Maďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.
Již jsme Vás informovali, že od 12. prosince bude na šesti maďarských regionálních tratích obnovena osobní vlaková doprava. Objednatelem je tamní ministerstvo dopravy. Dalším zlepšením dopravní obslužnosti je provoz IC vlaků do Szegedu v hodinovém taktu od 4.53 do 20.53 ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar). Zlepší se také spojení na rameni Győr – Szombathely, kde přibude jeden nový pár InterCity a jeden pár rychlíků. Zkrátí se jízdní doby většiny spěšných vlaků mezi Budapeští a Egerem na severovýchodě země. Tak jako každý rok, i letos bude platit odlišný zimní a letní jízdní řád v okolí jezera Balaton. Letní jízdní řád bude platit od 18. června do 28. srpna a je také zapracován do knižní podoby jízdního řádu. Stránky s letním jízdním řádem jsou v záhlaví označené barevným pruhem. Na všech tratích, kde již byla zavedena taktová doprava, zůstává rozsah spojů beze změny.
V mezinárodní dopravě je snad nejvýznamnější změnou prodloužení trasy jednoho páru rakouského railjetu z Budapešti až do Frankfurtu nad Mohanem, který v této trase pojede pouze v pátek a v sobotu. Jedná se o spoj odjíždějící brzy odpoledne (odj. 13.10 z Keleti pu.). Zpět z Frankfurtu do Budapešti jede přímý spoj každou neděli. Dráhy pozitivně hodnotí i opětovné zavedení českého EC Moravia, který spojuje východní Moravu s Maďarskem. Na tomto vlaku pojedou také přímé vozy z Varšavy. Možná stojí za povšimnutí i fakt, že z Budapešti v letním období (od 18. června do 27. srpna) každé úterý a pátek pojedou přímé vozy do chorvatského Splitu na vlaku R 204/1204 Maestral/Adria. Tento vlak odjíždí z budapešťského východního nádraží (Keleti pu.) pět minut po třinácté hodině.
MÁV–START od 12. prosince zlevní i cenu povinné rezervace IC vlaků na některých tratích a v určitých dnech. Jde o snížení ceny z dosavadních 540 Ft (v přepočtu cca 49 Kč) na 360 Ft (v přepočtu cca 32 Kč) u spojů kategorie InterCity na trati Budapest – Szombathely, nebo na trati Budapest – Debrecen – (Mátészalka), Budapest – Nyíregyháza – Záhony i Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely každé úterý, středu a čtvrtek.
MÁV-START od 1. prosince umožňuje platbu eurem za jízdné v mezinárodní přepravě. Platit jednotnou evropskou měnou lze na všech mezinárodních pokladnách v zemi, a ve všech mezinárodních vlacích, v případě, že si cestující kupuje jízdenku u průvodčího. Týká se to všech druhů mezinárodních jízdenek a případných dalších tarifních příplatků. Při platbě eury jsou akceptovány bankovky v hodnotě 5, 10, 20, 50 a 100 € a mince v hodnotě 50 centů, 1 a 2 €. Platidla v menší či větší hodnotě nejsou akceptovány. Vrácení peněz v eurech je možné v případě, má–li příslušný zaměstnanec v pokladně dostatek euromincí nebo bankovek. Jinak bude vrácená částka vyplacena v maďarském forintu podle právě platného jednotného železničního kurzu.
Knižní podobu nového jízdního řádu MÁV je možné koupit ve všech větších železničních stanicích v pokladnách za 990 Ft. V elektronické podobě jej pak ke stažení získáte na internetových stránkách MÁV.
Michal Bláha: Oni to kromě Avaly a nočního Beogradu vlastně žádné extra vlaky nejsou, protože jsou začleněny do regionálního taktu a za Kiskunhalasem staví téměř všude - což jednak tu pomalou mezistátní cestu pusztou ještě více znepříjemňuje, a jednak si stabilitu toho taktu v souvislosti s dochvilností příjezdu od Srbska moc nedovedu představit. Tím "Ivem Andrićem" bych nejel ani za zlaté sele.
1) v Szegedu je úvrať
2) tradiční trať Bp- Bělehrad vedla přes Kelebii (tenkrát to nevadilo, protože na trase byla poměrně velká maďarská města Újvidék (Novi Sad) a Szabadka (Subotica)
3) trať přes Röszke/Horgoš je v naprosto otřesném stavu (zejména na srbském území), takže tam nemůže jezdit nic jiného, než "ferkeltaxi" velmi omezenou rychlostí. Situace dospěla tak daleko, že než by Maďaři platili Srbům za motoráček "uerdingen" a drželi v Szegedu speciální Bzmot, rameno se rozdělilo a na hranici se přestupuje.
Nevím ale, jaké je pořadí důležitosti těchto důvodů. Každopádně mě spíš překvapuje striktní takt až do kelebie, myslím, že na většině trati 150 je i dvouhodinový takt dost luxusní záležitost.
Jinak nevím o tom, že by Maďaři uvažovali o změně rezervačního systému. Oni na elektroniku moc nejsou a jako národ jsou hodně konzervativní. Což má občas něco do sebe a minimálně jim to neumožňuje postavit tarif na eShopových loteriích, jako jinde (byť nějaký eShop už mají taky). Tudíž jede-li člověk do Maďarska odkudkoliv kromě Rakouska (kde je už vše postaveno na omezených kontingentech a "Zugbindung", takže chci-li příští sobotu Railjetem z Vídně do Bp a zpátky, plný NRT je jediná nabídka), pořád nemusí ani plánovat měsíce předem, ani platit nemravné částky za NRT a dokonce ani v některých případech nemusí chodit přes hranice pěšky. A taky jim tenhle systém neumožňuje zavést povinné místenky na mezinárodních spojích, čehož už jejich "igazgató" (ředitel) jednou veřejně litoval- povinně místenkové Railjety by se mu líbily. Jako všechno na světě, i tenhle přístup má výhody i nevýhody, nicméně aspoň to těm Maďarům jezdí a to dokonce často a (většinou) komfortně.
Zajímalo by mě, jestli třeba Maďaři uvažují o tom, že by po 20 letech kapitalismu zavedli nějaký elektronický rezervační systém. A nebo budou nadále všechny mezistátní jízdenky vypisovat ručně a při žádosti o místenku v odlehlejší stanici bude přednosta telefonovat do Budapešti?
Každopádně se mi líbí zavedení taktu (dvouhodinového) na rameni Bp- Sopron/Szombathely, v úseku Bp- Györ proloženo s railjety do hodinového taktu. A za zmínku stojí dost radikální změna, že na trati GySEV (Györ- Sopron) už nebude potřeba IC příplatek a místenka. Každopádně se mi líbí, jak Maďaři drží (přes neradostnou finanční situaci) svůj taktový grafikon bez výrazných změn a spíš dochází ve vnitro dopravě k mírně pozitivním změnám. Že se to o mezinárodní dopravě moc říct nedá není zálažitostí Maďarů. Bohužel horší jsou změny v řazení vlaků. Moravia bude (naštěstí) jezdit se slovenskými náležitostmi, zato východním Slovákům s ekomfort dost výrazně zhorší- na Hornádu bude jezdit česká souprava od Haška včetně jídelního vozu JLV. Brassoi aprópecseny za rozumné ceny si už tedy cestou do Košic nedám... Dříve jezdily české soupravy na okružních IC, ale to se Maďarům moc nelíbilo, tak to v rámci vyrovnávky výkonů pošlou na Slovensko...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.