..: Alstom Prima II již v sériové výrobě :..

Prima II a, foto: Alstom Belfort — 3. června tohoto roku byl představen první "živý" zástupce druhé generace lokomotivní řady Prima, francouzského výrobce Alstom; první zmínku o této řadě jsme přinesli před více než rokem. Její předchůdkyně je k vidění převážně u národního dopravce SNCF, kde plní roli jak v osobní (Transilien), tak nákladní (FRET) dopravě, přičemž k jiným dopravcům se nedostala převážně díky "vlažné" marketingové strategii výrobce. Nový produkt tak jde jinou cestou, o čemž svědčí nejen jeho internetová prezentace. Moderní pracoviště obsluhy vlaku, její zázemí, modularita komponent (například dva typy podvozků – "nákladní" a "osobní verze") a v neposlední řadě atraktivní vnější vzhled, činí z Primy II konkurenta i pro zavedenou německou elitu od firem Siemens a Bombardier. V těchto dnech absolvuje prototyp zkoušky na zkušebním okruhu Siemens Transportation v německém Wildenrathu, přičemž do konce roku 2011 by měl být schválen podle evropských norem.

Vychytávek není nikdy dost

Prima II d, foto: Alstom Zdá se, že definitivně pryč je doba, kdy stačilo postavit samohyb na koleje a zařídit, aby krom pohybu poskytoval i ochranu strojvůdce před povětrnostními podmínkami. Jelikož je i většina funkčních komponentů standardizována a výrobci lokomotiv vlastně provádí jen jejich osazení a sladění, je současný boj na poli nových technologií odkázán převážně na křemík a kód – jde zejména o různé sběrnice a podpůrné programy. Alstom u nové Primy přináší dva takové produkty. Prvním je ATLAS, zahrnující do sebe jak mobilní (vlakovou), tak pevnou část. Jde vlastně o další vývojovou generaci zabezpečovacího zařízení, umožňujícího zvýšení propustnosti trati o 10 až 20 %. Užitečným jistě bude i TRAINTRACER, což je systém kontroly stavu vozidla. Sestává ze senzorů, umístěných v různých komponentách, vyhodnocovací jednotky a vysílače. Pokud jednotka dostane z nějakého ze senzorů signál o poruše, vyšle jej do kontrolního střediska. Odtamtud lze informovat dopravce, že vlak bude mít zpoždění, kontaktovat sklad náhradních dílů ať nachystají konkrétní komponent a také servisní místo, které se v daný čas přichystá k opravě tak, aby byla provedena v co nejkratším termínu a vozidlo bylo opět připraveno k provozu. Tento systém se již osvědčil u Pendolin britského dopravce Virgin Trains.

Základní technické údaje

VerzeNákladníOsobní
Délka/Šířka19,5m/2,86m
Hmotnost90t88t
Výkonaž 6,4 MW
Hmotnost na nápravu22,5t22t
Rozvor náprav podvozku2600 mm3000 mm
Průměr kol1150 mm1160 mm
Hmotnost podvozku16,95t18,6t
Maximální rychlost140 km/h200 km/h
Rozjezdová tažná síla320 kN
Napájecí soustavy25 kV, 15 kV, 1,5 kV, 3 kV

První zákazník - Marocké dráhy ONCF

Prima II b, foto: Alstom V září byla v Maroku vyložena první z dvaceti objednaných lokomotiv pro ONCF, s označením E-1402. Testovací provoz na afrických tratích prověří schopnosti vozidla, upraveného na přání zákazníka jako univerzální - tedy jak pro nákladní (120 km/h), tak osobní dopravu (160 km/h). Napájení je 3 kV stejnosměrného napětí a výkon dosahuje 5,5 MW. Jen pro doplnění uveďme, že Alstom s ONCF spolupracuje už 40 let nejen coby dodavatel lokomotiv, ale také infrastruktury.

Použité fotografie: Alstom Transport's photostream, http://www.lijn-12.be/

Zdroj: Alstom Transport


Martin Grill Poslat mail autorovi | 5.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Francie


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel LamRis 
05.10.2009 (9:20)  
Můžete to posoudit tu: http://lijn-12.be/album-09-08-18.php
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.10.2009 (9:05)  
Pánové...napadlo vás, že to může být krycí fólie? Dnes už nic neobvyklého :o)
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
05.10.2009 (8:49)  
Martin Kulich: vypadá to tak, i plechy nad oknem nepůsobí zrovna jako z továrny :-) Pod pravým rohem okna je vidět taky nějaká deformace.
05.10.2009 (8:48)  
Díky za technické údaje. Kromě jiných vychytávek se výrobce vrací od totální univerzálnosti k tomu podstatnému a tou jsou fyzikální zákony jak je popsal pan Newton a jeho následovníci. Ještě by mně zajímal rozvor mezi podvozky.
05.10.2009 (8:46)  
Zda se mi to, nebo je na posledni fotce rozbite celni sklo?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko