Česká republika — Před několika dny přebíraly České dráhy již stou dvouvozovou jednotku Regionova, která se tak stane již stodvacátým žlutozeleným exemplářem ve vozovém parku. Předána bude do PJ Rakovník. Tato motorová jednotka s názvem Regionova vzniká přestavbou letitých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010/24-29.0 Btax780. Cestujícím nabízí nejen moderní interiér s polstrovanými sedačkami, audiovizuální informační systém a prostory pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel, ale je především částečně nízkopodlažní, což značně zpříjemňuje cestu vozíčkářům či rodičům s kočárky. Součástí je pochopitelně i bezbariérové WC.
Právě regionovy přinesly v poslední době první reálné zvýšení komfortu na regionálních tratích a nahrazují zastaralé motorové vozy řady 810 (býv. M 152.0). Pod správou ČD se momentálně nachází 120 jednotek, z toho 100 dvouvozových (814) a 20 třívozových (814.2). Jsou nasazovány především na osobní a spěšné vlaky ve všech krajích České republiky. V jízdním řádu pro rok 2009 bylo turnusováno celkem 70 jednotek, letos je to již 106. To lze vidět také na počtu kilometrů, které regionovy denně ujedou. Rozdíl mezi loňským a letošním stavem je zhruba 13 000 km.
Pro letošek počítají České dráhy s dalšími dodávkami na základě dříve uzavřených kontraktů. Celkem byly podepsány tři smlouvy; z té první na sto dvouvozových souprav bylo nakonec dodáno jen 79 exemplářů. Druhá smlouva počítá s celkem 68 vylepšenými dvouvozovými jednotkami, dodanými do konce roku 2010. Třetí z roku 2007 dojednala dodávku 26 třívozových souprav. Těch bylo doposud dodáno 20 a zbylých 6 má Pars nova Šumperk expedovat taktéž do konce letošního roku.
Letos tak České dráhy rozmístí ještě zhruba čtyřicítku souprav. Krajem, kde dojde k největšímu procentuálnímu nárůstu jejich počtu, mimo jiné díky tomu, že jich má zatím nejméně, bude kraj Moravskoslezský. Jak nás informoval Miroslav Klich, ředitel ostravského KCOD, dostane Moravskoslezský kraj letos další tři dvouvozové soupravy. Všechny tři by měly sloužit v okrese Opava, z toho dvě na trati z Opavy východ do Bruntálu a jedna souprava by měla jezdit na trasách Kravaře ve Slezsku - Chuchelná a Opava východ - Hradec nad Moravicí.
Zdroj : České dráhy, Motorové jednotky RegioNova
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/471412.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/471087.jpg
Tam je mnoho faktorů(množství kusů,způsob placení,další služby atd..).
Například o 20 milionu levnější "sériový" Taurus byl nabízen za víc,než 380(v té době neexistovala ani jedna).
honzatvs: PESA na těch zmíněných 22 mil. Kč je spodní cenová hranice a týká se jednodílné, nejkratší verze. Docela jsem to nedávno studoval a je dost zajímavé, jak každý polský maršálek kupuje stejnou Pesu za jiné peníze. Zatímco v Dolnoslezském vojvodství to stálo oněch 22 mil. Kč, v lubelskim 37 mil. Kč, v Litvě (na letištní linku Vilnius- Oro uostas) v přepočtu něco málo přes 30 mil. Kč, kolik stálo ATR 220 pro Itálii takhle z hlavy nevím (ale už jsem to taky někde v západním tisku viděl).
honza tvs: Přiznám se, že cena RABDe 514 mě taky hodně překvapila, ale mám to jen z jednoho zdroje: tuším květnové číslo Schweizer Eisenbahn Revue, kde se navíc řešilo, že kvůli předraženosti produktu SBB nevyužíji opci na další jednotky a radši udělají nové VŘ. Ale těžko říct, třeba o patrových jednotkách z Görlitz pro DSB jsem někde četl cenu lehce přes 4 mil. EUR. Každopádně by to bylo zajímavé srovnání, jen škoda, že v německém odborném tisku se takové informace vyskytují dost zastrčeně a jaksi mimochodem, zatímco v tom našem se o penězích nepíše pro jistotu vůbec.
Farkač Karel: Abych řekl pravdu, dost se těch 380 bojím. Už teď je to o nějakých cca. 20 mil. Kč dražší, než velkosériový Taurus a dosud jsem to fyzicky (po všech těch letech) neviděl, protože na okruh do Velimi nechodím. Každopádně jsem ale rád, že můj rozporuplný laický dojem ze 471 sdílí i část odborníků: já jakožto humanitně založený cestující prostě vidím patrák z počátku 90. let.
Dále bych trošku opáčil ve srovnání Desira a RN duo. Myslím, že je nejde srovnávat, protože kapacitně odpovídající RN duo je třeba RS od Stadleru, nebo třeba Coradia LINT 27. Rozhodně je to přijatelnější srovnání. A taky ceny jsou nižší ve srovnání se zmíněným Desirem. Ale je fakt, že jsou tratě, kde by to bylo moc kapacitní vozidlo a ne všude se dá udělat plnohodnotná náhrada autobusem. Tam by třeba mohlo být vozidlo na bázi SA 107.
A jak to dopadne s lokomotivami řady 380? Nemělo bych se jich vyrobit vice, třeba 25 ks, aby také jejich odstavování pro nepolehlivost nenarušovaly turnusovou potřebu? FRK
120 Regionov nebo 30 Desir... Tak pro mě jednoznačně 30 Desir, není přece řečeno že všechna mají jezdit v jedné oblasti a zbytek nic. Regionova má oproti 810 sice nějaké drobné výhody pro cestující, ale celkově je to pořád dost hrůza a tím že nahradím 810+010 Regionovou myslím na železnici žádné nové cestující nepřitáhnu (nebo jsou snad na nějaké trati takové zkušenosti?). Jistěže Desira by šla spíš do meziregionální dopravy, ale tím by se část lokálek pokryla vozidly uvolněnými příchodem Desir a část už měla být dávno převedena na autobusy.
A konečně k dispozici není jen Desiro. Mám mít Regionovu za 20 mega nebo PESU za 22 mega? Druhá jmenovaná má čtyřnápravové podvozky, klimatizaci, a všechny nástupy nízkopodlažní, kromě toho je úplně nová. Ke kvalitativní špičce to asi nepatří, ale Regionova už vůbec, a navíc úspěch PESY není jen dílem "podpory domácího průmyslu", když se to vyváží i do Itálie a Slovinska (kde by se Regionově vysmáli).
Takže sečteno podtrženo, podle mého názoru mohly být peníze nalévané do Škodovky za ešusy a Regionovy využity mnohem lépe, ale zatím se tomu "daří" vyhnout.
A co se týče ekonomiky, je to celé prosté: jaké mají na západě náklady, takové mají kalkulace vůči objednateli ZDO. Opakuju, že Británie je trochu zvláštní případ, protože tam se jezdí na podnikatelské riziko a za jejich podmínek by se naopak nepohlo ani kolo u nás. Druhá stránka mince je rozumná politika obnovy vozového parku, kterou u nás nevidím a nevidím. U nás se cpou peníze jen do toho, co je Škoda schopná/ochotná zbastlit a to za podmínek, o nichž si rozhodne sama. Pokud by to stejně fungovalo ve Švajcu, vypadalo by to u nich podobně jako u nás a žádné bohatství by jim nepomohlo.
Hawkey: O 471 jsem četl na jednom německém fóru popisek pod fotkou, že "na 80. léta jsou to pěkné vlaky". A s tím se ztotožňuju, interiér i jízdní vlastnosti z hlediska cestujícího odpovídají rekonstruovaným "honneckoerovským" patrovým vozům DB- nové DOSTO 97 z Görlitz vypadají podstatně lépe a i se jimi podstatně lépe cestuje. jak je to s technikou nemám tušení a nezajímá mě: 99% běžných cestujícíh taky ne. Většina lidí kvlaitu železničního vozidla hodnotí podle pohodlí pro vlastní pr.. a podle jízdních vlastností: to ostatní je jen pro odborníky. A podle toho se taky lidi rozhodují, jestli jet nebo nejet vlakem.
Detaily o nichž píšu sem z dovolením dávat nebudu, není to tak úplně veřejné. Co veřejné je, že průměrná cena Desira se pohybuje kolem 3 mil. EUR, takže něco kolem 80 mil. Kč. To se dá v německém odborném tisku zjistit poměrně snadno, stejně tak základní cena RABDe 514 3,1 mil. EUR (bez návazných služeb). Stačí pravidelně číst např. Schweizer Eisenbahn Revue a podobné tiskoviny.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.