Ústecko/Děčínsko/Mostecko — Při podpisu smlouvy s Ústeckým krajem na 10 let se České dráhy zavázaly k dodání nových vlaků pro regionální spoje. Prvním krokem bude nasazení nových klimatizovaných dvoupatrových jednotek CityElefant na trase z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu. Budou zde nasazeny dvě soupravy, které budou vyjíždět o víkendech, kdy zajistí vozbu zhruba poloviny víkendových spojů. Cestující se tak mohou těšit na zlepšení kultury cestování v Ústeckém kraji; nové jednotky jsou vybaveny nejen klimatizací, ale též oddílem první třídy, háky na kola, moderními toaletami a nástupními plošinami pro cestující na vozíku. V pracovní dny zůstane klasická souprava v podobě elektrické lokomotivy řady 163 a vozů Bdt279 nebo Bt283.
Jednotky CityElefant vyjedou z Děčína do Mostu a zpět o všech sobotách a nedělích. Proč byla vybrána zrovna tato trasa? Jedná se o páteřní trať Ústeckého kraje, kde jezdí nejvíce cestujících. Poprvé se s nimi mohou cestující svézt 7. března 2010, kdy vejde v platnost první změna jízdního řádu. V Ústeckém kraji ale není CityElefant žádnou novinkou. Zajišťuje zde vozbu osobních vlaků do Roudnice nad Labem a dále do Kralup nad Vltavou a Prahy. „Důležité je, že jsou CityElefanty nízkopodlažní. To pomáhá nejen cestujícím na invalidním vozíku, ale i starším lidem, kteří nemusí zdolávat schody do vlaku, a také maminkám s kočárky i cyklistům,“ komentuje náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Víkendové nasazení CityElefantů mezi Děčínem a Mostem se vyzkoušelo už v sobotu 28. listopadu 2009, velmi se osvědčilo, a tak tu budou jezdit od první změny jízdního řádu pravidelně.
Na provoz v Ústeckém kraji požádaly dráhy o peníze z Evropského fondu; jedná se o částku zhruba 450 mil. Kč. O tom, zda České dráhy peníze získají, se rozhodne v prvním pololetí tohoto roku. Pokud bude žádost schválena, první nové vlaky by měly vyjet v roce 2012. Dopravě v Ústeckém kraji dráhy věnují celkem 2,1 mld. Kč; nakoupeno bude 7 elektrických jednotek, které budou nasazovány na trase Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Chomutov – Kadaň – Kadaň předměstí a Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov, přičemž by v úseku Ústí nad Labem - Teplice v Čechách měl vzniknout interval 30 minut. Zakoupena bude také jedna dieselová jednotka, druhou zakoupí kraj. Společně bude nasazována na trase Jirkov – Chomutov – Karlovy Vary.
Elektrická jednotka musí být nízkopodlažní, musí mít kapacitu nejméně 180 míst, max. rychlost 160 km/h, bezbariérové WC a prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Motorová jednotka musí být také nízkopodlažní, schopna jet až 120 km/h, musí mít bezbariérové WC a prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Zda ve výběrovém řízení obstojí v současnosti produkované CityElefanty a Regionovy, zahraniční vozidla nebo se objeví nová vozidla domácího průmyslu, se ukáže již tento rok. Podmínkou pro nákup nových regionálních vozidel je však získání zdrojů z EU.
Máte-li DVA Talenty, můžete je v čase snížených přepravních nároků rozdělit a provozovat každý zvlášť... Tudíž na tu cenu musíte nahlížet i z tohoto hlediska.
kenzo : díky - pokud je efektivní elektrifikace tohoto kousku trati, která nepřinese žádné zkrácení jízdních doba a energetická spotřeba ešusu je vyšší než spotřeba vozidla rodiny 810, pak musí být vysoce efektivní elektrizace na jiném místě kritizované myšlenky zadrátování trati Klatovy - Železná Ruda-Alžbetín...
Zippich : jenže trojdílný Talent délky 52,140 m má kapacitu 151 místo k sezení, tedy méně než poloviny ešusu dlouhého 79,200; čtyřdílný délky 66,880 m má kapacitu 199 míst, tedy cca 2/3 kapacity ešusu. Čili místo jednoho trojdílného ešusu dva trojdílné Talenty ... Myslíte, že dva Talenty jsou levnější než jeden ešus ?
1. nejvic romu jezdi mezi TP-UL, bordel delaj zhruba normalni, jako kazdej jinej obcan tohoto statu [CR]. mnohem vetsi brajgl delali svyho casu studenti na relaci LTV-TP, kteri dojizdeli do skol v teplicich - to byl zajezd, panove, pral bych vam to videt a slyset.
2. elektrifikace ramene z Oldrichova pres Louku do Litvinova mi prijde jako naprosto ukrutny nesmysl - pochybuju, ze se investice takto vlozena nekdy v budoucnosti vrati. navic - i pres odpor a skadleni sotousu - povazuju regionohu na teto trati [134] za naprosto idealni a plne dostacujici soupravu, elefant by se [prodlouzen do Litvinova, jak jsem pochopil z clanku] nemohl vyplatit ani v pripade snizeni jizdneho a narustu cestujicich.
Dále bych se chtěl vyjádřit k diskuzi ohleně rychlostí uvažovaných vozidel. Rychlost 140 km/h je pro uvažované vozební rameno více než dostačující, protože rychlosti nad 120 km/h lze dosáhnout jen v určitých úsecích mezi Ústím a Děčínem, z Ústí do Bohosudova je povoleno max. 120 a z Bohosudova dále nepřesáhne max. povolená rychlost 100 km/h.
Upřímě si myslím, že nápad elektrického provozu mezi Teplicemi a Litvínovem je vcelku dobrý. Za výhodu lze rovněž považovat existující elektrickou trakci z Oldříchova do Louky u Litvínova, která je však v současnoti nevyužívána a odpoje na ze sítě.
Ale k věci... nevím jak kdo, ale já osobně nepozoruji nějak extra rozbité, nebo počmárané vozy... jo semtam nějaká čmáranice se najde, občas zavadím o natrženou koženku sedačky, zcela vyjímečně poškrábané okno, ale jinak docela v pohodě. Spíš vždycky znechuceně koukám, co jezdí asi za póvl po zbytku republiky, když tu všichni brečí nad stavem vozů a občas se objevují fotky, ze kterých se opravdu zvedá kufr.
nejsem odborník, jen cestující nadšenec a tak říkám: jen houšť každému, jakémukoliv zlepšení.
Tak pokud vaše odpověd patří mně, jsem názoru, že to není až takový off-topic... S kolegou "Fučidou" jsme se bavili o tom, jak je sice dobře, že budou nasazeny nové jednotky. Ale tím co v nich mnohdy pojede za povl, budou brzy vypadat jak žabotlamy po desítkách let provozu. A silně pochybuji o tom, že někdy ty nové vozy budou vybaveny nějakým kamerovým sledovacím zařízením. A věřte, že ty šašci, co doma nemůžou ani na wc, bez toho aniž by se optali maminky, budou dávat svým chováním těm jednotkám pěkně zabrat...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.