..: VNPN – další krok ke zvýšení bezpečnosti :..

Návěstidlo, Valašské Meziříčí, foto: Zdeněk Šnajdr Praha — Několikrát ročně dojde k projetí návěsti „stůj“ vlakem. Někdy se může jednat o chybu zabezpečovacího zařízení, někdy může dojít ale k selhání lidského činitele a nehodě s vážnými následky. Takovým případům má předejít nový zabezpečovací systém od firmy AŽD, který se skrývá pod tajemným názvem VNPN. Zkratka VNPN znamená: „výstraha při nedovoleném projetí návěstidla“. Systém, který je nyní ve fázi testování, by měl v případě nepovoleného projetí návěsti „stůj“ zastavit všechny vlaky na trase, a tak minimalizovat případné škody na zdraví a majetku osob.

S využitím nového systému se počítá především na běžných tratích, a to i těch, kde není instalován vlakový zabezpečovač. Drobných změn dozná především zabezpečovací zařízení. U návěstidel by měly být namontovány prvky, které identifikují projíždějící vozidlo. V případě, že VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, mělo by dojít k automatickému zastavení jak dotyčného vlaku, tak i okolních vlaků, u kterých by mohla být ohrožena bezpečnost. Povel na zastavení vlaku bude vyslán pomocí stávající sítě TRS, na jejíž vysílače bude VNPN napojeno.

749.039 v čele rychlíku mezi Čížovou a Vráží, foto: Pavel Martoch Zhruba roční testování by mělo proběhnout na trati 200 (Zdice – Protivín), konkrétně ve stanici Čimelice a bude mít dvě etapy. V první etapě bude otestována část zařízení, která vyhodnocuje nedovolené projetí návěsti. Jestliže k takovému projetí dojde, měl by se strojvedoucímu rozeznít klakson a tato situace by měla být indikována dispečerovi JOP, jehož povinností je vlaky zastavit. V druhé etapě bude testováno vyslání signálu „generální stop“ k zastavení vlaku. Strojvedoucí by měl být o projetí opět informován zvukovým signálem, tato situace by opět měla být indikována dispečerovi JOP a navíc by mělo dojít již k vyslání povelu k zastavení všem vlakům přihlášených k základnové radiostanici TRS v okolí místa projetí.

V případě úspěšných testů záleží osud zařízení především na SŽDC. Zřízení systému VNPN v jedné průměrně rozlehlé stanici by mělo stát přibližně 10 miliónů korun. Jeho zřízení tak vyjde levněji než instalace evropského vlakového zabezpečovače ETCS, jehož montáž v současnosti probíhá na českém I. tranzitním koridoru, a zároveň se prozatím v ČR počítá s jeho instalací pouze na tranzitních koridorech. Svojí funkcí by mělo VNPN zabránit střetům, jakým byl například ten loňský u Paskova. Tedy takových střetů, u kterých to na základě daných fyzikálních okolností, jde a minimalizuje to jejich škody.

Zdroj: AŽD Praha, Zájmy strojvůdce


Walker Poslat mail autorovi | 29.6.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.07.2010 (9:54)  
Mira: Jsou jisté situace, které systém nemůže nikdy vychytat, ale jak jsem už psal, drtivou většinu těch, které se doposud odehrály a umírali lidé by vychytal. A to je zásadní argument.

Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí AŽD Praha
Registrierter Benutzer mira 
30.06.2010 (14:50)  
Jiří Dlabaja: Nemůžete zastavit vlak před návěstidlem s návěstí stůj, když nevíte, zda jej strojvedoucí projede. No já mám pocit, že pokud jede vlak ještě třeba 200m před stůj 120km/h tak asi zastavit nestihne. Co když je mlha a u označníku tzn cca 60 m za návěstidlem směrem do stanice stojí posunový díl a vjíždějící vlak nebrzdí? Nebo jak tento nový systém řeší situaci, když např na jednokolejné trati do stanice vjíždí vlak do odbočky a vlak v protisměru mine v plné rychlosti odjezdové návěstidlo ve stanici. To ho jako někdo zastaví na 30 m které chybí k výhybce?
30.06.2010 (14:34)  
šunt je zde nějaký technický termín nebo jde o hodnocení kvality vlaků?

Šunt (angl. shunt) neboli bočník je termín označující odpor zapojený paralelně k přístroji měřícímu elektrický proud pro zvětšení měřícího rozsahu. Paralelním zapojením vzniká proudový dělič, v němž se proud rozdělí v poměru opačném, než je poměr odporu šuntu a přístroje. Zdroj: Olejárova všeobecná encyklopédia ;-)
30.06.2010 (13:23)  
Pěkný den,

pan redaktor udělal zásadní chybu v ceně systému. Ten bude podstatně levnější než uvádí. Zásah do infrastruktury totiž bude minimální a navíc se využije už instalovaných počítačů náprav. Zmíněných cca. 10 mil.Kč patří ke kvalitativně odlišnému systému Radioblok pro tratě D3. Tam už spolupracuje GPS a další technologie.

K ostatním příspěvkům. Po vyhodnocení všech dostupných dat bylo konstatováno, že VNPN by zabránilo téměř všem nehodám (cca. 90%), které se odehrály po projetí návěstidla stůj. Nemůžete zastavit vlak před návěstidlem s návěstí stůj, když nevíte, zda jej strojvedoucí projede. Źádná technologie nevidí do lidského mozku.

Zdraví

Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí AŽD Praha
Registrierter Benutzer R.U.R.  mail  
30.06.2010 (11:53)  
ad Evidence ztráty šuntu: šunt je zde nějaký technický termín nebo jde o hodnocení kvality vlaků? :-) Protože jestli tomu dobře rozumím, tak "ztracený šunt" je když zmizí vlak... (tedy stane se neviditelným pro zabezpečovač)
30.06.2010 (11:50)  
Chápu-li ten záměr správně, tak u toho klacku asi bude nezávislej detektor projetí na principu počítadla náprav .. plus další kabely do zabezpečovačky, a odtud cena.

Mírnou inovací by bylo dát tam ty detektory dva v pevné vzdálenosti, z toho aspoň zhruba zjistit i rychlost, kontrolovat to proti postavený cestě a stopnout třeba zrovna toho Elephanta před Ústim než stihne vykolejit.
Registrierter Benutzer Fikus 
30.06.2010 (8:21)  
A ještě jsem moc nepochopil, co tam tom má stát 10 milionů na jednu stanici.

Spíš bych si něco takového představil jako nadstavbu na reléovce, kde to průšvih zjistí z posloupnosti obsazovaných úseků, a nikoliv - proboha - generální stop, ale právě selektivní, protože v některých situacích je lepší, když ohrožený vlak kolizní cestu vyklidí, než aby mu to prásklo s brzdou. (Namátkou třeba Perštejn - zamračená v rybníce, kde skutečně když už, tak bylo vhodné za to vzít... To samé může být jindy s narvaným osobákem)

Paradoxně může dojít k situaci, kdy tento "geniální" systém za 10 mega následky nehody ještě zhorší.
Registrierter Benutzer Vsdmichalka  mail  
30.06.2010 (5:44)  
A pokud tam pojede Pendolino tak je celé VMPN k ničemu. Jelikož proti generálnímu stopu je poněkud imuní :-((
Registrierter Benutzer mira 
29.06.2010 (23:44)  
Fikus: Jsem podobnýho názoru. Když to shrnu, tak je to k ničemu, ale AŽD na tom vydělá a někteří papaláši se budou plácat po ramenou jak že to zvýšili bezpečnost. Zastavovat totiž vlak až po projetí návěsti zakazující jízdu, případně návěsti snižující rychlost je totální nesmysl,ten vlak prostě už před případnou srážkou nebo překážkou nezastaví.
Registrierter Benutzer Chilli 
29.06.2010 (22:25)  
Fikus:
Tahle věc byla představená a prezentovaná ještě před nehodou.

Kryštof:
Ten "upgrade" se nazývá EZŠ (evidence ztráty šuntu) a hlídá, zda vlak odjel korektně ze staniční koleje. Více se o něm můžeš dozvědět tady: http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/08_2010/zajmy08.htm
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko