Praha — Několikrát ročně dojde k projetí návěsti „stůj“ vlakem. Někdy se může jednat o chybu zabezpečovacího zařízení, někdy může dojít ale k selhání lidského činitele a nehodě s vážnými následky. Takovým případům má předejít nový zabezpečovací systém od firmy AŽD, který se skrývá pod tajemným názvem VNPN. Zkratka VNPN znamená: „výstraha při nedovoleném projetí návěstidla“. Systém, který je nyní ve fázi testování, by měl v případě nepovoleného projetí návěsti „stůj“ zastavit všechny vlaky na trase, a tak minimalizovat případné škody na zdraví a majetku osob.
S využitím nového systému se počítá především na běžných tratích, a to i těch, kde není instalován vlakový zabezpečovač. Drobných změn dozná především zabezpečovací zařízení. U návěstidel by měly být namontovány prvky, které identifikují projíždějící vozidlo. V případě, že VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, mělo by dojít k automatickému zastavení jak dotyčného vlaku, tak i okolních vlaků, u kterých by mohla být ohrožena bezpečnost. Povel na zastavení vlaku bude vyslán pomocí stávající sítě TRS, na jejíž vysílače bude VNPN napojeno.
Zhruba roční testování by mělo proběhnout na trati 200 (Zdice – Protivín), konkrétně ve stanici Čimelice a bude mít dvě etapy. V první etapě bude otestována část zařízení, která vyhodnocuje nedovolené projetí návěsti. Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson a tato situace by měla být indikována dispečerovi JOP, jehož povinností je vlaky zastavit. V druhé etapě bude testováno vyslání signálu „generální stop“ k zastavení vlaku. Strojvedoucí by měl být o projetí opět informován zvukovým signálem, tato situace by opět měla být indikována dispečerovi JOP a navíc by mělo dojít již k vyslání povelu k zastavení všem vlakům přihlášených k základnové radiostanici TRS v okolí místa projetí.
V případě úspěšných testů záleží osud zařízení především na SŽDC. Zřízení systému VNPN v jedné průměrně rozlehlé stanici by mělo stát přibližně 10 miliónů korun. Jeho zřízení tak vyjde levněji než instalace evropského vlakového zabezpečovače ETCS, jehož montáž v současnosti probíhá na českém I. tranzitním koridoru, a zároveň se prozatím v ČR počítá s jeho instalací pouze na tranzitních koridorech. Svojí funkcí by mělo VNPN zabránit střetům, jakým byl například ten loňský u Paskova. Tedy takových střetů, u kterých to na základě daných fyzikálních okolností, jde a minimalizuje to jejich škody.
Zdroj: AŽD Praha, Zájmy strojvůdce
| 29.6.2010 (7:00)
Něco tak - aspoň tak - dobrého jako staré INDUSI vytvoří AŽD v roce 2050? Samozřejmě jenom pro ČR?
Takže takovouto věc nedávat k "semaforu", ale na zábrzdnou vzdálenost* před něj. Vazba: je na světlech červená? Ano/Ne. Když ne, zařízení nebude aktivováno. Když ano, zařízení se zaktivuje a bude-li projeto tak pošle signál na TRS (rovnou od země na mašinu, tím odstraníme problém s výpadky signálu) a zároveň do rádiové sítě iformaci: "Číslo_trati-kolej-kilometráž (=identifikátor) jsem zastavil vlak" k dalšímu zpracování.
* z traťové rychlosti, pokud tam pojede náklad 40 km/h ikdyž je traťová 100, je pořád lepší zastavit jej 400 m před stůj než 40 metrů po nárazu.
PS: pokud se fíra probere a tu brzdu vypne (přidat nemožnost vypnutí takto spuštěné brzdy v rychlosti vyšší než ~30 km/h?), a pak projede stůj, no tak proti tomu zabezpečit nejde. Pokud tu rychlobrzdu nechá zpomalit, vypne a pak pojede podle rozhledu ke stůj a u něj zastaví, tak jsme OK. Mikrospánek je potvora, může se stát komukoliv a připravit se na něj nelze. Někdy se člověk nevyspí ikdyž by moc chtěl.
http://cs.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System#Aplika.C4.8Dn.C3.AD_.C3.BArovn.C4.9B_ETCS
- Vozidla vybavená mobilkou ECTS budou profitovat pokud pojedou na koridoru a naopak.
- Interoperabilní systém (tedy ne zase +1 systém na vozidlo obalené jak vánoční stromeček abu mohlo jezdit v ČR, SK, DE....
- TRS má občas výpadky a pokud vím, tak generální stop také ne vždy funguje (není signál, naladěno jinam... detaily nevím)
Hádám, že toto zařízení bude účiné pouze na odjezdu, protože když strojvedoucí nebude respektovat vjezdové návěsti a projede kolem ní do stanice plnou rychlostí tak už může být na brždění pozdě..čili lepší než nic, ale žádný převratný zázrak, který by podle mého názoru zabezpečení našich železnic zasluhovalo i mimo koridory....
V Zájmech strojvůdce se píše, že se ozve varovná siréna DISPEČEROVI. Tak jak je to?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










