Praha — Společnost JLV, největší provozovatel jídelních a bistrovozů ve vlacích Českých drah, pod jménem Nová gastronomie inovuje od 12. prosince 2010 svá nabídková menu. Aktuální jídelní lístky pro jednotlivé vlaky najdete na nové adrese jidelnivozy.cz. Upravený výběr jídel, stejně jako styl servírování, mají na starosti Jiří Král, kuchař roku České republiky a člen týmu v televizním pořadu Kuchařská pohotovost, Jan Michálek, šéf národního týmu kuchařů a cukrářů, ale i další odborníci z gastronomie. V průběhu roku můžeme čekat také některé sezónní nabídky.
Základem je kulturní stolování — a proto se nejvýraznější změna týká spojů SC Pendolino. Všechny pokrmy byly dosud servírovány na plastovém nádobí. Od minulé neděle plast střídá porcelán a nerezové jídelní příbory. Částečné změny se dočkaly i menu v BlueBaru jednotek Pendolino: v nabídce jsou např. farfalle s pečenými kuřecími prsíčky a tomaty nebo špekové knedlíky s kysaným zelím. Naopak tradiční vepřový řízek XXL s bramborovým salátem už v nabídce není. Menu je jednotné pro všechny spoje Pendolino, Pendolino Sprinter i výkon Slovenský strela do Bratislavy. Už v předvečer platnosti jízdního řádu 2010/2011 jsme chutnali některé za nových nabídek – farfalle, byť servírované po vzoru „staré gastronomie“, jsme chuťove zařadili k dřívějšímu pokrmu penne roma a hodnotili celkem kladně.
Podle propagačních materiálů slibuje JLV nevšední zážitky také ve spojích s klasickými jídelními vozy, nebo bistrovozy. Bistrovozy s 1. třídou řady ARmpee v letošním roce operují z Prahy do Norimberka, Mnichova, Bratislavy a přes Budapešť do Košic. Bistrovozy pendolina a vlaků EuroCity jsou jak cenově, tak nabídkově téměř identické. Hlavní jídlo stojí kolem 130 korun.
Podobnou nabídku, byť s jinými cenami, dostanete také ve vlacích s klasickým jídelním vozem. JLV poskytuje služby na spojích do Vídně, Berlína, Štětína, Varšavy, Hamburku a také vnitrostátních InterCity do Brna. 33% sleva Happy Hour v úseku Praha – Brno je poskytována pouze ve vybraných spojích. Do nabídky se dostávají pokrmy jako kuřecí prsíčko plněné špenátem, vepřový filet s křenovou omáčkou či houbovým soté nebo třeba filet z norského lososa. Mezi polévky se dostal mimo jiné brokolicový krém. Odborní garanti projektu připravili pro tyto pokrmy receptury a zaškolili JLV v jejich správné přípravě. Jídla jsou připravována centrálně a následně ve vlacích servírována.
Zdroj: JLV, ŽelPage
1) ČD za 60 milionů pořídí jídelní vůz, který si na sebe vydělá za jednoho jediného předpokladu: že jezdí do zahraničí a inkasují se za ně kevy. To je jediná starost našeho národního dopravce ... a co se děje uvnitř, je mu zcela lhostejné. I kdyby to kafe stálo 1.000 Kč.
2) Hoši z JLV dostanou (!!!) tento jídelní vůz k užívání = nestojí je to ani jednu Kč. Tedy narozdíl od restauratéra, který buď ten podnik postaví, koupí nebo platí nájem = nulové pořizovací náklady. Pak ho vybaví talířema a potřebným harampádím .... a teď to přichází: za každou odjetou hodinu dostanou JLV od Čd určitý poplatek. Tento poplatek, násobený příslušným počtem hodin a 365 dny, činí plus/minus částu v řádu desetimilonů Kč. A novinka posledních let - za každou odjetou hodinu inkasují NAVÍC další poplatek, tentokrát od personálu, který na tom vagóně pracuje, neboť to již nejsou zaměstnanci, ale tzv. franchisanti (česky: OSVČ). Nu a ve vozech inkasují ty supermarže (Mattonka nákup 3 Kč, prodej 3 eura).
Jednoduše řečeno: JLV dostanou každou odjetou hodinu zaplacenou dvakrát ....mají nulové pořizovací náklady ... a národ krmí báchorkami, jak musí držet nehorázné ceny kvůli cizině - ale TO NENÍ PRAVDA, protože žádný takový příkaz, žádná dohoda a žádná direktiva neexistuje. Jako důkaz budiž cena v polském jídelním voze, které si najděte sami. A že tyto ceny nechají i ve vlaku do Polska (Štětín), to je vyložená prasárna - nicméně jejich chyba, nikdo tam jíst nebude, až na pár turistů v létě.
Čili vysoká cena v jídelním voze je pouze a jenom konstrukce a nemá oporu v žádné kalkulaci - jediným kritériem je (lépe řečeno: byla) cena DB a snaha ji lehce podstřelit, aby nebylo možno JLV nařknout, že je stejně drahá jako němec. Leč nyní je nová situace - DB k nám nejezdí a srovnání s E-express už je průser, neboť ten je levnější než DB.
Na druhou stranu je pravda, že ceny u ostatních provozovatelů nejsou výrazně nižší - z tohoto pohledu je kritika JLV neoprávněná, neboť oni se jen zařadili a přizpůsobili ceně obvyklé (aniž bych hodnotil, zda ta obvyklá cena je košer). Avšak stejně tak je ta kritika oprávněná z toho úhlu pohledu, že: daňový poplatník jídelní vozy zaplatil - avšak službu nemůže využívat, protože jaksi platil službu pro zahraničního turistu a to přesto, že procentuálně vzato nejvíce jede vlak po českém území. Nehledě na to, že platit rakuské provozní náklady je jistě náročnější než platit ty české.
Tato problematika je velmi široká a sahá hodně do minulosti. Osobně se ale domnívám, že dokud nezasáhne vlastník vozu (=ČD), nic se nestane. A zde jsem skeptik.
a uz dost, nebo se fakt pustim do tvrdy recenze kazdy putyky, co se byt dotkne ceskejch koleji
Stejne tak to jidlo - mate zafixovanej hnus a ackoliv jste to nezkusili, tak plati ten presudek. Jako ve videnske (nebo jakekoliv) restauraci ten losos asi nebude. To ale plati i pro vuz od DB. Spickova superkvalita nutne musi jit na ukor toho, ze je to ve vlaku. V letadle taky neni jidlo na urovni pozemniho...
Jestli nekomu k lososu nejdou brambory, to je mozny, mne osobne to nevadi, i kdyz primarni priloha to neni. Jak to vyresit? Nabizet 15 ruznych (zarucene velmi cerstvych) priloh a at si zakaznik vybere tu nejlepsi? A co kdyz nekomu nejede losos? Tak nabidneme i tunaka, mecouna, candata, pstruha a pro jistotu i kalamary. Samozrejme vse v te nejvyssi top kvalite a jako prave vylozene. Kalamary se navic rovnou i obalily:-)
Pokud jde o to sponzorstvi soukrome firmy, tak tu soukromou firmu vlastni CD (nebo ne?) a CD vlastni stat. Takze asi tolik k "soukrome firme".
Dopravni obsluznost pak s jidelnim vozem nesouvisi vubec...
Jinak ty ceny, za kolik nakupuji DB by te zajimat mely. Pises (o dva radky niz!) prece, ze CD jsou predrazeny a mely by byt levnejsi, nez DB, protoze maji nizsi "vyrobni prostredky". Takze z toho soudim, ze te to nejen zajima, ale ze to i vis. Pokud to nevis, tak pises bludy...
K tomu co napsal Busman. Omeleta, caj, kafe a vino stoji v Haskovi asi 7 euro. Sice nevim, kolik presne je necelych 10, ale asi to bude vic, nez 7, ze? A mate nekdo predstavu o srbskych cenach nebo nedejboze platech? Takze asi tak. Pravda, vino v JLV neni vyborne makedonske a k poslechu a tanci asi nehraje uzasna balkanska dechovka...
K cele debate se da rict asi tohle - uz tady bylo tisic diskusi na tema, proc CD nekoupi Railjety, proc u nas nejezdi ICE, proc nemame koridory, proc je maximalka 160, proc jezdi 40 roku stare vagony (ktere jsou ale vlastne cool, protoze na nich nejsou videt jednotlive smouhy), proc proc proc. Proc to u nas neni jako v Nemecku, Svycarsku a Rakousku, coz jsou vlastne nase zeleznicni vzory. Kdyz to jde tam, tak proc ne u nas. Jsou treba Nemci neco vic? Pomineme-li aktualne platne vysvetleni, ze za vsechno muze Barta, tak je velmi zajimave, ze vsechny tyhle srovnavacky utichnou v momente, kdy na pretres prijdou ceny. Ne skrze dane, ale konkretni platba cash a na drevo. V tom okaziku vsechny srovnavacky konci a uz zadne srovnavani s Nemeckem. My jsme prece Cesi a my se nebudeme srovnavat s Nemeckem! Chcete Railjet jako Rakusak, ale plati za jidlo ve vlaku ceny jako Rakusaci, to ne...
Mile deti, jestli chcete mit to, co maji deti v Nemecku a Rakousku, tak si to kupte. Ale uz kurva nechtejte, at vam to nekdo (stat) koupi nebo ze to musi byt levne. Jestli chcete platit ceske ceny, tak ale nechtejte stejne hracky, co maji nemecke deti. Takhle to totiz nefunguje...
cenu neresim, klidne at to stoji pet stovek, ale at to ma kvalitu a tu to rozhodne pred tim nemelo. Jak ted, zatim neumim posoudit, ale ta cervena u me zacina blikat trosku taky.
Ale kdyz se divam, ze jako zaklad v pivech maji ten hnus Gambrinus a k lososovi stouchane brambory, zacne blikat cervena kontrolka. Ne, opravdu neverim tomu, ze ten losos bude cerstvy a chutny.
Se servisem JLV uz jsem se parkrat setkal a celkovy dojem nic moc. Nekteri zamestnanci vypadali, ze si neuvedomuji, ze komunismus uz skoncil (ale kapitalisticke penize by chteli vsichni :) ). A asi si mysli, ze nova gastronomie je jen ve slovech. Mozna by to chtelo netradicni dil Ano sefe v jidelnim voze, aby se vzpamatovali :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.