Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.
Nová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.
Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric
Jinak tramvaje Končar jsou pokud vím jak levné tak spolehlivé, mají i značné šance na export. Analogicky k tramvajím (Crotram) má nová jednotka nést komerční název Crotrain...
Chruďoš: Vykolejení v Rudinu snad nesouviselo tolik s technickým stavem tratě a typem vozidla, jako s provedením údržbových prací, a každopádně tohle tam sotva bude jezdit, dráty tam široko daleko nejsou a asi nikdy nebudou.
Aneb kdekdo uz je dneska schopen vyvijet podobnou jednotku, dulezite je ktera bude dobra, spolehliva a levna, proc mam pocit ze nase domaci v druhych dvou bodech neni nijak zvlast jista?
Jinak mit uz na vyvoj platiciho zakaznika (z ciziny, tedy asi tezko skrytou dotaci od vlastniho statu) je temer idealni :-)
Jo a vychazi to na zhruba 140MKc za vyvoj + prototyp, zajimave. Ale az teprve cas ukaze jak se to povede...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.