Německo — Minulý čtvrtek, 11. března 2010, informovaly Financial Times Deutschland (FT D), že německá Deutsche Bahn (DB AG) zřejmě usiluje o koupi britského konkurenta Arriva. Ta provozuje formou dceřiných společnost dopravu ve dvanácti evropských zemích, včetně českých autobusových dopravců Transcentrum bus Kosmonosy u Mladé Boleslavi (2006), Bosák Bus Dobříš (2007) a Osnado Trutnov (2007), v Německu pak regionální železniční a autobusovou dopravu v Bavorsku či Sasku, ale i v dalších regionech země. Arriva potvrdila, že existuje možná nabídka k její koupi. Její hodnota by mohla dosáhnout až 2 mld. eur. DB se nechce k této otázce jakkoliv vyjadřovat s tím, že fámy z trhu nekomentuje. Vyjednávání o koupi zřejmě začalo již za dob bývalého generálního ředitele koncernu DB Hartmuta Mehdorna. Šéf drah Rüdiger Grube údajně hledá možnost nákupu tohoto podniku již několik měsíců. Konkrétní nabídka by podle FT D mohla být předložena příští týden.
V současnosti nejznámějším projektem této skupiny dopravců v Německu jsou meziregionální vlaky ALEX, které operují mezi Lindau, Obersdorfem, Mnichovem, Regensburgem, ale i Plzní a Prahou. Kromě nich Arriva drží podíl také ve Vogtlandbahn provozujícím spoje kolem Zwickau, Hofu či Berlína. Vlaky VGB ale zajíždí také do Chebu, Mariánských Lázní nebo Karlových Varů. WaldBahn má své působiště mezi Plattlingem, Železnou Rudou a Špičákem, stejně jako v celé oblasti kolem Schwandorfu. Tam navíc jako smluvní dopravce pro DB. Berchtesgadener LandBahn (BLB) pak provozuje regionální vlaky Berchtesgadenem, Freilassingem a Salcburkem. Tyto vlaky vyjely teprve v prosinci 2009 s tím, že původně plánované jednotky Stadler Flirt nebyly včas schváleny německým drážním úřadem EBA a došlo k nasazení náhradních vozidel rozličného původu. Německá Arriva si drží nadpoloviční podíl v další desítce německých dopravních společností. Skupina Arriva působí nejen v Německu, ale i dalších 11 evropských zemích a zaměstnává celkově přes 44 tisíc lidí.
Zdroje: Nürnberger Zeitung, Arriva Deutschland
Sim : to byste byl asi první na světě, kdo by stavěl depo kolejových vozidel na spádu. Když to bylo jako "ranžír", tak jedinečnou výhodou byla možnost spouštět vozy samospádem, bez nutnosti lokomotivy. Jenže to zase vyžadovalo, aby tam byla záchytná zařízení a stojící vozidla musela být zajištěna proti pohybu.
Nehody spočívající v ujetí vozů byly téměř na denním pořádku ...
Plzeň - jo, tam byly nákladové prostory, pokud mám pravdivé informace, tak tohle je určeno jako "komerční zóna", která bude vynášet novému majiteli peníze.
Vy byste pronajal nebo prodal plochu svému budoucímu konkurentovi ?
Viliam solarik : já bych v tom neviděl žádnou likvidaci konkurence, ale řešení politického průšvihu. Prostě Arriva má zřejmě nějaké finanční potíže. Ve Vogtlandbahnu má nějaké akcie Sasko, ve společnosti ALEX zase Bavorsko, ona společnosti jako takové sice koupila Arriva, ale majetkové podíly v původních společnostech existují...
Je možné, že se Arriva drobátko ufinancovala nákupem nových vozidel, je možné ceny, za které získala Arriva zakázky, možná taky nekryjí skutečné náklady nebo nepřinášejí přiměřený zisk... jízdy Herkulů do Plzně asi taky nenesou moc - co se vlastně získalo a než vyhlašovat bankrot, což je vždycky výživná potrava pro média, tak se to vyřeší prodejem silnému strategickému partnerovi, jímž jsou DB ... jednotlivé dcérenky budou dále na papíře existovat, ale všemu budou velet z příslušné direkce DB Regio...
Mezi politiky "in Dresden, München und Berlin" bude spokojenost ... a DB si s tím nějak poradí...
obavam sa zwe na CD/ZSSk to je nie ináč. Ibna že preventívne sem nikoho nepustíme aby sme nemuselu vyhadzovať €€ na jeho kúpu---
Zkuste si vybavit - třebas jen ve vašem okolí, kde by byla taková vhodná plocha ... nebo nějaký opuštěný areál napojený na koleje nebo s možností napojení na koleje."
Zrovna s timhle podle me bude problem nejmensi - teda pokud se nesprajcne Cecensky Dostavnik (nebo komu ty plochy momentalne patri). Aby takove depo melo smysl, musi byt u nejakeho vetsiho nadrazi, optimalne v mistech, ktere byvaji vychozim bodem cesty vlaku.
Takze se krasne nabizi v Praze prostor byvaleho ranziru ve Vrsovicich, v Plzni plocha po skladech naproti pivovaru, v Ostrave nepouzivana cast nadrazi ve Vitkovicich a tak dale - diky utlumu dopravy je takovychto nevyuzivanych ploch, primo sousedicich s kolejemi, velka spousta. Napriklad na trati 170 prakticky v kazde stanici dochazi k redukci poctu koleji a k uvolneni velke plochy, ktera je ale pro bezne podnikani spatne dostupna.
Naopak vidim problem v pristupu soucasneho majitele (at uz jim je kdokoliv) - pokud se k tomu postavi ve smyslu "ja to nepotrebuji, ale nez bych to nekomu prodal/pronajmul, to at mi to radsi zarusta plevelem", pujde to dost tezko.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.