Praha — „Konec žabotlamů v čechách.“ I tak by mohl znít nadpis této zprávy. České dráhy totiž podepsaly novou smlouvu, v hodnotě 3,3 miliardy korun, na dodávku dalších 15 kusů dvoupodlažních jednosystémových elektrických jednotek řady 471 CityElefant z vítkovického závodu Škoda Vagonka. První jednotka z této série, s pořadovým číslem 61, by měla být předána Českým drahám v létě příštího roku. Poslední 75. jednotka řady 471 pak do konce roku 2011. Celkem by se tedy mělo na českých kolejích mělo objevit, spolu s pěti dosud nedodanými jednotkami z předchozích kontraktů, ještě 20 kusů těchto dvoupodlažních elektrických souprav.
Zakázku v celkové hodnotě 3,3 miliardy korun (220 milionů korun za kus) zadaly České dráhy v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění. Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský to pro ČTK zdůvodnil slovy: „Jde o zachování kompatibility s provozovanými soupravami, zajištění jednotnosti při údržbě a zamezení různorodosti v oblasti náhradních dílů. To umožňuje maximálně snížit náklady na provoz a údržbu nových vlaků a zajistit jejich maximální provozní využití.“ České dráhy měly doposud s výrobcem podepsané smlouvy na dodávku 60 kusů těchto souprav a doposud jich převzaly 55.
20 jednotek, které ještě České dráhy od vítkovické Vagonky převezmou v tempu cca 10 jednotek za rok, by měly definitivně nahradit přestárlé jednotky řad 451 a 452. Ty v současné době patří mezi nejstarší provozovaná vozidla Českých drah. Jak nás dále nedávno informoval náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, od roku 2012 České dráhy také počítají s dodávkami těchto jednotek v dvousystémovém provedení, které by mohly být nasazeny v jižní části republiky v okolí města Brna. Tato varianta je v současné době objednána pro Železničnu spoločnosť Slovensko (ZSSK)
Zdroj: České dráhy, FinančníNoviny.cz
Ne ne. Žabotlam byl sice slušně obsazen, ne však přeplněn. On i ten řevnický ešus je ze Smícháče do Radotína většinou na stojáka (třeba 9920).
Ano, jedná se o Desiro Classic.
Mezi regionální a příměstskou dopravou bych v tomto směru nedělal rozdíl. Přepravní vzdálenosti (a tedy i četnost výstupů a nástupů) jsou, myslím, srovnatelné. A menší obrat cestujících na "regionálech" je kompenzován tím, že jezdí kratší soupravy. Počet cestujících na jedny dveře je tedy srovnatelný.
Je otázka jestli to bylo kvůli žabotlamu jako takovému nebo jen kvůli jeho přeplněnosti.
Já jsem ale hlavně chtěl naznačit, že význam kvalitních vozidel je často přeceňován. Pro cestující jsou i důležitější věci, i když - teď to bude znít divně - oni sami o tom třeba ani nevědí.
doomlukas: Patrové uspořádání má na to vliv i tím, že na jedny dveře připadá více cestujících
S tím souhlasím, ale nemyslím si, že by větší počet cestujících na jedny dveře nějak brzdil dopravu. Ty časové ztráty jsou podle mě minimální.
Například Desiro má také jen dvoje dveře a počet míst je jen o 8,2% menší než u vloženého vozu 071 (123/134). 471 a 971 pak z takového srovnání vyjdou ještě líp než Desiro.
Patrová vozidla mají v tomto směru naopak výhodu, že pokud se jejich dveře rozšíří (nebo se přidají další) ubydou kvůli tomu sedadla jen v přízemí, patro zůstane nedotčeno.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.