Maďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.
Již jsme Vás informovali, že od 12. prosince bude na šesti maďarských regionálních tratích obnovena osobní vlaková doprava. Objednatelem je tamní ministerstvo dopravy. Dalším zlepšením dopravní obslužnosti je provoz IC vlaků do Szegedu v hodinovém taktu od 4.53 do 20.53 ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar). Zlepší se také spojení na rameni Győr – Szombathely, kde přibude jeden nový pár InterCity a jeden pár rychlíků. Zkrátí se jízdní doby většiny spěšných vlaků mezi Budapeští a Egerem na severovýchodě země. Tak jako každý rok, i letos bude platit odlišný zimní a letní jízdní řád v okolí jezera Balaton. Letní jízdní řád bude platit od 18. června do 28. srpna a je také zapracován do knižní podoby jízdního řádu. Stránky s letním jízdním řádem jsou v záhlaví označené barevným pruhem. Na všech tratích, kde již byla zavedena taktová doprava, zůstává rozsah spojů beze změny.
V mezinárodní dopravě je snad nejvýznamnější změnou prodloužení trasy jednoho páru rakouského railjetu z Budapešti až do Frankfurtu nad Mohanem, který v této trase pojede pouze v pátek a v sobotu. Jedná se o spoj odjíždějící brzy odpoledne (odj. 13.10 z Keleti pu.). Zpět z Frankfurtu do Budapešti jede přímý spoj každou neděli. Dráhy pozitivně hodnotí i opětovné zavedení českého EC Moravia, který spojuje východní Moravu s Maďarskem. Na tomto vlaku pojedou také přímé vozy z Varšavy. Možná stojí za povšimnutí i fakt, že z Budapešti v letním období (od 18. června do 27. srpna) každé úterý a pátek pojedou přímé vozy do chorvatského Splitu na vlaku R 204/1204 Maestral/Adria. Tento vlak odjíždí z budapešťského východního nádraží (Keleti pu.) pět minut po třinácté hodině.
MÁV–START od 12. prosince zlevní i cenu povinné rezervace IC vlaků na některých tratích a v určitých dnech. Jde o snížení ceny z dosavadních 540 Ft (v přepočtu cca 49 Kč) na 360 Ft (v přepočtu cca 32 Kč) u spojů kategorie InterCity na trati Budapest – Szombathely, nebo na trati Budapest – Debrecen – (Mátészalka), Budapest – Nyíregyháza – Záhony i Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely každé úterý, středu a čtvrtek.
MÁV-START od 1. prosince umožňuje platbu eurem za jízdné v mezinárodní přepravě. Platit jednotnou evropskou měnou lze na všech mezinárodních pokladnách v zemi, a ve všech mezinárodních vlacích, v případě, že si cestující kupuje jízdenku u průvodčího. Týká se to všech druhů mezinárodních jízdenek a případných dalších tarifních příplatků. Při platbě eury jsou akceptovány bankovky v hodnotě 5, 10, 20, 50 a 100 € a mince v hodnotě 50 centů, 1 a 2 €. Platidla v menší či větší hodnotě nejsou akceptovány. Vrácení peněz v eurech je možné v případě, má–li příslušný zaměstnanec v pokladně dostatek euromincí nebo bankovek. Jinak bude vrácená částka vyplacena v maďarském forintu podle právě platného jednotného železničního kurzu.
Knižní podobu nového jízdního řádu MÁV je možné koupit ve všech větších železničních stanicích v pokladnách za 990 Ft. V elektronické podobě jej pak ke stažení získáte na internetových stránkách MÁV.
Ona i ta stanice se jmenuje Bystřice (Bysztrica).
V neposlední řadě mě (opět) zaujalo, jak si stále hrají na "velké Uhersko" a důsledně kašlou na aktuálně platné názvy zahraničních měst: Poszóny, Újvidék, Koloszvár, Marosvasárhely... Chápu že je to maďarský web, ale my tady také v řazení píšeme München a ne Mnichov.
Co se týče dopravy do Srbska přes Szeged, tak dokud budou v Srbsku panovat takové poměry, jako panují, tak jednině dobře, že se jezdí naprostou pustinou, kde zpoždění nebo méně vozů, než obvykle, vlastně nikomu nevadí. Bp- Szeged jezdí IC/rychlík v hodinovém taktu a zpravidla jsou obě části soupravy dost plné. Před odjezdem je někdy těžké dostat místenku 2. třídy IC a pokud člověk nechce v rychlíkové části stát, nezbývá, než si doplatit jedničku. Kdyby jim po té jednokolejce přes Kecskemét jezdily navíc ještě srbské vlaky, nevím, nevím, jak by to bylo s přesností dopravy. A právě přesnost jízdy (a komfort) je to, co lidi v Maďarsku do vlaku láká, tarif je totiž vzhledem k jejich kupní síle velmi drahý.
Díky za vysvětlení. Osobně bych dvojitou úvrať (v Případě slušného stavu trati Szeged - Subotica) nepovažoval za velký problém. Můj dostal plynul z toho, že by mi přišlo logické jezdit do Srbska tak, aby se v jelo přes Kecskemét a Szeged, tedy podstatně větší města.
Stejně tak mi vrtalo hlavou, proč trať ze Szegedu nepokračuje dál ani směrem na Rumunsko a po troše snahy jsem objevil, že most přes Tiszu (http://hu.wikipedia.org/wiki/Szegedi_vas%C3%BAti_Tisza-h%C3%ADd - odkaz je třeba zkopírovat, proklik nefunguje) nestojí již od války a dle satelitních snímků na google maps jsem pak zjistil, že cást trati Szeged - Temešvár vede přes Vojvodinu a jelikož Srbům k ničemu nebyla, tak je částečně snesena.
Jen mě trochu mrzí, že jsem se před 4 lety, když jsem v Szegedu byl nedošel podívat na pozůstatky onoho mostu. :-)
Ale jak je to s konkrétními platbami taky detailně nevím. Mimo systém (na podnikatelské riziko) jsou mezinárodní vlaky, pokud nejsou v Maďarsku brány jako vnitrostátní (proto dlouhá léta měnily některé rychlíky ze Slovenska na hranicích číslo- to proto, že z hlediska jejich systému to pak byl vnitrovlak třeba Rajka- Bp a nikoliv např. Amicus Praha- Bp.
A jinak o MÁV a jeho provozu tady autor tohoto článku před časem dal sice poněkud suše psaný, ale přesto enormně zajímavý článek. Ta jazyková bariéra je totiž fakt příerná- po několika letech učení maďarštiny pochopím většinou základní smysl textu, ale že bych se dokázal poučit o financování veřejné dopravy přímo z originálních pramenů to fakt ani omylem...
K té Kelebii bych jen dodal, že ty mezinárodní vlaky nejsou do taktu většinou zahrnuté (stejně jako vlaky do CHorvatska kolem Balatonu), protože jsou nespolehlivé a zpravidla kratší, než by bylo pro vnitrodopravu potřeba. na kelebijské trati dělají navíc tyhle vlaky nepořádek i v regulérním taktu- trať je ednokolejná (což ale ta na Szeged taky), tak aby vyšly křižování. Jinak koho by zajímalo řazení mezinárodních vlaků v příštím GVD, tady je odkaz: http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/nemz11.htm
Vnitrostátní vlaky (belföldi) jsou na adrese http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/belf_ic5.html , ale do této chvíle dosud nevydali řazení pro příští grafikon, je tam to letošní.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.