Bussnang — Nové jednotky pro regionální dopravu v italských regionech Veneto a Emilia Romagna dodá švýcarsko–italské konsorcium společností Stadler a AnsaldoBreda. Dopravci Sistemi Territoriali a Ferrovie Emilia Romagna chtějí v nejbližších dnech podepsat smlouvu o dodávce 32 elektrických a 2 dieselových jednotek v celkové hodnotě 200 miliónů € (cca 5,2 miliardy Kč). Jedná se o první podobnou spolupráci těchto dvou výrobců železničních vozidel.
Dopravci se rozhodli objednat 32 moderních elektrických jednotek FLIRT a 2 dieselové jednotky GTW s opcí na dalších 20 / 2 jednotky. Ty budou dodány v 4–, 5– a 6–vozových uspořádáních s kapacitou 450 až 750 cestujících, maximální rychlost by měla dosahovat 160 km/h (140 km/h u jednotek GTW). Objednané jednotky již jsou plně schváleny pro provoz na italské železniční síti.
Výroba řídících a motorových vozů, trakční výzbroje a podvozků bude probíhat u společnosti Stadler. AnsaldoBreda pak vyrobí vložené vozy, zajistí finální kompletaci jednotek a předání zákazníkovi. Obě společnosti doufají, že tato zakázka je začátkem dlouhodobější strategické spolupráce, která by se měla rozšířit i na další projekty.
Zdroj: Stadler
1 2 | Zpráv na stránku: |
Co se týče RT6, tak ČKD se potácely nad bankrotem nejméně od poloviny 90. let- holt obchodní přístup jak na ruském trhu bohužel u západních zákazníků k úspěchu nevedl. Co se týče techniky, tak nemůžu sloužit, protože jsem ekonom (navíc humanitně zaměřený) a technice nerozumím ani zbla- vždycky řeším jen přínos vozidla pro cestujícího a ekonomickou stránku věci (včetně "neúčetních" záležitostí typu schopnost přilákat další cestující do veřejné dopravy). A z toho plynou četné kontroverze s mnohými zdejšími technicky zaměřenými diskutujícími- řešíme prostě něco jiného. Ale preferencí striktně technického pohledu na věc a zanedbáváním klientského a ekonomického přístupu je tahle země celoevropsky proslulá, asi podobně jako Itálie kvalitou svých výrobků.
A samozřejmě jsem ostře proti tomu se někomu posmívat jen proto, že neznáme tamnější reálie, byť kulturní odlišnosti je vhodné do ekonomických rozhodnutí promítnout: osobně bych si do ČR italský vlak nekoupil (přesto, že třeba Minuetto je fakt nádherné), prostě kvůli nedobré kooperaci českého a italského přístupu k problému.
SzKT body ad 1) To je problem spolecensky, nikoliv technicky. I kusova vyroba i v nasich krajich se da delat dobre - viz. vozy z Vrutek pro Pinzgaubahn http://www.zos-vrutky.sk/index_de.html, nebo treba Atribo. A kdyz nemam penize na vyvoj neceho vlastniho tak to holt koupim komplet, koupim licenci ci alespon osvedcene celky...jako treba Slovaci s jednotkami rady 840, nebo ti sami pri vyrobe novych jednotek.
ad 2) ...v ČR se pořád řeší technické uzly a jak je výsledné vozidlo po technické stránce dokonalé... Nejak to ale neni, bohuzel, videt...doufejme, ze 109E a nove regionalni jednotky to poprou.
K RT6 a Integralu - to jsou technickou narocnosti nesrovnatelna vozidla. Krome toho se RT6 zacaly delat a dodaly k odberatelum dlouho pred konkurzem.
Jeden z výrobních závodů v naší firmě je v Itálii a tam je to klasika - bordel v ceníku, několikatýdenní zpoždění dodávek (i u zboží které potvrdili že mají skladem), někdy dost pochybná kvalita zboží (opotřebení toho co vydávají za nové, výrobní vady, chyby na štítku). Oproti závodům v Německu, Finsku nebo Švédsku uvnitř té samé firmy je to markantní rozdíl.
Co se týče českého průmyslu, tak problém je ve dvou věcech:
1) po staru řečeno dodavatelsko-odběratelské vztahy- náš průmysl prostě plynule přešel od socialismu do dneška a vše zůstalo vlastně při starém. Máme několik málo "dvorních" firem, které vědí, že několik málo dopravců od nich vezme v podstatě cokoliv a za jakoukoliv cenu. Problém "nové doby" je ten, že dopravci nemají peníze, takže výroba je kusová a je problém zaplatit vývoj.
2) Nechuť ke klientskému přístupu: v ČR se pořád řeší technické uzly a jak je výsledné vozidlo po technické stránce dokonalé, ovšem jak se v tom cítí cestující dohromady nikoho nezajímá. Italové to mají přesně naopak... Takže je škoda, že ačkoliv máme určitě spoustu šikovných konstruktérů a inženýrů, výsledkem jsou kusové výrobky s velmi pochybnou užitnou hodnotou pro cestujícího. K RT6 jen tolik, že je vyrobila firma před bankrotem a v podobné situaci je to celkem běžný vývoj- např. Jenbach před svým bankrotem vyrobil motorové jednotky Integral, které i po deseti letech svého provozovatele BOB náležitě zlobí.
Obzvlast hloupe je tohle vysmivani, kdyz produkty ceskych vyrobcu a koneckoncu i provoz vetsiny ceskych provozovatelu nejsou zadny zazrak ani v kontextu okolnich zemi byvaleho tabora miru a socialismu. Kdyz si vezmu jenom ty tramvaje, muzeme z poslednich let napriklad zavzpominat na potize s RT6 (na domacim kolbisti!!), nevesele zacatky provozu T6A5 v Praze, pokrokovou konstrukci 14T, spolehlivost nizkopodlaznich vlecnaku, potize s ramy podvozku T6A5 v Praze.
Vetsina ostatnich: Vidim ze se hezky bavite, ale nezapomente pri tom smichu, ze Italove kuprikladu cerstve jezdi 515 km mezi Milanem a Rimem za 2:45, 720 km z Milana do Neapole za 4:10 (za tu dobu nase Pendolino ujede 404 km z Vidne do Prahy), ze vysmivane Ansaldo dodava kuprikladu system ETCS i pro nemecke vyrobce vozidel, ze Italove vyvinuli a jako jedini dodavaji ve vetsich poctech naklapeci techniku (ktera kuprikladu v ICT patri ke spolehlivym castem). Jeste se pri tom smichu podivejte na treba na tramvaje, kdy a jake nizkopodlazni vozy se v Italii vyrabely/vyrabi a provozuji. Zasmejte se i pri vzpomince na silovou elektroniku dodavanou napriklad do lokomotiv nebo na vyrobce sportovnich aut. Slzy si utirejte pri myslenkach na vyrobce komponentu pro kolejova vozidla, napriklad Lucchini nebo Poli. Pak se podivejte na sever k nam a muzete se smat dal....
Pan Stadler si panem Makaronem jistě poradí ...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.