..: Dohady brzdí vypsání tendrů o dálkovou dopravu :..

RT Expres - lokomotiva Česko — Liberalizace české železnice měla začít již letos. Podle původních plánů Ministerstva dopravy se měly první tendry na provozování dálkové dopravy vyhlásit věstníkem Evropské unie již v letech 2009–2010. Nestalo se tak a celý plán otevírání trhu pro nové dopravce tak získává velké zpoždění. Ministr dopravy Gustav Slamečka sliboval postupně nabídnout k soutěžení až 75 % tratí s tím, že by se nabízely celé balíčky linek dálkových vlaků. Rok po jeho nástupu ale není vyhlášena žádná soutěž. Ministerstvo vidí jako problém neprůhledné hrazení nákladů za dopravní cestu a staniční poplatky, protože nádraží patří Českým drahám. Těm nádraží připadla při někdejší transformaci státního podniku České dráhy. Ve stejné době vznikla i státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která spravuje tratě a nástupiště, nádraží jí však nepatří a naopak za ně platí ČD.

I pokud by se všechny dohady vyjasnily v nejbližší době, bude to znamenat dvouletý skluz původního plánu. Podle ministra by se oznámení o veřejných soutěžích mohlo ve věstníku zveřejnit na konci tohoto roku, pokud bude tento záměr schválen vládou. Oznámení musí být uveřejněno nejméně rok před vypsáním samotné soutěže. Pokud ke schválení záměru dojde, je již jasné, které linky budou předmětem nabídek. Soutěžit se má o dva soubory dálkových linek – R27 Frýdek–Místek, Ostrava, Opava, Krnov, Olomouc/Glucholazy, Jeseník, a pak linky R5 Praha, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Cheb a R20 Praha, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem, Děčín.

Problém, kterým brání bezproblémovému nadefinování podmínek výběrových řízení, vznikl před sedmi lety při dělení Českých drah. Nesystémově (a nebo proto, aby ČD nebyly plátcem za služby?) zůstaly všechny staniční budovy v majetku Českých drah a nebyly převedeny na správce infrastruktury. A velmi obtížně se nyní hledá způsob řešení, jak finančně nadefinovat a následně rozdělit náklady na provoz nádraží, pokud by zůstala v majetku ČD. Na možné komplikace s vlastnictvím nádraží poukazoval již Petr Šimral při přípravě projektu dálkových spojů RT Express. Podle Jiřího Schmidta se ale jedná o zástupný problém a otevírání trhu nebrání. MD uvažuje o převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od ČD nejsou v resortu k dispozici a uvolnit je odmítá i Ministerstvo financí. Navíc, SŽDC platí drahám určitý poplatek za nádraží. Ten však nedosahuje plné výše, kterou si ČD chtějí nárokovat. Jak pro E15 uvedl tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, řešení není jednoduché, ale existuje. Základem je definovat tzv. staniční poplatek pro pokrytí nákladů za pohyb cestujícího po nádraží. Naopak, tržby za prodej jízdních dokladů by připadly tomu dopravci, který jízdní doklad prodal.

Pro České dráhy navíc tendry přinesou krácení rozsahu zakázky desetileté smlouvy na dálkové spoje s Ministerstvem dopravy. Soutěží by se ale mohly účastnit.

Zdroj: E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
21.04.2010 (7:49)  
land: Od urcite velikosti mlyna se osvedcila kombinace mlynare-odbornika na mleti a ekonoma-odbornika na hospodarsksy chod podniku. Pro bezproblemovy chod podniku ovsem nesmi byt blb ani jeden. Kam dovedl CD management vyrostly u firmy od piky vime...
registrovaný uživatel land 
21.04.2010 (7:24)  
Univerzální odpověď zní: nejlepším majitelem čehokoliv je takový vlastník, který provozu dané věci ROZUMÍ. Ještě ideálnější je stav, kdy současně MÁ ZÁJEM na plnohodnotném a ziskovém provozu (např. jeho finanční motivace souvisí s hospodařením věci), což v kombinaci s ROZUMÍ také zajišťuje, že VÍ, jak na to.

U nás ČD dlouhodobě prokazuje, že NEMÁ ZÁJEM, částečně proto, že management již minimálně 20 let věci NEROZUMÍ, což ve výsledku reflektuje i skutečnost, že je na oborově zaměřených serverech vedena debata, zda mlýn svěřit pekaři, anebo rychtáři.

Že to svědčí o tom, že mlynář je nejspíš blb a je potřeba pouvažovat nejdřív nad ním, vcelku uniká.

Žádný div, že lidé si nakonec mouku melou sami (jezdí auty) a osud mlýna provozovaného i za jejich peníze blbem nekompetetním mlynářem, jemuž je hospodářský výsledek mlýna šum a fuk, je většině naprosto ukradený.
registrovaný uživatel Raquac 
21.04.2010 (6:45)  
M: Nejsem zastance zeleznice 19. stoleti - ale ani nemam pocit, ze je skvely napad vytlacovat osobni nadrazi z center, kdyz uz tam jsou, jsou navic frekventovana a realne neexistuje smysluplna alternativa. Coz samozrejme neznamena, ze nekdy ta alternativa nemuze byt. A vliv zruseni Masarycky na cestovani? Predstavte si dojezd do centra misto na Masnu na Wilsonak - na tramvaj par set misto nekolika desitek metru, tramvaje v podstate jen 3 smery misto 4, na metro taky tak 2-3x dal. Pro dojizdejici za praci neninost prestupu na SC do Vidne zpravidla duzita.
Kdyz budete mit dva domecky kam se tak tak vejdete, tak snad jeden neprodate, aby jste si mohl 1x udelat dovolenou v karibiku.
registrovaný uživatel M 
20.04.2010 (23:02)  
Raquac - ma zruseni Masarycky nejaky skutecny vliv na cestovani? Zrusilo to vlaky? Vystupuji ted lide na okraji Prahy? Prestupuje se jim hure? Zhorsilo to prujezdnost nadrazi?
Udrzovat dva baraky, kdyz bydlet potrebuju v jednom si muze dovolit Paroubek (ten se ted tim proslavil, jinak to plati obecne...), normalni clovek ma jen jeden byt/dum.
Stejne tak mit pozemek v centru a mit tam zasazene obili by asi taky nikdo normalni neudelal. Mozna z prodeje budovy a pozemku zbyde (jiste vedle tucneho "vsimneho") i na neco uzitecneho, takze nikdo tratit nebude a nekdo si polepsi
registrovaný uživatel Raquac 
20.04.2010 (19:00)  
Vlastnictví staničních budov městy a obcemi mi připadá jako velmi dobrý nápad. Jiné instituce ke konkrétné staniční budově asi nemají tak blízký vztah. Ano - napriklad takova Praha by se jiste starala ukazkove - ukazala by nam to na prikladu Masarycky.
20.04.2010 (18:45)  
Vlastnictví staničních budov městy a obcemi mi připadá jako velmi dobrý nápad. Jiné instituce ke konkrétné staniční budově asi nemají tak blízký vztah.
registrovaný uživatel M 
20.04.2010 (18:30)  
nvlik - byls nekdy na nejakem letisti? Nepatri to aerolinkam a presto nemam pocit, ze by letiste mela "vztah k cestujicim". Mimochodem, proc by majitelem musela byt zrovna SZDC, proc ne treba mesta..?
registrovaný uživatel SYN 
20.04.2010 (18:28)  
Hm, kvalitní propletenec, a je v tom zamotaný i soukromý vlastník, tak s tím asi nikdo bec virválu nehne... Quod erat demonstrandum?
20.04.2010 (16:59)  
SYN) Hala patří ČD a investují společně s Grandi Stazzioni, perony jsou SŽDC a to si je taky spravuje spolu s kolejištěm. Hala nad nimi ale patří ČD...
registrovaný uživatel SYN 
20.04.2010 (13:31)  
Hm, tak mě napadá, kdopak teď platil rekonstrukci Praha hl.nádr.? Je mi jasné že největší balík investoval stát prostřednictvím SŽDC (šlo samozřejmě o koleje a nástupiště), ale přidalo k tomu ČD aspoň něco málo? Anebo si jen tak libují jak hezky se jim podařilo pořídit tu vyhodně situovanou budovu u těch nových kolejí a nástupišť?
A co třeba plánované nové nádraží v Brně (pomiňme zda bude nebo nebude), bude to investice pouze SŽDC nebo se přidá i ČD nebo tam ČD nehodlá působit? Žeby šance pro někoho jiného aby zainvestoval a od ČD pak sbíral tučné "ošlapné"?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko