..: Pražský magistrát chce místo metra a vlaku na letišti tramvaje :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.

Vizualizace plánované modernizace zastávky Praha-Dejvice, foto: Metroprojekt, a. s. Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.

Vizualizace plánované zastávky Praha-výstaviště v rámci modernizace tratě Praha-Kladno, foto: Metroprojekt, a. s. Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.

Vizualizace plánované zastávky Letiště (rychlodráha Praha-Kladno), foto: Metroprojekt, a. s. Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.

Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno

Zdroj: Hospodářské noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.1.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
16.01.2011 (22:10)  
Přidám něco málo k debatě o lince 119, bydlím kousek od Bořislavky, takže ji občas využívám ve směru Dejvická -> Horoměřická...osobně si myslím, že je to spíš ostuda. O počtu nízkopodlažních spojů se dá udělat obrázek zde (nechce se mi to počítat): http://idos.dpp.cz/IDOS/ZJRRes.aspx?ttInd=1&date=16.1.2011&DateAll=1&line=16965|1&from=597|1&to=971|1&mask=-1&tt=pid Prostor na zavazadla fakt nehrozí a o anglických hlášeních a popisech zastávek na informačním dislplayi radši jenom sním. Osobně si myslím, že linka 100 je spíš pro našince než pro cizince, i když tudy občas jedou..protože podle mě většina cizinců při pohledu na mapu zamíří právě na Dejvice.

A k odporu k rychlodráze ve stopě tratě 120? Pokud jsem v minulosti stíhal sledovat debaty, problém odporu - tedy ze strany "bežných" občanů a různých občanských sdružení - vidím v tom, že jim zřejmě nikdo pořádně neobjasnil rozdíl mezi současným stavem - trať ve stavu jakém je + nezávislá trakce vs. rekonstrukce + MODERNÍ !? elektrické jednotky. Jak jsem psal, bydlím relativně kousek od tratě (Dlouhý lán) a spíš slyším Regiohnusy a další vozidla NT šplhající se na Veleslavín, než tramvaje z Evropské....

Dovedu si tedy dost dobře představit, že se místní obávají zvýšeného hluku, protože prostě jako laici nevidí rozdíl v tom, jak to vypadá dnes a jak by to vypadalo po rekonstrukci a nasazení moderních vozidel. Spíš se děsí nárůstu dopravy a tím i hluku.
16.01.2011 (21:42)  
jasně,však nač stavět metro draze pod zemi,když to jde levněji nad zemí. Tramvajová trať už jen kvůli vzdálenosti a své rychlosti není zrovna ideální
registrovaný uživatel Fabi 
16.01.2011 (20:11)  
acolmiztli: Jasně, mně jde jen o to, aby bylo jasné, že to "metro portského střihu" je pravděpodobně skoro totéž jako případná tramvaj na Ruzyň, zatímco s teoretickým prodloužením metra to má společného možná tak to, že to jezdí po kolejích.

Co se týče zbytku, tam se spolu myslím shodneme, reagoval jsem spíš na mice. Ono třeba umístění výtahu na povrch je na Dejvické dost nešťastné (je na takovém místě, kam cizince samotného jít nenapadne). Ono by se to dalo zachránit dostatečně výraznou navigací, která ale bohužel ani ve směru metro -> 119 turisty nenasměruje úplně jednoznačně a většina se s batohy zbytečně tahá výstupem do Šolínovy...
registrovaný uživatel Pazzy 
16.01.2011 (20:11)  
Jen přijdu se svojí troškou do mlýna. Jezdím tam prakticky denně, takže mám co říct.
1) všichni tady zapomínáte na hlavní význam metra/rychlodráhy - má odvést dopravu z Evropské a Prahy 6. Region severozápadních Čech chrlí do Prahy desítky tisíc lidí, kteří skoro všichni skončí na Evropské. Tramvaj toto nevyřeší. Kolony tam byly i před stavbou metra a to možná i horší.
2) Odpor Prahy 6 proti trati je logický. Podívejte se třeba kolik je podjezdů nebo nadjezdů v celém úseku Prahy 6, kdyby tam lítaly vlaky co deset minut (jak slibovali) a to v obou směrech, tak tamní doprava zkolabuje. Stane se z ní obrovská bariéra pro celou, dnes již dost rozdělenou, MČ.
3) "Chalupoida" je fakt debilní. Skoro by bylo lepší metro na Veleslavíně vyvést na povrch a hnát ho po stávající trati :-) směrem k letišti.
4)O kolik je dražší vedení nadzemního metra než "rychlotramvaje"? Tramvaj by měla vést asi až na Dědinu či na Dlouhou Míli, ale ne kvůli letišti, ale kvůli sídlišti.
5) Odpor k rychlodráze byl také proto, že investor sliboval lístky za 160,-, lidi se zalekli. Zalekli se i ČD a jejich "moderních" souprav, tady by musela být veřejná soutěž na provozování.
6) Hostivicím by stačilo víc zastávek a lepší takt, bohužel středočeský kraj ignoruje vlak jako primární dopravní síť.
7) Věřím, že metro nebude 100% vytížené, ale uvědomte si, že velké autobusové nádraží, P+R a stanice vlaku by jistě napomohli jeho plnění. Asi by dostalo ještě trochu víc zabrat v rámci kapacity, ale áčko ještě nejede na maximum. A většina lidí jím už dnes jezdí. Proč by nemohlo jezdit jen každé druhé?
8) V New Yorku na JFK musíte metrem (ale jen jednou linkou, ze druhé se přestupuje na fakt nehézké zastávce) a pak ještě AirTranem a to tam odletí daleko víc lidí.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
16.01.2011 (18:29)  
fabi jasně, máš pravdu, já ani nic jiného netvrdil (proto to portského střihu v závorkách) spíš jde o to, že sice tramvaj, ale je to zcela samostatnej systém, který prostě nic neovlivní... Takže námitku beru, ale přijde mi, že to nic nemění. P.S. jo, fajn, že je tam někde eskalátor, ale já vylezu z autobusu a vidím před sebou vlez do metra, takže jako nemístní buran do něj vlezu i s báglama...

foxx ale to mně jako turistovi může bejt jedno, jestli je to kvůli budování metra, kvůli průvodu mažoretek nebo to tak je každej den. Faktem zůstává, že dostat se busem ne do centra, ale na terminál metra trvá kolem 21 minut oficiálně, realita je kolem půl hodiny. To je neúnosný...

naroznej já nekomentuju jestli to bude metro, ramvaj, vlak nebo třeba vzducholoď, já jenom říkám, že současnej stav je hrozivej a neodpovídá jedinému mezinárodnímu letišti v pátem nejbohatším regionu Evropy, které se má ještě navíc rozšiřovat.
registrovaný uživatel VencaM 
16.01.2011 (17:21)  
V den slevnostniho otevreni tramu:
-Tak, jdem stavet to metro/vlak!
-Jak to!?!? Vzdyt uz tu mame tramvaj! Takovy prachy to stalo, tak to preci musi byt dokonaly a neni duvod nic dalsiho stavet. Ted je potreba investic i v jinych castech Prahy. To se melo rict rovnou, ze se vam TRAM nelibi. Ted uz je pozde.
V.
16.01.2011 (17:07)  
Miroslav Zikmund, acolmiztli:

Současný stav je nic moc , souhlasím.
Ale i ta tramvaj může jet z letiště přímo do centra. I ta tramvaj může být uzpůsobena pro přepravu turistů a může mít demontována některá sedadla. Navíc by to mohlo být vozidlo typu systému v Karlsruhe a z Divoké šárky jet rychleji ,než obyčejná tramvaj.
Mě se tramvajové řešení nezdá zas tak "ujeté".
registrovaný uživatel Foxx  mail  
16.01.2011 (16:34)  
acolmiztli: Ale notak... chápu, že stav dopravy na Pražské letiště není ideální, ale deset minut stání na Evropské je spíš problémem budování stanice metra Veleslavín. Nízkopodlaní jsou všechny stovky na Zličín (včetně úpravy pro kufry) a dle mého soudu aspoň polovina 119 (nekamneujte mě, jezdím na apt spíš autem). O výtahu se zmínili už přede mnou..
Navíc zde v PRG nefunguje ono vyděračské "jede z letiště tak ho zkásnem" prostě nějakej ten speciální aerporto tarif za který ty busy jezděj.

Já naopak oceňuju
registrovaný uživatel Fabi 
16.01.2011 (16:25)  
acolmiztli asi by se slušelo dodat, že "metro" v Portu není žádné metro, ale vlastně obyčejná tramvaj http://www.urbanrail.net/eu/por/porto.htm . Označení lehké metro se prostě jen líp prodává.
A na Dejvické jsou jak eskalátory, tak výtahy, bohužel, hlavně výtah z podchodu na povrch k zastávkám 119 kvůli jeho umístění (a značení) většina turistů mine.
registrovaný uživatel mic 
16.01.2011 (16:00)  
Bugear: Mno od plánované konečné vlaku/metra mi pokračování tunelu vychází nikoli na pět km, nýbrž cca 1200m...
A výhody průjezdnosti jsou zřejmé:
1, spojení na obě strany
2, z Prahy KAŽDÝ spoj jede na letiště, takovému Japonci by se tedy neměl stát osudný omyl, aby dojel do Hostivic, místo na letiště:o)
3, z 2, vyplývá i fakt, že meziletištěm a Prahou by byl dost slušný interval na to, aby byl použitelný "městsky", tedy bez znalosti JŘ.
acolmiztli: nemáme na Dejvické náhodou výtahy?
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko