..: Nový jízdní řád a další novinky v Maďarsku :..

V63_budapest_tkubovec, foto: V63_budapest_tkubovecMaďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.

Již jsme Vás informovali, že od 12. prosince bude na šesti maďarských regionálních tratích obnovena osobní vlaková doprava. Objednatelem je tamní ministerstvo dopravy. Dalším zlepšením dopravní obslužnosti je provoz IC vlaků do Szegedu v hodinovém taktu od 4.53 do 20.53 ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar). Zlepší se také spojení na rameni Győr – Szombathely, kde přibude jeden nový pár InterCity a jeden pár rychlíků. Zkrátí se jízdní doby většiny spěšných vlaků mezi Budapeští a Egerem na severovýchodě země. Tak jako každý rok, i letos bude platit odlišný zimní a letní jízdní řád v okolí jezera Balaton. Letní jízdní řád bude platit od 18. června do 28. srpna a je také zapracován do knižní podoby jízdního řádu. Stránky s letním jízdním řádem jsou v záhlaví označené barevným pruhem. Na všech tratích, kde již byla zavedena taktová doprava, zůstává rozsah spojů beze změny.

V mezinárodní dopravě je snad nejvýznamnější změnou prodloužení trasy jednoho páru rakouského railjetu z Budapešti až do Frankfurtu nad Mohanem, který v této trase pojede pouze v pátek a v sobotu. Jedná se o spoj odjíždějící brzy odpoledne (odj. 13.10 z Keleti pu.). Zpět z Frankfurtu do Budapešti jede přímý spoj každou neděli. Dráhy pozitivně hodnotí i opětovné zavedení českého EC Moravia, který spojuje východní Moravu s Maďarskem. Na tomto vlaku pojedou také přímé vozy z Varšavy. Možná stojí za povšimnutí i fakt, že z Budapešti v letním období (od 18. června do 27. srpna) každé úterý a pátek pojedou přímé vozy do chorvatského Splitu na vlaku R 204/1204 Maestral/Adria. Tento vlak odjíždí z budapešťského východního nádraží (Keleti pu.) pět minut po třinácté hodině.

MÁV–START od 12. prosince zlevní i cenu povinné rezervace IC vlaků na některých tratích a v určitých dnech. Jde o snížení ceny z dosavadních 540 Ft (v přepočtu cca 49 Kč) na 360 Ft (v přepočtu cca 32 Kč) u spojů kategorie InterCity na trati Budapest – Szombathely, nebo na trati Budapest – Debrecen – (Mátészalka), Budapest – Nyíregyháza – Záhony i Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely každé úterý, středu a čtvrtek.

MÁV-START od 1. prosince umožňuje platbu eurem za jízdné v mezinárodní přepravě. Platit jednotnou evropskou měnou lze na všech mezinárodních pokladnách v zemi, a ve všech mezinárodních vlacích, v případě, že si cestující kupuje jízdenku u průvodčího. Týká se to všech druhů mezinárodních jízdenek a případných dalších tarifních příplatků. Při platbě eury jsou akceptovány bankovky v hodnotě 5, 10, 20, 50 a 100 € a mince v hodnotě 50 centů, 1 a 2 €. Platidla v menší či větší hodnotě nejsou akceptovány. Vrácení peněz v eurech je možné v případě, má–li příslušný zaměstnanec v pokladně dostatek euromincí nebo bankovek. Jinak bude vrácená částka vyplacena v maďarském forintu podle právě platného jednotného železničního kurzu.

Knižní podobu nového jízdního řádu MÁV je možné koupit ve všech větších železničních stanicích v pokladnách za 990 Ft. V elektronické podobě jej pak ke stažení získáte na internetových stránkách MÁV.

Zdroj: MÁV–START — [1], [2]


Mr.IC Poslat mail autorovi | 8.12.2010 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Maďarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
09.12.2010 (20:10)  
SzKT: Tak nějak jsem to myslel - že pro Maďary je asi příjemnější nasměrovat ty rekorekovozy ČD na "singulární" vlak do Košic a nezapojovat to do základního menetrendu. Souhlasím že nezapojení do evropského rezervačního systému může mít i výhody, ale je to opravdu cesta kterou bychom se v Evropě měli ubírat? Maďaři mají docela hodně různých relačních slev, ale nejsou všude, a ta povinnost jeden vlak = jedna jízdenka (což tolik s rezervacemi nesouvisí), tj. za hranice až do výstupní stanice, je někdy na obtíž - zvlášť když je spojená s říkáním si o úplatek.
Michal Bláha: Oni to kromě Avaly a nočního Beogradu vlastně žádné extra vlaky nejsou, protože jsou začleněny do regionálního taktu a za Kiskunhalasem staví téměř všude - což jednak tu pomalou mezistátní cestu pusztou ještě více znepříjemňuje, a jednak si stabilitu toho taktu v souvislosti s dochvilností příjezdu od Srbska moc nedovedu představit. Tím "Ivem Andrićem" bych nejel ani za zlaté sele.
09.12.2010 (19:40)  
je fakt dost velká škoda, že mezi BA a Hegyeshalomem není žádná doprava, aspoň 1x za 2 hodiny by tam něco jet mohlo, místo toho nesmyslnýho busu 801... + přípoje v Hegyeshalomu na Györ a určitě by tím nejezdil vzduch
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.12.2010 (16:18)  
Michal Bláha: Protože
1) v Szegedu je úvrať
2) tradiční trať Bp- Bělehrad vedla přes Kelebii (tenkrát to nevadilo, protože na trase byla poměrně velká maďarská města Újvidék (Novi Sad) a Szabadka (Subotica)
3) trať přes Röszke/Horgoš je v naprosto otřesném stavu (zejména na srbském území), takže tam nemůže jezdit nic jiného, než "ferkeltaxi" velmi omezenou rychlostí. Situace dospěla tak daleko, že než by Maďaři platili Srbům za motoráček "uerdingen" a drželi v Szegedu speciální Bzmot, rameno se rozdělilo a na hranici se přestupuje.
Nevím ale, jaké je pořadí důležitosti těchto důvodů. Každopádně mě spíš překvapuje striktní takt až do kelebie, myslím, že na většině trati 150 je i dvouhodinový takt dost luxusní záležitost.
09.12.2010 (16:09)  
Dovolím si dotaz neznalého: Jaký je důvod toho, že se z Budapešti do Bělehradu nejezdí přes Szeged, ale jsou vypravovány extra vlaky pustinou?
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.12.2010 (15:43)  
Tomáš Kraus: Oni právě Maďaři Hornádem zase tolik nejezdí. Každopádně okružní IC jezdí celotýdenně v dvouhodinovém taktu, zatímco Hornád a Rákóczi jsou zařazené do posilového taktu Bp- Miskolc, který (kromě těhle dvou vlaků) jezdí jen v pracovní den. Navíc vnitrostátní IC jsou povinně místenková, zatímco Hornád (z důvodu nekompatibility "analogového" rezervačního systému se zbytkem světa) je ve vnitrostátní dopravě nemístenkový. Což je věc, která Maďarům vadila nejvíc: materiál ČD je pokaždé jiný a hodně různorodé kvality (nejsou vozy...) a dostat místenku (v plném vlaku) do nějakého obzvlášť sešlého vagónku s logem ČD (v létě třeba bez klimatizace) Maďary dvakrát netěšilo.
Jinak nevím o tom, že by Maďaři uvažovali o změně rezervačního systému. Oni na elektroniku moc nejsou a jako národ jsou hodně konzervativní. Což má občas něco do sebe a minimálně jim to neumožňuje postavit tarif na eShopových loteriích, jako jinde (byť nějaký eShop už mají taky). Tudíž jede-li člověk do Maďarska odkudkoliv kromě Rakouska (kde je už vše postaveno na omezených kontingentech a "Zugbindung", takže chci-li příští sobotu Railjetem z Vídně do Bp a zpátky, plný NRT je jediná nabídka), pořád nemusí ani plánovat měsíce předem, ani platit nemravné částky za NRT a dokonce ani v některých případech nemusí chodit přes hranice pěšky. A taky jim tenhle systém neumožňuje zavést povinné místenky na mezinárodních spojích, čehož už jejich "igazgató" (ředitel) jednou veřejně litoval- povinně místenkové Railjety by se mu líbily. Jako všechno na světě, i tenhle přístup má výhody i nevýhody, nicméně aspoň to těm Maďarům jezdí a to dokonce často a (většinou) komfortně.
09.12.2010 (13:14)  
SzKT: Co je pro Maďary horší, aby souprava ČD dělala to jejich IC-kolečko, nebo aby se hodila na Kassu? Přijde mi to téměř totožné nebo spíš lepší, ale chápu že ses těšil na brassoi aprópecseny za rozumnou cenu. Někdo jiný by se třeba těšil na cokoliv k jídlu na EC Hungaria a EC Jan Jesenius, ale tam ta cena není rozumná ani pro západní Němce - vyvěšený ceník má pro potenciální klienty podobný význam jako cedulka "zárva" (zavřeno)... Každopádně z hlediska souprav si také polepší zrušením (bez náhrady) rychlíku Amicus, ty žíněnky ČD tam dělaly pěknou ostudu - o řád horší než tehdy jejich vyklepaná Béčka na Panonii (dodnes jezdí na nočním Beogradu).
Zajímalo by mě, jestli třeba Maďaři uvažují o tom, že by po 20 letech kapitalismu zavedli nějaký elektronický rezervační systém. A nebo budou nadále všechny mezistátní jízdenky vypisovat ručně a při žádosti o místenku v odlehlejší stanici bude přednosta telefonovat do Budapešti?
registrovaný uživatel Mr.IC  mail  
09.12.2010 (12:00)  
SzKT: ta změna na trati Bp-Szeged-Bp se týká hlavně přidání jednoho IC vlaku ze Szegedu do Budapešti s odjezdem v 10.45h. (doplní chybějící spoj v "ütem"/taktu). Jinak opravdu zásadní změny nejsou... To spojení do Splitu se dá brát jako pozitivní v tom smyslu, že tam aspioň nějaké spojení zůstalo... Tady taky všude jen chválí zavedení NOVÉHO vlaku Nesebar, přičemž jde v podstatě o zhoršení a redukci spojení na jihovýchod Evropy.
registrovaný uživatel Hansp 
09.12.2010 (11:05)  
Odkazované pdf-ko s JŘ je uzamčeno pro tisk. Tabeláry s jednotlivými tratěmi, které již ale uzamčeny nejsou, najdete na http://www.mav.hu/utasok.php . Pouze pozor, ještě aktuální kursbuch je na té stránce modře, nový je podžlucen.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.12.2010 (11:03)  
Mr.IC: Chtěl bych se zeptat, čím se vlastně liší ta změna na IC rameni Bp- Szeged. Díval jsem se na menetrend a já tam oproti starým grafikonům žádnou změnu nevidím. V hodinovém taktu v xx.53 z Nyugati (opačně v xx.45 ze Szegedu) se jezdí od zavedení ütemes menetrendu v roce 2006, ani časový rozsah se nezměnil- poslední IC ze Szegedu jede i nadále v 18:45. Jinak co se týče Splitu, tak se jedná o zhoršení dosavadního stavu- doteď jezdily přímé lůžkové a lehátkové vozy do Splitu (+ lehátko do Rijeky) v letní sezóně denně.
Každopádně se mi líbí zavedení taktu (dvouhodinového) na rameni Bp- Sopron/Szombathely, v úseku Bp- Györ proloženo s railjety do hodinového taktu. A za zmínku stojí dost radikální změna, že na trati GySEV (Györ- Sopron) už nebude potřeba IC příplatek a místenka. Každopádně se mi líbí, jak Maďaři drží (přes neradostnou finanční situaci) svůj taktový grafikon bez výrazných změn a spíš dochází ve vnitro dopravě k mírně pozitivním změnám. Že se to o mezinárodní dopravě moc říct nedá není zálažitostí Maďarů. Bohužel horší jsou změny v řazení vlaků. Moravia bude (naštěstí) jezdit se slovenskými náležitostmi, zato východním Slovákům s ekomfort dost výrazně zhorší- na Hornádu bude jezdit česká souprava od Haška včetně jídelního vozu JLV. Brassoi aprópecseny za rozumné ceny si už tedy cestou do Košic nedám... Dříve jezdily české soupravy na okružních IC, ale to se Maďarům moc nelíbilo, tak to v rámci vyrovnávky výkonů pošlou na Slovensko...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko