..: Chaos na železnici v Polsku :..

Chalupki, foto: Payus Varšava — Polská televize informovala, že polská správa železniční dopravní cesty (PKP Polskie Linie Kolejowe) postupně začíná v celém Polsku omezovat dopravu vlaků interREGIO, kterou poskytuje dopravce Przewozy Regionalne. Důvodem jsou dluhy PR za využívání dopravní cesty a dopravní infrastruktury. V tomto momentě nejezdí 46 vlaků. Toto zastavení dopravy se dotkne desítek tisíc lidí v celém Polsku, kteří spoje interREGIO denně využívají pro svou dopravu do práce nebo do školy. Na polských nádražích vzniká chaos, protože nikdo není schopen poskytnout informace, zda spoje vůbec pojedou a kdy pojedou. Na tratích, kde jezdí i vlaky konkurenční PKP Intercity, nabízí tato společnost své služby zákazníkům, kteří zůstali bez dopravy.

Je ale otázkou, jak dlouho tato situace bude trvat, protože i PKP Intercity dluží PKP PLK více než milion zlotých za využití dopravní cesty a na úhradu má posledních deset dnů. Pak by se mohly zastavit i desítky vlaků PKP Intercity a de facto by se tak zcela ochromila osobní železniční doprava v celém Polsku. Pokud se tedy v nejbližších dnech chystáte vlakem do Polska, informujte se předem, zda vlaky, které chcete použít, vůbec jedou.

Zdroje: Telewizja Polska, Prewozy Regionalne, PKP Intercity, PLK


Vlad Poslat mail autorovi | 6.5.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Polsko


07.05.2010 (10:06)  
Ano dluh Przewozów Reigonalnych je skutečně okolo 400 milionů PLN. Nicméně jeho většina pochází ještě z dob kdy PR byly součástí Grupy PKP.

Navíc v Polsku si už vrabci na střeše štěbetají, že snahou celé téhle akce je především cílená likvidace vlaků InterREGIO ze strany PKP. Zbytek je jen kouřová clona. Ono už když se PR před dvěmi lety vydělovaly z PKP a převáděly do majetku vojvodství, tak byla vidět snaha o zvýhodnění PKP IC. Z tehdejších PKP PR byla vydělena vozba rychlíků a následně převedena na PKP IC. A to přesto že to bylo nezávislými odborníky kritizováno jako nesystémové, protože rychlíky tvořily nejvýnosnější část provozu PKP PR.

Po přejetí PR vojvodsvími si tato nechala zpracovat audit, který odhalil velice zvláštní vztahy ve vzájemném vyúčtovávání služeb mezi jednotlivými členy Grupy PKP. Především se ukázalo, že vše se podřizovalo tomu, aby PKP IC bylo co nejdříve uvedeno na burzu. Tím to odskákaly především PKP PR, na které byly převáděny činnosti, které mohly zhoršit finanční výsledky PKP IC. Po převedu PR na vojvodství nové vedení, nyní již neovlivňované vedením Grupy, dostalo za úkol od maršálků zlepšit stav firmy. Jedním z kroků bylo právě zavedení vlaků InterREGIO. Což se ovšem setkalo s nelibostí autora celé "reformy", o kterém zákulisní šepty mluví jako o člověku jdoucím na ruku Grupě PKP. V loňském roce se několikrát pokusil formou článků a dopisů maršálkům a vedení PR namluvit, že provoz vlaků InterREGIO je protiprávní, protože podle PR se mají zabývat výlučně dopravou osobních vlaků. Vlaky InterREGIO totiž výrazně konkurují vlakům TLK (bývalé rychlíky) společnosti PKP IC, protože jsou cca až o 20% levnější a přitom stejně rychlé. Komfort je sice nižší, ale přesto jejich popularita neustále rostla.

Zajímavý je i způsob jakým se přistupuje k PR a PKP IC. Zatímco PR bylo nařízeno zrušit 150 vlaků (nakonec bylo zrušeno jen o něch 46), tak PKP IC bylo dovoleno do 14. května si vybrat, které vlaky zruší. Celé to tedy vypadá, že jediným kdo na tomto vydělá bude PKP IC.

A na závěr. Je třeba si uvědomit, že sice PKP PLK je správce infrastruktury, ale na rozdíl od naší SŽDC není státní organizací podléhající ministerstvu dopravy, ale je součástí Grupy PKP. Takže pokud vedení Grupy zatlačí, tak PLK udělá to co je výhodné pro Grupu.
registrovaný uživatel SMall42  mail  
06.05.2010 (21:46)  
Marconi: tam je napsáno o nabízených PLK splátkách, první možná byla 10 M do 7.5, druhá 18 M do 14.5. PLK zvolilo tu druhou.
06.05.2010 (21:29)  
Na webu ČT 24 se zase piše, že obě společnosti dluží dohromady 400 milionů zlotých (tj. asi 2,5 miliardy Kč).

http://www.ct24.cz/doprava/88960-cast-vlaku-polskeho-regionalniho-dopravce-nejezdi/
registrovaný uživatel Marconi  mail  
06.05.2010 (21:09)  
V tiskovce na webu PR se píše něco o splátkách 10 mil. do 7. 5. a 18 mil. do 14. 5.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
06.05.2010 (20:57)  
Údaje o výši dluhu PR se mi nepodařilo na polských webech dohledat (a obě zainteresované strany diskrétně mlčí). Výši dluhu PKP IC jsem převzal z TVP1. Na druhou stranu - kolik to je "více než milion"?
registrovaný uživatel Werkie  mail  
06.05.2010 (20:38)  
dbai: milion, dluží PKP IC, kolik dluží interRegio se v článku nepíše, takže jestli IC bude jezdit nebo ne kvůli "milionu" se ještě neví
registrovaný uživatel dbai 
06.05.2010 (20:29)  
Milion zlotých je celkem pakatel, necelých 6,5 milionu Kč. Nemá to náhodou být miliarda? Nějak se mi nezdá, že by kvůli pár milionům měla zkolabovat doprava v celém Polsku. Jak by to potom mělo vypadat u nás?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
06.05.2010 (20:18)  
Nu coz, hlavne ze mame vsechny ty zeleznicni spolecnosti pekne rozdelene :D
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
06.05.2010 (20:18)  
Klasické Polsko :-). Nic se od těch dob, co jsem tam byl naposledy, nezměnilo...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko