..: Vánoční dárek? České dráhy: Ano, máme zájem o railjety! :..

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisPraha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.

Budoucnost dálkové dopravy Českých drah?, foto: Dennis HűbschV případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál


JiříK. | 23.12.2010 (12:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 21      Zpráv na stránku:   
26.12.2010 (9:46)  
M: Ano smlouva je v režimu obchodního zákoníku. Českého pravděpodobně ne, ale kupní smlouva mezi dvěma podnikateli týkající se předmětu jejich podnikání se opravdu v celé evropě neuzavírá podle ničeho jiného. Nevím proč mi pořád podsouváš nějaké možnosti co ve smlouvě být může a nemusí. Jednoduše:ve smlouvě může být de facto cokoliv co je možné a dovolené,jelikož je obchodní zákoník postaven na principu smluvní svobody a dispozitivnosti jeho ustanovení. Já pouze uvedl modelovou situaci, jak opce většinou vypadá,když tu spekulovali bulíci jako ty o smluvní pokutě, která se s nevyužitím opce opravdu nespojuje. A více už na tebe nebudu reagovat a ty prosím nereaguj na mne. Můžeme si podiskutovat třbea zase někdy o jídelních vozech, ale o právu,když o něm víš kulové ne, neřku je to pro mne ztráta času:-)
Bugear:tak samozřejmě, že zmanipulované VŘ jsou,ale tady od počátku někteří vymýšlí,co dát do VŘ, aby to mohl vyhrát jen ten Siemens a to je podle mne zbytečné. Snaha ČD vyhnout se VŘ je podle mě vedena jinou motivací a to spíš tou časovou. Jinak se omlouvám, problematikou VŘ se příliš nezabývám, nechci s tím mít nic moc společného:-), takže směrnici prostudovanou nemám,ale podívám se na to,když budu mít chvilku.
Registered user M 
26.12.2010 (0:14)  
Ta nelogika byla zhruba v rovine tehle: proc to prodavat za "velkoseriove" ceny, ktere si vyjednaly OeBB, kdyz lze prodat draz.
Je to ciste spekulativni varianta a jeji podminkou je prave nejaky plan B, ktery by dokazal nahradit plan A. Uplne jednoduse - snaha vycouvat z "nevyhodneho" obchodu a nahradit jej vyhodnejsim. Pokud by to bylo ciste o tom, ze Siemens ma uz vyblokovanou vyrobni kapacitu a OeBB objednavku zrusily, tak by to ten muselo vyustit v tom, ze linka Siemensu bude nevyuzita. V takovem pripade by pak zase nekoho mel shanet Siemens. Obe varianty jsou od mantinelu k mantinelu...
Jeste jednou - cista spekulace
Registered user M 
26.12.2010 (0:03)  
Snadna otazka - jak psal rpet ten priklad. Pokud Pepa nakoupi 20 Superbu a ve smlouve bude ujednani, ze ma moznost nakoupit i dalsich 10 za nejakou cenu. Tech dalsich 10 bude moct koupit jenom Pepa (nelze tu moznost prevest na nikoho tretiho) a zavaze se, ze ty Superby 2 roky od prevzeni nebude smet prodat. Soucasne tam bude i ujednani, ze kdyz Pepa tech dalsich 10 nekoupi, tak se cena za tech "puvodnich" 20 navysi o dve procenta.
Otazky jsou vlastne dve:
1.budou tato ustanoveni neplatna, pripadne vylozene zakazana a pod hrozbou trestu je nelze ve smlouvach pouzit?
2.jak nejsnadneji ono ustanoveni o nakupu tech dalsich desiti nazvete. Idealne jednim slovem?
Registered user rpet  mail  
25.12.2010 (23:56)  
pokud by se o zruseni opce nejakym zpusobem pokousel Siemens, pak by to nemelo logiku: prave Siemens se musel v opci zavazat k vyrobni kapacite, kterou ma zaplanovanou do vyrobni i nevyrobni strategie podniku - a ty se delaj minimalne na rok dopredu. a Siemens urcite neresi konkurencni boje typu "tam by nase vlaky jezdit nemely, protoze by to poskozovalo zajmy naseho zakaznika XYZ", protoze to diky svoji produkci a jejich kvalite + vyznamu na evropskych trzich nema zapotrebi.

a jak trefne poznamenal Juraj: CD a.s. jsou v danem pripade opravdu chudym a zoufalym zakaznikem, nebot svoji bonitu nemaji cim podlozit - jako jedni z mala v evrope nejsou totiz hodnoceny mezinarodnim ratingem, o ten teprve budou usilovat. to, ze CD a.s. neni pro stavajici obchodni partnery zadna extra vyhra dokazuje i ten fakt, ze jak Standard and Poor, tak Moodys o CD a.s. nevedi zhola nic.

to jen tak na dokresleni toho, o cem se tu bavime.
Registered user bugear 
25.12.2010 (23:42)  
@mikael.5: Koukám že princip opce jste už vysvětlil, aspoň to nemusím psát já.
K těm zakázkám, třeba VŘ na RS1 s 65 % nízké podlahy. Našly by se asi i další a samozřejmě i jiné porušení ZoVZ. A když jsem se jednou pokusil v této souvislosti nahlásit správní delikt, asi po dvou měsících mi z ÚOHS přišel mail "doručte nám to na papíře s vaší adresou a vlastnoručním podpisem, jinak se tím nebudeme zabývat". Od té doby se tím nezabývám pro změnu já.
Ale měl bych na vás dotaz, směrnice 2004/17/ES se vztahuje pouze na podniky uvedené v přílohách I-X?
@M: Směrnice 2004/18/ES, obsah oznámení o zakázce: "Množství výrobků, které má být dodáno, s uvedením
zejména možnosti týkající se dodatečných nákupů a, pokud je znám, předběžný časový plán těchto opcí, jakož i počet případných opakování;"
137/2006 (ten pravda v Rakousku neplatí, ale bude to dost podobné): Opčním právem se rozumí právo zadavatele na poskytnutí dalších dodávek, služeb či stavebních prací, jejichž zadání si zadavatel vyhradil v zadávacích podmínkách původní veřejné zakázky zadávané v otevřeném řízení, užším řízení nebo zjednodušeném podlimitním řízení.
(Mimochodem novela 179/2010 upravila §2 tak, že vylučuje použití opčního práva na dodávky.)
Registered user quesh 
25.12.2010 (23:26)  
Pokud vím, opce je předkupní právo (právo, nikoli povinnost). Takže jak rozumím současné situaci já, ÖBB nakoupily X vlaků s tím, že do určitého data se musí rozhodnout, jestli chtějí dalších Y vlaků. Pokud ano, Siemens tyto vlaky ÖBB dodá přednostně a za stanovenou cenu, přestože si mezitím nasmlouval dalších 10 zákazníků. Pokud se ÖBB rozhodnou, že opci nevyužijí, tak maximálně. Siemens bude při dalších jednáních s nimi obezřetnější, pokuta nehrozí (opakuji - opce je právo, nikoliv povinnost).
Registered user Jan Mazůrek  mail  
25.12.2010 (23:23)  
Hmmm, takových už tady bylo. Dokud to neuvidím na našich kolejích, tak neuvěřím. Ať to má čelo a la Taurus nebo ne, to je fuk. 380 to bude ladit s RailJetem víc, než se starýma koženkovýma Béčkama na EC. Předpokládám, že by to jezdilo jako SC, protože EC a IC České Dráhy degradovaly na úroveň obyčejného Rychlíku počátku 90. let.
Registered user M 
25.12.2010 (20:45)  
mikael: Ano,smlouva je jiste v rezimu obchodniku zakoniku. A urcite to udelali presne podle ceskeho:-)
Pokud jde o institut opce, tak jestliva te treba nenapadlo, ze ve smlouve je nejake obecne ustanoveni umoznujici rozsireni zakazniky. Protoze takovych moznosti a podminek muze byt milion a jedna a kazdou z nich nelze jednoduduse pojmenovat, tak to kvuli zjednoduseni, nazvali jako opce. No ale ty jsi koumak, ktery vi uplne presne, co je opce a protoze vsechny opce jsou uplne stejne, tak je jasny, jaky pripad bude i tohle.
Pokud jde o prazdne kecy, tak
Podmínky SŽDC na tuto zakázku byly přitom tak přísné, že například požadavky na vedoucího týmu splňuje v Česku podle některých soutěžících jen asi pět lidí.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/sprava-zeleznic-zrusila-zakazky-za-vice-nez-miliardu-pdg-/eko-doprava.aspx?c=A101215_1499368_eko-doprava_jvo
Tak, ted uz to vis, tak utikej na policii...

Mimochodem, jak "do urciteho data" Ja myslel, ze opce je proste standardizovana a ve vsech smlouvach ma uplne stejne podminky...

George_Couser: jake spekulace? Je to prece opce a jestli nevis, co je opce, tak jsi hlupak. Opce je prece opce!

Busman - mne napadla i lehce spekulativni varianta - na "zruseni" opce by mohl mit zajem i samotny Siemens
25.12.2010 (18:28)  
Chikatetsujin: ano to by samozřejmě šlo,především nastavení nizké ceny+kvalita. Jinak jen trochu poupravím, dozorčí rada nerozhoduje o ničem, ale dozoruje,rozhoduje statutární orgán+ten předprodej opce taky nemusí být bez provize pro OBB...Naopak bych celkem vsadil na to,že provize pro OBB je celkem jasná věc. Proč by to přepouštěli ČD jen tak z dobrého srdce...Proč se chtějí ČD vyhnout výběrovému řízení je podle mě(jen podle mě,aby mi zas nějaký bulík nepodsouval,že jsem tu smlouvu viděl)je rychlost. VŘ není zas tak rychlá záležitost,plus pokud by byly nějaké stížnosti,může se to protáhnout a ta opce teoreticky může být k využití pouze do určitého data. (Opakuji-domněnky na základě zkušeností)
25.12.2010 (17:53)  
Dokud nikdo neví, co doopravdy je v těch smlouvách, tak to tady jsou jen a pouze spekulace. To už můžete raději rovnou spekulovat o tom, kam by to u ČD mohlo jezdit...

http://www.zelpage.cz/clanky/bartovy-sliby---mozna-budoucnost-pro-pendolina
  1 2 3 4 5 6 ... 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko