Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.
Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.
Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.
Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.
Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno
Zdroj: Hospodářské noviny
Ale v principu je jakakoliv zajizdka problem - staci se podivat na to, jaka je vzdalenost Plzen hlavni - Praha hlavni po silnici a jaka je po kolejich. Pak se nemuzem divit tomu, ze vlakem na teto relaci jezdi jen ten, kdo dal vlakem pokracuje, sotousi, rezijkari a ten, kdo se nevejde do autobusu.
Navíc tunel z florence a jednoduchá zastávka pod Hl.n. mi přijdou i snad jednodušší než to v Holešovicích...
Jak je to s tou provozní sebvraždou v reálných číslech by mě docela zajímalo - Děčínské rychlíky už taky jezdí na hlavák...
Tedy narust z rekneme 18 km na 24 ... to mi prijde jako provozni sebevrazda, najizdet 1/4 trasy navic, ktery bud zaplati cestujici (a o to min jich bude), nebo objednavatel dopravy.
Pokud je tak důležité dojet na hlavák – co takhle udělat ještě jeden tunel (k tomu silničnímu) pod Stromovkou a napojit kladenskou trať na Holešovice a skrze ně dále na hlavák? Nebo je to moc velká pitomost?
Ale ono je to tam celkově se železnicí dost tristní, třeba stavba Ova-FM, která se měla začít stavět loni, je také po r. 2020...
P.S. @Krutas57: To vážne stojí ETCS a podobné systémy také strašné peniaze? Je to skutočne tak zložitá vec (snímače, káble, počítače), alebo je to nedostatok konkurencie medzi firmami?
Metro se tu zabilo, díky "chalupoidě" a vysoké ceně. Rychlodráha se zdrží kvůli "tvrdým" požadavkům Prahy 6 a tomu, že město nad státní stavbou nemá velký vliv.
Autobusy by tam měly jezdit nízkopodlažní... Toť vše :-)
primator Svoboda o nicem ne(spolu)rozhoduje, jako reprezentant a primator mesta predava vystupy, o kterych se rozhodlo nekde jinde.
@ Sim:
v pripade primatora Svobody neni vubec slozite dojit k jeho kritice, staci sledovat prave jeho medialni chovani - a neni treba za takovym ucelem procitat ZP -:)
@ all:
ja se priklanim k rekonstrukci stavajici zeleznicni trate z Dejvic na Kladno, pokud by koncila takova linka na hlavaku - idealni transferove spojeni dal do vnitrozemi.
navic predpokladam, ze:
a) vetsina turistu, kteri do prahy prijedou, konci bud primo v centru, nebo v jeho blizkem okoli. proc bych je mel hnat na dejvickou a nejaky prestup?
b) rychlodraha bude mit tu nevyhodu, ze se bude pohybovat na stejnem, kapacitne vytizenem tram telese z dejvicke do centra. jak by se cesta "letistni tramvaje" dala v tomto pripade urychlit, mi neni jasne - staci maly dopravni zasek u prasneho mostu, pripadne u letenskeho namesti, na dukelskych hrdinu, ci nasledne u mostu (Cechuv most??) a zdrzeni je na svete. z druhe strany, tedy od hradcanske pres badeniho a chotkovy sady dolu, to take muze byt prusvih, pamatuju si zaseky prave v badeniho, kde je nejak doprznen prujezdni profil tram, a tak si denne prekazely auta a tramvaje navzajem. coz je prusvih hlavne pro tranfer cestujiciho, ktery ma chytit nasledny spoj prave treba na hlavaku. nemluvim o minutach, ale o kulture cestovani (nechci nikde litat s kufrem jak pako, chci nekam prijet, dat si v klidu treba kafe a jit v klidu na dalsi dopravni prostredek)...
c) metro? at se na me nikdo nezlobi, ale to povazuju za fikci nejmene do roku 2030, driv to na letiste jezdit nebude. navic si umi predstavit ekonomickou stranku veci, bude-li to stavet Metrostav (a kdo jinej by to mel asi stavet?).
d) autobus: to by dle meho byl fatalni omyl. muzeme zmenit typ vozu na plne nizkopodlazni, to neni problem. ale co dal? vysypat vsechny na dejvicke a hura do metra? blbost, protoze kazdy cestovatel je v prvni rade trosku liny, a po bojovych hrach typu "kde jsou tady nejblizsi eskalatory?" urcite netouzi, stejne jako netouzi po brannem cviceni ve stylu "hura po schodech dolu s jednim obrovskym kufrem". protazeni bus linky kamkoliv do centra si neumim predstavit, nebot doprava v uzsim centru prahy je nad maximem uz nejakych par let a zlepseni neocekavam. solo pruhy pro bus vyhradit nejde, protoze bud neni jak (v centru to fakt nejde), nebo neni kde (evropska je huste zastavena po obou stranach).
takze v tomto ohledu muze zvitezit pouze vlak.
Navic, co si budem nalhavat - vas pristup je take velmi profesionalni, kdyz reagujete v diskusi bez precteni ostatniho - a to zejmena v pripade, ze utocite na profesionalni chovani nekoho jineho. Kazdy by si mel zamest nad svym prahem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.