..: Rychlovlaky Allegro spojí od prosince Helsinky a Petrohrad :..

hala stanice Helsinki, foto: Tomáš Kraus Helsinky — Rychlovlaky Allegro budou od konce roku 2010 nasazeny na spoje mezi Petrohradem a Helsinkami. Trasu dlouhou 443 km zvládnou za tři a půl hodiny oproti stávajícím šesti hodinám a 18 minutám. Přispěje k tomu i skutečnost, že pasová a celní kontrola bude probíhat v jedoucím vlaku. Naklápěcí rychlovlaky Allegro nahradí vlaky Sibelius a Repin, které obě města spojují v současnosti. Nasazení nových jednotek postupně umožní zvýšit počet spojů mezi Petrohradem a Helsinkami. V roce 2007 cestovalo železnicí mezi Helsinkami a Petrohradem 230 tisíc cestujících. Předpokládá se, že po zavedení vysokorychlostního spojení stoupne během pěti let počet přepravených cestujících na trojnásobek. Zpočátku budou vypravovány dva páry vlaků. Odjezd z Helsinek je stanoven na 10.00 a 15.00, z Petrohradu potom v 6.40 a 15.25. Předpokládá se, že od léta 2011 se počet spojů zvýší na čtyři páry vlaků denně. Noční spoj RŽD Lev Tolstoj, který spojuje Helsinky s Moskvou, bude jezdit i nadále.

V sedmivozové soupravě je k dispozici 344 míst. Sedadla v první (48 míst) i druhé třídě (296 míst) jsou nastavitelná, mají sklopné stolky, kapsy na noviny a časopisy, podložky pod nohy a zásuvky pro přenosné počítače a mobilní telefony. Cestující mají k dispozici také restaurační vůz, oddíl pro zdravotně postižené cestující nebo oddíl pro děti. Zvláštností je speciální oddíl pro cestující se zvířaty. Nechybí ani konferenční místnost, speciální oddíl bude vyhrazen i pro pracovníky celní a pasové kontroly. Vizuální a hlasový informační systém umožňuje poskytovat informace ve finštině, ruštině i angličtině. Vlak je zcela nekuřácký. Jednosměrné jízdné vyjde ve 2. třídě na 84 euro. Cestující v první třídě dostanou za 134 euro navíc občerstvení, kávu nebo čaj a budou mít k dispozici denní tisk.

Nasazení vysokorychlostních vlaků si vyžádalo nemalé investice do železniční infrastruktury. Finský úsek Lahti – Luumäki – Vainikkala pro traťovou rychlost 220 km/h je již dokončen. V dubnu 2010 při testovacích jízdách soupravy Allegro zde bylo dokonce dosaženo rychlosti 242 km/h. V roce 2007 začaly stavební práce na ruské části tratě mezi Petrohradem a stanicí Buslovskaja. Dokončeny budou na podzim letošního roku a vlaky zde budou dosahovat rychlosti 200 km/h. Tím se výrazně zkrátí jízdní doba na ruské železniční síti z dnešních 3 hodin a 11 minut na pouhou hodinu a půl. Po dalších stavebních úpravách na trati v následujících letech by pak ještě mohla klesnout celková jízdní doba o dalších 30 minut. Náklady dosáhnou částky téměř 2 miliard euro.

Soupravy Allegro jsou ve vlastnictví Oy Karelian Trains Ltd, tedy společnosti, která je společným podnikem VR a RŽD. Vlaky budou provozovat VR i RŽD, přičemž za služby osobní dopravy, jízdní řády i prodej jízdenek budou zodpovědné obě společnosti. Karelian Trains podepsaly smlouvyAlstomem v září 2007 na dodávku čtyř vlakových souprav typu Pendolino 400 / S220 za 120 milionů euro. Nová třída Sm6 vychází ze zkušeností získaných při provozovaní řady Sm3 a převzaly se ty prvky, které se osvědčily v drsných zimních podmínkách. Došlo ke zjednodušení linií střechy a více technologie bude skryto za panely. Naklápěcí systém je vlastním řešením Alstomu. Je použit pneumatický (vzduch), oproti dříve používanému hydraulickému. Rychlovlaky jsou dvousystémové, takže mohou využívat jak síť stejnosměrného napětí v Rusku, tak střídavé napětí ve Finsku. Jsou vybaveny dvěma různými rádiovými komunikačními systémy – jeden pro použití na drážní cestě Finska, druhý pak na síti v Rusku. Systémy plně odpovídají předpisům jak Evropské unie, tak i Ruska. Prozatím jsou dodány dvě soupravy. První souprava dorazila do Helsinek 5. ledna a druhou vykládali v helsinském přístavu 30. dubna. Zbývající soupravy budou dodány do konce roku. Na prvním Allegru byly úspěšně dokončeny úvodní testy – trakce, brzdění a signalizace byly nejprve testovány v depu Ilmala ve statickém režimu, později na trase Kerava – Lahti. Na konci května pak byla souprava uvedena do provozu a podstoupila též přejímací zkoušky v Rusku. Vydání povolení pro provoz na finské i ruské železniční síti je v závěrečných fázích.

Alstom, který už má ve Finsku své dceřiné společnosti, nabídl možnost poskytování servisu. Je ale pravděpodobné, ze VR–Yhtyna využije zázemí ve vlastním helsinském depu. Další zajímavou alternativou by byla možnost poskytovat servisní služby v Petrohradě ve stejném depu, kde Siemens nabízí tyto služby pro Velaro RUS / Sapsan. Jednání o těchto službách zatím nejsou uzavřena.

Technické detaily soupravy:

  • výrobce: Alstom, Itálie
  • typ: Pendolino 400-series / S220
  • vlastník: Karelian Trains
  • provozovatel: Karelian Trains
  • předpokládaný termín dodávky: 2010
  • počet jednotek: 4
  • čísla jednotek: 01 - 04, UIC: 94 10 3890001 - 94 10 3890004
  • konfigurace: MCC+MC+3×T+MC+MCC
  • kapacita: 344 míst, z toho 48 míst v 1. třídě a 296 ve 2. třídě
  • operační oblast: Finsko, Rusko
  • rozchod: 1524/1520 mm (5 ft)
  • elektrické systémy: 25 kV 50 Hz a 3 kV DC
  • výkon jednotky: 5500kW (7478 Hp)
  • maximální provozní rychlost: 220 km/h (137 mph)
  • naklápěcí mechanismus: aktivní, pneumatický, maximální náklon 8 %

První jednotka 94 10 3890001-0 třídy Sm6

  • 7151-7154 MC1: motorový vůz s řídícím stanovištěm
  • 7251-7254 MH2: motorový vůz
  • 7351-7354 TPB: vložený vůz, bufet
  • 7451-7454 TTPS2: vložený vůz, 2. třída
  • 7551-7554 TTP2: vložený vůz, 2. třída
  • 7651-7654 MP2: motorový vůz
  • 7751-7754 MC2: motorový vůz s řídícím stanovištěm

Zdroje: RŽD, Good News from Finland, 4rail net (včetně fotografií) – [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 13.9.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rusko


registrovaný uživatel kobros 
15.09.2010 (8:02)  
pro Jurik: v tomto pripade bude mit ten vlak jednu dost podstatnou konkurencni vyhodu oproti silnici: celni a pasove odbaveni za jizdy. Kdo nekdy cestoval do Ruska autem, vi o cem mluvim.
registrovaný uživatel Jurik 
14.09.2010 (11:12)  
Tady se krásně v praxi potvrzuje, jaká je výhoda VRT (a všeobecně železnice, teda moderní železnice) na středně-dlouhé trati (200-700 km)

Lodí z Helsinek do Petrohradu to vyjde časově na dlouho, 3x déle, o tom ani není třeba uvažovat, a v konkurenci osobní automobilové dopravy/letadla je vlak nejlepší. Píšou, že 443 km to v budoucnu zvládne za 3 hodiny, letadlem (cesta z centra Helsinek na letiště Vantaa, odbavení, let, pak přestup a cesta z letiště Pulkovo do centra Petrohradu) vyjde časově zhruba nastejno, jenže vlak je pohodlnější, bez přestupování, nasednete v centru výchozí stanice na nádraží, a za 3 hodiny vystoupíte, opět v centru, cílové destinace). A auto ? Kdo má rád matičku zemi, a nechce splodinami zamořovat už tak nedýchatelné ovzduší (v případě vlaku 330 lidí použije 1 vozidlo, ekologičtější, kdežto autem by stejný počet cestujících přepravilo 100-200 vozidel, v případě autobusu 6 čadících neoplánů), tak volí vlak. Navíc časově si autem člověk nepolepší, a to neberu v úvahu zácpy a různé dopravní komplikace a omezení), pokud se neveze, a musí řídit, tak musí udržet pozornost kterou ve vlaku stráví např. odpočinkem, četbou, prací na notebooku, obědem apod. A to nemluvě o daleko nižším emisním zatížení na živ.prostředí, vyšší bezpečnosti pro cestující, plynulostí provozu, energeticky nižší spotřebě na 1 sedadlo, a mnoha dalším věcem.

Vyspělé země západní Evropy to pochopily už dávno, že vlak je ideál osobní dopravy (teda ne na dlouhé vzdálenosti, to je jasné), snad se takové dopravy, ale hlavně přístupu těch, co nahoře rozhodují (vláda, ministerstvo, ekonomické lobby apod.), a budou preferovat vlakovou dopravu, v budoucnu dočkáme i u nás v ČR.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
14.09.2010 (0:11)  
Nechápu, proč Rusové nepostavili tu trať taky na 220, aby se mohly využít plné možnosti vlaku. Že by to bylo kvůli tomu SS sytému?
registrovaný uživatel junkrs 
13.09.2010 (21:16)  
Různě se dočítám, jak jsou vozidla s naklápěním nevýhodná, jak jsou drahá a mají drahé provozní náklady a jak se od těchto vozidel obecně ustupuje a hle....

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko