Praha — Původní plán zněl nasadit nejmodernější lokomotivy Českých drah v průběhu roku 2008. Teprve dnes, 4. den platnosti jízdního řádu 2010/2011 se ale záměr podařilo zrealizovat. Lokomotiva 380.008 z produkce plzeňského podniku Škoda Transportation odvezla 15. prosince 2010 z Prahy do Břeclavi zpožděný vlak EuroCity 171 Hungaria. Stala se tak první z 20 exemplářů řady 380, které by se v pražském depu měly objevit do poloviny roku 2011. Zatímco stroj s číslem 008 dnešním dnem nastoupil na další fázi zkušebních jízd v osobní dopravě, zbylé lokomotivy 109E nadále jezdí pod hlavičkou ČD Cargo s nákladními vlaky. Podle smlouvy navíc musí výrobce ještě zajistit schválení ve všech visegrádských zemích, Německu a Rakousku, byť v současnosti není 109E schválena ani pro celou Českou republiku. Za mnohaměsíční zpoždění tak hrozí výrobci smluvní pokuta, přičemž podle slov tiskového mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se o konkrétních náhradách jedná.
Zdroj: ŽelPage
1) Smlouvy se mají plnit
2) Když je někdo není schopen plnit, musí za to nést odpovědnost
3) Když někdo není schopen udělat splnitelnou smlouvu nese sa to odpovědnost
Škodovka samozřejmě věděla do čeho jde, sama už asynchrony postavila a schvalování jiných asynchronů dávalo jasně tušit, že bude problém, přinejmenším stejný. Spíše je tu okolnost, kdo měl v té době tušit, že se na dnešní SŽDC skutečně budou moci prohánět schválené Taurusy a jiná zahraniční zvěřina. Nemilé to překvapení pro královského dodavatele ČD, tlačící jej do nemilé pozice s vyhlídkou reálné konkurence. Do té doby "no way", berte co je...
Mezitim dam na sve soucasne auto inzerat a tyden pred terminem dodani noveho vozu dosavadni vuz prodam - proc taky mit auta dve, staci mi jedno. Ten tyden pesky chodit zvladnu...
... a tak cekam. Jenze necekam tyden, necekam mesic, ale cekam pul roku. Pak cekam rok... a oni me porad ujistuji, ze to tak je vlastne v poradku, protoze se "jen" objevily nejake nenadale komplikace, kvuli kterym prave muj vuz nemuze dostat homologaci (rekneme treba kvuli exhalacim motoru). Ve smlouve ale psano mam, ze auto prevezmu s veskerymi doklady ... a protoze jsem svoje stare auto uz prodal a tady slozil zalohu, jine nove si ani poridit nemuzu... a odstoupeni od smlouvy znamena, ze cela procedura muze zacit znovu a vracim se na zacatek... takze cekam dal.
Cekam dalsich pul roku - puvodni problem je vyresen, ale ejhle, ony se od te doby zmenily predpisy a nektere prvky v konstrukci auta uz dnes nemaji sanci projit - napriklad vyfuk, ktery dela moc velky randal. Takze mne znovu ujistuji, ze se vlastne nic nedeje, ze to "jen" musi trosku predelat, ale pak uz se konecne dockam.
No a kdyz s dvouletym zdrzenim konecne chci auto prevzit, protoze "pry je pripraveno", oznami mi prodejce, ze jeste nema vyrizeny trvale papiry ale jezdit uz muzu na prevoznich cislech - v ramci testovani. Coz pry mi urcite nebude vadit, protoze to jen a pouze znamena, ze v aute musim jezdit jen sam (= nesmim v nem vozit nikoho jineho) a nesmim s nim za hranice. A pak s nim taky nesmim do podzemnich garazi, protoze homologaci to ma psanou jako plynove auto ...
... takze vlastne mam s nekolikaletym skluzem konecne "svoje" auto ... ovsem nesmi vsude a tam kam smi ma dalsi omezeni. A jestli nekdy bude opravdu vsude smet se nevi, ale pry je to "otazka nekolika malo dnu" ... co na tom, ze to trva uz par let.
Tohle je v poradku? Ma pro me byt dostatecnou omluvou fakt, ze jsem si naporoucel kombinaci vybavy, kterou do te doby pro nikoho nedodavali a musi ji "vymyslet"?
Pokud se nekomu nelibi auta, at si klidne dosadi pocitac, ktery nema zdroj uzpusobeny nasi napajeci siti, mobilni telefon, co se s nim u nas nesmi volat nebo potraviny, ktere nejsou urceny ke konzumaci v syrovem stavu ale varit se nesmi, FM radio, ktere nema klasicky rozsah 87 - 108 MHz, ale ma 90-93MHz, stan co se nesmi vystavovat povetrnostnim vlivum - prikladu ze sveho oboru si jiste kazdy dokaze najit spoustu.
Vždyť vývoj např. panťáků 460 trval 10 let a to se vozová skříň a vložené vozy převzaly kompletně od řady 560 a ve výsledku z toho bylo něco, co už ve své době bylo dávno zastaralé, bylo to jen provizórium.
Verim tomu, ze tahle lokotka by nemela problem trhat rekordy - kdyby to melo nejaky smysl. Zatim je ale fabrika s vyrobou v rekneme ctyrletem skluzu, takze je to neco podobneho, jako aktivita "Nase vlaky" - ukazeme vam, co je mozne, ale vy to mit nebudete, protoze my vam to nejsme schopni v dohledne dobe zajistit.
http://www.k-report.net/discus/nahledy/510971.jpg
Nicméně co bude zajímat dopravce. Především spolehlivost, parametry - výkon - cena, možnost pořízení lokomotiv, termín dodání, počet dodaných kusů, možné modifikace typu, servis, náhradní díly, bezpečnost a jiné....Závisí jaké má požadavky zákazník - dopravce.
Elektrická lokomotiva neboli CD380 se liší od jiných lokomotiv mimo jiné i více bezpečnou konstrukcí pro strojvedoucího. Což právě Taurus nemá. Protože byl vyroben podle tehdejších platných bezpečnostních norem. Jelikož Škoda 109E má podobný výkon jako Taurus, domnívám se, že její konstrukční maximální možná rychlost je vyšší než provozní max 200 km h. Možná by mohla vytvořit i rekord vyráběných lokomotiv Škoda, výkonem, tvarově - odpor vzduchu má přiznivé předpoklady. Na některém úseku v zahraničí. Pouze se domnívám, že by mohla vyvinout něco mezi 250 až 280 km h.
ŠKODA rychlost 200 km h pokořila už v roce 1968,
kdy při zkouškách nového kolejového lože mezi Rajhradem a Modřicemi S699.001 dosáhla rychlosti 203 km/h.
Následně jiný výrobní typ E499.2001, později neoficiálně změněné na E469.4001 , současné označení 124 601-6 (tovární typ 57Er) na Železničním zkušebním okruhu (ŽZO) u Cerhenic dne 5.9.1972 dosáhla rychlosti 219 km/h. Což je dodnes platný rychlostní rekord lokomotiv v bývalém Československu.
Stroj se účastnil také zkoušek v Rusku. Na zkušební trati Bělorečenskaja - Majkop, kde při jedné ze zkoušek v roce 1973 dosáhl rychlostního rekordu lokomotiv Škoda - 224 km/h !Navíc se odlišovala právě zmíněnými podvozky zcela odlišné konstrukce. A s jiným typem trakčních motorů (typ 3 Al 4846 eT, používaný jinak jen u exportních Sovětských lokomotiv typu ČS 2). A dalšími úpravami.
Dále jsem našel zajímavou informaci ohledně prototypů ES 499.0.
V roce 1973 byl vyroben první prototyp označený jako ES 499.0001, ten dosáhl 3. 4. 1974 na ŽZO u Velimi rychlosti 180 km/h. O rok později byl vyroben druhý prototyp (ES 499.0002), ten měl zpřevodování až na rychlost 200 km/h. Prototypy byly zařazeny do služby u ČSD 28. a 29. 12. 1974.
Seriově vyráběná lokomotiva pro rychlost 200 km h ovšem určená pro tehdejší Sovětský Svaz byl například typ ČS 2. Tyto nadále sloužící lokomotivy v nehostinných podmínkách reprezentují dodnes podnik, značku a tradici ŠKODA.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.