..: Stadler v Curychu odhalil novou patrovou jednotku pro S-Bahn :..

Patrová jednotka DOSTO, foto: Stadler Zürich — V červnu 2008 získal Stadler Rail zakázku na výrobu celkem 74 dvoupodlažních jednotek pro linky S-Bahn v okolí Curychu, Ženevy a Lausanne. Ta se skládá ze dvou sérií s termínem dodání v letech 2011 a 2012 podle místa určení. Ačkoliv nové jednotky typu Dosto RV první cestující svezou až v polovině příštího roku, první z 29 šestivozových souprav řady RABDe 511 pro dopravní systém Zürcher Verkehrsverbund již byla slavnostně odhalena. Stalo se tak ve čtvrtek 3. června 2010 na nádraží Zürich Hbf. za účasti ředitele Švýcarských spolkových drah (SBB) Andrease Meyera a zástupců regionu a výrobce. O rok později by měla následovat i čtyřvozová verze, určená pro další švýcarské aglomerace.

Nové dvoupatrové soupravy vycházejí z úspěšné koncepce jednotek FLIRT a v curyšském S-Bahnu představují již třetí generaci drážních vozidel. Jsou určeny pro jízdu rychlostí až 160 km/h a při délce 150 metrů nabídnou 526 míst k sezení, z toho 112 v oddílu 1. třídy. Oproti předchozím dodávaným řadám je počet sedadel o něco nižší, souprava však uveze více stojících cestujících, a to i díky prostornějšímu interiéru. Přesunutím kanálů vzduchotechniky ze stěn do stropu mohl být vnitřní prostor rozšířen až o 15 cm, což se projevilo zejména na šířce uliček. Cestující by zároveň měli mít víc místa na nohy. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace a dvě vakuové toalety, z nichž jedna je přizpůsobena pro vozíčkáře. Pro dopravce je kromě vyšší maximální rychlosti velkou výhodou i energetická úspornost jednotek. Ty po svém nasazení v Curychu nahradí staré push/pull soupravy, z nichž nejstarší pocházejí z počátku 60. let.

Kromě SBB si 51 dalších jednotek typu Dosto objednali tři soukromí dopravci; společnost WESTBahn dokonce v šestivozové verzi pro dálkovou dopravu s 560 místy k sezení a maximální rychlostí 200 km/h pro relaci Wien Westbf. - Salzburg Hbf., kterou začne provozovat v prosinci 2011. Vedle populárních jednotek FLIRT a GTW tak dvoupodlažní soupravy v současnosti představují druhý významný projekt Stadleru v oblasti osobní dopravy. Nedávné výběrové řízení na dodání patrových jednotek pro dálkovou dopravu přitom k jeho velké nelibosti získal konkurenční Bombardier Transportation. Naopak na příměstských tratích teď v pozici majoritního dodavatele firma nahradila německý Siemens, který do Curychu od roku 2006 dodal celkem 61 dvoupodlažních jednotek Desiro Double-Deck řady RABDe 514, vyráběných v pražském závodě SKV.

Zdroj: Stadler Rail, RailwayGazette.com, ŽelPage


Dominik Jaroš | 6.6.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer danz  mail  
24.06.2010 (9:35)  
Zajímavý článek a ještě zajímavější diskuse pod článkem. Díky!
11.06.2010 (19:44)  
Jugy + Tomáš Kraus: Mnohokrát ne, ale musím se přiznat. Mám rád, když je něco hezky natřený, a původní design WESTbahnu by byl pro mě asi vůbec ten nejlepší na světě. Na to jsem se opravdu těšil. A Tome, tuším-li dobře, jsou ty designy čelních vozů přeci jen trochu odlišné...
11.06.2010 (14:40)  
SYN : i kdybyste ten dolní přechod měl 700 mm nad temenem kolejnice, tak máte minimálně 2 x 2 000 mm na průchozí dveře. K tomu výška podlahy mezi "patry" a něco nad horním patrem a stále je střecha 471 ve výšce 4 635 mm.

Ostatně, kdyby to mělo nějaký efekt - hlavně pro cestující, tak by to jíž "Evropa" dělala...
11.06.2010 (10:43)  
Tomáš Palíšek: Takže ty "nesplněné původní plány" znamenají barvu nátěru? A jak se tedy provedení SBB a WEST zvenku liší, když pomineme barvy? Já myslím že ohledně tohoto ambiciózního projektu by se měly řešit důležitější problémy.
Registrierter Benutzer Jugy  mail  
10.06.2010 (22:16)  
Tomáš Palíšek: Ty s tím naděláš... Kolikrát měsíčně s tím chceš mezi Vídní a Solnohradem pendlovat, že tě to tak trápí?
10.06.2010 (17:45)  
Co se týče WESTbahnu, tak ti mě potěšili, ale i zklamali.
Potěšení: Výborný projekt ještě žije.
Zklamání: Odbočení od některých původních plánů.
Pokud si nevpomenete an původní plány, rád bych vám je připomenul.

1. Jednotka měla být navenek shodná s tím, co dnes SBB představily ( i když tento změněný plán není špatný, ale ostatní dva se mi nelíbí ).
2. Původně měla být jenom jedna třída v celém vlaku ( interiér v soupravě měl být původně podobný jako 1.třída ).
3. Souprava původně měla mít úplně jiné ( pro mě mnohem lepší ) barvy. Odkaz jsem našel přímo na ŽP.
http://www.zelpage.cz/zpravy/6716
Registrierter Benutzer SYN 
09.06.2010 (13:23)  
Sim, jo tak nějak jsem to myslel s tím odkazem na 15T...
Tarten tu snil o propojení v obou patrech, já psal že to asi není nemožné ale prakticky nepoužitelné.

Jako ta výška nad TK mi připadá že lze buď klasicky ten metr a výš (tj. přechod je nad nejvyšším bodem podvozku), nebo řádově 700mm nad TK kdy je přechod pouze nad úrovní osy dvojkolí, nikoliv však na celým kolem - pak by asi byl přechod poněkud úzký ale při těch rádiusech co se na železnici vyskytují by to mělo jít, anebo by osa dvojkolí odpadla úplně a pak to jde hnát asi dost nízko, stylem Talga anebo ULFu...
Registrierter Benutzer Sim 
09.06.2010 (7:27)  
Miroslav Zikmund > ze je to z hlediska ekonomiky a efektivity nesmysl jeste neznamena, ze by to konstrukcne neslo... zaklad je v tom, ze podlaha aspon metr nad kolejemi neni nutnost, ale zvyk. Predpokladam, ze zrovna vam popisovat Talgo podvozek by bylo nosenim drivi do lesa, nicmene je to typicky priklad toho, ze to jde i niz. Jen se musi chtit (na urovni konstruktera) a musi pro to byt duvod, aby se to rentovalo (na urovni vyroby a provozovani).
08.06.2010 (22:07)  
SYN : průchod v obou patrech je konstrukčně nereálný. Kdyby byla výška každého přechodu jen 2 metry, tak to máte minimálně 4 metry, k tomu výška dolního přechodu nad kolejí cca 1 metr = celkem 5 metrů a dostaňte se do výšky 4 635 mm nad temenem kolejnice jako má 471. U 471 je výška podlaha k přechodu nad temenem kolejnice 1 280 mm.
Normová výška trolejového vedení je 5,50 metrů od temene kolejnice.
Registrierter Benutzer SYN 
08.06.2010 (16:42)  
Zatím jsem dokázal vygooglit jen slovenské stránky o TGV Duplex, je tam jen celková délka osmivozové soupravy, ale vychází to někam okolo 20m na jeden článek jednotky (což mi příjde docela o dost kratší než bývá u nás obvyklé, někde okolo 25m), a výslovně píšou že kvůli přísným požadavkům na nápravové zatížení museli šetřit s váhou kde se dalo.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko