..: Začíná InnoTrans, připravte se! :..

Venkovní výstavní plocha, InnoTrans 2010 Berlin, foto: Messe BerlinBerlín — Dva roky uběhly jako voda a máme tu opět událost, která na následujících několik dní vyplní stránky všech železničních periodik. Zatímco svět elektroniky má CES v Las Vegas a letectví Farnborough Airshow, výrobci ze světa kolejí si své nejdůležitější novinky v minulých dnech dovezli do Berlína, kde dnes začal osmý ročník mezinárodního veletrhu InnoTrans. Představí se na něm rekordní počet 2242 vystavovatelů z 45 zemí světa, včetně několika zástupců bývalého Československa. Před dvěma lety se největší světové drážní výstavy poprvé účastnila i naše redakce. Kromě více než stovky fotografií jsme tehdy jako první železniční médium nasadili 3D technologii Microsoft Photosynth. Letos vyrážíme do Berlína opět, vyzbrojeni lepší technikou a více zkušenostmi, s cílem přinést vám nejpodrobnější pohled na InnoTrans 2010 a jeho nejzajímavější novinky.

Co uvidíme?

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákLetošní InnoTrans se nese ve znamení technologických inovací a součinnosti nových řešení. Na ploše 123.058 m2 se představí vystavovatelé v pěti hlavních segmentech: železniční vozidla, infrastruktura, interiéry, stavby tunelů a městská hromadná doprava. Nás bude i letos nejvíce zajímat venkovní expozice, realizovaná na kolejišti o celkové délce 3,5 kilometru. V něm je letos k vidění 121 vozidel, tedy o 30 více než před dvěma lety. Expanzi zaznamenaly i další části veletrhu: jen počet vystavovatelů od posledního ročníku stoupl o 330. Až 52 z nich přitom právě na tyto čtyři dny připravilo světovou premiéru svých nových produktů.

České a slovenské zastoupení se v aktuálním ročníku pohybuje v desítkách firem (58 z Česka, 18 ze Slovenska), z pohledu novinek je ale chudší, než v minulosti. Až na jedinou výjimku – patrovou soupravu řídicího a vloženého vozu ř. 951 a 051 ZSSK z produkce Škody Vagónka – nás na kolejích berlínského výstaviště nečeká žádné překvapení.

  • Škoda Plzeň nabídne návštěvníkům menší déjà vu v podobě lokomotivy 109E a tramvaje ForCity. Jediným rozdílem oproti roku 2008 bude provedení – místo pražské 15T se předvede modrá "lotyšská" verze, která už od června brázdí ulice Rigy.
  • ŽOS Vrútky v Německu nepředstaví očekávanou motorovou jednotku řady 861 pro ZSSK. Vinou zpoždění projektu dovezl slovenský výrobce ukázat klasické vozy vlastní konstrukce, konkrétně řady Ampeer a Bmpeer. Minimálně první z nich bude nejednomu návštěvníkovi opět povědomý: přesně před dvěma lety zde totiž měla řada Ampeer svou premiéru. Jedinou odlišností tak zůstává, že oba vystavené vozy ZSSK patří do druhé výrobní série, jež se vyznačuje několika vylepšeními.
  • Tatravagonka Poprad představí samovýsypný nákladní vůz řady Talns.

Ze seznamu zahraničních vystavovatelů je patrné, že prim mezi vozidly osobní dopravy přebírají ucelené jednotky. Své novinky předvedou všichni členové "vysokorychlostní trojky":

  • Siemens představí čtvrtou inkarnaci své platformy Velaro. Po španělské, čínské a ruské verzi nyní přichází na řadu německé Velaro-D, podobné dřívějšímu koprodukčnímu produktu ICE3.
  • Alstom sáhne do své italské sekce s jednotkou New Pendolino
  • Bombardier zatím svůj vysokorychlostní vlak příští generace pod označení Zefiro nemá hotový; předvede tedy alespoň model interiéru

Výrazně větší nával je v regionální dopravě, kde své nízkopodlažní jednotky chrlí snad všichni evropští výrobci kolejových vozidel. Vedle již zmiňované netrakční jednotky z ostravské Vagónky a zatím nehotové řady 861 od ŽOS Vrútky je letos na InnoTransu k vidění:

  • Desiro Mainline od Siemensu, tentokrát v dieselové verzi a v delší variantě pro belgické státní dráhy SNCB
  • Alstom naváže na svou sérii Coradia – po verzích Lirex a Nordic teď uvede typ Coradia Continental. Francouzské dráhy SNCF vystavují svůj nedávný přírůstek ze stejné rodiny – jednotku Coradia Duplex Z2N NG.
  • chorvatský Končar dovezl ukázat svůj projekt nízkopodlažní jednotky ř. 6112 HŽ
  • polský Newag Nowy Sącz představí svou první motorovou jednotku pod označením 220M
  • konkurenční PESA Bydgoszcz ukáže svou novou elektrickou jednotku ELF
  • Bombardier zabrousí do dieselových končin novou řadou ITINO C.L.E.A.N. s úspornějším a ekologicky šetrnějším provozem
  • Stadler opráší osvědčené klasiky: GTW 2/8 pro štýrského dopravce Graz-Köflacher Bahn a upravenou verzi FLIRTu pro norské železnice NSB. Na řadu přijde také dálková dvoupodlažní jednotka Dosto RV, která mj. poslouží také na demonstraci odstraňování graffiti.

Pokud něco opravdu budilo zájem návštěvníků minulého ročníku, byla to zbrusu nová 380.001, představující jednu z mála skutečně moderních elektrických lokomotiv na ploše berlínského výstaviště. Letos se však s lokomotivami doslova roztrhl pytel a jen tady jich uvidíme 29 (plus dvě historické). Zatímco škodovácké stodevítky dva roky od své premiéry kroužily po okruhu a tahaly uhlí v rámci zkoušek, konkurence vyvíjela dál, což má za následek, že pravděpodobným králem tohoto segmentu se letos stane Siemens. Ten se pochlubí hned čtyřmi verzemi své nové řady Vectron, která v porovnání s dřívějšími Eurosprintery (včetně taurů ÖBB) přináší třeba shodu s nejnovější normou TSI. Kromě Vectronů mezi lokomotivami uvidíme:

  • Alstom Prima II, včetně hybridní verze
  • americkou Power Haul od General Electric
  • Voith Gravita 15 BB
  • Vossloh G6, G12, EUROLight, DE18, Euro 4000
  • Bombardier TRAXX, ALP-45DP

Tolik velmi stručný výčet hlavních lákadel letošního InnoTransu. Příště už se přihlásíme přímo z mediálního centra berlínského výstaviště s prvními dojmy a fotografiemi toho nejlepšího, co světoví výrobci letos představují.

Chystáte se do Berlína?

Pokud se chcete podívat na vlastní oči, využijte třeba eTiket Německo z nabídky eshopu ČD. Z Prahy do Berlína tak vyjde cesta na 29 eur, z Brna 39 eur. Celodenní vstupenka vás vyjde na 36 eur, permanentka na celou dobu trvání veletrhu pak 46 eur. Obě lze pohodlně zakoupit online. Organizátoři a partneři (včetně Deutsche Bahn) nabízejí i ucelené produktové balíčky. Zajímavou možností pro nejednoho návštěvníka mohou být tzv. veřejné dny, probíhající tento víkend. Výstaviště v sobotu a v neděli nabídne vstup do venkovní expozice za 2 €. Zájemci si tak mohou vystavená vozidla prohlédnout i mimo veletržních dnů, ve větším klidu a za lepší cenu.

Budete v Berlíně zítra, ve středu? Ozvěte se! Průběžně se budeme hlásit i přes Twitter a redakční stránku na Facebooku.

Zdroj: Messe Berlin


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 21.9.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
22.09.2010 (0:17)  
:-))
No, nakonec nasel tohle a tim skoncim. Ten prehled mozna muze byt uzitecny nekomu i obecne...
http://www.citynightline-katalog.de/2010/de/
Je to prehled cen za cestovani vlaky CNL (teda, tak jsem to pochopil:) - ceny jsou za jen rezervace, za vnitro i za mezinardoni. Takze ceny vidite tady, jak to koupit, to vam poradi kolega:-))
registrovaný uživatel M 
22.09.2010 (0:04)  
SYN - jak tam pises o tom ignorovani porizovacich nakladu, tak kdyz jsem neco podobneho napsal u pendolina (a prohlasil jsem jej za ziskove), tak mi bylo odpovezeno, ze jsem vul, ze to ignorovat nelze:-)
A tam navic bylo to, ze ja to vztahoval k soucasnemu manazerskemu rozhodnuti (pendolino nekupovali ti, kteri o nem ted rozhoduji, zatimco auto si koupil ten stejny "strojvudce", jaky o nem ted rozhoduje)
registrovaný uživatel M 
21.09.2010 (23:53)  
Sparnighty do Berlina prodavaji CD? Intenzivne to na webu hledam, ale nejak se nedari. Staci odkaz (kamkoliv), ja uz nejak zabojuju
21.09.2010 (23:41)  
M: globální jízdenka SparNight do lehátka T4 vyjde asi na 58€. Bál bych se spíš kapacity vlaku.
registrovaný uživatel M 
21.09.2010 (23:21)  
Strojvudce - 3.8 asi ma malokdo, ale verim ti. Jen v tom tvem vypoctu nesouhlasim s pojistenim a obutim. Zjevne pises pouze o povinnym, coz moc neberu (nebo bys to fixnich nkladu mel nejak zahrnout nejakou pravdepodobnost nakupu noveho auta nebo opravy pro pohromu:) A to obuti - jen prezuti v servisu stoji rekneme 1500 (2x 750). 4 gumy stoji rekneme 5000, je jich potreba 8, takze 10000 a vydrzi 4 roky. Gumy tak za rok vyjdou na 4000. Pri dvou sdach kol teda aspon tech 2500. Nebo ne?
Edit: median peti nejlevnejsich rocniku 2004 (do 180tkm) je 135 tisic, totez rok vyroby 2003 pak 115 tisic. Do jen pro zajimavost a aby rec nestala, zasadnejsi argument prednesl turista
registrovaný uživatel M 
21.09.2010 (23:10)  
Tomas Berka - problem je, MOZNA, nejen v rezervaci, ale i v tom, ze treba e-tiket na EN neplati (jestli se pletu, tak sorry za zmateni)
registrovaný uživatel SYN 
21.09.2010 (22:47)  
Strojvůdce: rozumnej názor na auto, to dneska nemá každej...

Turista: no to jsou moc krásný výpočty, ale taky značně zavádějící. Pokud totiž neřešíme otázku zda si má někdo pořídit auto na ježdění nebo ne ale otázku zda s autem které má jet nebo ho nechat stát doma tak pak už to začne vypadat zatraceně jinak žeano?? To totiž můsíte ignorovat fixní náklady jako pořízení (už jste ho zaplatil a neježděním prakticky nic nezachráníte, leda že ho jako neojeté o trochu líp prodáte - ale to je zanedbatelné), pojistku, dálniční známku (platíte ať jezdíte nebo ne) a z údržby též část (některé věci vám na autě odcházejí i když stojí v garáži). Takže vám z toho pak zůstane část servisních nákladů (těch které přímo souvisí s tím že víc najedete), ojetí pneu a pochopitelně palivo.

Takže pokud si auto nekupujete zrovna kvůli Innotransu ale už ho máte z jiného důvodu tak vás cesta zdaleka nemusí vycházet na 5 korun na kilometr či něco podobného...

Mimochodem, kdyby si podobně rozpočítávaly náklady na km vozidel ČD tak by jim taky mohlo vyjít (když si rozpočtou pořizovací náklady) že nejlevnější je s těma vozidlama moc nejezdit a tím ušetřit... :):):)
21.09.2010 (22:39)  
Pikehead: Kolik stojí ta povinná rezervace u vlaků EN a o kolik se mně tím pádem prodraží cesta?
21.09.2010 (22:00)  
Ma to byt o innotransu, ale i tak je to zajimave :-)
Do Berlina se da z Brna dobre jet Metropolem (samosebou, ze je treba se ulakomit na mezinarodni lehatko).

Pak se z vystavy da vratit vlakem o pul treti, ten az do Brna jede. Znamena to odejit tak ve tri ctvrte na dve z vystaviste.

Orientace v S-Bahnu neni vubec problem, je naprosto logicky a jezdi co 5 minut. Na vlak do Prahy (nastup Sudkreuz) jede asi 20 minut okruzni linka.
registrovaný uživatel M 
21.09.2010 (21:42)  
Farkac Karel - nojo, ze stejnyho duvodu se nedivam na sport, na miss, na vedomostni souteze... Jeste ze tady jsou muzea, tam se da jit, aniz by si clovek po vyjiti musel postesknout...

Jinak na otocku je to, jak neprimo naznacil Tomas Berka, pro Moravany (a obzvlast z mensich obci) otazka jen 4 hodin, coz je vyzva vylozene pro hardcore fanousky.
No ale coby, zapas kopane trva jeste min a lidi na to stovky kilometru jedou taky:-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko