Praha — Několikrát ročně dojde k projetí návěsti „stůj“ vlakem. Někdy se může jednat o chybu zabezpečovacího zařízení, někdy může dojít ale k selhání lidského činitele a nehodě s vážnými následky. Takovým případům má předejít nový zabezpečovací systém od firmy AŽD, který se skrývá pod tajemným názvem VNPN. Zkratka VNPN znamená: „výstraha při nedovoleném projetí návěstidla“. Systém, který je nyní ve fázi testování, by měl v případě nepovoleného projetí návěsti „stůj“ zastavit všechny vlaky na trase, a tak minimalizovat případné škody na zdraví a majetku osob.
S využitím nového systému se počítá především na běžných tratích, a to i těch, kde není instalován vlakový zabezpečovač. Drobných změn dozná především zabezpečovací zařízení. U návěstidel by měly být namontovány prvky, které identifikují projíždějící vozidlo. V případě, že VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, mělo by dojít k automatickému zastavení jak dotyčného vlaku, tak i okolních vlaků, u kterých by mohla být ohrožena bezpečnost. Povel na zastavení vlaku bude vyslán pomocí stávající sítě TRS, na jejíž vysílače bude VNPN napojeno.
Zhruba roční testování by mělo proběhnout na trati 200 (Zdice – Protivín), konkrétně ve stanici Čimelice a bude mít dvě etapy. V první etapě bude otestována část zařízení, která vyhodnocuje nedovolené projetí návěsti. Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson a tato situace by měla být indikována dispečerovi JOP, jehož povinností je vlaky zastavit. V druhé etapě bude testováno vyslání signálu „generální stop“ k zastavení vlaku. Strojvedoucí by měl být o projetí opět informován zvukovým signálem, tato situace by opět měla být indikována dispečerovi JOP a navíc by mělo dojít již k vyslání povelu k zastavení všem vlakům přihlášených k základnové radiostanici TRS v okolí místa projetí.
V případě úspěšných testů záleží osud zařízení především na SŽDC. Zřízení systému VNPN v jedné průměrně rozlehlé stanici by mělo stát přibližně 10 miliónů korun. Jeho zřízení tak vyjde levněji než instalace evropského vlakového zabezpečovače ETCS, jehož montáž v současnosti probíhá na českém I. tranzitním koridoru, a zároveň se prozatím v ČR počítá s jeho instalací pouze na tranzitních koridorech. Svojí funkcí by mělo VNPN zabránit střetům, jakým byl například ten loňský u Paskova. Tedy takových střetů, u kterých to na základě daných fyzikálních okolností, jde a minimalizuje to jejich škody.
Zdroj: AŽD Praha, Zájmy strojvůdce
| 29.6.2010 (7:00)
Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí AŽD Praha
Šunt (angl. shunt) neboli bočník je termín označující odpor zapojený paralelně k přístroji měřícímu elektrický proud pro zvětšení měřícího rozsahu. Paralelním zapojením vzniká proudový dělič, v němž se proud rozdělí v poměru opačném, než je poměr odporu šuntu a přístroje. Zdroj: Olejárova všeobecná encyklopédia ;-)
pan redaktor udělal zásadní chybu v ceně systému. Ten bude podstatně levnější než uvádí. Zásah do infrastruktury totiž bude minimální a navíc se využije už instalovaných počítačů náprav. Zmíněných cca. 10 mil.Kč patří ke kvalitativně odlišnému systému Radioblok pro tratě D3. Tam už spolupracuje GPS a další technologie.
K ostatním příspěvkům. Po vyhodnocení všech dostupných dat bylo konstatováno, že VNPN by zabránilo téměř všem nehodám (cca. 90%), které se odehrály po projetí návěstidla stůj. Nemůžete zastavit vlak před návěstidlem s návěstí stůj, když nevíte, zda jej strojvedoucí projede. Źádná technologie nevidí do lidského mozku.
Zdraví
Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí AŽD Praha
Mírnou inovací by bylo dát tam ty detektory dva v pevné vzdálenosti, z toho aspoň zhruba zjistit i rychlost, kontrolovat to proti postavený cestě a stopnout třeba zrovna toho Elephanta před Ústim než stihne vykolejit.
Spíš bych si něco takového představil jako nadstavbu na reléovce, kde to průšvih zjistí z posloupnosti obsazovaných úseků, a nikoliv - proboha - generální stop, ale právě selektivní, protože v některých situacích je lepší, když ohrožený vlak kolizní cestu vyklidí, než aby mu to prásklo s brzdou. (Namátkou třeba Perštejn - zamračená v rybníce, kde skutečně když už, tak bylo vhodné za to vzít... To samé může být jindy s narvaným osobákem)
Paradoxně může dojít k situaci, kdy tento "geniální" systém za 10 mega následky nehody ještě zhorší.
Tahle věc byla představená a prezentovaná ještě před nehodou.
Kryštof:
Ten "upgrade" se nazývá EZŠ (evidence ztráty šuntu) a hlídá, zda vlak odjel korektně ze staniční koleje. Více se o něm můžeš dozvědět tady: http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/08_2010/zajmy08.htm
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










