..: Nový jízdní řád a další novinky v Maďarsku :..

V63_budapest_tkubovec, foto: V63_budapest_tkubovecMaďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.

Již jsme Vás informovali, že od 12. prosince bude na šesti maďarských regionálních tratích obnovena osobní vlaková doprava. Objednatelem je tamní ministerstvo dopravy. Dalším zlepšením dopravní obslužnosti je provoz IC vlaků do Szegedu v hodinovém taktu od 4.53 do 20.53 ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar). Zlepší se také spojení na rameni Győr – Szombathely, kde přibude jeden nový pár InterCity a jeden pár rychlíků. Zkrátí se jízdní doby většiny spěšných vlaků mezi Budapeští a Egerem na severovýchodě země. Tak jako každý rok, i letos bude platit odlišný zimní a letní jízdní řád v okolí jezera Balaton. Letní jízdní řád bude platit od 18. června do 28. srpna a je také zapracován do knižní podoby jízdního řádu. Stránky s letním jízdním řádem jsou v záhlaví označené barevným pruhem. Na všech tratích, kde již byla zavedena taktová doprava, zůstává rozsah spojů beze změny.

V mezinárodní dopravě je snad nejvýznamnější změnou prodloužení trasy jednoho páru rakouského railjetu z Budapešti až do Frankfurtu nad Mohanem, který v této trase pojede pouze v pátek a v sobotu. Jedná se o spoj odjíždějící brzy odpoledne (odj. 13.10 z Keleti pu.). Zpět z Frankfurtu do Budapešti jede přímý spoj každou neděli. Dráhy pozitivně hodnotí i opětovné zavedení českého EC Moravia, který spojuje východní Moravu s Maďarskem. Na tomto vlaku pojedou také přímé vozy z Varšavy. Možná stojí za povšimnutí i fakt, že z Budapešti v letním období (od 18. června do 27. srpna) každé úterý a pátek pojedou přímé vozy do chorvatského Splitu na vlaku R 204/1204 Maestral/Adria. Tento vlak odjíždí z budapešťského východního nádraží (Keleti pu.) pět minut po třinácté hodině.

MÁV–START od 12. prosince zlevní i cenu povinné rezervace IC vlaků na některých tratích a v určitých dnech. Jde o snížení ceny z dosavadních 540 Ft (v přepočtu cca 49 Kč) na 360 Ft (v přepočtu cca 32 Kč) u spojů kategorie InterCity na trati Budapest – Szombathely, nebo na trati Budapest – Debrecen – (Mátészalka), Budapest – Nyíregyháza – Záhony i Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely každé úterý, středu a čtvrtek.

MÁV-START od 1. prosince umožňuje platbu eurem za jízdné v mezinárodní přepravě. Platit jednotnou evropskou měnou lze na všech mezinárodních pokladnách v zemi, a ve všech mezinárodních vlacích, v případě, že si cestující kupuje jízdenku u průvodčího. Týká se to všech druhů mezinárodních jízdenek a případných dalších tarifních příplatků. Při platbě eury jsou akceptovány bankovky v hodnotě 5, 10, 20, 50 a 100 € a mince v hodnotě 50 centů, 1 a 2 €. Platidla v menší či větší hodnotě nejsou akceptovány. Vrácení peněz v eurech je možné v případě, má–li příslušný zaměstnanec v pokladně dostatek euromincí nebo bankovek. Jinak bude vrácená částka vyplacena v maďarském forintu podle právě platného jednotného železničního kurzu.

Knižní podobu nového jízdního řádu MÁV je možné koupit ve všech větších železničních stanicích v pokladnách za 990 Ft. V elektronické podobě jej pak ke stažení získáte na internetových stránkách MÁV.

Zdroj: MÁV–START — [1], [2]


Mr.IC Poslat mail autorovi | 8.12.2010 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Maďarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
10.12.2010 (16:01)  
Mr.IC: V Čechách je Bystrzyca a Cieszyn? To jsou mi novinky teda..
registrovaný uživatel SzKT  mail  
10.12.2010 (14:03)  
Tomáš Kraus: No, na webu mi to až tak nevadí (on je stejně maďarský a Maďaři vzhledem ke svému jazyku nepředpokládají, že když je něco "po jejich", že to přečte ještě někdo další), už jsem si dávno zvykl. Ale používat úřední názvy nebo oficiální názvy stanic v hlášení se taky naučili jen před pár lety. Ale je trochu problém, že zatímco my máme české názvy jen pro pár velkých měst v okolních státech, Maďaři si za Uher přejmenovali kdejakou maličkou dědinku a staničku, což používají ve svých textech dodnes. A občas to mate, přiznám se, že obzvlášť v Sedmihradských názvech se dost ztrácím. Ale ono i takový slovenský Ábos (což sice byla stanice Kysak, ale jinak jméno obce Obišovce o kus dál), Igló (Spišská Nová Ves), Hölak (Trenčianská Teplá) apod. taky dnes nezná každý, nejspíš ani v Maďarsku. A přesto se to v Indóházu dodnes objevuje a to zásadně bez slovenského/rumunského/srbského ekvivalentu aspoň v závorce. A jinak je ještě v menetrendu patrná jedna zajímavá věc: rakouská pohraniční stanice Pamhagen na trati Fertöszentmiklós- Neusiedl am See dostala za pomlčku maďarský název, takže Pamhagen-Pomony.
10.12.2010 (13:54)  
Mr. IC) Já k tomu jen přidám pohled redaktora tohoto magazínu – zvykli jsme si psát stanice v originálním jazyce, nicméně města podle zvyklosti počešťovat, pokud je to typické. I pro lepší orientaci. Nevadí mi, když maďarském textu budou MÁV psát Pécs, Szombathely, Bécs... ale ta cílová stanice se fakt jmenuje Wien Südbahnhof (IC Corvinus ještě před rokem).

Ona i ta stanice se jmenuje Bystřice (Bysztrica).
registrovaný uživatel Mr.IC  mail  
10.12.2010 (13:09)  
Tomáš Kraus: "aktuálně platné názvy měst" - jsou i maďarské názvy aktuálně platné, podle evropských směrnic o právech národnostních menšin. V Čechách taky je Bysztrica nad Olza a Cieszyn. A kdyby byla početná česká menšina v München (min. 20%) tak by se mohlo psát i Mnichov.
10.12.2010 (12:41)  
SzKT: Díval jsem se na ty mezistátní vlaky a zrovna u toho Iva Andriće mě zaujalo, že mezistátní jsou vlastně jen dva vozy - ačkoliv na "délku" souprav na Balkáně už jsem si zvykl, zvlášť v mezistátním provozu. Kromě toho pojedou do Kelebie 2x B MÁV a 2x Bmee ČD, výjimečně budou snad na jednom vlaku vedle sebe (také) horší vozy MÁV než ČD... Také jsem si všiml že ne všechny ČD vozy od Haška pojedou do Košic, protože něco pošlou na rumunských IC vlacích do Lökösházy. Ani o tom WLABmee ČD do Baru jsem nevěděl.
V neposlední řadě mě (opět) zaujalo, jak si stále hrají na "velké Uhersko" a důsledně kašlou na aktuálně platné názvy zahraničních měst: Poszóny, Újvidék, Koloszvár, Marosvasárhely... Chápu že je to maďarský web, ale my tady také v řazení píšeme München a ne Mnichov.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
10.12.2010 (9:49)  
Michal Bláha: Nemáš čeho litovat- k těm pozůstatkům se nedá moc dostat. Já se o to pokoušel, ale z Újszegedu jsme daleko po trati nedošli, skončili jsme v křoví. Možná ze szegedské strany něco bude k vidění. Trať byla původně do Temešváru, což po Trianonu nemělo význam pro nikoho, ostatně dnešní trať 121 (Békescsaba- Újszeged) je slepenec hranicí přetnutých tratí, co ůvodně vedly jinam. Taky je tahle trať na čelním místě seznamu tratí, určených ke zrušení.
Co se týče dopravy do Srbska přes Szeged, tak dokud budou v Srbsku panovat takové poměry, jako panují, tak jednině dobře, že se jezdí naprostou pustinou, kde zpoždění nebo méně vozů, než obvykle, vlastně nikomu nevadí. Bp- Szeged jezdí IC/rychlík v hodinovém taktu a zpravidla jsou obě části soupravy dost plné. Před odjezdem je někdy těžké dostat místenku 2. třídy IC a pokud člověk nechce v rychlíkové části stát, nezbývá, než si doplatit jedničku. Kdyby jim po té jednokolejce přes Kecskemét jezdily navíc ještě srbské vlaky, nevím, nevím, jak by to bylo s přesností dopravy. A právě přesnost jízdy (a komfort) je to, co lidi v Maďarsku do vlaku láká, tarif je totiž vzhledem k jejich kupní síle velmi drahý.
10.12.2010 (9:06)  
SzKT:
Díky za vysvětlení. Osobně bych dvojitou úvrať (v Případě slušného stavu trati Szeged - Subotica) nepovažoval za velký problém. Můj dostal plynul z toho, že by mi přišlo logické jezdit do Srbska tak, aby se v jelo přes Kecskemét a Szeged, tedy podstatně větší města.

Stejně tak mi vrtalo hlavou, proč trať ze Szegedu nepokračuje dál ani směrem na Rumunsko a po troše snahy jsem objevil, že most přes Tiszu (http://hu.wikipedia.org/wiki/Szegedi_vas%C3%BAti_Tisza-h%C3%ADd - odkaz je třeba zkopírovat, proklik nefunguje) nestojí již od války a dle satelitních snímků na google maps jsem pak zjistil, že cást trati Szeged - Temešvár vede přes Vojvodinu a jelikož Srbům k ničemu nebyla, tak je částečně snesena.

Jen mě trochu mrzí, že jsem se před 4 lety, když jsem v Szegedu byl nedošel podívat na pozůstatky onoho mostu. :-)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.12.2010 (23:19)  
ekoter: Vlaky na naprosté většině tratí objednává stát, župy závazek veřejné služby platí jen na některých vyložených lokálkách- kvůli synchronizaci s regionální autobusovou dopravou. Autobusy sice platí župy, ale stát si uchovává určitý dohled, aby byly hranice žup prostupné, aby autobusy navazovaly na vlaky apod. I když právě z důvodu odděleného financování se u regionálních autobusů o taktu nedá mluvit, byť busíky musí navazovat na vlak a vedou-li souběžně s železnicí, nedostanou licenci (výjimkou jsou např. vymetáky Bp- Szeged, co cestou stokrát zastaví a vlaku tedy nekonkurují, naopak umožňují, že vlaky všude stavět nemusí). To je právě důvod, proč se ruší maďarské lokálky a u nich doma se proti tomu obvykle ani moc neřve. Dá-li se místním na výběr, chtějí-li novotou vonící autokary Volvo/Alfabusz nebo aspoň Credo (licenční SOR) či MB, jedoucí přímo z obce, nebo se dál dlouze kvedlat šukafonem po zbědované lokálce, zpravidla si vyberou to první. Akorát občas dojde k excesům (např. Komárom- Székesfehérvár), ale to se teď částečně napravuje.
Ale jak je to s konkrétními platbami taky detailně nevím. Mimo systém (na podnikatelské riziko) jsou mezinárodní vlaky, pokud nejsou v Maďarsku brány jako vnitrostátní (proto dlouhá léta měnily některé rychlíky ze Slovenska na hranicích číslo- to proto, že z hlediska jejich systému to pak byl vnitrovlak třeba Rajka- Bp a nikoliv např. Amicus Praha- Bp.
A jinak o MÁV a jeho provozu tady autor tohoto článku před časem dal sice poněkud suše psaný, ale přesto enormně zajímavý článek. Ta jazyková bariéra je totiž fakt příerná- po několika letech učení maďarštiny pochopím většinou základní smysl textu, ale že bych se dokázal poučit o financování veřejné dopravy přímo z originálních pramenů to fakt ani omylem...
09.12.2010 (22:59)  
Ad SzKT: Mám takový dotaz (jako neznalý): Jak je to v Maďarsku s objednáváním vlakům? Kdo a co objednává, popř. co je na vlastní podnikatelské riziko?
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.12.2010 (21:58)  
Tomáš Kraus: S tím přístupem k tarifu je to otázka a zrovna dnes jsem se s tímhle dilematem setkal osobně a natvrdo. Domluvili jsme se s jedním kamarádem, že bychom příští víkend jeli do Budapešti a aby to nebylo pořád stejně, náležitostmi ČD otoricky známou trasou přes Štúrovo obě cesty stejně, dali bychm to ze Znojma do Vídně (dosud jsme nejeli) a potom Railjetem dál. jelikož z Vysočiny se to Znojmo nabízí a zpáteční EURegio je za 15 eur,není to do Vídně žádný roblém. Dál nabízí Maďaři tradičně "kirandulójegy" Bp- Vídeň- Bp(zpáteční jízdenka+ MHD Vídeň) bez dalších podmínek, kdykoliv a komukoliv. Ono k tomu ručně psanému biletu by se těžko dělal nějaký omezující kontingent... Myslel jsem, naivně, že Rakušáci budou mít recipročně něco podobného. Mají, ale s omezeným kontingentem, na vybrané ranní Railjety, rovněž všechny akční bilety jsou už na příští sobotu "ausverkauft", takže buď NRT, nebo nic. Takže ve výsledku buď bude pěší přechod slovensko-maďarské hranice, nebo budeme sedět doma. A já se ptám, jestli je opravdu pokrok, že když se 2 týdny předem rozhodne člověk navštívit z Moravy dvě nejbližší velkoměsta Vídeň a Budapešť za víkend, musí nutně buď platit jako knížepán, nebo (to spíš) použít podstatně levnější vlastní auto... Možná jsem staromilec, ale když vidím tohle, tak jen ať Maďaři píší své lístky ručně co nejdéle- díky nim se totiž dá levně cestovat na celý Balkán (např. do Sarajeva zpátečně za 48 eur).
K té Kelebii bych jen dodal, že ty mezinárodní vlaky nejsou do taktu většinou zahrnuté (stejně jako vlaky do CHorvatska kolem Balatonu), protože jsou nespolehlivé a zpravidla kratší, než by bylo pro vnitrodopravu potřeba. na kelebijské trati dělají navíc tyhle vlaky nepořádek i v regulérním taktu- trať je ednokolejná (což ale ta na Szeged taky), tak aby vyšly křižování. Jinak koho by zajímalo řazení mezinárodních vlaků v příštím GVD, tady je odkaz: http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/nemz11.htm
Vnitrostátní vlaky (belföldi) jsou na adrese http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/belf_ic5.html , ale do této chvíle dosud nevydali řazení pro příští grafikon, je tam to letošní.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko