Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.
Jánošík, jak byla prototypová jednotka pokřtěna v únoru letošního roku, se na svůj první výkon vlastní silou vydal ve čtvrtek 27. května těsně po 11. hodině dopoledne. S několika desítkami osob na palubě bez jakýchkoli problémů absolvoval 8km dlouhou trasu z metropole Žilinského kraje do malé stanice Varín na trati 180 ŽSR. Dojmy z jízdy? Tradičně skvělé. Vozidlo je tiché, stabilní a velmi pohodlné. Ačkoli probíhala zkušební jízda opatrně, dynamika byla přesto velmi dobrá. Drobným problémem byl pouze poněkud nestabilní energetický zdroj elektrických zásuvek pro cestující; to však lze zřejmě připsat na vrub prototypu, který ještě podstoupí dílčí úpravy. Současný pobyt jednotky na severozápadním Slovensku je přitom spíše prezentací, která by měla oslovit zástupce krajů a navnadit cestující na pravidelné jízdy, které započnou v červenci letošního roku, po dokončení trakčních zkoušek na systémech 3 kV i 25 kV/50 Hz.
Třídílná dvoupodlažní elektrická jednotka řady 671 se od svého typového předchůdce, jenž České dráhy provozují pod obchodní značkou CityElefant, odlišuje v několika základních charakteristikách a řadě menších detailů. Oproti řadě 471 podporuje dvě napájecí soustavy a může dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Slovenská verze neobsahuje oddíl 1. třídy; dopravce místo toho plánuje horní podlaží využívat spíše jako tichou zónu. Horní oddíl hnacího vozu je zároveň mírně zmenšený kvůli přípravě na dosazení palubní části zabezpečovacího systému ETCS.
Konkrétní odlišnosti řad 471 a 671 již před časem v rozhovoru pro náš magazín popisoval ředitel technické sekce ZSSK Miloš Slávik – jedná se mj. o nový řídicí systém z produkce Škoda Transportation, interní kamerový systém, oddíl pro vlakovou četu, zásuvky 230 V, odpadkové koše integrované v sedadlech, nové vnitřní přepážky z tmavého skla, měkkčí (pro střet s lidskou hlavou příjemnější) materiál zavazadlových polic, mírně upravené bočnice s novými pevnostními prvky, jiné externí informační displeje, elektrické pohony všech dveří (nástupní dveře se otevírají jedním tlačítkem), přemostění záchranné brzdy, automatický hasící systém strojovny a nájezdovou rampu pro vozíčkáře v řídicím voze místo zvedací plošiny. Vizuální řešení interiéru i exteriéru se mírně odklání od korporátního stylu ZSSK; bude ale odpovídat ostatním vozidlům, pořizovaným s finanční podporou Operačního programu Doprava. Čalouněné sedačky produktové řady Regio s koženkovou opěrkou hlavy dodává tradičně firma Borcad Fryčovce.
Železničná spoločnosť Slovensko chce jednotky řady 671 nasazovat od léta postupně na osobní vlaky v relacích Žilina – Čadca, Žilina – Trenčín a Žilina – Liptovský Mikuláš. S dodáním prvních pěti souprav bude turnus postupně rozšiřován až do Košického kraje, kde budou nové jednotky nasazovány na relace Košice – Prešov, Košice – Poprad–Tatry a Košice – Čierna nad Tisou. Finální stav počítá s 10denním oběhem, přičemž domovským depem všech deseti jednotek bude RD Žilina.
Zájemci o prohlídku prvního slovenského „ešusu“ mají šanci tento pátek, kdy bude prototyp od 13.00 do 17.00 volně přístupný veřejnosti na 1. nástupišti žst. Žilina. Ještě předtím by na stejném místě mělo proběhnout slavnostní odevzdání soupravy novému vlastníkovi za účasti slovenského premiéra, zástupců ministerstva dopravy, samosprávních krajů a města Žilina.
Zdroj: ŽelPage
Ohledně ešusu, líbí se mi víc než náš, ale je to dané pochopitelně tím že je novější, třeba ČD tyhle jednotky taky objednají ve větším počtu. Kdyby se udělala nějaká trochu dálkovější varianta tak na rychlíky Olo-Brno a Olo- Břeclav ideální řešení.
Aha, takže radši budu v kapse nosit, mp3 přehrávač, mobil, foťák, a zvlášť notebook pro připojení k internetu(sociálním sítím).Tak to teda, radši vše v jednom.
aké sú sedadlá, pretože v Bdteer aj v českej 471 mi prídu dosť tvrdé.
Uvědomte si, že se jedná o vozidlo, kde strávíte pouze chvíli času.Samozřejmě, že sedačky v Bt, apod. obstarožních vozidlech byly pohodlnější, ale prostě doba se mění.Mě naopak zarazila 1.série Bmpeer, kdy sedadla byla tak tvrdá, že za necelou hodinu jízdy mě bolela prdel jako blázen, to se mi zdá uhozené.
temné oddíly
Ještě lepší nápad, hlavně v noci. :(
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.