..: VNPN – další krok ke zvýšení bezpečnosti :..

Návěstidlo, Valašské Meziříčí, foto: Zdeněk Šnajdr Praha — Několikrát ročně dojde k projetí návěsti „stůj“ vlakem. Někdy se může jednat o chybu zabezpečovacího zařízení, někdy může dojít ale k selhání lidského činitele a nehodě s vážnými následky. Takovým případům má předejít nový zabezpečovací systém od firmy AŽD, který se skrývá pod tajemným názvem VNPN. Zkratka VNPN znamená: „výstraha při nedovoleném projetí návěstidla“. Systém, který je nyní ve fázi testování, by měl v případě nepovoleného projetí návěsti „stůj“ zastavit všechny vlaky na trase, a tak minimalizovat případné škody na zdraví a majetku osob.

S využitím nového systému se počítá především na běžných tratích, a to i těch, kde není instalován vlakový zabezpečovač. Drobných změn dozná především zabezpečovací zařízení. U návěstidel by měly být namontovány prvky, které identifikují projíždějící vozidlo. V případě, že VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, mělo by dojít k automatickému zastavení jak dotyčného vlaku, tak i okolních vlaků, u kterých by mohla být ohrožena bezpečnost. Povel na zastavení vlaku bude vyslán pomocí stávající sítě TRS, na jejíž vysílače bude VNPN napojeno.

749.039 v čele rychlíku mezi Čížovou a Vráží, foto: Pavel Martoch Zhruba roční testování by mělo proběhnout na trati 200 (Zdice – Protivín), konkrétně ve stanici Čimelice a bude mít dvě etapy. V první etapě bude otestována část zařízení, která vyhodnocuje nedovolené projetí návěsti. Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson a tato situace by měla být indikována dispečerovi JOP, jehož povinností je vlaky zastavit. V druhé etapě bude testováno vyslání signálu „generální stop“ k zastavení vlaku. Strojvedoucí by měl být o projetí opět informován zvukovým signálem, tato situace by opět měla být indikována dispečerovi JOP a navíc by mělo dojít již k vyslání povelu k zastavení všem vlakům přihlášených k základnové radiostanici TRS v okolí místa projetí.

V případě úspěšných testů záleží osud zařízení především na SŽDC. Zřízení systému VNPN v jedné průměrně rozlehlé stanici by mělo stát přibližně 10 miliónů korun. Jeho zřízení tak vyjde levněji než instalace evropského vlakového zabezpečovače ETCS, jehož montáž v současnosti probíhá na českém I. tranzitním koridoru, a zároveň se prozatím v ČR počítá s jeho instalací pouze na tranzitních koridorech. Svojí funkcí by mělo VNPN zabránit střetům, jakým byl například ten loňský u Paskova. Tedy takových střetů, u kterých to na základě daných fyzikálních okolností, jde a minimalizuje to jejich škody.

Zdroj: AŽD Praha, Zájmy strojvůdce


Walker Poslat mail autorovi | 29.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Fikus 
08.07.2010 (10:24)  
AVV by se určitě neduplikovalo s ETCS, ETCS je hlavně zabezpečovačka, AVV především vlaková záležitost, optimalizace jízdy. Akorát AVV by mohlo výhledově používat euro-balízy, které jsou součástí ETCS, a nemuselo by mít časem vlastní informační body (takové ty podélné pražce). A při přenosu návěstního znaku by mohlo umět (=kdyby se objednalo) zastavit vlak před stůj / před rychlostním omezením, tudíž mohl by to být lehce nabytý velmi kvalitní zabezpečovač. (na naše poměry)

Problém je, že v budoucím stavu nevidím nic, co by bránilo průjezdům stůj nebo kilu do odbočky na koridorech - tedy na těch nejvytíženějších tratích, kde těchto průšvihů vždy bude statisticky nejvíce (alespoň hrozit).

VNPN bude na tratích typu 120, 160, na bohem zapomenutých lokálkách nic, a na koridorech, kde je největší frmol?
registrovaný uživatel SYN 
08.07.2010 (9:17)  
Taknějak, celkem jsme se tu v diskusi shodli (připouštím že možná mylně, kdo má jiné informace ať prosím dodá) že AVV se na nejdůležitějších tratích (koridorech) nedodělává protože by se duplikovalo s ETCS, a ETCS se nedodělává bo nejsou prachy. Za této situace je tu nabízeno VNPN, které pokud se bude instalovat na tratě kde AVV ani ETCS nehrozí do daleké budoucnosti, a pokud nebude odčerpávat peníze ze zabezpečení hlavních tratí (což se mi zdá že v tuto chvíli spíš bude!), a pokud bude skutečně levné pak nemám problém s jeho existencí...
Je to ovšem několik podmínek o kterých není jisté zda budou splněny (nízká cena, vhodné tratě, aby zbylo i na něco jiného).
registrovaný uživatel Fikus 
07.07.2010 (23:50)  
Takže na hlavních tratích, kde jezdí nejvíce vlaků a je největší statistická pravděpodobnost projetí stůj, nebude nadále nic?

Ale pokud bychom cenu 1 milionu korun ještě podělili dvěma, tak nakonec proč ne. (Jak jsme se bavili - počítače náprav stejně jsou, takže máme SW doplněk elektronického stavědla, plus vývoj rozpočítaný do cca 100 stanic a HW propojení na TRS - to musí být do 500 tisíc s krásným ziskem)


Obecně - pokud bychom teď naposledy v Ústí přenášeli návěstní znak do Elefantu, řídící počítač vyhodnotil průšvih a zasáhl, nemusela se ta nehoda vůbec stát, nemusel nikdo umírat. AVV máme, jsme na koridoru, GSM-R máme. Ale návěstní znaky nepřenášíme a dále s nimi nepracujeme. Je smutné, jak málo by stačilo k poměrně zásadnímu efektu. Taková nehoda se vlivem nepozornosti vždy jednou za čas stane a ani příště jí nebude nic bránit. :-(
07.07.2010 (8:24)  
Fikus: AVV je úplně jiná "liga" a vy to víte. Systém VNPN je určen právě pro tratě, kde AVV není a nebude. A právě proto, aby na těchto tratích byl instalován, musí být spolehlivý a levný.

JD
registrovaný uživatel Fikus 
06.07.2010 (20:30)  
FIKUS: Takový systém by stál ohromné peníze a to nikdo nezaplatí.

Myslíte že AVV stojí ohromné peníze které nikdo nezaplatí? AVV již obsahuje tzv. "cílové brzdění", tedy brzdné charakteristiky zná, umí s nimi počítat, trefit se na metr do zastávky z vysoké rychlosti... Jediné, co tomu chybí k dokonalosti, je přenos návěstních znaků. Nejlépe po GSM-R, TRSka tu snad nebude strašit na věky. Pak si jednoduše spočítáte, že brzdit by se už opravdu mělo, a uděláte to za strojvedoucího. Takže takový systém:

1) Nebude drahý (přenos návěstí stejně potřebujeme)
2) Odstraní nehody typu Ústí právě teď, navíc plně nahradí pokusy typu VNPN
3) Bude tlačit na rozšíření AVV, které samo o sobě umožňuje šetřit trakční energii a tedy se jeho používání vyplácí

Nemyslím si, že je na tom cokoliv šíleně drahého. AVV je již v běžném provozu na několika tratích, na mnoha denně vedených vlacích, se solidními provozními zkušenostmi. Tak už jen ten přenos návěstí.

Kdyby se AŽD přestalo věnovat výzkumu slepých uliček, bylo by to moc fajn. :-) Samozřejmě postupně jste popřel celý článek o tom co VNPN bude a za kolik bude, takže se bavíme čistě teoreticky, jak jinak. :-) :-)
03.07.2010 (19:49)  
To bude tím, že oficiálně bude VNPN představen až 14.7.2010. A taky to bude tím, že se redaktor nezeptal na cenu systému a pak se objeví v článku cena, která není relevantní. Použil totiž informaci z jiné tiskoviny, kde udělali chybu. Jinak je článek napsán velmi slušně. Já si lidí ze ZELPAGE.cz vážím a dělají nádherné věci.

jD
registrovaný uživatel SYN 
03.07.2010 (13:44)  
Inu - diskutujeme tu o systemu o kterem nemame veskere informace proto ze o nem holt nejsou doposud veskere informace uvolnene. Jestli je to nutne (sdelovat ze system existuje a jak zhruba funguje a zbytek si nechat "napak") tak to si zvazte sami. Nu coz, byznys je byznys, ale k tomuhle to nutne vede...
03.07.2010 (9:43)  
Některým by nemusel zabránit (což vyplývá už z dřívějších vyjádření), ale nové nevytvoří. Na tom si trvám. A zopakuji znovu....téměř všem nehodovým událostem, které se odehrály v minulosti a umírali lidé by zabránil. Je to tedy špatný systém, který navíc velmi často využije už instalovaných prvků na železniční infrastruktuře a tudíž není drahý? Je lepší nedělat nic?¨

A ještě něco...diskutujeme tady o něčem o čem víte minimum informací. 14. července chystáme představení VNPN odborníkům i novinářům. Zástupci ZELPAGE.CZ budou pozváni do Čimelic. Pak věřím, že vám popíšou přesně jak to funguje, kolik to bude stát, jak je ošetřena bezpečnost atd.

JD
02.07.2010 (23:00)  
Pane Dlabajo, hned dva modely událostí ,kdy VNPN tu nehodu naopak způsobí vám popsal diskutující Fikus níže. Ale zjevně to nepadlo na úrodnou půdu, no nic.
02.07.2010 (21:47)  
Zděšený daňový poplatník: Jak vidím, vám nejde o téma VNPN. A jak vidím ani nemáte smysl pro humor a ani jste si nevšiml, že celá prasečí chřipka byla jedna velká bublina, která nás všechny stála obrovské peníze :-)

Mějte se fajn JD
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko