Praha — Několikrát ročně dojde k projetí návěsti „stůj“ vlakem. Někdy se může jednat o chybu zabezpečovacího zařízení, někdy může dojít ale k selhání lidského činitele a nehodě s vážnými následky. Takovým případům má předejít nový zabezpečovací systém od firmy AŽD, který se skrývá pod tajemným názvem VNPN. Zkratka VNPN znamená: „výstraha při nedovoleném projetí návěstidla“. Systém, který je nyní ve fázi testování, by měl v případě nepovoleného projetí návěsti „stůj“ zastavit všechny vlaky na trase, a tak minimalizovat případné škody na zdraví a majetku osob.
S využitím nového systému se počítá především na běžných tratích, a to i těch, kde není instalován vlakový zabezpečovač. Drobných změn dozná především zabezpečovací zařízení. U návěstidel by měly být namontovány prvky, které identifikují projíždějící vozidlo. V případě, že VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, mělo by dojít k automatickému zastavení jak dotyčného vlaku, tak i okolních vlaků, u kterých by mohla být ohrožena bezpečnost. Povel na zastavení vlaku bude vyslán pomocí stávající sítě TRS, na jejíž vysílače bude VNPN napojeno.
Zhruba roční testování by mělo proběhnout na trati 200 (Zdice – Protivín), konkrétně ve stanici Čimelice a bude mít dvě etapy. V první etapě bude otestována část zařízení, která vyhodnocuje nedovolené projetí návěsti. Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson a tato situace by měla být indikována dispečerovi JOP, jehož povinností je vlaky zastavit. V druhé etapě bude testováno vyslání signálu „generální stop“ k zastavení vlaku. Strojvedoucí by měl být o projetí opět informován zvukovým signálem, tato situace by opět měla být indikována dispečerovi JOP a navíc by mělo dojít již k vyslání povelu k zastavení všem vlakům přihlášených k základnové radiostanici TRS v okolí místa projetí.
V případě úspěšných testů záleží osud zařízení především na SŽDC. Zřízení systému VNPN v jedné průměrně rozlehlé stanici by mělo stát přibližně 10 miliónů korun. Jeho zřízení tak vyjde levněji než instalace evropského vlakového zabezpečovače ETCS, jehož montáž v současnosti probíhá na českém I. tranzitním koridoru, a zároveň se prozatím v ČR počítá s jeho instalací pouze na tranzitních koridorech. Svojí funkcí by mělo VNPN zabránit střetům, jakým byl například ten loňský u Paskova. Tedy takových střetů, u kterých to na základě daných fyzikálních okolností, jde a minimalizuje to jejich škody.
Zdroj: AŽD Praha, Zájmy strojvůdce
| 29.6.2010 (7:00)
Problém je, že v budoucím stavu nevidím nic, co by bránilo průjezdům stůj nebo kilu do odbočky na koridorech - tedy na těch nejvytíženějších tratích, kde těchto průšvihů vždy bude statisticky nejvíce (alespoň hrozit).
VNPN bude na tratích typu 120, 160, na bohem zapomenutých lokálkách nic, a na koridorech, kde je největší frmol?
Je to ovšem několik podmínek o kterých není jisté zda budou splněny (nízká cena, vhodné tratě, aby zbylo i na něco jiného).
Ale pokud bychom cenu 1 milionu korun ještě podělili dvěma, tak nakonec proč ne. (Jak jsme se bavili - počítače náprav stejně jsou, takže máme SW doplněk elektronického stavědla, plus vývoj rozpočítaný do cca 100 stanic a HW propojení na TRS - to musí být do 500 tisíc s krásným ziskem)
Obecně - pokud bychom teď naposledy v Ústí přenášeli návěstní znak do Elefantu, řídící počítač vyhodnotil průšvih a zasáhl, nemusela se ta nehoda vůbec stát, nemusel nikdo umírat. AVV máme, jsme na koridoru, GSM-R máme. Ale návěstní znaky nepřenášíme a dále s nimi nepracujeme. Je smutné, jak málo by stačilo k poměrně zásadnímu efektu. Taková nehoda se vlivem nepozornosti vždy jednou za čas stane a ani příště jí nebude nic bránit. :-(
JD
Myslíte že AVV stojí ohromné peníze které nikdo nezaplatí? AVV již obsahuje tzv. "cílové brzdění", tedy brzdné charakteristiky zná, umí s nimi počítat, trefit se na metr do zastávky z vysoké rychlosti... Jediné, co tomu chybí k dokonalosti, je přenos návěstních znaků. Nejlépe po GSM-R, TRSka tu snad nebude strašit na věky. Pak si jednoduše spočítáte, že brzdit by se už opravdu mělo, a uděláte to za strojvedoucího. Takže takový systém:
1) Nebude drahý (přenos návěstí stejně potřebujeme)
2) Odstraní nehody typu Ústí právě teď, navíc plně nahradí pokusy typu VNPN
3) Bude tlačit na rozšíření AVV, které samo o sobě umožňuje šetřit trakční energii a tedy se jeho používání vyplácí
Nemyslím si, že je na tom cokoliv šíleně drahého. AVV je již v běžném provozu na několika tratích, na mnoha denně vedených vlacích, se solidními provozními zkušenostmi. Tak už jen ten přenos návěstí.
Kdyby se AŽD přestalo věnovat výzkumu slepých uliček, bylo by to moc fajn. :-) Samozřejmě postupně jste popřel celý článek o tom co VNPN bude a za kolik bude, takže se bavíme čistě teoreticky, jak jinak. :-) :-)
jD
A ještě něco...diskutujeme tady o něčem o čem víte minimum informací. 14. července chystáme představení VNPN odborníkům i novinářům. Zástupci ZELPAGE.CZ budou pozváni do Čimelic. Pak věřím, že vám popíšou přesně jak to funguje, kolik to bude stát, jak je ošetřena bezpečnost atd.
JD
Mějte se fajn JD
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










