Curych / Řím — Po 15 letech provozu končí od prosincového jízdního řádu Cisalpino AG, společný podnik Švýcarských spolkových drah (SBB) a Italských drah (Trenitalia) provozující rychlovlaky na trasách mezi Itálií a Švýcarskem (do roku 2006 i Německem). Vozový park Cisalpina si obě železniční společnosti rozeberou a spoje by měly být provozovány dále v jejich režii. Nejde o příliš slavný konec, poslední rok provozu byl poznamenán technickými a dalšími problémy.
Společnost byla založena v listopadu roku 1993 a do vínku dostala 9 dvousystémových jednotek ETR 470 tehdy zbrusu nové druhé generace pendolina (také označovány Cisalpino I). Od roku 2004 začala provozovat další spoje i konvenčními soupravami. Téhož roku si společnost objednala 14 nových třísystémových jednotek ETR 610 třetí generace Pendolina, které měly být dodané v roce 2007 (ty jsou také označovány jako Cisalpino II). Nakonec začaly jezdit až v průběhu roku 2009 a to navíc jen v Itálii. Na ženevskou větev přes tunel Simplon se dostaly až v říjnu 2009, naopak nasazení na větvi přes Gotthardský tunel se zdá být v nedohlednu.
Pět souprav ETR 470 dostane Trenitalia, ostatní čtyři SBB. 14 souprav ETR 610 bude rozděleno rovným dílem. Obě společnosti také převeznou 40 zaměstnanců Cisalpina. Provoz má být zachován ve stejném rozsahu, i když obě společnosti zároveň oznámily zánik nočních vlaků mezi oběma zeměmi.
Zdroje: Railway Gazette, Wikipedia, Geneva Lunch

1 2 | Zpráv na stránku: |
rok 2007 - 5096 cest - zpozdeni nad 15 min 617 (12,1 %) - z toho 533 ve smeru z Italie - vubec nedojelo 65 (1,3 %)
rok 2008 - 5936 cest - zpozdeni 665 (11,2 %) - z Italie 545 - nedojelo 83 (1,4 %)
zatim 2009 - 5812 cest - zpozdeni 1419 (24,2 %) - z Italie 742 - nedojelo 262 (4,5 %)
tedy rok 2009 byl (a je) kriticky a zrejme do velke miry znicil povest znacky Cisalpino
Jinak prosim nektere diskutujici, aby zde nediskutovali mimo tema (tedy na tema SC Pendolino), k tomu jsou tu jina fora.
a už se ví jak???
nevite prosím někdo zda se da i letos nekde sehnat jizdni rad 2009/2010
stoupa : společný podnik se mi nezdá. Společným podnikem by pak musela být každá akciovka. Cisalpino je akciová společnost, dle sídla společnosti podle švýcarského práva, dva akcionáři s 50 % podílem akcií ...
Twix : příbuzná tak akorát podvozky a hlupotinami typu elektricky ovládané stahování "záclonek" v oknech... Nicméně italský italský krám i přes své neduhy je provozně ekonomičtější než italský český krám ...
Subjektivně (a též osobně - historicky) se přikláním k názoru, že i mne více zajímá plynulost a Pinďou nenarušenost a) pražské předměstské a b) relací směr Praha - Brno...
Pokud jde o problémy CIS, tak tomu jakožto humanitně vzdělaný člověk absolutně nerozumím, ale věřím, že problémy nebudou jen na vozidle samotném, jako spíš na jeho údržbě, specifikách italského drážního práva a podobně. Ono v Itálii spolehlivě funguje máloco a takové kauzy jako dánské IC4 nebo tramvaje v Göteborgu (vše Ansaldo-Breda) hovoří za vše. Ostatně podobné problémy jako CIS má i Artesia se svými TGV, kde Trenitalia prostě nezabezpečila příslušné zabezpečovací zařízení a tím pádem mají s cestou do Itálie problémy i osvědčené jednotky TGV. Taky je dost rozdíl v tom, že zatímco u nás je pendolíno zlaté tele, kolem kterého všichni skáčou, v Itálii je ETR 460 a 470 dost okrajovou řadou pro spíše vedlejší tratě: vlajkovou loď představují ETR 500.
Ovšem nemyslím, že se po zrušení CIS něco podstatného změní: snad jen nátěr souprav a hlavičky vlaků. Švýcaři zůstanou Švýcary, Italové zůstanou Italy a obě země zůstávají na svých místech, takže nelze čekat nějakou radikální změnu trendu. Jen toho EN Luna je moc velká škoda, noční spojení do Říma to bylo perfektní.
Na úkor lidí, kteří denně dojíždějí do práce. Schválně si udělejte anketu, kolik z nich jich dá 200,-- Kč/zákaznickou místenku denně navíc :-)
Řada 680 ČD je sice s 470 CIS hodně příbuzná, ale přece jenom se spolehlivostí je na tom o dost líp (poté co odezněl ten první tragický půlrok provozu). Takové chronické a dodnes trvající průšvihy řady 470 český pinďa zdaleka nemá, také díky některým redundancím, kterými se liší.
A nakonec takt IC do Ostravy přece vůbec narušen není, naopak spíš IC Leoš Janáček narušuje pravidelný takt Pendolin :-) A Manažer takhle netaktně jezdil ještě před Pendolinama. Ale jestli se Vám zdá těch Pendolin do Ostravy málo, od prosince si polepšíte.
Já sám bych řekl, že neschopnost ČD provozovat kvalitní systémové spojení v relaci Praha - Ostrava v hustém taktu a s kvalitními vozidly, které jsou schopny norálního provozu, je do nebe volající a tato neschopnost je měla už dávno odmést na smetiště dějin.
Ke Švýcarům: Ti si jistě už dlouho říkali, že jejich největší životní chybou bylo se usídlit vedle tak neschopného národa, jako jsou Italové, ale snažili se je posledních několik let převychovat. Avšak když zjistili, že to asi skutečně nepůjde, tak udělali jedinou správnou věc, kterou udělat mohli.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
