledek: Pepa si uzil legraci, zbavil se opce, vydelal 0.1 mld Kc a jeho povest u Skody auto zustala neposkvrnena.

Franta, sic lehce pridusen, ziskal opci na 20 superbu za prijemnych 1.1 mld CZK. cena neni to hlavni: hlavni je ona rezervovana vyrobni kapacita u Skodovky a de facto rychle vyrobeny a technologicky hotovy produkt, se kterym muze rovnou zacit delat byznys.

ovsem, neradujme se. do hry totiz muze jeste vstoupit Tomas a s nim Jirik. pravda, zatim o nich v teto rikance nebyla ani zminka. ale tak uz to ve svete business options chodi: najednou se proste z nicehoz nic objevi "zajemce". a pravy cirkus teprve zacne, nebot Pepovi se nahle znacne rozsirily moznosti udelat fakt dobrej vejvar - neni nic lepsiho, nez Tomase, Jirika a Frantu postvat proti sobe, a jen at se chlapci pomlatej. to by bylo, aby Pepa "nedal ranu za dalsich 0.1 mld CZK"!!! (tak to uz ma 0.2 mld doma).

taky ovsem muze nastat ponekud huronska situace, kdy Franta, Jirik a Tomas nejsou zas takova vemena, jak by se mohlo na prvni pohled zdat, a pokusi se Pepu upect v jeho vlastnim pekaci: tajne si sjednaji dohodu na rozdeleni ziskane opce 1/3 kazdy. to by bylo uplne super(b): sice by nikdo nemel 20 superbu, ale zase na druhou stranu by kazdy ziskal 6 superbu a porad za prijemnou cenu. no a ty dva superby, o ty uz se nejak podeli...

ponekud odlehcena ilustrace moznosti, ktere z toho muzou vypadnout. vlastne se tim snazim trosku podporit Juraje, nebot i ja jsem seznal, ze vase nadseni a vas optimismus je prozatim znacne predcasny... (jako u predcasne ejakulace: poteseni a radost z toho muzeme mit, lec vysledek byva zalostny). vcelku dobre pochopitelny priklad, jak funguje obchodovani s opcemi, lze najit v podobe emisnich povolenek jednotlivych statu sveta: Ceska Republika znacne omezila produkci skodlivin, ktere vypousti do atmosfery, a kazdy rok muze odpordat sve povolenky jinemu statu, ktery naopak vypousti vice skodlivin do ovzdusi, nez je povolena kvota - v tomto pripade se povolenka stala "opci" na vypousteni jedu do atmosfery. a podobnych prikladu lze v obchodnim svete najit stovky, ne-li tisice... takze, trpelivost, soudruzi, jeste jsme nevyhrali.
registrovaný uživatel quesh 
25.12.2010 (1:27)  
Pokud by to vyšlo, bylo by to fajn.
24.12.2010 (23:53)  
2 Keltman: Prosím aspoň jeden pár na výkony Ostrava - Frenštát - ValMez :-D
registrovaný uživatel bugear 
24.12.2010 (23:28)  
To holt nevysvětlím. Už se o tom někdy diskutovalo a na nic kloudného se pokud vím nepřišlo.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko