Zürich — V červnu 2008 získal Stadler Rail zakázku na výrobu celkem 74 dvoupodlažních jednotek pro linky S-Bahn v okolí Curychu, Ženevy a Lausanne. Ta se skládá ze dvou sérií s termínem dodání v letech 2011 a 2012 podle místa určení. Ačkoliv nové jednotky typu Dosto RV první cestující svezou až v polovině příštího roku, první z 29 šestivozových souprav řady RABDe 511 pro dopravní systém Zürcher Verkehrsverbund již byla slavnostně odhalena. Stalo se tak ve čtvrtek 3. června 2010 na nádraží Zürich Hbf. za účasti ředitele Švýcarských spolkových drah (SBB) Andrease Meyera a zástupců regionu a výrobce. O rok později by měla následovat i čtyřvozová verze, určená pro další švýcarské aglomerace.
Nové dvoupatrové soupravy vycházejí z úspěšné koncepce jednotek FLIRT a v curyšském S-Bahnu představují již třetí generaci drážních vozidel. Jsou určeny pro jízdu rychlostí až 160 km/h a při délce 150 metrů nabídnou 526 míst k sezení, z toho 112 v oddílu 1. třídy. Oproti předchozím dodávaným řadám je počet sedadel o něco nižší, souprava však uveze více stojících cestujících, a to i díky prostornějšímu interiéru. Přesunutím kanálů vzduchotechniky ze stěn do stropu mohl být vnitřní prostor rozšířen až o 15 cm, což se projevilo zejména na šířce uliček. Cestující by zároveň měli mít víc místa na nohy. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace a dvě vakuové toalety, z nichž jedna je přizpůsobena pro vozíčkáře. Pro dopravce je kromě vyšší maximální rychlosti velkou výhodou i energetická úspornost jednotek. Ty po svém nasazení v Curychu nahradí staré push/pull soupravy, z nichž nejstarší pocházejí z počátku 60. let.
Kromě SBB si 51 dalších jednotek typu Dosto objednali tři soukromí dopravci; společnost WESTBahn dokonce v šestivozové verzi pro dálkovou dopravu s 560 místy k sezení a maximální rychlostí 200 km/h pro relaci Wien Westbf. - Salzburg Hbf., kterou začne provozovat v prosinci 2011. Vedle populárních jednotek FLIRT a GTW tak dvoupodlažní soupravy v současnosti představují druhý významný projekt Stadleru v oblasti osobní dopravy. Nedávné výběrové řízení na dodání patrových jednotek pro dálkovou dopravu přitom k jeho velké nelibosti získal konkurenční Bombardier Transportation. Naopak na příměstských tratích teď v pozici majoritního dodavatele firma nahradila německý Siemens, který do Curychu od roku 2006 dodal celkem 61 dvoupodlažních jednotek Desiro Double-Deck řady RABDe 514, vyráběných v pražském závodě SKV.
Zdroj: Stadler Rail, RailwayGazette.com, ŽelPage
Ostatně, kdyby to mělo nějaký efekt - hlavně pro cestující, tak by to jíž "Evropa" dělala...
Potěšení: Výborný projekt ještě žije.
Zklamání: Odbočení od některých původních plánů.
Pokud si nevpomenete an původní plány, rád bych vám je připomenul.
1. Jednotka měla být navenek shodná s tím, co dnes SBB představily ( i když tento změněný plán není špatný, ale ostatní dva se mi nelíbí ).
2. Původně měla být jenom jedna třída v celém vlaku ( interiér v soupravě měl být původně podobný jako 1.třída ).
3. Souprava původně měla mít úplně jiné ( pro mě mnohem lepší ) barvy. Odkaz jsem našel přímo na ŽP.
http://www.zelpage.cz/zpravy/6716
Tarten tu snil o propojení v obou patrech, já psal že to asi není nemožné ale prakticky nepoužitelné.
Jako ta výška nad TK mi připadá že lze buď klasicky ten metr a výš (tj. přechod je nad nejvyšším bodem podvozku), nebo řádově 700mm nad TK kdy je přechod pouze nad úrovní osy dvojkolí, nikoliv však na celým kolem - pak by asi byl přechod poněkud úzký ale při těch rádiusech co se na železnici vyskytují by to mělo jít, anebo by osa dvojkolí odpadla úplně a pak to jde hnát asi dost nízko, stylem Talga anebo ULFu...
Normová výška trolejového vedení je 5,50 metrů od temene kolejnice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.