Česká republika — Před několika dny přebíraly České dráhy již stou dvouvozovou jednotku Regionova, která se tak stane již stodvacátým žlutozeleným exemplářem ve vozovém parku. Předána bude do PJ Rakovník. Tato motorová jednotka s názvem Regionova vzniká přestavbou letitých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010/24-29.0 Btax780. Cestujícím nabízí nejen moderní interiér s polstrovanými sedačkami, audiovizuální informační systém a prostory pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel, ale je především částečně nízkopodlažní, což značně zpříjemňuje cestu vozíčkářům či rodičům s kočárky. Součástí je pochopitelně i bezbariérové WC.
Právě regionovy přinesly v poslední době první reálné zvýšení komfortu na regionálních tratích a nahrazují zastaralé motorové vozy řady 810 (býv. M 152.0). Pod správou ČD se momentálně nachází 120 jednotek, z toho 100 dvouvozových (814) a 20 třívozových (814.2). Jsou nasazovány především na osobní a spěšné vlaky ve všech krajích České republiky. V jízdním řádu pro rok 2009 bylo turnusováno celkem 70 jednotek, letos je to již 106. To lze vidět také na počtu kilometrů, které regionovy denně ujedou. Rozdíl mezi loňským a letošním stavem je zhruba 13 000 km.
Pro letošek počítají České dráhy s dalšími dodávkami na základě dříve uzavřených kontraktů. Celkem byly podepsány tři smlouvy; z té první na sto dvouvozových souprav bylo nakonec dodáno jen 79 exemplářů. Druhá smlouva počítá s celkem 68 vylepšenými dvouvozovými jednotkami, dodanými do konce roku 2010. Třetí z roku 2007 dojednala dodávku 26 třívozových souprav. Těch bylo doposud dodáno 20 a zbylých 6 má Pars nova Šumperk expedovat taktéž do konce letošního roku.
Letos tak České dráhy rozmístí ještě zhruba čtyřicítku souprav. Krajem, kde dojde k největšímu procentuálnímu nárůstu jejich počtu, mimo jiné díky tomu, že jich má zatím nejméně, bude kraj Moravskoslezský. Jak nás informoval Miroslav Klich, ředitel ostravského KCOD, dostane Moravskoslezský kraj letos další tři dvouvozové soupravy. Všechny tři by měly sloužit v okrese Opava, z toho dvě na trati z Opavy východ do Bruntálu a jedna souprava by měla jezdit na trasách Kravaře ve Slezsku - Chuchelná a Opava východ - Hradec nad Moravicí.
Zdroj : České dráhy, Motorové jednotky RegioNova
...Suma je 130 000 000 kč. Z toho plyne, že buď budeme mít strojvedoucí milionáři.....
Taky že jo: každý rok mají novýho "bavoráka", cestujou kolem světa, bydlí v barácích za několik mega... :-))))
...nebo se peníze někde potají rozpustí...
A co takhle třeba náklady na provoz vozidla a další a další věci s provozem vozidla spojené. Nebo ty si na provoz auta platíš jenom palivo? ;-)
Šukafon byl navržen na sedací systém 2+3 proti sobě. Tudíž byla zvolena širší kastle. Při rekonstrukce na RN se zvolilo uspořádání 2+2 proti sobě. Za sedačky se zvolily ty, které jsou ekonomicky přijatelné a přitom pohodlné. Můžem být ještě rádi, že tam nenamontovali sesle pro MHD, jak se třeba děje v Polsku u nových jednotek tamější výroby. Čili v šířce uličky nic nehledejte, prostě to tak vyšlo a splňuje to parametry.
ad SZKT: naprostý souhlas a bod. Ještě bych doplnil, že taky běžný občan západní části EU vydělá dost peněz, takže mu to ani drahé nepřijde.
i destiletý kontrat v tuzemských cenách neznamená, že si budete moci pořídit vozidlo v zahraničních cenách
Copak platy zaměstnanců ČD jsou na úrovni platů zaměstnanců např. DB? Pokud ČD průměrně inkasují cca 90 kč na vlkm v regionálce, tak při proběhu cca 400 km deně za 10 let.... Suma je 130 000 000 kč. Z toho plyne, že buď budeme mít strojvedoucí milionáři, nebo se peníze někde potají rozpustí... Prostě nyní se ohraná písnička o nedostatku financí do os dopravy stává ohranou a nepodloženou. On ani ten soukromník na západě s vozidly např. RS nedostává kdovíjaké honoráře.
K Regionovám jen tolik, že je až obludné, když vehikl, morálně zastaralý již v době svého vzniku (v roce 1975 bylo posledním vyrobeným dvounápravovým vozům v celé Evropě skoro 10 let) se za ne úplně malé peníze přebastlí do podoby rádobymoderního vozidla. To podstatné je ovšem neodstranitelné: dvounápravový pojezd spolu s mizernými tratěmi způsobuje, že za jízdy vlak hopsá i nadále jako splašená kráva. Je sice pěkné, že Regionova je solidní, když stojí, ovšem vlak by měl být spíš určený k ježdění...
Bohužel základní problém je, že Škodovka umí motorové jednotky akorát kreslit a od "cizáků" (byť by byli ze Zličína) nic kupovat nebudeme. Takže jsme se teď dostali do tak tristního stavu, že od 1.1.2010 žádná nová jednotka nemá v ČR homologaci, takže komu se nelíbí Regionohy, má smůlu. Na požádání si od zástupců ČD člověk též vyslechne historku na téma, že naše obchodní právo není kompatibilní se švýcarským, takže FLIRTy z tohoto titulu kupovat nemůžeme, i kdyby homologované byly. Přiznám se, že už mě to všechno unavuje- tady v téhle podivné zemičce to prostě s železnicí nikdy lepší nebude.
Pokud jde o šířku uličky, napadá mě, jestli to třeba není kvůli vozíčkářům. Stejně širokou má třeba ruská Marfuša, která je na vozíčku průchodná v celé délce, jen není řešené, jak se invalida dostane ty 4 strmé schody nahoru. A podobný styl uvažování by mě nepřekvapil ani u Regionoh.
Prostě když to shrneme, nejvhodnější humanizací šukafonu by bylo užití ve vysokých pecích, jak už tu zaznělo, bohužel právě toho se asi hned tak nedočkáme- ke škodě české železnice jako celku.
happy : i destiletý kontrat v tuzemských cenách neznamená, že si budete moci pořídit vozidlo v zahraničních cenách
240.025 : co do délky je Desiro přihližně stejně dlouhé jako 814.2, co do ceny je ovšem přibližně desiro dvakrát tak drahé - myslíte, že přibližně stejně dlouhé Desiro by výrobce dodával za přibližně stejnou cenu (37 milionů korun českých ...) vážně pochybuji
Joska Holibajda : úzké sedačky - jak jsou konkrétně široké ? Není to náhodou hodnota kolem 46 cm, což je "standardní" šířka sedadla ve dvojce. Ulička v 814 je skutečně možná předimenzovaná, vozová skříň je totiž široká 3 073 mm - což zajišťovalo jakés takés pohodlí šířka "lavic" 950 a 1 355 mm (hleďmě na jedno sedací místo kolem těch 46 cm), ulička široká 65 mm; oslavovaná Desira jsou široká "jen" 2 830 mm. Proti 814 užší o 243 mm - ulička mezi sedadly je široká jen 65 cm = o 10 cm méně než u 814, takže ještě se někde musí oproti 814 ušetřit dalších 14,3 cm. Kde myslíte, že se ty centimetry usmolily ?
Šířka 471 je 2 820 mm (o l cm méně než v Desiru, ale zato jsou ve 471 širší a pohodlnější sedačky než v Desiru protože tam je sedačka širší na úkor uličky ...
a co se tyce toho zahranici a zeleznicni dopravy, tak ano, muzu srovnavat anglii, francii, belgii a nemecko. jenze si o sobe myslim [a to vazne], ze nejsem magor. ono totiz srovnavat neco, co je o 40 let dal, dost dobre nejde. stejne jako nejde srovnavat Octavii z roku 1965 a Octavii z roku 2005 - obe patri do jiny doby.
nejsem obhajitelem CD, ale chapu, ze kdyz ja platim za 120 mil £44 [1200 CZK] za II. tridu, asi z toho ma provozovatel jinej profit, nez kdyz si CD uctujou za totez v prepoctu na kilometry nejakych 400 CZK.
takze zahranici a jejich podminky bych do tyhle diskuse moc netahal, je to podle mne mimo misu - jiny podminky, jiny zvyklosti a jiny ceny [a mimo jine i jina kupni sila]. drzel bych se lajny stylu "mame nejakou ekonomiku, nejakej rozpocet, nejaky ceny a nejaky moznosti". vysledkem je regionova. mohlo by bejt asi i Desiro, ale to je jine tema [nejspis].
Pokud by jste chtěli něco menšího, tak byla původně zrekonstruována 812ka. (Jen motorový vůz), k ní později i 912 (což mi jako dobrý nápad moc nepřišlo).
Ohledně zbarvení: Žlutá je dle mého pohledu dobrá - lepší viditelnost na přejezdech. I když jsou řidiči, kteří si prostě nevšimnou ani žluté barvy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.