..: Pravidelný příjezd: 19:22 :..

Čekání cestujících odřeknutého SC 513 na NAD, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová25. ledna 19:42, Ostrava — „Zabalená v dece, s ponožkami na nohách, svařákem vedle sebe a s kruhy pod očima, sedím doma a snažím se přesvědčit své tělo, že už může začít produkovat teplo…“

Letošní zima železnici nepřeje. Kromě obvyklých překážek ve formě technických závad a nehod na přejezdech vlakovou dopravu sužuje i velmi nepříznivé počasí. Všechny tyto faktory mají za následek situaci, která před týdnem postihla provoz na 3. koridoru – a když se k nim připojí ještě sebevrah a poruchový autobus náhradní dopravy, začne se odehrávat scénář, jaký minulou neděli zažila i naše čtenářka Kristýna Pravdová při večerní cestě z Prahy do Ostravy. Posádka pendolina, kterým jela, přitom v ten den potkala pouze drobné potíže v žst. Rudoltice v Čechách, kde ráno nákladní vlak strhl trolej a zůstal stát na třebovickém zhlaví. O to víc mimořádných událostí čekalo na večerní obrat SC 513, jenž svou jízdu nakonec ukončil již v Hranicích na Moravě s 205 minutami zpoždění. Ani to ale pro mnohé cestující nebyl konec zážitků, o něž nikdo z nich nestál…

Zpoždění vlaku SC 513, 24.1.2010, foto: Kristýna PravdováNejdříve před půl pátou mezi Poříčany a Úvaly selhalo zabezpečovací zařízení; asi čtvrthodinu nato přejel R 877 člověka sedícího na kolejích mezi Řečany a Zábořím nad Labem. Díky takto získaným 90 minutám zpoždění pak pendolino potkala čerstvá výluka prasklé traťové koleje za Českou Třebovou. Vyhlídky na úspěšný dojezd do Bohumína se definitivně rozplynuly ve 21:10, kdy R 746 srazil člověka u Suchdola nad Odrou, kterým má SC 513 běžně projíždět již ve 20:08.

24. ledna 17:26, Praha hlavní nádraží — Sedím v pendolinu, SC 513, a zadýchávám okno se slovy: „Mám tě ráda“. „Vážení cestující, vítáme vás ve vlaku……Sehr geehrte Damen und Herren……“ – odjíždíme na minutu přesně. Otvírám knihu a vracím se zpět do smutného osudu Ivana Děnisoviče. Mínus 35? Taková kosa – to by chcíp i pes! Prochází slečna průvodčí a kontroluje mi jízdenku. I mně byl věnován úsměv se zvednutým obočím. Kristýna se stěhuje poté, co si ke mně nikdo nepřised. „Tak jak ses měla?“ moje první otázka. – „To víš, nebylas se mnou, tak nic moc,“ dostane se mi milé odpovědi. „Je tu horko, že? A to se nedá otevřít ani okno. Snad to potom vypnou.“ Postupně svlékáme mikiny a dvojité vrstvy ponožek.

18:00, pole - asi 18 km za Českým Brodem — „Vážení cestující, zastavili jsme z důvodu smrtelného zranění na trati. Plánovaná doba zdržení bude asi 40 minut,“ hlásí slečna průvodčí. Po 20 minutách se začínáme pozvolna posunovat. V Moravanech bylo naše zpoždění již čistých 90 minut. Tou dobou jsme měli přijíždět do Ostravy. Alespoň nám vrátí peníze za místenku. Pomocí výpočtů s použitím milovaného vzorečku v = s/t zjišťujeme, že pod 60 minut zpoždění nestáhneme. Projíždíme Zábřehem na Moravě. „Teď už to musí být v pohodě,“ pomyslím si. Vyjíždíme z Olomouce. Ještě hodina. Do desíti bychom mohly být doma.

SC 513, Hranice na Moravě„Vážení cestující, zastavili jsme opět z důvodu smrtelného zranění na trati. Plánovaná doba zdržení bude asi 30 minut.“ V mžiku se cestující rozdělují na tři pomyslné tábory: jeden se směje absurdní situaci, druhý zjišťuje, jestli stihnou přípoje, a třetí běží do jídelního vozu na řízek se salátem. Přidávám se ke třetímu, ale odcházím jenom s horkou čokoládou. „Slečny, uvědomujete si, že kdyby tady začalo hořet, že se ani nedostaneme ven?“ křičí na nás chlapík, který se začal posilňovat alkoholem už po první smrtelné nehodě.

Marketingový bonus pro cestující zpožděného SC 513, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová„Dobrá zpráva pro kuřáky. Před jídelním vozem otevřeme jedny dveře. Prosíme cestující, aby se zdržovali v blízkosti vlaku,“ ozve se z repráků. Slečna průvodčí pobíhá po voze a tik v jejím obočí nasvědčuje tomu, že stres jí neprospívá. Mezitím, co dostáváme „marketingové bonusy“ v podobě vychlazených plechovek Coca-Coly, její kolegyně křičí do telefonu Nokia 3510i: „Autobusy? Za 20 minut? Dobře, děkuji, půjdu to vyhlásit.“ Za minutu se ozve hlášení, které nás donutí zvednout se z našich teplých míst, posbírat věci kolem sebe, sebrat kytaru a odebrat se ven, čekat na záchranu. Mezi prvními jsme se draly do nádražní haly, kde už stáli cestující z ostatních vlaků, které se zde zasekly o něco dříve.

22:16, Hranice na Moravě — Tlačíme se ven před nádražní budovu, abychom chytly místo v autobuse. Krom toho, že je zima, jsme v poho. To nejhorší už máme za sebou.

Uplynula půlhodina a autobusy tady ještě nejsou. „Chcete někdo jet na Svinov?“ křičí paní v kabátu a kozačkách přes dav, „Když budeme čtyři, vyjde to jednoho jenom na tři sta.“ Obzvlášť zmrzlí jedinci nasedají. „Nepojedem, teď už musí přijet. Nevysolíme přece tolik za taxi!“ říkáme si. Už tady na mrazu stojí skoro celé Pendolino.

„Pojď, Kiki,“ chytám Kristýn za ruku a táhnu ji dolů po cestě. - „Co je?“ nechápe. Snažím se jí vysvětlit, že jsem zaslechla průvodčí, jak se do mobilu rozčiluje, že se busy nahoru nedostanou a my musíme jít na autobusák. Vypadá to jako před válkou, když se lidé ženou do supermarketu a snaží se sehnat co nejvíc cukru a konzerv. Nikde žádný autobus.

Cestující SC 513 čekají v žst. Hranice na Moravě, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová22:25, Hranice na Moravě – autobusové nádraží — Je opravdu zima. Na dnešní noc hlásili -20°C. Snad už nebudeme čekat dlouho. Víc si toho na sebe navléct nemůžeme, a to už teď přes dvoje ponožky necítím prsty na nohou. Taxíky a policie kolem nás krouží jako hladoví supi.

22:58, Hranice na Moravě – autobusové nádraží — Umrzáme!!! Slečna průvodčí se konečně dovolala na dispečink potom, co jí dvakrát položili telefon. Autobusy by tady prý už měly být. Nikdy mi taková zima nebyla. Myslím, že se nyní dokážu více ponořit do díla A. Solženicyna. Skupina lidí se znenadání sebrala a šla zpátky k vlaku. Zase nějaký šum, vlaky prý zase jedou.

Výpravčí pobíhá tam, zpátky a jeho kolegyně na něj křičí, ať „ty lidi!“ pošle zpátky. „Jaký lidi? Vy tu ještě čekáte?“ ptá se zmateně. Asi ve čtvrt na dvanáct přijel dvoupatrový autobus. Konečně! Sednout si do té ledárny ale bylo ještě horší, než stát venku. Předtím jsem se mohla alespoň hýbat. Teď jsme měly místo nohou a rukou kusy ledu. Vychytaly jsme místa dole u stolečku. Autobus byl narvaný. Trvalo dobrých deset minut, než se nacpali všichni, kteří nedoufali v další autobus. Těšila jsem se, až topení začne hřát a bude tepleji.

Čekání cestujících odřeknutého SC 513 na NAD, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová„ZASTAVTE, OTEVŘETE DVEŘE!“ ozvalo se zezadu. Začalo hořet topení, což zapříčinilo, že se začal valit dým. Jak je ten den dneska vtipný, napadlo mě. „Co je?“ zeptala se Kikina, která seděla zády. Naštěstí řidič včas pochopil, dveře otevřel, a tak cestující nemuseli rozbíjet okno. To bychom tam stáli ještě dýl. I tak jsme nepochopily, na co jsme čekali víc než půl hodiny někde v poli.

Nedalo se očekávat, že by topení začalo fungovat. „Chcete zahřát?“ ozval se pán vedle mě. - „Prosím!“ odpověděla jsem mu. Objal mě. Kika jenom vykulila oči. Bylo mi líto, že nemá kdo zahřát ji. Zase jsme se rozjeli.

Koho by ještě překvapilo, že za deset minut topení vzplanulo znova!? Nás už ne! Měly jsme všeho plné zuby a nebyly jsme samy. Na okně se tvořila vrstva námrazy a nebylo se jak zahřát. Řidič si musel vyškrábat na čelním skle dvě kolečka na oči. V tu dobu už byla jedna hodina z pondělního dne pryč. „Řekněte řidiči, ať se pokusí dojet na nejbližší benzínku,“ křičel pán zezadu, který si očividně zajistil odvoz. - „Benzinka je zavřená,“ posílal řidič odpověď zpět, „asi dojedeme až do Suchdolu.“ Zavolali jsme rodičům od Kristýnky, jestli by mohli přijet. K naší radosti souhlasili. Teď už jenom DOJET!

Chvilku jsme ještě stáli na přejezdu, ale okamžitě po zastavení jsme vypadly z autobusu a zalezly do první hospody, kde měli otevřeno. Ani jsem pánovi nestihla poděkovat za jeho tělesné teplo. Zahlédla jsem ho v davu, který se hnal k jednovagonovému motoráčku, který jel do Svinova. Byly jsem rády, že se k nim nemusíme připojit. Čeká je ještě dlouhá cesta. Domů jsem se dostala ve tři hodiny ráno. Po vaně vařící vody jsem hned slastně usnula.

Kristýna Pravdová


Tinka Poslat mail autorovi | 31.1.2010 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže Nehody a mimořádnosti

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registered user nms 
19.02.2010 (20:31)  
Tohle mi trochu připomíná zážitek z 1.11.2002, kdy jsem jel z Berlína do Amsterdamu IR 140 a tento vlak, jindy poloprázdný, byl už ve výchozí stanici narvaný k prasknutí. O co větší bylo překvapení, když jsme v Bad Bentheim zastavili a bylo nám oznámeno, že z důvodu vichřice se dál nejede. Z vlaku se doslova vyvalila asi tisícovka lidí, kteří v zimě a sílícím větru postávali venku (bylo po deváté večer, v deset zavřeli čekárnu na nádraží, co bude s náma, nikoho nezajímalo). DB poslaly 4 (čtyři) autobusy, a to ještě všichni museli jen sedět! Spásou pro mě tehdy bylo světýlko v dáli, které naštěstí patřilo taxíku, který mě za "bakšiš" 90€ odvezl do prvního holandského města, kde jsem přespal a ráno pokračoval dál ...
Registered user Sim 
09.02.2010 (17:12)  
Tak pro zmenu vcera byl stret s osobou na koridoru "na druhe strane Olomouce" ... prakticky presne 15 dni pote, chytily to vesmes stejne vlaky (samosebou s prihlednutim k faktu, ze Brno-Ostrava tudy nejezdi). Zpozdeni v radu dvou hodin krome Fatry, ktera jakozto hlavni akter do Prahy dojela o sest hodin pozdeji :-(

Byl nekdo "na palube" nektereho z postizenych vlaku?
Registered user Jan Sekanina  mail  
08.02.2010 (12:09)  
Oficiální vyjádření ke sledu událostí od ČD:

-------- Přeposlaná zpráva --------
Od: EM ČD
Komu: jan.sekanina@centrum.cz
Předmět: Odpověď na stížnost ze dne 1.2.2010
Datum: Fri, 5 Feb 2010 18:30:08 +0100



České dráhy, a.s.
Zákaznická péče
P.O. Box 24
110 15 Praha 1

Vážený pane Sekanino,

děkujeme Vám za upozornění na článek z www.zelpage.cz. Jsme si vědomi, že v období mimořádných událostí, které nastanou na trati z jakýchkoliv příčin, je vždy velmi důležité zajistit pro všechny cestující rychlou a účinnou pomoc. Povětrností podmínky, které toho dne nastaly a mimořádný sled událostí, znamenal, že i přes veškeré úsilí všech pracovníků ČD, nebylo možné tomuto zpoždění a poruše autobusu zabránit. Věřte, že není v našem zájmu zakrývat nebo přehlížet nedostatky v řídící práci, které mohou v konečném důsledku poškozovat dobré jméno naší společnosti. Každé mimořádné události věnujeme velkou pozornost a posuzujeme efektivitu rozhodovacího procesu a operačního řízení a v oprávněných případech neváháme postihnout. Plně chápeme popsané pocity slečny Kristiny Pravdivé a doufáme, že na základě objasnění příčin, které jsou zmíněny v úvodu článku, přijala toto vysvětlení a i nadále zůstane našim klientem.

S pozdravem

Ing. Robert Černý
zástupce ředitele
Odboru provozu osobní dopravy
Generální ředitelství ČD, a.s.
Registered user smile 
07.02.2010 (19:27)  
Víte proč ČD musí stávkovat déle než 10 hodin? ...Aby si to cestující nespletli se zpožděním.
Registered user pivko 
07.02.2010 (18:52)  
Mě ten článek náhodou přesvědčil, nebo resp. utvrdil. V tom, že i napříště budu raději jezdit vlastním motorovým vozidlem, protože služby podniků, jako jsou ČD jsou zadarmo drahý.
Registered user pan Lorenc  mail  
07.02.2010 (12:47)  
Tož jako téma na slohovku je to dobré. Celkem se divím že to nevyšlo i v blesku. Taková zpráva... to by pčece byla pecka pro takový mafiánský plátek. A nebo pro "dokonalé" METRO které raději nechci ědět kdo sponzoruje. Koho zajímají nějakké problémy NAD. A pokud se Ti to nelíbí stěžuj si nahoře, tam s tím něco udělají, jinak nikdo jiný ne. Myslím že zaměstnanci ČD se snaží jak mužou. Z článku cítm jednu věc. A sice mi to připadá že já jako provozní zaměstnanec si válím špeky a vubec nic nedělám pro cestující. Vlastně oni mi jsou ukradení. Takže milá K.P. doufám že v práci budeš slavit mnoho uspěchu a až se Ti něco posere dej vědět a já Ti to okomentuju a taky napíšu nějakou akční story.

Martin Kolář
05.02.2010 (18:22)  
Takže trošku olejíčku do ohníčku...

Literárně hezky zpracováno od obou účastníků jízdy Pendolinem ....

Mirek Hruška (na místě přítomný) a další zde podrobným a srozumitelným způsobem popsali jak postupoval dopravce při zajišťování NAD. Pravda, jsou to modrogumní mozky, hájící „neschopnost" ČD ... postarat se o své vážené zákazníky v případě mimořádné události.
Samozřejmě tyto názory jsou špatně, v zahraničí by to řešili jinak a lépe ... Informace o tom, jak se dařilo přepravit 20 lidí ze Španělska do Prahy je zajímavá a organizátorsky dobře zvládnutá. Otázka je, zda by se organizačně podařilo zajistit doprava řekněme 200 lidí ...

Někteří odkazují na to, jak to řeší v zahraničí. Mohli by být tak neobyčejně laskaví a uvést konkrétní případ, jak železniční společnost zajišťovala přepravu několika stovek lidí taxíky nebo vařila pro ně čaj ?

Moje zkušenosti poněkud jiné.

V oblíbeném Švýcarsku (rok 2001) díky provozní „nepředvídavosti", kdy byly sice na konci vlaku dvě lokomotivy řady 460, ale ta zadní nebyla propojena na UIC kabel a byla vezena jako studená, dostal vlak přes půl hodiny zpoždění. Nejdříve se strojvedoucí pokoušel z řídícího vozu závadu restartem PC odstranit, když se mu to nedařilo, tak jí šel oživovat přes deset vozů. Jelikož to nešlo, musel se vrátit pro klíče od té „studené" na řídící vůz, aby jí „oživil". Do Lausanne jsme přijeli s více než půlhodinovým zpožděním. Přípoj byl samozřejmě nečekal.
Podle zdejších „moudrých" vyjádření bych měl být patrně přepraven taxíkem, jichž stála před nádražím celá řada ... SBB by to jistě nezruinovalo. Místo taxi mi byl nabídnut odvoz soukromým vozidlem dispečera, který končil asi za hodinu a jel přes místo, kam jsem chtěl jet domů ... „Odškodného" se mi dostalo v podobě kelímku kávy ze služebního automatu a možnosti seznámit se s dispečerským pracovištěm SBB, kde jsem si připadal jako Alenka v říši divů ... na které bych se jinak nebýt zpoždění nikdy nedostal.

Německo - letní sobota odpoledne.
Vlak z Hofu do Regensburgu končí z provozních důvodů ve stanici Regenstauf (asi 15 km před Regensburgem). Vlakový rozhlas oznámí, že dále se pojede autobusem. Kdy autobusy dojedou nikdo neví Strojvedoucí si sám objede, zugchefová zmizela do „dopravy". Zhruba 100 lidí bivakuje za horkého dne u označníku zastávky regionálního busu. Část zákazníků si volá taxi, další volají příbuzné. Asi za 40 minut přijede spoj regionální linky zhruba z polovičky obsazený. Vozidlo je vzato útokem, zhruba polovina lidí zůstává na zastávce. Další bus jede nejdříve za hodinu, možná se dočkají dalšího vlaku ... Našvihlý autobus formálně na následujících zastávkách zastaví, nicméně nikdo se do něj nedostane ... Čekající mají smůlu ...
Objednávací organizace DB zřejmě nějak selhala nebo „smluvní" dopravce nedokáže poslat do 15 km vzdáleného místa autobusy. „Dokonalé" DB nedokáží organizačně poslat cca 30 taxi. V Regensburgu by to neměl být problém .... (viz NIcKON tvrdící „Civilizovaní železniční přepravci v takovýchto případech volají na své náklady taxíky" - mohl byste uvést konkrétní případ nebo to je pouze vaše představa ...) Pravda, Francouzi vozili taxíkem vojáky na frontu v I. světové válce ... možná jste se zmýlil.

SYN : správa letiště při sněhových (jakýchkoli) problémech nic neřeší. Cestující je zákazníkem „leteckého" dopravce, který se o něj musí postarat, i když letiště inkasuje od cestujícího „letištní taxu" za služby poskytnuté leteckému cestujícímu ...

NIcKON : „nebo jim ani neuvařili čaj" .... vtipné - víte jak se vaří čaj pro řekněme 300 lidí ? Já ano. Při dávce „jeden domácí hrníček"na osobu (2 dcl) nalijete do kotle cca 65 litrů vody, kotel zapnete a tak za hodinu se vám voda vaří. Vroucí vodu vypustíte do dvou hrnců o objemu 30 litrů, do každého hodíte 100 g pytlík s čajem, necháte vylouhovat, pak do přidáte kilo cukru, zamícháte velkou naběračkou a můžete servírovat do připravených hrnečků ...
Kterápak železniční stanice je takto vybavena ...

Aha zapomněl jsem - v každé stanici mají zaměstnanci k dispozici rychlovarnou konvicí, takže nač kotel...
Taky jsem si to zkusil. Obsah konvice o objemu 0,75 litru = voda na 3, v lepším případě 4 hrníčky čaje se při použití vlažné vozy z kohoutku vařily 4 minuty 10 vteřin. Příprava 4 hrníčků čaje zabere v nejlepším případě minimálně 5 minut. 300 porcí čaje byste připravoval při tomto tempu minimálně 375 minut ... reálně byste nepřipravil nic, protože takové množství pytlíků s čajem nemáte. Hlavně nemáte ani hrníčky ani kelímky ... A to ještě máte štěstí, že v Hranicích na Moravě je k dispozici jeden pracovník dopravce - pokladní ... V řadě stanic není ani ta, o výpravčím nemluvě (Říčany u Prahy, Stránčice)

Ale to není to podstatné - moderní přepravce s celoplošnou působností a velkým zázemím by měl mít k dispozici někoho, kdo kamkoliv dejme tomu do hodiny dorazí, aby pomohl s organizací (městské dopravní podniky mívají pohotovostní výjezdní dispečery s modrými majáky), ve větších stanicích by měl v podobných situacích bez výmluv a objektivních důvodů pomáhat kdo má ruce a nohy.
Ale to přece dávno existuje ... siť ČD je rozdělena na provozní obvody se sídlem ve velké železniční stanici. Pokud dojde k mimořádné události dle vyhlášky č.376/2006 Sb. v daném obvodu, tak existuje „plán nehodových pohotovostí" a příslušný pracovník, který tu „nehodovou" pohotovost drží, se dostaví na místo vzniku. A tam organizuje potřebné, nicméně pouze v rámci svých pravomocí. Tohle řeší podrobně předpis D17 a prováděcí opatření k tomuto předpisu.
Hranice na Moravě spadají pod Provozní obvod Přerov. Ovšem v Hranicích na Moravě k žádné mimořádné události dle vyhlášky č.376/2006 Sb., v platném znění nedošlo. Ta se stala v sousedním obvodu.
Že se v Hranicích na Moravě sjelo několik vlaků, čekajících na uvolnění trati, to není z hlediska příslušné vyhlášky mimořádná událost. Proto nebude do Hranic na Moravě povolán žádný pracovník provozního obvodu Přerov, aby tam cokoli organizoval.

Nějaká vaše představa o „generálním krizovém diktátorovi", který by tam něco vrcholově řídil, je sice hezká a má něco do sebe, ale mylná.

„...všechno co má ruce a nohy...". Tohle ale stát na české železnici nechce - ani v mimořádných případech (je vůbec mimořádností přechodné administrativní uzavření tratě a sjetí několika vlaků ?).
Podle pracovní smlouvy jste sice povinen konat i jiné práce než jsou sjednány v pracovní smlouvě, ale ty vám musí nařídit váš pracovně-právně nadřízený pracovník ... nebo ten, na něhož byla ta pravomoc přenesena.
Výpravčí v době nepřítomností - pokud to nebyla stanice s dozorčími v nepřetržitém provozu, zastupoval přednostu stanice (náčelníka) a byl pracovně právním nadřízeným zaměstnanců stanice, tedy včetně posunovačů, uklízeček, mohl použít k odklízení sněhu staničního dělníka, z peronu mohla odmetat i kasírka, která neměla jinak „vstup do kolejiště". Ne ovšem strojvedoucích ... V rámci vlastní stanice se dala použít i vlaková četa dané stanice ... Místo drážních uklízeček čistících vozy jsou tu „soukromé" společnosti (např. Agapola, GADE, Kontar), s nimiž má ovšem smlouvu DKV nebo RSM a to na úklid a čistění vozů nebo úklid WC, chodeb apod. Použít tyhle pracovníky k úklidu sněhu nelze ...

Dnes je výpravčí nadřízeným posunovačům a strojvedoucím pouze ve smyslu dopravním, tak jak to stanoví předpis pro organizování drážní dopravy vypracovaný provozovatelem dráhy ve smyslu zákona o dráhách ( č. 266/1994 Sb.) a dopravního řádu drah (vyhl. Č. 173/1995 Sb.).
Stát = majitel dráhy, prostřednictvím právnické osoby, kterou si zřídil pro „provozování dráhy" si nepřeje spojovat provoz s infrastrukturou více než je nezbytně z hlediska výkonu dopravní služby nutné. Takže pracovník dopravce nebude strkat prsty do záležitostí provozovatele dráhy. Naopak, pracovník provozovatele dráhy nebude dělat něco, co má dělat provozovatel drážní dopravy, tudíž nesouhlasí ani s tím, aby výpravčí prodával jízdenky, i když se to ve stanici dělalo desítky let a výpravčího to nějak podstatně nezatěžovalo.
Ve vztahu k vlakovým četám, pokladním, staničním dělníkům nemá žádnou nařizovací vazbu.
To jsou pro něho „cizí zaměstnanci", stejně tak jako strojvedoucí OKD, Arrivy, Viamontu, Unipetrolu apod.

SzKT : sto hodin zpoždění za měsíc v Norsku na NSB to je fakt průšvih ... na to kolik vlaků denně NSB vypraví nebo kolik ty vlaky.najedou denně „vlakových kilometrů" Neznáte ten údaj pro objektivní porovnání s „výkony" ČD.

Tttrain : "Nepochopím, jak může nebýt k dispozici náhradní bus? Kdo podepisuje smlouvy s bus dopravci? Je tak těžký ohlídat, aby dopravce, který jednou nezajistí bus zůstal příště mimo hru?"

A kdo by to jako měl ohlídat ? To by jako měli přijmout další úředníky, kteří by se tím zabývali. To je přece proti „trendu" snižovat stav zbytečných úředníků ...

Nickon : "Když někdo uzavře s cestujícím přepravní smlouvu a inkasuje tržní jízdné" ... skutečně „někdo inkasuje tržní jízdné" ? Patrně jste si to spletl s firmou SA. Jízdné, které platí cestující činí mezi 25 - 33 % skutečnosti. Zbytek doplácí „objednavatel".

vtrunda : „pláčete na špatném místě". Už jste kontaktoval poslance zvolené za váš volební obvod případně senátora, aby s tím něco udělali ? Vámi popisovaný stav úklidu nástupišť je především důsledkem oddělení provozu od dopravní cesty .... aby (na základě fantasmagorických představ několika dobře lobujících jedinců) nedocházelo - v případě, že ČD jsou rovněž provozovatelem dráhy k diskriminaci jiných dopravců při přístupu na dopravní cestu ... například tím, že výpravčí „ve službách" ČD bude upřednostňovat vlaky ČD před jinými dopravci ...
Zajímavé, že v Rakousku / Německu to nevadí ...

Za úklid nástupištní hrany u staniční budovy uklízí odpovídají ČD. Za ostatní pak SŽDC s.o.

Perony od sněhu totiž uklízí pracovnici „provozovatele dráhy", tj. SŽDC s.o., zpravidla tedy příslušné dopravní cesty. Buď vlastní pracovnici, pokud náhodou nejsou zaměstnáni vymetáním výměn a udržováním provozuschopnosti dopravní cesty, případně pracovníci najaté firmy.

Pánové, co se v Nezamyslicích bavili o nákladní lokomotivě jsou pracovnici „dceřinné společnosti ČD Cargo a.s.". Jsou to osoby, které nejsou v pracovněprávním vztahu k SŽDC s.o., proto je nemůžete použít k úklidu sněhu ... Z právního hlediska nemají s ČD a.s. nic společného.
Myslíte, že strojvedoucí společnosti (zaměstnanci dopravce) OKD by vzali hrablo a šli na výzvu nespecifikovaného pracovníka SDC nebo výpravčího odklízet sníh na nástupišti ? Dost pochybuji.
Výpravčí, ačkoli je v pracovně-právním poměru k ČD a.s., je „operátorem obsluhy dráhy" a nemůže nařídit posunovači, který je pracovníkem DKV, aby šel pomáhat při vymetání výhybek zapadaných sněhem.

Ano, pokud uklouznete a zlomíte si nohu, tak máte nárok na odškodné ...

Nick : vaše představa o tom, jak by měla znít smlouva s potencionálním poskytovatelem NAD je hezká. Nějak ovšem zapomínáte na to, že smlouvu uzavírají dva - takže na vaše „šlechetné" požadavky ve vztahu k cestujícím ("když budu potřebovat, do hodiny budu mít k dispozici NAD ve smluvně určené kapacitě a kvalitě, sice mě to bude stát víc peněz, ale jakmile dojde k nějakému neplnění smlouvy, okamžité zrušení + penále") prostě protistrana nepřistoupí (nebo to podmíní z vaší strany nereálnými plněními - dodat před výjezdem řidiči přesný plánek s popisem trasy) ... co pak ? Přeji vám hodně štěstí při hledání dalšího dopravce ... Pochybuji, že na vaše šlechetné požadavky by přistoupila i jednička na autobusovém dopravním trhu firma Student Agency.

Ahtisaari : „Že je to ze strany ČD vychcanost, se asi nebudeme přít, ale ČD spoléhají na to, že to veřejnost skousne."
Co kdybyste si dříve, než sdělíte, že jde ze strany o vychcanost, přečetl v občanském zákoníku pasáž nazvanou „Smlouvy o přepravě" (§ 760 a následující) a dále vyhlášku číslo 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu.
Smluvní přepravní podmínky ČD odpovídají tomu, co stanoví obecně závazný právní předpis... blbý, souhlasím ...
Občanský zákoník, resp. jeho novelizace schválili v Parlamentu, takže zase máte volné pole působení u svých poslanců a senátora ...
Ze závěru vašeho vyjádření je patrné (organizace přepravy z Barcelony), že jste osobou oprávněnou jednat jménem svého zaměstnavatele ve velkém rozsahu, máte k dispozici přístup k účtu (možnost čerpání kartou). Téměř na úrovni prokury, nejste-li současně prokuristou firmy. Vím, co je to mít takové pravomoci - to se pak krásně kritizuje pracovník vlakového doprovodu či pokladník, který není oprávněn jménem svého zaměstnavatele jednat v jiných případech než uzavírat přepravní smlouvu vystavením jízdenky (objednávat autobusy, taxíky, zajišťovat občerstvení apod.).
Především proto, že nemá k dispozici žádné finanční prostředky nebo přístup k účtu. Výpravčí, coby operátor obsluhy dráhy takovou možnost taky nemá a u směnového dispečera sídlícího v Brně to je z podstaty věci vyloučené.

[b]zdenek84[b] [i] nezpochybňuju problém sehnat v noci náhradní autobusy, nicméně v tom případě měly čd objednat na své náklady ze širokého okolí taxíky[i]. Co míníte tím širokým okolím. Skutečně si myslíte, že dispečer sídlící v Brně má k dispozici telefonní seznam všech „moravských" taxislužeb, u nichž bude objednávat odvoz. Skutečně si myslíte, že taxikář pojede několik desítek kilometrů jen na základě telefonátu někoho z Brna, který mu řekne, aby fakturu poslal tam a tam, že za několik týdnů ji dostane proplacenu ...

****

Když čtu tyhle názory, jak to dělají ČD blbě a jak by to dělali jiní, tak mám 1 000 chutí napsat generálním ředitelům ČD a.s. a SŽDC s.o., doporučit četbu tohoto materiálu a navrhnout následující řešení :

Dojde-li k administrativnímu zastavení provozu z důvodu mimořádné události na trati, které bude dříve či později zrušeno do stanice se „vezme" pouze první vlak v pořadí. Po zastavení se cestujícím oznámí, že trať je z důvodu mimořádné události na neurčito uzavřena a vlak je na neurčito opožděn.

Následující vlak se nechá stát u vjezdového návěstidla, pokud bude vlak vybaven vlakovým rozhlasem, cestujícím bude oznámeno, že vlak stojí u vjezdového návěstidla (S/L, 1S/L, 2S/L ...) do stanice xyz s návěstí zakazující jízdu a v jízdě bude pokračováno na návěst dovolující jízdu.
Další vlaky budou stát na trati u oddílových návěstidel, bude-li vidět konce předchozího vlaku, nebude-li „posune" se za konec předchozího vlaku a tam bude čekat ... Pokud bude vlak vybaven vlakovým rozhlasem, cestujícím bude oznámeno, že vlak stojí u oddílového návěstidla číslo 1/2-abcd, případně čeká na uvolnění prostorového oddílu předchozím vlakem.

Variantou řešící přítomnost cestujících z prvního vlaku ve stanici je, že i tento vlak zůstane stát u vjezdového návěstidla ...
Ve stanici se tak budou štosovat pouze cestující, kteří chtějí odjíždět.
Žádná NAD se nebude organizovat, protože trať dříve či později otevřou.

Cestující budou vždy informováni, že příčinou stání na trati je návěst zakazující jízdu nebo předchozím vlakem obsazený prostorový oddíl. Takže si nemohou stěžovat, že nedostali od pracovníků ČD relevatní informaci.
Jak dlouho bude pobyt trvat se cestující nedozví, protože ovbsluha vlaku sdělí cestujícímu s úsměvem, že tuto informaci operátor obsluhy dráhy obsluze vlaku neposkytuje. Obsluha vlaku nebude cestujícím sdělovat, že něco neví ...

V případě mimořádnosti spojené s nutností NAD bude vlak zadržen u vjezdového návěstidla až do doby, než budou vozidla NAD pro příslušný vlak přistavena.

******
Drsné ? Ano ...
01.02.2010 (21:26)  
TO xyz 31.01.2010 (21:53):Nemohu souhlasit. Prostě všechno,i železniční doprava,má svá pravidla. Byl schválen zákon a základě něj vzniklo SPPO. Není dokonalé,ale nějaká pravidla být prostě musí. Jezdil jsem jako strojvedoucí v osobní dopravě dost dloho a také jsem zažil mnoho mimořádných událostí,zaviněných ,,vyšší mocí". Tak to prostě na světě chodí,když policie uzavře trať tak se prostě nejezdí. Totéž když vichřice skácí stromy a.t.d. Co se týká tepla:nepamatuji si,že by někdo z,,drážníků"ve vlaku,zadrženém ,,vyšší mocí",vypnul topení. Ale nedovedu si představit,jak elektricky topit,je-li trakční vedení poškozené či bez napětí.A poskytnout teplé nápoje na trati či v malé stanici je opravdu utopie. Prostě každý máme své zkušenosti a podle nich i zde diskutujeme. Kvůli tomu ten web přece je,ne?
Registered user Sim 
01.02.2010 (20:30)  
Jak jsem vecer sliboval, story je tady ... sice podstatne mene dramaticka nez "nedele dvou sebevrahu", ale presto velmi zazivna:

Ostrava, nedele 22:30 - planuji odchod na nadrazi (Svinov) a kontroluji pozici vlaku... zdeseni na sebe nenechava prilis cekat, "muj" spoj R440 teprve opousti Kosice se zpozdenim 262 minut. Volam zakaznickou podporu CD a s "pani na drate" se snazime vymyslet, co s tim. Nahradni soupravu CD neplanuji, takze se loucime a ja pocitam se spankem cca 2 hodiny a pote presun na Svinov, kde by se v tu dobu mohl objevit ocekavany spoj.

Mala vsuvka: velmi pozitivne hodnotim pristup pani na zakaznicke lince - takhle nejak bych si predstavoval, ze by to melo fungovat. Ochota a snaha najit reseni ve zdanlive neresitelne situaci rozhodne v dane situaci potesilo podstatne vice, nez teoreticka moznost snizeni zpozdeni na uzemi CR.

Kdyz si pred pulnoci narizuju budika, zvoni telefon - "pani na drate" ma novou informaci: na 408 budou pripojeny vozy k sezeni a tento spoj bude (s vyjimkou Prerova) stavet na zastavkach zpozdeneho rychliku 440. Jiskricka nadeje svita, brzy vsak zhasina - bych bych v Plzni sice rychleji, ale nevyspaly. "Pani na drate" mi navrhuje moznost pouzit nektery z rannich spoju, takze si nakonec natahuju budik na 4:50 a o hodinu pozdeji stepuju na ctvrtem nastupisti na Svinove, kde cekam na IC 580 Hutnik.

V kupe vozu Bee se snazim dohnat spankovy deficit, rany z podvozku jsou ale ponekud proti. Nastesti jsem vybaven a tak s pomoci spuntu do usi preci jen na nejake dve hodinky usinam.
U Pardubic je uz slunicko, ja se "probouzim" (= vytahuju spunty) a vlakovy rozhlas oznamuje zpozdeni 10 minut.

Do Prahy prijizdime s petiminutovym zpozdenim - kupodivu bez hlaseni rozhlasem. Jeste vetsi prekvapeni me ale ceka pri patrani, kde mam nastupovat do 756 na Plzen - "zatim nikde". Vlak je na tabulich vyvesen, do odjezdu zbyvaji asi 3 minuty, ovsem nastupiste prideleno neni, zpozdeni uvedeno take neni a plechova huba o "mem" vlaku nerekne ani slovo - misto toho podrobne vysvetluje, ktery podchod kam vede v dobe prestavby nadrazi.

Minutu pred planovanym odjezdem naskakuje zpozdeni 5 minut a chvili pote i cislo nastupiste. Po par minutach vlak prijizdi, usazuji se v kozenkovem Becku a cekam, co se bude dit.

Na pragotronu naskakuje sekyra 10 minut a stale se nic nedeje, krome toho, ze vlak sebou skube, jako by menili lokomotivu. Ta vsak je stale na svem miste.

10:21 ... konecne se davame do pohybu, cedule uvadi zpozdeni 10 minut, ve skutecnosti mame 17

10:32 ... na Smichove visi 10 minut, realita je 20 - pritom uz ve chvili odjezdu vlaku z hlavniho bylo jiste, ze min nez 15 minut na Smichove mit nemuze ... salamova metoda priznani zpozdeni v praxi, dotazena do dokonalosti nepriznanim konecneho stavu.

Dalsi mala vsuvka: 10 nebo 20 minut zpozdeni navic uz na me situaci fyzicky nezmeni nic. Ovsem z hlediska psychiky tahle fraska vytaci neskutecne.

Jen vyjedem ze Smichova, hned brzdime ... a takhle v podstate az do Karlstejna, pred nami jede zpozdeny osobak. V Karlstejne se raduji - posilaji nas na druhou kolej vedle osobaku, takze ho konecne predjedem. Nase zpozdeni dle babitronu dosahuje 34 minut.

Radost byla predcasna - prichazi pruvodci (pro pana Hrusku, mozna vlakvedouci, nejsem nadrazak, tak to nepoznam) a oznamuje nam, ze je mezi Berounem a Karlstejnem spadla trolej, nastesti se da po jedne koleji projet, takze po dalsich 20ti minutach se davame do pohybu a usek projizdime setrvacnosti se stazenym sberacem. Pri sledovani sberacu si v zatacce vsimam jakesi plandajici hadice z podvozku lokomotivy, pri dalsim pruchodu pruvodci ji to oznamuju a zkousime odhadnout, co to asi muze byt a jak je to pro jizdu dulezite ... prosim ji, aby to firovi hlasila az v Plzni, at nam jeste neodstavi masinu :-) Pri te prilezitosti se dozvidam, ze na konci vlaku jsou zrejme razeny prime vozy do Plzne z vlaku 440, tedy vcetne "meho" luzka...

Pani pruvodci ma brzy ale jine starosti - v nastalem zmatku (zpozdeni vinou spadle troleje) do vedlejsiho kupe v Beroune nastoupila pani, ktera chtela jet na druhou stranu, takze se ji snazi najit spravny spoj. Jeji syn zrejme sedel ve spravnem vlaku ... aspon tohle jsem pochopil z rozhovoru, ktery byl pres stenu kupe slyset... proste o zabavu postarano.

Na prijezdu mame v Plzni +50 minut a pri odchodu od vlaku se potkavam s pani pruvodci u lokomotivy - plandajici hadice vypada na privod pisku pod kola. Zanechavam lokomotivu, pruvodci i hadici svemu osudu a presouvam se do CD centra, kde se pani za prepazkou telefonicky snazi spojit s dispecerem, aby zjistila, co mi ma napsat na potvrzeni o zpozdeni... nakonec na formular vypisuje 410 minut.

Vsuvka treti, zaverecna: obdivuju, ze se pani pruvodci ve vlaku 756 dokazala usmivat i ve chvili, kdy naprosta vetsina cestujicich byla "nadsena" ocekavanim zpozdeni a opet se ukazalo - stejne jako v pripade pani na zakaznicke lince - ze rozumny pristup dokaze otocit solidni pruser do prijatelneho stavu.

V danych souvislostech se vsak (krome metody pripisovani zpozdeni) objevily i dve negativa:
- na zakaznicke lince clovek napred minutu posloucha plechovou hubu. Krome toho, ze uz bezi hovor a stoji to (zbytecne) par korun navic, utika mnohdy drahocenny cas a dovedu si predstavit situaci, kdy nekomu kvuli tomu ujede spoj.
- prestoze se pani na lince snazila co mohla, nedokazala mi potvrdit, jestli jsou i v teto situaci ve vlaku 440 razeny prime vozy do Plzne (mohla byt vypravena nahradni souprava). Pry nema moznost se s nimi spojit, ale pokud chci, da mi klidne cislo na dispecera na Slovensku. Chapu, slovenstina je pro cecha domluvitelna, ale preci jen me to zarazilo - informace od dispecera na Slovensku bych mel preci jen ziskavat prostrednictvim toho, komu platim za jizdenky nebo rezervace. Velmi komicky pusobi zejmena predstava, ze bych neco podobneho mel resit s dispecerem treba v Polsku nebo Madarsku.
Registered user junkrs 
01.02.2010 (14:57)  
land:
Na schopnosti či neschopnosti managementu a jeho správném rozhodování nebo nerozhodování jsem nereagoval (radši:-)). Reakce byla na jednání osoby za okénkem. I když netvrdím, že její aktuální chování nemohlo být následkem toho, že ji nasr.... někdo z managementu ;-)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko