..: Pražský magistrát chce místo metra a vlaku na letišti tramvaje :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.

Vizualizace plánované modernizace zastávky Praha-Dejvice, foto: Metroprojekt, a. s. Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.

Vizualizace plánované zastávky Praha-výstaviště v rámci modernizace tratě Praha-Kladno, foto: Metroprojekt, a. s. Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.

Vizualizace plánované zastávky Letiště (rychlodráha Praha-Kladno), foto: Metroprojekt, a. s. Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.

Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno

Zdroj: Hospodářské noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.1.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
17.01.2011 (15:07)  
No, nejsem Pražák a dané lokality znám trochu jen z občasných průjezdů, tak mě berte s vélkou rezervou.
Jeví se mi ale, že se tu moc nemluví o jiném problému. Řeší se, jestli tram, metro, autobus, vlak, ale vidím jako podstatné, že ten prostředek by měl cestující dopravit bez přestupů (a rychle) až do blízkosti hlavního nádraží, ev. autobusového nádraží. A který z těchto prostředků to umi oboje...? Tram i bus pojedou rychle po Evropské, ale v půli trasy se zasukují s městskou automobilovou dopravou. Vlak po té trase "vlakové rychlodráhy" pak nejede zrovna nejkratší trasou, ale mohl by jet celkem rychle. Jenže přijede na Masaryčku, odkud se na hl. n. či k busu na Florenc dostanete nejrychleji ještě tak pěšky, což s kufry na kolečkách nemusí být taková ketastrofa, ale v dešti či v typické české zimní solné kejdě... Někdo se tu na začátku diskuse zmiňoval o trase přes "pražský Semering", což by se mi, jako fandovi, vélmi líbilo a jako turistická atrakce by taková vyhlídková okružní jízda Prahou taky byla jistě populární, ale kdyby někdo náhodou neměl na případný přestup na vlak hodinu a půl... A rozhodně bych se přimlouval za nějaký takový "terminál" třeba u toho hl.n., jak kdysi fungovala ta "Kotva", kde se dalo počkat na letištní bus a tak. Teď by samozřejěm musel být nesrovnatelně větší, zahrnovat obchody a restaurace, ale asi by to bylo ptořeba. Mimochodem, takový terminál byl součástí toho starého projektu "odsunu" hl. n. v Brně (plus bus nádraží, taxi, konečná 2 linek (podpovrchové) tramvaje). Takže mi vychází, že ty podmínky "bez přestupu a rychle" splňuje jen to metro. Ale zaplťpříroda i za to, kdyby se podařilo zorganizovat nějakou přímou letištní tramvajovou linku někam k tomu hl.n. a k Florenci... A napadá mě, nešlo by to zorganizovat tak, že by ta tram objela takovým malým okruhem Florenc, Masaryčku a hln. a pak jela zase zpět k letišti...?
registrovaný uživatel Foxx  mail  
17.01.2011 (14:55)  
Borovička: Na to není přece potřeba studie, stačí selský rozum. Myslím, že jsem za život procestoval celkem dost letišť (61) a podobná segregace neprobíhala na žádném z nich. Maximálě jako třeby na Paris Orly jezdí bokem mimo hlavní terminál courací linka, která vozí staff domů a hlavní proud je tam směřován na RER potažmo Orlybus ( s šestinásobným tarifem), ale pokud na tu zastávkku ten kus dojdete... Nevidím ani důvod proč by někdo něco takového navrhoval a ve světě nic takového nemá obdoby. Vždy je každý druh dopravy jen alternativou. Krásným příkladem je třeba letiště v HKG kde máte možnost vlaku (100 HKD) nebo busu (25-35 HKD) nebo kombinace bus metro (18 HKD) Žádný z druhů dopravy pak není vyhrazen pro nějakou skupinu obyvatelstva (i když se asi nedá očekávat, že staff bude jezdit AirportExpressem za 100 HKD). Podobný příklad může být třeba londýnské Heathrow nebo Barcelona kde jezdí vlak, AirBus a normální busy MHD.
Co se týče zajíždění tramvají na koleje SŽDC. Umíte si to představit? Chcete nějaké důvody? Co třeba Elektrifikace té trati po které by měla tramvaj dál jezdit. Už vůbec si nejsem jistý jak je to s napětím a kompatibilitou. S penězy (protože o ty tu jde až v první řadě a kvůli nim zřejmě ten návrh vznikl) a argumentem je myslím i to, proč by tam v tom případě už nejel přímo vlak?
registrovaný uživatel VencaM 
17.01.2011 (13:53)  
->Borovička, Foxx a deleni cestujicich
Osobne si myslim, ze planovat linku (jakykoliv druh dopravy) s tim, ze kdyz vede na letiste, tak s ni budou jezdit vyhradne lide jedouci na letiste je blbost. Musi se uvazovat s uzemim, jako s celkem. To znamena, ze zkvalitneni nabidky v relaci Praha (centrum)-letiste sebou prinese i narust cestujicich, kteri s letistem nemaji nic spolecneho.
Jako priklad mohu uvest linku 100. Ja s ni nepravidelne jezdim z Dejvic na Zlicin (bud jedu do obchodu nebo na bus do Berouna). Casove me to vyjde na stejno. Bud jedu metrem nebo 119 na stary letiste a tam prestoupim na 100. Vim ze tohle dela hodne lidi.
Takze to, ze linka 100 je specialne upravena na kufry a jezdi Letiste-metro Zlicin hlavne pro lidi cestujici na/z letiste vubec neznamena, ze s ni nejezdi i lidi, kteri jedou uplne nekam jinam. Tak to bylo, je a bude. V.
17.01.2011 (13:47)  
Foxx: Vy si odpovídáte rychleji než nějaká studie. To že půjde/nepůjde segregovat zaměstnance/cestující není vůbec o tom, že si napřed řeknu resp. zadám teprve (!) studii, kdo tím bude jezdit. A v té studii to můžu řešit, zda neupravenou 15T na prodloužené lince 26 nebo tam bude nějaký speciál hybridně zajíždějící na koleje tramvaje. Separace přes vlakové třídy jde samozřejmě i v tramvajích.
Podobně i v dalším odsuzujete alternativní řešení, aniž padly nějaké hlubší argumenty, než ty, že se musí proškolit řidiči...
registrovaný uživatel Foxx  mail  
17.01.2011 (13:21)  
Borovička: No tak asi těžko budete segregovat zaměstnance letiště od pasažérů. Ať už bude jezdit na apt cokoliv rozhodně to bude vozit obě skupiny cestujících.
Osobně naprosto pochybuji, že by tramvaj vjížděla na vlakové koleje.. Vidím jak DPP jedná se SŽDC, jak řeší výstup v různých úrovních a tak, nehledě na proškolení řidičů a jistě by se našel milion důvodů proč to nejde... (netvrdím, že to nejde)
No a k poslední otázce. Proč by měla tramvjová linka na letiště řešit Kladno?

honzatvs: Máš naprostou pravdu, nahrazení všech letů letů VRT je nesmysl. Dokážu si představit trať do Německa (MUC,FRA,AMS,PAR) a dál na západ, na sever i na jih (MPX,FCO) ale jak by jezdili koupáci na Korfu vlakem.. Podobných destinací by se našlo spousty.
17.01.2011 (13:18)  
to Frantisek
Letecká doprava není jenom přeci evropa...a hlavně nevěřím, že ani v dosti vzdálené budoucnosti zde VRT nahradí zcela nahradí letadla. Evropské VRT nejsou tak rychlé jako v Číně (ani většina novostaveb, natož ABS), takže na delší vzdálenosti nic extra rychlého. A taky přeci existují méně vytížené směry, kde se je nevyplatí stavět...budou prostě koexisotavat, doplňovat se. Proč myslíte, že Francii, Německu atd jetdí TGV/ICE na letiště?
Že pražáci nechtějí další letadla je asi stejný argument, že jako ti, co bydlí u tratí nechtěj další vlaky...

to Flexaretista
Ano, já myslím, že úplně špatný realistický scénář není: postavit co nejrychleji tramvajovou trať, zavést expresní linku z Veleslavína (dřív než metro tam stejně nebude), stavět jen na terminálech. Také opravit stávající trať Veleslavín- Divoká Šárka a možná i dočasně zrušit stávající stanice až na Šárku, nebo udělat JŘ tak, aby expreska v tomto úseku jela před normální tramvají. Do budoucna pak vlakovou rychlodráhu na letiště a Kladno (snad v jiné podobě než byla poslední pomaloverze) a na tramvajové trati dodělat další zastávky a jezdit přímé kinky z Dejvické a dál z centra jako klasická tram.
17.01.2011 (13:09)  
Ale tu tramvaj od letiště lze, pokud budou vozidla obousměrná, otočit skoro kdekoliv. Nicméně vše je zatím ve stavu záměru s tím, že se zadá studie. Takže není vůbec jasné, co má vlastně tramvaj na letiště vyřešit.
- zda jde o přepravu zaměstnanců
- zda jde o odvezení turistů dál od agresivních letištních taxikářů
- zda jde o komfortnější návoz pasažérů k metru nebo až na vlakové nádraží
- zda se půjde cestou klasické tramvaje, kdy jednoduše šestadvacítka dojede až na Ruzyň a ještě obslouží stávající zastávky autobusů
- zda půjde spíše o tramvajovou rychlodáhu na železničním svršku, které se umožní hybridné vjezd po nromálních kolejí kousek dál - na Veleslavín, Kulaťák, po Buštěhradce do Holešovic atd.
- vůbec se neřeší případná vazba na Kladno, když rychlodráha stále nebude a autobusový terminál na Veleslavíně nebude vyhovovat.

Ale v některých médiiích už začala kampaň, že tramvaj je "blbost".
registrovaný uživatel Pazzy 
17.01.2011 (13:06)  
VencaM Já vím, že ta spodní část by měla být zahloubená, ale ony ty plány jsou dostupné jen občas a často se mění. Ty podjezdy si v některých místech nedovedu představit, ale všechno jde, když se chce. Avšak zahloubení zvýšilo cenu natolik, že postavili radši to metro (byl to jeden z argumentů).
František 119 jezdí v intervalu 7 minut nacpaná k prasknutí a prázdnější jezdí jen v některé doby. Většina lidí jezdí na letiště (většinu území zabezpečují tramvaje a také 218, která bývá také nacpaná). Že letadla létají mi nezměníme, občanům ty letadla až tak nevadí, to jen těm nově přistěhovaným.
weg Taky bych byl spíš pro Vodochody, už jenom, že by vznikla konkurence a snížily se ceny letenek (kde bere letiště v Ruzyni ty miliardový zisky? Díky výhodnému státnímu monopolu.)
Expresní tramvaje jsou dle mého utopie.
BTW si pořád nedokážu představit ten Libocký úsek. Tam se bude muset vybourat asi několik domů a dětské hřiště. BTW ta trať není moc přímá :-( Ale koukám, že v Ruzyni mají násep, kam zmizela ta stará krásná nádražní budova???
17.01.2011 (12:48)  
problém tramvaje je, že sotva předjede tu před sebou. Kvůli tomu dost dobře nejde udělat expresní linky na té samé ulici, kde jezdí pořád něco (stačí se podívat např. na intervaly 26ky a ostatních tramvají). Fungovat by to mohlo jedině kdyby se udělalo obratiště na Veleslavíně a jezdilo to fakt jen tam, kamkoliv dál by expresní tramvaje neměly volnou trať a ani kde se poblíž obou nádraží slušně otočit (např. k hlavnímu by pak musela pokračovat až na Olšany, Masaryčka zase přes celé nábřeží a tam už to vůbec nejde). Na šestce by se na pár úsecích možná udělala třetí kolej či výhybky, to si tam ale opravdu nedovedu představit.

Pokud už chtějí v tomhle koutě dělat tramvajový development, tak ať radši od Šárky natáhnou tramvaj na Motol, případně i dále směrem na BUtovice
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
17.01.2011 (12:11)  
František: Nejsou přeplněné? Kdy jste naposledy cestoval s bagáží autobusem na Ruzyň?
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko