Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.
Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.
Trasa Plzeňské linky:
Kozolupy | |
Vochov | |
Plzeň-Křimice | |
Plzeň-Zadní Skvrňany |
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni) |
Plzeň jižní předměstí |
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory) |
Plzeň hlavní nádraží |
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD) |
Plzeň-Koterov |
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj) |
Starý Plzenec | |
Šťáhlavy | |
Nezvěstice | |
Zdemyslice | |
Blovice |
Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.
Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.
Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.
Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři
Vše je ale otázkou peněz, které pochopitelně nejsou (údajně), takže musíme vycházet ze stavu , který je.
Pokud tu někdo zmiňuje žateckou trať, tak ať nejdříve pošle děkovný dopis na Ústecký kraj. Pohledem na odkaz je snad všem jasné, že nový GVD+BUSy je víc rozvoj, než škrty. Kdyby se do dráhy (kolejí) dalo pár korun (jezdilo se svižněji), tak by Os stíhaly obraty ne v Plasích, ale v Mladoticích a byl by to luxus. Za daných podmínek infrastruktury a vozidel je možné jedině zastavovat R v Mladoticích, což na obrat v Plzni bohatě stíhá. Tím by i Mladotice měly víc spojů, než mají letos. Hlavně zahuštění R do dvouhodináče by přitáhlo cestující, Os je na této kroucené trati moc pomalý.
Zaroven naprosto souhlasim s tim, ze rada 460/560 je typicky priklad toho, ze ne vzdy novejsi znamena zaroven lepsi.
Po čyřiceti (slovy 40) letech provozu a zánovní?
Funguje-li rozvoz sushi v Praze nebo Brne se dvema auty, tak v Susici asi fungovat nebude, protoze 0.1 rozvazeciho auta nelze poridit. A to navzdory tomu, ze milovniku sushi bude v Susici proporcionalne stejne jako v Brne. A tak podobne
Pozn.: Timto nechci rict, ze v Plzni nemuze fungovat mestska linka v nejake podobe. Chci tim rict, ze na velikosti zalezi
...Prostě když někdo pojede z Blovic na Bory, tak ve Skvňanech přestoupí...
Pokud někdo pojede z Blovic na Bory (Borská pole), tak je blbost jezdit až do Skvrňan, když už může na Jižním přestoupit do trolejbusu a dostat se tam tak rychleji :-)
Lidi si časem najdou svoje zkratky, nebojte ;-)
Teoreticky by mi pomohla puvodne uvazovana zastavka v Ujezde v zahloubeni tunelu Doubravka-Ejpovice, ktera byla z projektu vyskrtnuta (mel bych to pesky 2m minut chuze) ... jenze je mi jasne, ze by to bylo za drahy penize trochu muziky.
Podobne by se mi libilo zrizeni zastavky "Nova Hospoda", nekde pobliz nove zrizeneho podjezdu mezi kruhovym objezdem u Makra a Skvrnany ... jenze si zase logicky rikam, ze by to byla dalsi "zastavka v lese" - jak do prumyslove zony Borska Pole, tak na sidliste Skvrnan je to daleko.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.