..: Nový jízdní řád a další novinky v Maďarsku :..

V63_budapest_tkubovec, foto: V63_budapest_tkubovecMaďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.

Již jsme Vás informovali, že od 12. prosince bude na šesti maďarských regionálních tratích obnovena osobní vlaková doprava. Objednatelem je tamní ministerstvo dopravy. Dalším zlepšením dopravní obslužnosti je provoz IC vlaků do Szegedu v hodinovém taktu od 4.53 do 20.53 ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar). Zlepší se také spojení na rameni Győr – Szombathely, kde přibude jeden nový pár InterCity a jeden pár rychlíků. Zkrátí se jízdní doby většiny spěšných vlaků mezi Budapeští a Egerem na severovýchodě země. Tak jako každý rok, i letos bude platit odlišný zimní a letní jízdní řád v okolí jezera Balaton. Letní jízdní řád bude platit od 18. června do 28. srpna a je také zapracován do knižní podoby jízdního řádu. Stránky s letním jízdním řádem jsou v záhlaví označené barevným pruhem. Na všech tratích, kde již byla zavedena taktová doprava, zůstává rozsah spojů beze změny.

V mezinárodní dopravě je snad nejvýznamnější změnou prodloužení trasy jednoho páru rakouského railjetu z Budapešti až do Frankfurtu nad Mohanem, který v této trase pojede pouze v pátek a v sobotu. Jedná se o spoj odjíždějící brzy odpoledne (odj. 13.10 z Keleti pu.). Zpět z Frankfurtu do Budapešti jede přímý spoj každou neděli. Dráhy pozitivně hodnotí i opětovné zavedení českého EC Moravia, který spojuje východní Moravu s Maďarskem. Na tomto vlaku pojedou také přímé vozy z Varšavy. Možná stojí za povšimnutí i fakt, že z Budapešti v letním období (od 18. června do 27. srpna) každé úterý a pátek pojedou přímé vozy do chorvatského Splitu na vlaku R 204/1204 Maestral/Adria. Tento vlak odjíždí z budapešťského východního nádraží (Keleti pu.) pět minut po třinácté hodině.

MÁV–START od 12. prosince zlevní i cenu povinné rezervace IC vlaků na některých tratích a v určitých dnech. Jde o snížení ceny z dosavadních 540 Ft (v přepočtu cca 49 Kč) na 360 Ft (v přepočtu cca 32 Kč) u spojů kategorie InterCity na trati Budapest – Szombathely, nebo na trati Budapest – Debrecen – (Mátészalka), Budapest – Nyíregyháza – Záhony i Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely každé úterý, středu a čtvrtek.

MÁV-START od 1. prosince umožňuje platbu eurem za jízdné v mezinárodní přepravě. Platit jednotnou evropskou měnou lze na všech mezinárodních pokladnách v zemi, a ve všech mezinárodních vlacích, v případě, že si cestující kupuje jízdenku u průvodčího. Týká se to všech druhů mezinárodních jízdenek a případných dalších tarifních příplatků. Při platbě eury jsou akceptovány bankovky v hodnotě 5, 10, 20, 50 a 100 € a mince v hodnotě 50 centů, 1 a 2 €. Platidla v menší či větší hodnotě nejsou akceptovány. Vrácení peněz v eurech je možné v případě, má–li příslušný zaměstnanec v pokladně dostatek euromincí nebo bankovek. Jinak bude vrácená částka vyplacena v maďarském forintu podle právě platného jednotného železničního kurzu.

Knižní podobu nového jízdního řádu MÁV je možné koupit ve všech větších železničních stanicích v pokladnách za 990 Ft. V elektronické podobě jej pak ke stažení získáte na internetových stránkách MÁV.

Zdroj: MÁV–START — [1], [2]


Mr.IC Poslat mail autorovi | 8.12.2010 (21:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify Jízdní řád

More from Maďarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user SzKT  mail  
14.12.2010 (9:09)  
Michal Bláha: O těch projektech toho moc nevím, ale jsou mi povědomé. Každopádně jsem někde četl, že tuhle dvojici tunelů (prakticky křížem) vymýšleli v hrubých rysech už za komunistů (Kádár si hodně půjčoval, takže zdroje byly...) a tohle provedení může být nejspíš z přelomu tisíciletí. Jak začaly docházet peníze, tak se projekty přetransformovaly a v jednom z čísel Indóházu (buď 2008 nebo počátek roku 2009- mám to doma, podívám se) psali, že by se postavil jen ten tunel z Nyugati na Kelenföld a to pro příměstskou dopravu. Zahloubalo by se to na zhlaví Nyugati, v místě dnešních kusých nástupišť by byla jáma (to je ten model Princípe Pio), hned za tím šup do tunelu, zastávky u Parlamentu (přestup na M2), pod hradem a bezprostředně za stávajícím tunelem na Déli by se to napojilo na dosavadní trať, kde by vznikla nová zastávka pro oblsuhu vilové čtvrti. Dokonce už vymysleli i taktový provoz a mělo by to doplňovat linku M4 metra, čímž by byla síť kapacitní dopravy v Budapešti hotová.
Našel jsem odkaz tady: http://kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/AliGut/ Je to sice v maďarštině, anglicky jsem to nenašel. Zajímavá je tabulka s jízdním řádem, dělená podle toho, jestli bude v tunelu umožněn tříminutový nebo pětiminutový interval. Každopádně je to moc hezké a úsporné řešení, nicméně momentálně nejsou peníze ani na tohle, takže uvidíme. Jinak si ovšem myslím, že pro dálkovou dopravu by Keleti postačovalo- z nejkritičtějšího severního směru by stačilo rekonstruovat a zdvoukolejnit tu nákladní spojku (místo tam na to je vyhrazené, akorát zarostlé) a kdyby se někde v oblasti Zugló ještě postavila spojka mezi oběma cegledskými tratěmi, mohly by na Keleti zajíždět všechny dálkové vlaky a vznikl by důstojný uzel dálkové dopravy v sousedství centra. Přestup na regionální dopravu může být výhodně na předměstských nádražích, kde už se stejně zastavuje a je to v metropolích téhle velikosti normální, aby se zastavovalo nadále.
13.12.2010 (17:37)  
Tak ty odkazy berte s velikou rezervou, neb jsem se nachytal na web nějakého šotosnílka ...
13.12.2010 (16:39)  
Díky. Tak jsem se chytil googlem a našel následující:

Budapešť cross city tunnel (sloužící IC vlakům):
http://infrastruct.wordpress.com/2008/06/05/budapest-cross-city-tunnel/

Budapest urban-regional metro (tj. S-bahn tunnel):
http://infrastruct.wordpress.com/2008/06/06/budapest-urban-regional-metro/

Ten tunel pro IC vlaky se 4 hranami v podzemí Nyugati se mi ale jeví jako poněkud málo kapacitní řešení, pokud by v Budapešti měl někdy v budoucnu být úplný taktový uzel.
I když nějaké řešení, jak uhýbat začínající/končící vlaky by se asi našlo. Na druhou stranu to působí dojmem studie z doby, kdy ještě v Maďarsku nebyl takt.
Registered user SzKT  mail  
13.12.2010 (14:05)  
Tomáš Kraus: Máš celkem pravdu, IC od Szegedu totiž na Keleti jezdit nemůžou: tratě od Köbánye-Kispest a od Rákose se totiž v oblasti Zugló mimoúrovňově protínají a nedá se přejet z jedné tratě na druhou- poslední taková možnost je v Szolnoku, což by pro vlaky ze Szegedu byla příšerná zajížďka, navíc by ty vlaky měly v Szolnoku úvrať. Dále jezdí na Nyugati okružní IC ve směru do Debrecenu- jednak je to po koridoru přes Cegléd do Szolnoku rychlejší, než po brambořišti přes Tapiószentmárton a navíc jezdí okružní IC z Nyugati na Keleti (trolejbusem 15 minut, vlakem 6 hodin) :-). Nicméně veškerá ostatní dálková doprava jezdí na Keleti i za cenu pojíždění spousty podivných spojek.
Spojka z Nyugati na Déli je určená pro pšíměstskou dopravu, aby regionální vlaky nemusely končit na hlavových nádražích. Co jsem četl, tak jestli se to realizuje, chtějí nechat Keleti hlavně pro dálkové vlaky, protože regionálka by kromě směru od Hatvanu a Kunszentmiklós-Tass využívala to nové spojení. Plány jsou hezké (zahloubení kolejiště na Nyugati po vzoru madridského nádraží Principe Pio...), ale jestli se to někdy realizuje, je ve hvězdách...
13.12.2010 (13:05)  
Michal Bláha: Uvažuje se o podzemním propojení Nyugati a Déli, což řeší průjezdný koncept jen částečně. Největším problémem je zdlouhavý objezd města od severu na Keleti po spojkách, což připomíná Malešice s Židenicemi dohromady. Kvůli tomu se začalo stavět na Rákospalota-Újpest, protože při cestě do města je lepší tam přestoupit na tramvaj a nepodstupovat to půlhodinové martyrium ve vlaku.
Ta koncepce různých nádraží pro dálkovou a regionální dopravu už tam celkem je, z dálkových vlaků jezdí na Nyugati pouze IC od Szegedu a na Déli pouze IC od Lublaně (1 vlak), vše ostatní směřuje na Keleti. Případně mě SzKT doplní.
13.12.2010 (8:35)  
Ještě bych si dovolil jeden dotaz:
Neuvažují Maďaři o jednom centrálním průjezdném nádraží v Budapešti? Nebo nějakém podzemním diametru pro regionální dopravu s tím, že by pak všechna dálková doprava jezdila jen na jedno z hlavových nádraží?
12.12.2010 (23:10)  
No s tými názvami miest v maďarčine je to naozaj dosť povážlivé. U nás v Bratislave hlási napríklad rozhlas, že vlak ide do stanice "Wien Südbahnhof" a nie "Viedeň južná stanica". Neviem ako je to v Budapešti, ale neprekvapilo by ma, keby tam hlásilo "Bécs Déli pályaudvar". Totiž napr. Bratislava alebo Štúrovo sú uvedené jedine po maďarsky.

Ale to by ešte nebolo nič hrozné, skutočný problém nastane vtedy, ak si chcete kúpiť lístok do Bratislavy a bohužiaľ neviete, ako sa povie Bratislava po maďarsky. Máte smolu, predavačka slovo "Bratislava" nepozná. (Skutočná historka, stalo sa to jednej známej z USA)
10.12.2010 (19:03)  
Bécs... ale ta cílová stanice se fakt jmenuje Wien Südbahnhof - jo tak tak, jako když jsem v Hrvatsku poučoval ženu, že Bečki odrezak, není řízek z bučícího hovádka ba ani z bejka.-)
10.12.2010 (16:47)  
gaston.g spíše narážel na to že Bystřice (Bystrzyca) a Těšín(Cieszyn) neleží v Čechách ale ve Slezsku ale jinak ano dvojjazyčné názvy žst. opravdu jsou :)
10.12.2010 (16:19)  
gaston.g) Podívejte se do knižního JŘ od SŽDC. Minimálně Bystřice nad Olší je dvojjmenná.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko