Česko — Liberalizace české železnice měla začít již letos. Podle původních plánů Ministerstva dopravy se měly první tendry na provozování dálkové dopravy vyhlásit věstníkem Evropské unie již v letech 2009–2010. Nestalo se tak a celý plán otevírání trhu pro nové dopravce tak získává velké zpoždění. Ministr dopravy Gustav Slamečka sliboval postupně nabídnout k soutěžení až 75 % tratí s tím, že by se nabízely celé balíčky linek dálkových vlaků. Rok po jeho nástupu ale není vyhlášena žádná soutěž. Ministerstvo vidí jako problém neprůhledné hrazení nákladů za dopravní cestu a staniční poplatky, protože nádraží patří Českým drahám. Těm nádraží připadla při někdejší transformaci státního podniku České dráhy. Ve stejné době vznikla i státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která spravuje tratě a nástupiště, nádraží jí však nepatří a naopak za ně platí ČD.
I pokud by se všechny dohady vyjasnily v nejbližší době, bude to znamenat dvouletý skluz původního plánu. Podle ministra by se oznámení o veřejných soutěžích mohlo ve věstníku zveřejnit na konci tohoto roku, pokud bude tento záměr schválen vládou. Oznámení musí být uveřejněno nejméně rok před vypsáním samotné soutěže. Pokud ke schválení záměru dojde, je již jasné, které linky budou předmětem nabídek. Soutěžit se má o dva soubory dálkových linek – R27 Frýdek–Místek, Ostrava, Opava, Krnov, Olomouc/Glucholazy, Jeseník, a pak linky R5 Praha, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Cheb a R20 Praha, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem, Děčín.
Problém, kterým brání bezproblémovému nadefinování podmínek výběrových řízení, vznikl před sedmi lety při dělení Českých drah. Nesystémově (a nebo proto, aby ČD nebyly plátcem za služby?) zůstaly všechny staniční budovy v majetku Českých drah a nebyly převedeny na správce infrastruktury. A velmi obtížně se nyní hledá způsob řešení, jak finančně nadefinovat a následně rozdělit náklady na provoz nádraží, pokud by zůstala v majetku ČD. Na možné komplikace s vlastnictvím nádraží poukazoval již Petr Šimral při přípravě projektu dálkových spojů RT Express. Podle Jiřího Schmidta se ale jedná o zástupný problém a otevírání trhu nebrání. MD uvažuje o převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od ČD nejsou v resortu k dispozici a uvolnit je odmítá i Ministerstvo financí. Navíc, SŽDC platí drahám určitý poplatek za nádraží. Ten však nedosahuje plné výše, kterou si ČD chtějí nárokovat. Jak pro E15 uvedl tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, řešení není jednoduché, ale existuje. Základem je definovat tzv. staniční poplatek pro pokrytí nákladů za pohyb cestujícího po nádraží. Naopak, tržby za prodej jízdních dokladů by připadly tomu dopravci, který jízdní doklad prodal.
Pro České dráhy navíc tendry přinesou krácení rozsahu zakázky desetileté smlouvy na dálkové spoje s Ministerstvem dopravy. Soutěží by se ale mohly účastnit.
Zdroj: E15
A nejdůležitější ("mezinárodní") nádraží (hlavně Praha) by případně mohli zůstat státu, ale to je možná zbytečné. Pochopitelně by kraje a obce museli dostat příslušné finance (ať už do rozpočtu, dotace, nebo platby od dopravců), které teď nemají.
Pochopitelně se bavíme o prostorách pro cestující. Nerad bych, aby mě někdo tahal za slovíčko. Prostory pro řízení provozu by si měly zajistit organizace pro řízení provozu...
Jo a jestli si nekdo mysli ze CD pujdou za nejakym vyrobcem, prasknou do stolu a reknou "tak, ted chceme 8 dieselovych jednotek, udelej nam dobrou cenu!" tak je nekonecne naivni. Ti tak akorat ctyrikrat vypisou a zase zrusi vyberove rizeni, pak prijde manik (pravdepodobne od Skodovky) na to spravne oddeleni, premisti spravnou obalku do spravne kapsy, no a nakoupi se to za prumernou cenu ve svete plus deset procent navic (aby to moc nekricelo, zduvodni se to ceskymi specifickymi podminkami a podporou domaciho prumyslu) a vsichni krome cestujicich jsou spokojeni...
U nadrazi je treba postupovat podobne jako kdysi u rozkulaceni Telekomu - vytvorit nejaky rozumny poplatek za pouziti nadrazi pro prvni dobu (ne takovy jako si vypocitaji CD, vsichni si dokazeme predstavit kolik by si tak radove napocitali), no a do budoucna umoznit stavbu vlastnich kiosku na prodej jizdenek i ostatnim spolecnostem, plus nejdulezitejsi uzly prevest na SZDC nebo kraje/mesta/svazy dopravcu (budouci). Obvykle stejne neni zdaleka treba cele nadrazi bo se tam zhusta provozuje spousta najemnich aktivit s drahou jen volne (ci vubec) souvisejicich, staci mit dostupne zachody, cekarnu a nejakou tu pokladnu, vse ostatni necht si CD klidne ponecha.
Jo a jeste, jestli ted (snad) maji CD dostavat nejake penize od kraju na vozidla tak bych to rozhodne podminil (ze starny kraju) rozumnym resenim zpristupneni nadrazi. Podle hesla my vam dame na vozidla (coz bychom mozna nemuseli, ale jsme hodni) tak vy nam dejte do majetku nadrazi (dulezite casti, ne vsecko) at se s tim da rozumne (tedy ve prospech cestujich) zachazet.
CD odjakziva jakekoliv prispevky a dotace berou jako uplne automaticke a malem narokovou polozku, kdezto kdyz se po nichnahodou neco chce tak je to hned "to je nas majetek, na ten nam nehrabejte!"
to honzatvs: kdo myslíte, že má větší nákupní sílu, ČD nebo třeba Arriva?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.