..: VNPN – další krok ke zvýšení bezpečnosti :..

Návěstidlo, Valašské Meziříčí, foto: Zdeněk Šnajdr Praha — Několikrát ročně dojde k projetí návěsti „stůj“ vlakem. Někdy se může jednat o chybu zabezpečovacího zařízení, někdy může dojít ale k selhání lidského činitele a nehodě s vážnými následky. Takovým případům má předejít nový zabezpečovací systém od firmy AŽD, který se skrývá pod tajemným názvem VNPN. Zkratka VNPN znamená: „výstraha při nedovoleném projetí návěstidla“. Systém, který je nyní ve fázi testování, by měl v případě nepovoleného projetí návěsti „stůj“ zastavit všechny vlaky na trase, a tak minimalizovat případné škody na zdraví a majetku osob.

S využitím nového systému se počítá především na běžných tratích, a to i těch, kde není instalován vlakový zabezpečovač. Drobných změn dozná především zabezpečovací zařízení. U návěstidel by měly být namontovány prvky, které identifikují projíždějící vozidlo. V případě, že VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, mělo by dojít k automatickému zastavení jak dotyčného vlaku, tak i okolních vlaků, u kterých by mohla být ohrožena bezpečnost. Povel na zastavení vlaku bude vyslán pomocí stávající sítě TRS, na jejíž vysílače bude VNPN napojeno.

749.039 v čele rychlíku mezi Čížovou a Vráží, foto: Pavel Martoch Zhruba roční testování by mělo proběhnout na trati 200 (Zdice – Protivín), konkrétně ve stanici Čimelice a bude mít dvě etapy. V první etapě bude otestována část zařízení, která vyhodnocuje nedovolené projetí návěsti. Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson a tato situace by měla být indikována dispečerovi JOP, jehož povinností je vlaky zastavit. V druhé etapě bude testováno vyslání signálu „generální stop“ k zastavení vlaku. Strojvedoucí by měl být o projetí opět informován zvukovým signálem, tato situace by opět měla být indikována dispečerovi JOP a navíc by mělo dojít již k vyslání povelu k zastavení všem vlakům přihlášených k základnové radiostanici TRS v okolí místa projetí.

V případě úspěšných testů záleží osud zařízení především na SŽDC. Zřízení systému VNPN v jedné průměrně rozlehlé stanici by mělo stát přibližně 10 miliónů korun. Jeho zřízení tak vyjde levněji než instalace evropského vlakového zabezpečovače ETCS, jehož montáž v současnosti probíhá na českém I. tranzitním koridoru, a zároveň se prozatím v ČR počítá s jeho instalací pouze na tranzitních koridorech. Svojí funkcí by mělo VNPN zabránit střetům, jakým byl například ten loňský u Paskova. Tedy takových střetů, u kterých to na základě daných fyzikálních okolností, jde a minimalizuje to jejich škody.

Zdroj: AŽD Praha, Zájmy strojvůdce


Walker Poslat mail autorovi | 29.6.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Fikus 
29.06.2010 (19:40)  
To si opravdu dělají srandu! Těsně po nehodě, které by tento nový a specificky český systém NEZABRÁNIL, si troufnou něco takového představit?

Něco tak - aspoň tak - dobrého jako staré INDUSI vytvoří AŽD v roce 2050? Samozřejmě jenom pro ČR?
Registrierter Benutzer BigDye 
29.06.2010 (19:21)  
Takže když to spočítám: máme LS90, Mirel, AVV (ano, vím, že to nejsou plnokrevné zabezpečovače), stavíme ETCS, radioblok a teď chystáme další systém. Ani jedno není dotažené a rozšířené. To nepůsobí zrovna dobrým dojmem.
Registrierter Benutzer JOHNZ 
29.06.2010 (15:03)  
Celé VNPN je len akási obezlička, spájajúca využitie dostupných prostriedkov. Rozhodne sa na to nemožno dívať ako na spásu či náhradu VZ s kontrolou rýchlosti a prejdenia návesti stoj. Je to len pomôcka, ktorá je zasa schopná čo to odvrátiť a s tým, ako bude postupovať dispečerizácia mimokoridorových hlavných tratí by som toto považoval skôr za nutnosť než nejaké prevratné vylepšenie.
29.06.2010 (13:48)  
Zabezepočovákem nejsem, ale přijde mi přinejmešním nedostatečné zastavovat vlak zabezečovačem až potom, co projede stůj. Podle mě je to pozdě. Mnohem přínostněší by bylo zabezpečovací zařízení, které vlak samo zastaví před "stůj".
Takže takovouto věc nedávat k "semaforu", ale na zábrzdnou vzdálenost* před něj. Vazba: je na světlech červená? Ano/Ne. Když ne, zařízení nebude aktivováno. Když ano, zařízení se zaktivuje a bude-li projeto tak pošle signál na TRS (rovnou od země na mašinu, tím odstraníme problém s výpadky signálu) a zároveň do rádiové sítě iformaci: "Číslo_trati-kolej-kilometráž (=identifikátor) jsem zastavil vlak" k dalšímu zpracování.
* z traťové rychlosti, pokud tam pojede náklad 40 km/h ikdyž je traťová 100, je pořád lepší zastavit jej 400 m před stůj než 40 metrů po nárazu.
PS: pokud se fíra probere a tu brzdu vypne (přidat nemožnost vypnutí takto spuštěné brzdy v rychlosti vyšší než ~30 km/h?), a pak projede stůj, no tak proti tomu zabezpečit nejde. Pokud tu rychlobrzdu nechá zpomalit, vypne a pak pojede podle rozhledu ke stůj a u něj zastaví, tak jsme OK. Mikrospánek je potvora, může se stát komukoliv a připravit se na něj nelze. Někdy se člověk nevyspí ikdyž by moc chtěl.
29.06.2010 (13:10)  
Můžu se optat znalejších, zda nyní nějaké zabezp. zařízení umí dispečerovi nahlásit projetí návěsti "Stůj" a nebo je to jen na dispečerovi, jestli si toho všimne (pokud to zrovna jde rozeznat)? A pak bych se ještě chtěl zeptat, jak to je s "upgradem" ESY na mizení vlaků - kdysi jsem jen slyšel, že AŽD to opravilo, ale už jsem nezjistil, zda se to instalovalo do všech stanic kde se ESA používá. Dík za info
29.06.2010 (10:34)  
Pořád nechápu proč se mají cpát peníze do nového nekompatibilního systému. Akční plán ČR je snad ECTS a chápu, že na menších tratích nemá ECTS Level 2 opodstatnění (tedy opodstatnění má, ale asi by to bylo dost drahé), ale pořád tu máme úrovně nižší...

http://cs.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System#Aplika.C4.8Dn.C3.AD_.C3.BArovn.C4.9B_ETCS

- Vozidla vybavená mobilkou ECTS budou profitovat pokud pojedou na koridoru a naopak.
- Interoperabilní systém (tedy ne zase +1 systém na vozidlo obalené jak vánoční stromeček abu mohlo jezdit v ČR, SK, DE....
- TRS má občas výpadky a pokud vím, tak generální stop také ne vždy funguje (není signál, naladěno jinam... detaily nevím)
29.06.2010 (10:23)  
Můžu se prosím zeptat znalejších, co je to generální stop TRS a jak to funguje? To je dnes možné přes rádiostanici zastavait vlak bez ohledu na strojvedoucího?
Hádám, že toto zařízení bude účiné pouze na odjezdu, protože když strojvedoucí nebude respektovat vjezdové návěsti a projede kolem ní do stanice plnou rychlostí tak už může být na brždění pozdě..čili lepší než nic, ale žádný převratný zázrak, který by podle mého názoru zabezpečení našich železnic zasluhovalo i mimo koridory....
29.06.2010 (10:13)  
Mám to tedy chápat tak, že se u nás nebudou tratě dovybavovat ECTS, ale půjde se opět českou stezkou?
29.06.2010 (9:04)  
Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson
V Zájmech strojvůdce se píše, že se ozve varovná siréna DISPEČEROVI. Tak jak je to?
Registrierter Benutzer MirekM  mail  
29.06.2010 (9:02)  
V první fázi nijak, to je v článku celkem jasně popsáno. V druhé fázi se má jít přes generální stop TRS.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko