Košice — Před rokem a půl dorazil do České republiky první přímý kontejnerový vlak z Číny. Trasu v celkové délce 12 229 km tehdy překonal za 17 dní. Jeho trasa vedla z Číny přes Mongolsko, Rusko, Bělorusko a Polsko do Pardubic. V pondělí 21. listopadu měl svou premiéru i první přímý kontejnerový vlak z Číny na Slovensko. Do překladiště Dobrá u Čierne nad Tisou při ukrajinsko–slovenských hranicích dorazila po 17 dnech souprava se zbožím z Jižní Koreje, které bylo do Číny převezeno po moři a kontejnerovým vlakem pokračovalo na Slovensko přes Rusko a Ukrajinu. Cesta obou zmiňovaných vlaků trvala 17 dní, což je o polovinu kratší doba než v případě námořní dopravy. Železniční doprava se té námořní tak částečně stává vážným konkurentem díky rychlosti, bezpečnosti a cenové dostupnosti.
Přestože Slovensko nebylo cílovou destinací této zásilky, protože kontejnery pokračovaly po přeložení na nové „normálněrozchodné“ vozy do Polska, nebyl tento vlak poslední. Doprava kontejnerů by touto cestou měla probíhat pravidelně jednou týdně, a již brzy by měl do Dobré začít jezdit i první pravidelný vlak s magnezitem. Překladiště Dobrá nedaleko Čierné nad Tisou si pronajala ruská společnost TransContainer. Ta plánuje po založení dceřinných společností v Číně a Jižní Koreji navýšit počet kontejnerových vlaků z jihovýchodní Asie do Evropy a právě slovenské překladiště Dobrá by se mohlo stát evropskou vstupní branou. Slovenskou nevýhodou je ale vysoká cena za dopravní cestu, která činí 9,2 eura za vlakový kilometr. Oproti tomu v Maďarsku, které je slovenským konkurentem, je cena za kilometr pouze 5,1 euro.
S příjezdem prvního přímého vlaku byla opět rozdmýchána debata kolem prodloužení širokorozchodné tratě až do Rakouska. Ta by měla vést přes Košice, Zvolen a Bratislavu do Vídně. Úřad vládního zmocněnce pro výstavbu širokorozchodné tratě připouští ekonomickou rentabilitu projektu, ale obává se problému shánění financí. Výstavba 480 km tratě by totiž přišla zhruba na 4,3 miliardy eur. Oponenti také upozorňují na současnou nižší vytíženost trati z Košic do Bratislavy a případný zánik až 1 500 pracovních míst po zrušení překladiště v Dobré.
Zdroj: Finanční noviny, E15.cz, K–report


Miroslav Zikmund: Tak jste to docela přesně a trefně, ne drsně posal.
Já přidám to drsné, že dobrý komunista= mrtvý komunista. Ti, kteří to mysleli dobře a přišli na to, že naletěli. Těm táto ostrá slova nejsou namířena.
Pardon, za veliký off-topic. Děkuji.
sorry za off-topic
Drahý vůdce uvažuje takto :
Co kdyby ti proradní jihokorejci podporovaní zlými americkými imperialisty usilujícími o zničení vyspělé socialistické společnosti kráčející mílovými kroky ke komunismu (prvobytně pospolné společnosti) vymysleli takové kontejnery, které by se daly otevřít zevnitř a byly tak dokonalé, že naše vynikající rentgeny (=nejlepší na světě) nedokázaly zjistit přítomnost osob v kontejnerech. Tak by ti proradní jihokorejci mohli na naše území dostat agenty, které bychom nedokázali odhalit a ti by mohli otrávit zdroje vody ... a náš pracující lid vedený komunistickou stranou ...
Takové riziko si nemůžeme dovolit, i když bychom tuze rádi peníz od mrzkých proradných jihokorejců, aby náš drahý vůdce měl peníze na kvalitní francouzský koňak a jiné rozkoše.
http://www.cijjournal.com/Main/Story.aspx?id=692
http://www.ln.mid.ru/bl.nsf/5d5fc0348b8b2d26c3256def0051fa20/75369a3a7076ae4943256af00035ecea?OpenDocument
Ja nevim, a je vubec realne, ze by Slovensko melo dodatetk prostredku na realizaci zcela nove kolejove trasy od vychodu na zapad? Neni treba v planu jen kolejova splitka (+ primerene upravy)? (Nevim, jen se domnivam a kdyztak ptam)
(Pravda, ze šotohlediska ta slovenská varianta vyhrává na celé čáře :))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
