..: Hurvínci se vrací zpět do pravidelného provozu :..

Hurvínek ve strojovce, foto: Jan Máca Telč, Znojmo — Historické vozy typu M 131.1 (801) zvané Hurvínek se brzy vrátí na české koleje. Důvodem rozhodnutí k tomuto kroku je nedostatek motorových vozů řady 810. Do zkušebního provozu s cestujícími se dva Hurvínci vydají již dnes, tedy 31. 12. 2010, a to v DKV Brno, ve strojových stanicích Telč a Znojmo. Brzká přístavba vozů do dílen firmy Zpras to Znova v Čumperku způsobila, že není dostatek motorových vozů řady 810 Skleník a zatím je není možné nahradit nově vyrobenými RegioNohami. Proto se národní dopravce Černá Díra snaží tento nedostatek napravit vypuštěním Hurvínků řady M 131.1. Pro testovací provoz byly vybrány dva kusy ze stavu DHV Lužná u Rakovníka.

Hurvínek v Naprd laku, foto: Radek PapežPrvní vybraný, M 131.1515 dislokovaný v PJ Kolín dostal během vánočních svátků v dílnách Zpras Čumperk sedačky velmi podobné těm, které známe z RegioNoh. Tam, mimo jiné, dostal i nový korporátní lak od studia Naprd. Druhý "pokusný králík" M 131.1448, dislokovaný v DKV Brno pro sezónní provoz do Lednice, dostal v dílnách brněnského DKV původní sedadla z rekonstruovaných Bdmtee, tedy známých Honeckerů. Tento vůz obdrží Naprd lak v nejbližší době v lakovně v Břeclavi. V obou případech se uvažovalo i o remotorizaci motorem od společnosti Dogerpillar. Firma byla, bohužel, velmi zaneprázdněna výrobou motorů pro nově dodávané vozy RegioŠuple od firmy Žrádler, a tak se od remotorizace upustilo. I tak oba poté dostanou alespoň elektronické minimum, a to Intele Mikro.

První Hurvínek M 131.1515 byl z dílen Zpras to Znova převezen do svého nového působiště, do Telče, kde bude sloužit jako záložní vůz pro morové jednotky RegioNoha. Druhý Hurvajz M 131.1448 bude mít nový rok pestřejší, protože bude zařazen do turnusové skupiny 836 a bude tak jezdit na trati 241 Znojmo - Okříšky společně s vozy 810.

Hurvínek v Telči

Podle mluvčího Petra Šťánohského se Černá Díra snaží najít způsob, jak nahradit motorové vozy řady 810, které jsou již přistavené na rekonstrukci v Čumperku. Jedním z levnějších způsobů je menší rekonstrukce historické řady M 131.1. Na otázku kolik Hurvínků ještě chtějí opravit odpověděl: "To Vám v této chvíli nemohu říct, záleží na potřebě. Vytipováno máme ještě zhruba pět kusů v lepším stavu. Pokud by jich bylo potřeba více, máme ještě jisté zásoby v podobě "Kredenců", tedy řady M 262.0. Ty bychom potom přemístili do lokalit, kde by byl zájem o přepravu větší. Tam potom připadá v úvahu M 262.0018 nebo 0090."

Nápravy, foto: technet.idnes.cz"Hurvínky jsme vloni testovali na Blumové dráze pod vedením nejmenovaného klubu. Tam se osvědčili skvěle a proto padl los jako první na ně, akorát dřevěné lavice byly příliš komfortní a tak jsme je do pravidelného provozu upravili. Letos tam testujeme žhavice a provoz také vypadá slibně. Jako náhradu přípojných vozů také na Blumě testujeme bývalé služební vozy Daa-k, které je bez jakékoli úpravy možno použít k přepravě jízdních kol. Je to mnohem přijatelnější než řešení, které přišlo z firmy KOVO Urquell ve formě střešních nosičů. Tyto zvyšují výšku vozu a je proto nutné je používat tam, kde nejsou mostky, tunely nebo trakční vedení a takových tratí je u nás minimum. Začátkem prosince jsme náš vůz M 131.1515 podrobili zkouškám na velimském okruhu, kde jsme zkoušeli, kolik daků utáhne. Jejich počet nás šokoval. Byly to celé dva vozy a dvě prázdné nápravy spřažené ocelovou tyčí. Na těch budeme prodávat běžeckéČD Fit+ jízdné ve speciálním programu 'ČD Fit+'. Cena se bude účtovat podle uběhlých kilometrů, doby běhu, poměrného úhlu sklonu tratě a to celé bude násobenou konstantou 5,3254. Výsledný tarif bude sdělen na webu ČD během února, kdy bude celý testovací provoz ukončen." Šťánohský také sdělil, že testování náprav pro ČD Fit+ provádí vrcholoví manažeři, neboť jejich fyzická kondice je vzhledem k jejich práci žalostná.

Mé další otázky směřovaly na přednostu telčské stanice, na Limovlase Šidrýfka. Toho jsem se zeptal, co říká na změnu vozového parku. "Je to příjemná změna, konečně něco co není prošpikováno elektronikou." (To ještě nevěděl o rekonstrukci v dílnách Zpras to Znova - pozn. aut.). "Navíc by se měl vybírat ještě příplatek za historickou soupravu." Podle Petra Violky, vedoucího obchodně–technické skupiny KCOD Jihlava se jedná s generálním ředitelstvím o předislokování více Hurvínků do Telče a zavedením historické linky v trase Slavonice - Kostelec u Jihlavy - Jihlava po celý týden v pravidelném taktu. Podle jeho slov jsem pochopil, že s tímto nápadem GŘ ČD velmi sympatizuje a měla by se tím nahradit pravidelná doprava na trati. Jediný problém pak bude ve financování projektu, neboť smlouva s krajem se netýká historických jízd. Proto bude tarif zřejmě nastaven tak, aby se zaplatila celá souprava. Ceník tak bude pružný a bude se rozpočítávat mezi jednotlivé cestující v aktuálním poměru cestujících a trasy.

Zdroj: Agentura Wild Duck, Jedna Signalistka Ukázala, deník Semafor


Jan Máca Poslat mail autorovi | 31.12.2010 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Vysočina


08.01.2011 (21:18)  
Je to realita nebo jen vtip?Článek mě opravdu pobavil.
05.01.2011 (18:55)  
......
registrovaný uživatel Honza  mail  
01.01.2011 (20:56)  
Tak tenhle článek mě velice pobavil!! To nemá chybu. Takhle jsem se už dlouho nezasmál :-)

Jiří Kocurek: Tornáda nechte na pokoji, takové superstroje už nikdy nikdo nevyrobí.
31.12.2010 (19:38)  
Pánové vy si z toho děláte prču, ale ve Valmezu (v místě starého nádraží) je deponováno asi 10 dvounápravových vozů z doby snad ještě C.K. monarchie* a snad 4 historické dieslové lokomotivy, tuším řady 710 nebo snad 715. Vše ve stavu vraků. Já se toho vážně začínám bát, když místo Bdt z konce 80. let začaly jezdit o něco starší tornáda, místo nich ve večerních hodinách 810, to příjde letos?

* Protože jsem teď nedávno viděl fotku nádraží z roku 1910 a byly na ní!
31.12.2010 (18:26)  
Hezky napsáno, i logo ve fedře... (ještě jí někde sehnat)

To co možná někteří neví (a to je opravdu pravda) je, že jeden z těchto hurvínků si RegioJet registroval jako své vozidlo (schválně kdy ho přebarví na žluto). V Klatovech je navíc "dunihlavů" 831 půlka depa (z toho asi 4 provozní, zytek by mohlo sloužit jako vlečné vozy). Taky je tem jeden dunihlavý šrot a jeden, ze kterého zbyl pouze podvozek. Ty dva exempláře by mohli posloužit vrámci toho programu ČD fit...
registrovaný uživatel Ivan_B 
31.12.2010 (16:38)  
Tak podle nejnovějších zpráv brněnský hurvínek nový lak od studia Naprd neobdrží a zůstane mu ten stávající. Řeší to výj. č. 666/hist./nost. schv. O 007 GŘ ČD ze dne 30.2.2010.
Nicméně na modernizaci interiéru to nic nemění, kromě zmíněných nových sedaček z rekonstruovaných vozů Bdmtee obdrží každý vůz také nové WC s uzavřeným oběhem, jaké známe třeba z osvědčených motorových jednotek RegioNoha, klimatizaci, bude zaveden oddíl 1. třídy, oddíl pro cestující s dětmi do 10 let, oddíl pro cestující s dětmi nad 10 let, oddíl pro přepravu cestujících na vozíku, oddíl se službou úschova během přepravy a bistrooddíl.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
31.12.2010 (16:21)  
Supr článek :-)) Ale takové vozítko s nízkými provozními náklady i kapacitou by zachránilo nejednu lokálku ;)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2019 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko