..: První dva bistrovozy ARmpee nastupují do zkušebního provozu u ČD :..

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Žilina/Hranice — Cestující v Česku je vyhlížejí už od ledna, teprve od pondělí se ale dočkají. Nebude jich sice šest, ale prozatím jen dva; nebude v nich působit JLV, ale prozatím SD Train Catering; a nebudou jezdit do Mnichova, Žiliny ani Wiener Neustadt, ale prozatím jen do Třince a Bohumína… nicméně, jsou tady. První dva zcela dokončené bistrovozy řady ARmpee včera večer přijely ze Slovenska do Prahy, odkud se dnes ráno vydaly do Bohumína k přípravě na zkušební provoz na pravidelných spojích Českých drah. Na první jízdu ve zcela „najbrtizované“ 1. třídě se tak mohou těšit cestující pondělního IC 580 Hutník z Třince do Prahy, za nímž bude následovat předpolední IC 542 Leoš Janáček. Ve zkušebním provozu první dva vozy setrvají do konce března.

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč České dráhy zadaly zakázku na modernizaci svých šesti kombinovaných bistrovozů z 80. let slovenské společnosti ŽOS Vrútky začátkem února 2009. V průběhu následujících měsíců byly všechny vagony BRm/BRcm postupně staženy z pravidelných oběhů a přepraveny do Vrútek, kde se podrobily jedné z nejrozsáhlejších rekonstrukcí, jaká se ve flotile národního dopravce kdy uskutečnila. Původní, 26,4 m dlouhé oddílové vozy s malým bufetovým oddílem a postranní uličkou byly přestavěny na kombinovanou konfiguraci velkoprostorové 1. třídy s 22 sedadly a prostornějšího bistrooddílu s barovými židlemi a dvěma půlkruhovými boxy na sezení. Samotný jídelní oddíl však od momentu, kdy jsme ARmpee viděli naposledy, doznal u výrobce určitých úprav, které patrně v detailu uvidíme až v pondělí v ostrém nasazení.

Interiér finální verze vozu ARmpee (foceno skrze okno), foto: Juraj Kováč Nová šedá chlouba ČD s modrým pruhem na bočnici však není pouze o novém konceptu uspořádání interiéru. Modernizace v hodnotě téměř 35 milionů korun za jeden vůz jen na papíře přesahuje 11 stran textu – a z původního vagonu si v nezměněné podobě ponechává v podstatě jenom rozměry. Po opravě základní konstrukce vozu, která u jednoho kusu dokonce vyžadovala srovnání částečně zkrouceného hlavního rámu, byly vagonům dosazeny nové bočnice, čela, utěsněná okna s atermálními skly, nástupní a přechodové dveře, a to včetně nového laku v „restaurační“ verzi korporátních barev ČD. Původní podvozky GP200 pro rychlost 160 km/h byly upraveny a doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu, díky čemuž si teď v brzdících schopnostech nezadají s vozy Siemens. Na rozdíl od nich sice vozy ARmpee nejsou tlakotěsné, jejich konstrukce nicméně byla upravena pro provoz na rychlých tratích s vysokým podílem tunelů.

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Stejně jako všechny novější modernizace vozů ČD pro mezistátní provoz, i řada ARmpee je vybavena funkční elektropneumatickou brzdou s přemostěním brzdy záchranné, 18žilovým UIC kabelem a digitálním řídicím systémem od společnosti UniControls. Nad rámec standardu však nové bistrovozy nesou na palubě i lokalizační modul GPS, propojený s informačními displeji a systémem dálkové diagnostiky vozu. Samotný informační systém je v prostředí ČD rovněž krokem vpřed: LED transparenty v oddílu a LCD monitory na představcích neustále zobrazují údaje o poloze vlaku, zastávkách, momentální rychlosti a venkovní teplotě. Kontrast je patrný zejména s jednotkami pendolino, kde se vytrvale propagovaný audiovizuální informační systém kromě hlášení omezuje pouze na nasměrování cestujících k bistru a nejbližšímu WC. Displeje na bázi oranžových LED nově nahradí tradiční cedule i na bočnici vozu a posledním hřebíkem do rakve klasického papírového značení je elektronický rezervační systém, jenž vyznačuje aktuální místenky s pomocí VFD nad jednotlivými sedadly.

Interiér finální verze vozu ARmpee (foceno skrze okno), foto: Juraj Kováč Sedadla samotná doznala od veřejné prezentace v Brně očekávané změny v podobě nasazení čalounění v barvách Najbrt. Jedná se o klasickou kombinaci béžové a tmavě modré, jakou známe z vozů opravených u Janozy CZ, a která je, z nějakého důvodu, u ČD vnímána jako vhodný symbol 1. třídy. Potah s půlenými kolečky, jaké si na Silvestra mohli na pozadí našich stránek dosytosti užít všichni návštěvníci ŽelPage, tak pokrývají veškerou čalouněnou plochu standardních sedadel typu Borcad SEL, s výjimkou opěrek rukou, vyvedených v najbrtí modré. Poněkud nenápadnější změnou je doplnění modrých madel na okraj sedadel u středové uličky. S podobným prvkem se lze setkat třeba u nových vozů ZSSK řady Bmpeer, ač bylo dosud v dálkové dopravě poněkud netypické. Pravděpodobná argumentace za tímto rozhodnutím je očekávaná zvýšená frekvence v uličce, bude–li vůz v soupravě zařazen „bistrem na konci“. Mimo těchto případů však určitě nejeden cestující ocení možnost něčeho se přidržet při průjezdu výhybek těsně před zastavením u nástupiště. Zbytek vnitřní výbavy zůstal v podobě, jakou známe z MSV, včetně absence koberce.

Modernizace nadvakrát

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Když jsme o plánech na modernizaci bistrovozů psali poprvé, očekávalo se dokončení celého procesu ke konci jízdního řádu 2008/2009. Vozy ARmpee se již v průběhu minulého roku stabilně objevovaly v návrzích řazení spojů pro nový jízdní řád, přičemž s nekompletní sérií se vážně počítalo již na prosinec. Téměř dokončený prototyp vagonu měla veřejnost možnost vidět v září na MSV, načež se vůz 001 odebral zpět do dílen ke svému dokončení. Vedle zatím nedodělané barové části změna očividně čekala i sedadla, která byla v důsledku technických potíží s potahovou textilií na veletrhu k vidění provizorně ve vizuálu ZSSK. S nástupem nového jízdního řádu se termín ostrého nasazení bistrovozů posunul na 10. ledna 2010, ačkoliv už po svátcích začalo být jasné, že ani tento termín se nestihne. Dodatečných úprav na řadě ARmpee nakonec bylo víc, než mohl kdokoli očekávat. Jak moc víc? Dost na samostatnou zakázku.

Rekonstruovaný jídelní vůz WRRmeer ZSSK, foto: Juraj Kováč Koncem února letošního roku České dráhy v tichosti zadaly výrobci ŽOS Vrútky dodatečný kontrakt v hodnotě 3,6 mil. Kč, jehož náplní má být „provedení nezbytných dodatečných dodávek a prací v rámci modernizace osobních železničních vozů řady BRm/BRcm v.č. 234, 239, 241 a 235 na řadu ARmpee61, které jsou nezbytné pro provedení a řádné dokončení modernizace osobních železničních vozů řady BRm/BRcm na řadu ARmpee61“. Dodatečná 900tisícová investice do každého ze zbylých čtyř vozů původní série je pravděpodobně důsledkem postupných úprav dvou prototypů, které si, podle různých zdrojů, v uplynulých třech měsících vyžádal jak provozovatel stravovacích služeb, tak předběžný hygienický audit. Připomeňme ale, že podobným procesem úprav před rokem procházela i osmikusová série jídelních vozů řady WRRmeer ZSSK, jež shodou okolností vznikly rovněž rekonstrukcí vagonů BRcm. Tyto změny se u slovenských příbuzných dotkly prakticky výlučně kuchyňské části vozu, a lze tedy předpokládat, že i v případě chlouby ČD viditelná vylepšení doznal právě oddíl bistra. V průběhu přepravy do ČR bohužel nebyla možnost do mobilního bufetu nahlédnout, a tak se o novinkách patrně dozvíme v pondělí.

Tak jsou tady

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč

ČD ARmpee 001 a 002, Ex 140 Beskyd, Hranice na Moravě, 7. 3. 2010, foto: Josef Petrák

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Řada ARmpee je tedy v provozu. Zatím na zkušebním turnusu a mimo svých plánovaných výkonů (což je kuriózní mj. proto, že v případě nasazení na EC 128/129 Hradčany by se minimálně jeden z prototypů každý večer dostal velmi blízko ke své domovské dílně). V průběhu svého převozu na soupravě Ex 141 Beskyd vozy 61 54 85-71 001-1 a 61 54 85-71 002-9 zároveň absolvovaly, v doprovodu techniků, svou technickou zkoušku na rychlost 160 km/h, již v pátek předcházela samostatná projížďka rychlostí 120 km/h z Vrútek do Liptovského Mikuláše a zpět. Kompletní půltucet moderních bistrovozů bychom na jejich náležitých výkonech měli, podle aktuálního plánu, vidět od 13. 6. 2010, kdy vstoupí v platnost 2. změna jízdního řádu.

CZ-ČD ARmpee 61 54 85-71 002-9 Ex 140 Beskyd, Hranice na Moravě, 7. 3. 2010, foto: Josef Petrák Šest vozů sice výrazněji nezahýbe žalostným stavem vozového parku ČD pro dálkovou dopravu, budou ale jistě mít výrazný lokální dopad na konkrétní spoje, kde se objeví. Jednak díky tomu, že na těchto výkonech nabídnou širší škálu občerstvení, než jakou uveze vozík minibaru, doplňovaný jednou za tisíc kilometrů; hlavně ale proto, že budou znamenat klimatizovanou 1. třídu se všemi standardními vymoženostmi, což bude velkým plus zejména na spojích do Žiliny, kde v současnosti 2. třída paradoxně „jedničku“ mnohdy kvalitativně převyšuje. Kdyby ale nic jiného, zůstanou vozy ARmpee navždy v paměti alespoň jako první velkoprostorová řada s interiérovým designem Najbrt – ať už je subjektivní postoj k béžovým kolečkům jakýkoliv.

Zdroj: ŽelPage; fotografie © Juraj Kováč, Josef Petrák


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 7.3.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
08.03.2010 (12:44)  
Vkus je pouze subjektivní čistě individuální záležitost. Korektně nelze říct, že určitý vkus je objektivně horší nebo lepší než jiný. Maximum, co by se dalo udělat, je zjistit většinový vkus a podle něj se zařídit.
registrovaný uživatel Pjetro 
08.03.2010 (12:23)  
M.Grill - dík, nějak jsem to přehlíd. A jenom k těm kobercům - asi nějakému konsensu nedospějeme no:) Samozřejmě že každý své chodidla nechá klidně spočinout i na linu, ale podlaha s kobercem je prostě jeden z prvků, který u nás odlišoval dlouhou dobu první a druhou třídu, myslím že to tak vnímají i cestující (párkrát jsem zažil při vstupu do jedničky, že lidé přede se divili "jé tady jsme asi špatně, tady to je nějaké lepší"), navíc v dnešní době rozličných materiálů by jistě nebyl problém najít vhodný typ.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
08.03.2010 (12:16)  
Zcela jednoznačně vůz musí zaujmout na první pohled, což tento splňuje 100%, barevný rozdíl mezi maringotkou cirkusu Humberto a tímto je téměř nulový, proto zřejmě ten nápis, aby se P.T. cestující nespletl. Argument, že lino se udržuje lépe než koberec, je absolutně mimo, bráno touto logikou, byla by nejlepší dřevěná podlaha a kovové lavice. První třída by měla mít jistou úroveň, k tomu jistě lino, studený interiér a ošklivé barvy nepatří.
08.03.2010 (12:12)  
M) Smysl to má. Vozy se musely od výrobce předat zákazníkov, proto jízda ŽOS Vrútky – DKV Praha, ONJ. V rámci této jízdy proběhl první test rychlostí 160 km/h. V neděli ráno na trase Praha – Bohumín proběhl druhé test touto rychlostí. To víte, na Slovensku se takovou rychlostí jezdí leda ve snu. Tam se nechaly po zbytek dne pro dozbrojení, zaučení personálu a v noci zařadily na soupravy 580 a 542, aby ode dneška mohly začít jezdit.

Elias) Já jen, že ani railjet není jen huj, ale i fuj. I když i ta "myslivecká klubovna" je lepší jak naše zhořelecké koženky. OSOBNĚ preferuju látkové Borcady v Ampz143 nad kůži v rakouských jedničkách, už jen proto, že ta kůže při "ohulené" klimatizaci není zrovna teplá a sedět na skoro zmrzlém sedadle. No dík. Ale rakouské Amz, Ampz, Apfmz atd. mají něco do sebe.

AD OPĚRKY! Měli jsme tu na vás na Silvestra jeden test, nazvěme ho třeba "ŽelPage v Najbrtu". A musím říct, že nejvíc kladných ohlasů jsme dostali právě na kontrastnější barevné schéma, kdy ke světlým barvám přibyla nějaká tmavá (modrá). A opěrky jsou o tom samém, tříští jednotvárnost interiéru. Mně tam přijdou naopak dobré. Naopak ohlasy na Silvestra a teď se shodují u hodnocení "disko záclonek". :)

Apee mají interiér světle šedý, Ampz bílošedý, ARmpee bílý, v čem je tak propastný rozdíl?

A ještě poznámka k těm "nejlepším sedadlům" v Ampz146 – proboha, nic horšího tam dát nemohli! Místo, aby sjednotili starší řadu s novou, nakoupili nepraktické chatrné sedadla, které se v německu montují do 2. TŘÍDY! a vydávají to za zlepšení konfortu. No nejvíc si to užijete, kdy nějaký nemotorný cestující ztrácí rovnováhu, padne vám na sedadlo a nevíte, jestli to urve svou vahou hned nebo až za 3 vteřiny. Ne, fuj, díky, ne a ne! Měly tam být Borcady a stolky, stejně jako v druhé sérii.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.03.2010 (12:07)  
honzatvs: Aťsi je to jasný standard v klasických vozech. Tohle je prostě polobufet, i když je druhá půlka jednička.
08.03.2010 (12:05)  
to Martin Grill
Problém to není, ale podle podbné logiky jsou ideální laminátové sedačky z tramvaje... :-) Je jasné, že náklady na údržbu interiéru 1. třídy budou vyšší než u 2ky, to je snad jedna se složek dražšího jízdného... Tím že si ČD zjednodušují práci, lidi do 1čky nenalákají, koberec je prostě u 1.třídy jasný standard (rozhodně u dálkovky).
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.03.2010 (11:49)  
Pjetro: Je to všechno v článku - sedadla patří do slovenských vozů a v českém polobufetu byly jen za účelem prezentace.

Ad koberce obecně - to si opravdu neumíte položit nohy na lino? V čem je takový problém? Z hlediska údržby mi přijde koberec v Bistru jako totální nonsens. Támhle nějaký jetel rozleje pivo v bistru, jiný jetel do něj šlápne a roznese to po celém voze, neřkuli vlaku. Hádám, že bude jednodušší vzít podlahu mopem, než čistit koberec, který pak bude nádherně flekatý.
registrovaný uživatel Pjetro 
08.03.2010 (11:43)  
MuDr. - souhlas. Záclonky jako detail jsou naprosto otřesné, přeci jenom v Ampz působí ty vlnky poněkud honosněji. Ideál pro mě je tento interiér http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200903/Ampz-007-vh-2.jpg , asi nejpříjemnější cestování z celé flotily ČD ... možná kdyby se do těch bistro vozů dodal koberec v barvě těch madel, získalo by to zase jiný nádech. Naopak otřesné je např toto Apee (už jsem viděl i ušmudlanou béžovou variaci) http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200801/DSC_5554.jpg .. bez koberce vypadá ten bistro vůz nemastně neslaně i v těch bordo barvach http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200903/P1020272.jpg ... btw. zajímalo by mě, jak se naložilo s těma bordo sedadlama, jestli se daly jinam nebo se jen tak vyhodily peníze zase.
registrovaný uživatel M 
08.03.2010 (11:02)  
Pavel Vecera - asi tak. Obzvast v jednicce...

honza - vyhovuje mi to, protoze si tam muzu natahnout nohy:-) Obecne si myslim, ze komu vyhovuje uspordani velkoprostor-za sebou, tak by nemel byt ani proti autobusu...
08.03.2010 (10:49)  
to Pavel Večeřa
To máš určitě pravdu, že jsou velmi důležitý vlastnosti sedaček, ale pro značnou část populace (pro Tebe možná ne, je to samozřejmě individuální) je hodně důležitý i celkový dojem a ten hodně dělají barvy a detaily. Proto je i důležíté, jak vypadá vagon zvenku, čistě racionálně by to mělo být úplně jedno. Holt, tak je nastavená lidská psychika...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko