..: Plzeňskou MHD od prosince rozšíří městská vlaková linka :..

Regionova, foto: Louis Armstrong Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.

Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.

Trasa Plzeňské linky:

Kozolupy  
Vochov  
Plzeň-Křimice  
Plzeň-Zadní Skvrňany
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni)
Plzeň jižní předměstí
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory)
Plzeň hlavní nádraží
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD)
Plzeň-Koterov
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj)
Starý Plzenec  
Šťáhlavy  
Nezvěstice  
Zdemyslice  
Blovice  

Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.

Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.

Letáček pro PL, foto: POVED Letáček pro PL, foto: POVED Mapka PL, foto: Aleš Petrovský

Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.

Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři


Aleš Petrovský , strejcekms Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel junkrs 
21.10.2010 (12:18)  
Já si myslím, že ačkoliv není Plzeň velká jako Praha, Brno či Ostrava, tak by si průjezdná městská linka určitě našla dostatek cestujících ve všech směrech. Důležité jsou však tyto věci: rychlost na průjezdných tratí, "svižnost" vozidel, společné přestupní body s MHD.
Vše je ale otázkou peněz, které pochopitelně nejsou (údajně), takže musíme vycházet ze stavu , který je.
21.10.2010 (10:05)  
Někdo je rád, že to dorazilo už do Plzně. Ono to není o tom kam co dorazí, ale jaké politiky jste si navolili. My máme to štěstí, že nikdo nic neruší, tedy nesnižuje prachy. Efektivnějším provozem ČD se dá ledacos vyždímat. Kdyby před 12 lety plzeňáci volili Stranu zelených, tak tu dneska byl západní okruh, z Klatovsé třídy a Americké byl bulvár pro lidi a ne pro auta. Stejně tak myšlenka průjezdného modelu vlaků je 12 let stará. Tehdy skončila na takévé věci, že ve stanicích, kde by vlaky obracely musel být vozmistr, který by udělal brzdu. To ovšem nekorespondovalo se snižováním počtu provozních zaměstnanců ČD. V této souvislosti je trapné, že v době výroby laminátek S499.0 byla připravena výroba řidicích vozů pro oblasti Plzně, Brna, Ostravy.

Pokud tu někdo zmiňuje žateckou trať, tak ať nejdříve pošle děkovný dopis na Ústecký kraj. Pohledem na odkaz je snad všem jasné, že nový GVD+BUSy je víc rozvoj, než škrty. Kdyby se do dráhy (kolejí) dalo pár korun (jezdilo se svižněji), tak by Os stíhaly obraty ne v Plasích, ale v Mladoticích a byl by to luxus. Za daných podmínek infrastruktury a vozidel je možné jedině zastavovat R v Mladoticích, což na obrat v Plzni bohatě stíhá. Tím by i Mladotice měly víc spojů, než mají letos. Hlavně zahuštění R do dvouhodináče by přitáhlo cestující, Os je na této kroucené trati moc pomalý.
registrovaný uživatel Sim 
20.10.2010 (22:18)  
Kocurek Jiří > ve srovnani s 831, kterou obcas na hlavnim v Plzni potkavam, je 560 opravdu zanovni :-)

Zaroven naprosto souhlasim s tim, ze rada 460/560 je typicky priklad toho, ze ne vzdy novejsi znamena zaroven lepsi.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
20.10.2010 (16:02)  
Kocurek Jiří - Ano, dalo by se říct, že jsou zánovní, ale přeci jen po takové době spíše - nevhodné, pro příměstskou dopravu né příliš vhodné, vzhledem k absenci nízkopodlažního prostoru a předsuvných dveří, navíc jsou zaturnusovány pro Brno, škoda že se v té době opustila koncepce 451. Hlavní je, že to snad všichni pochopily. Ano, autoři to možná tímto slovem trošku přestřelily, nebo že by šlo o nadsázku, či zapomenuté uvozovky : )
20.10.2010 (15:31)  
...zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna.
Po čyřiceti (slovy 40) letech provozu a zánovní?
registrovaný uživatel M 
20.10.2010 (13:01)  
S velikosti obce to ma spolecneho hodne. Pokud je velikost vozidla dana a system funguje jenom pri intervalu X minut, tak je zivotaschopny jen pri dostatecnem poctu zakazniku a to navzdory tomu, ze tuzby a potreby zakazniku jsou vsude stejne...

Funguje-li rozvoz sushi v Praze nebo Brne se dvema auty, tak v Susici asi fungovat nebude, protoze 0.1 rozvazeciho auta nelze poridit. A to navzdory tomu, ze milovniku sushi bude v Susici proporcionalne stejne jako v Brne. A tak podobne

Pozn.: Timto nechci rict, ze v Plzni nemuze fungovat mestska linka v nejake podobe. Chci tim rict, ze na velikosti zalezi
registrovaný uživatel junkrs 
19.10.2010 (20:48)  
byrot:
...Prostě když někdo pojede z Blovic na Bory, tak ve Skvňanech přestoupí...

Pokud někdo pojede z Blovic na Bory (Borská pole), tak je blbost jezdit až do Skvrňan, když už může na Jižním přestoupit do trolejbusu a dostat se tam tak rychleji :-)
Lidi si časem najdou svoje zkratky, nebojte ;-)
19.10.2010 (18:57)  
Aleš Petrovský (19.10., 0.10) : to je pravda, Plzeň není Praha, Brno, Ostrava - ale psychologie zákazníků je všude stejná ... To nemá s velikostí obce nic společného ....
registrovaný uživatel Sim 
19.10.2010 (14:41)  
AD 6360 > muj spise pesimisticky pohled je dan faktem, ze po Plzni nemam vlakem kam jezdit. Prestoze bydlim necele 2 km od koleji (vzduchem), k nejblizsi zastavce to mam temer hodinu chuze pesky. V zamestnani je to nemlich to samy - s tim rozdilem, ze koleje mame par metru od plotu fabriky, ale nejblizsi vlakova zastavka je 5 stanic trolejbusu.

Teoreticky by mi pomohla puvodne uvazovana zastavka v Ujezde v zahloubeni tunelu Doubravka-Ejpovice, ktera byla z projektu vyskrtnuta (mel bych to pesky 2m minut chuze) ... jenze je mi jasne, ze by to bylo za drahy penize trochu muziky.

Podobne by se mi libilo zrizeni zastavky "Nova Hospoda", nekde pobliz nove zrizeneho podjezdu mezi kruhovym objezdem u Makra a Skvrnany ... jenze si zase logicky rikam, ze by to byla dalsi "zastavka v lese" - jak do prumyslove zony Borska Pole, tak na sidliste Skvrnan je to daleko.
19.10.2010 (14:24)  
Jak ve skutečnosti PL dopadne je otázka, ale na článku je zajímavý pohled autora, který vyzdvihuje její úžasnost a jedinečnost, včetně ideální obsluhy města. Naproti tomu téměř všichni diskutující se k lince staví hodně pesimisticky. I to něco naznačuje.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko