..: Mimořádnostmi destabilizovaný nedělní provoz na 3. koridoru :..

nehody_a_mimoradnosti_uni, foto: MG 3. koridor — Jak jsme vás informovali v předchozích aktualitách, nejzatíženější české železniční tepně, 3. mezinárodnímu koridoru v úseku mezi Prahou a Ostravou, se v posledních dnech nevyhýbají problémy. V noci z úterka 18. 1. na středu 19. 1. provoz na východ od Prahy výrazně omezovalo vykolejení nákladního vlaku, do provozu výrazně zasáhlo i vykolejení nákladního vlaku Nex 46723 dopravce ČD Cargo u Prosenic na Přerovsku, kdy pak kvůli poruše výhybky ve vedlejší koleji byl provoz zastaven zcela. Ve srovnání se včerejškem, nedělí 24. ledna 2010, to měl být však pouze začátek.

Poruchy trakčního vedení

V 4:55 došlo mezi Třebovicemi a Rudolticemi v Čechách k poruše trakčního vedení vlivem jízdy nákladního vlaku Rn 53031 dopravce ČD Cargo. Provoz byl sveden do jedné traťové koleje a obnoven v 9:50 ráno. V 6:45 došlo mezi Dětmarovicemi a Bohumínem k poruše trakčního vedení vlivem jízdy vlaku R 409 Vltava – lokomotiva EU 07 polského dopravce PKP InterCity se doslova zamotala do drátů. I zde byl až do pozdních večerních hodin provoz veden pouze po jedné traťové koleji. R 409 Vltava do Moskvy byl z toho důvodu nakonec zhruba o 7 hodin opožděn. K poruše trakčního vedení došlo i mezi stanicemi Ostrava–Svinov a Ostrava hlavní nádraží. Závada byla odstraněna až v nočních hodinách.

Po půlnoci, již v pondělí, došlo navíc ke stržení troleje po průjezdu nákladního vlaku Rn 49043 společnosti ČD Cargo mezi stanicemi Hranice na Moravě a Drahotuše. Ke zprovoznění došlo ráno před 7. hodinou.

Výpadek zabezpečovacího zařízení, lom koleje

V 19:15 došlo v úseku České Třebová — Třebovice v Čechách k lomu koleje. I zde byl provoz až do 20:47 sveden do jedné traťové koleje. V 16:20 došlo k výpadku traťového zabezpečovacího zařízení kolem stanice Český Brod, v úseku Úvaly - Poříčany byla proto až do 22:20 výrazně snížena propustnost tratě. Do tohoto úseku byly pak vedeny i vlaky odkloněné přes Nymburk, po trati přes Lysou nad Labem do Prahy byl veden pouze SC 72 (i na této trati byla v dopoledních hodinách mezi stanicemi Nymburk hl. n. a Poděbrady stržena trolej nákladním vlakem).

Střety s osobou

V nejexponovanější podvečerní době došlo k nejzávažnějším událostem – střetům s osobami. K prvnímu sražení osoby v kolejišti došlo v 16:45 v zastávce Chvaletice mezi stanicemi Řečany nad Labem a Záboří nad Labem. Postiženým vlakem byl R 877. Provoz byl po této události zastaven až do 19:25. Kvůli velmi hustému provozu byly vlaky odstavovány od místa nehody až k Velimi na straně jedné a k Moravanům na straně druhé…

V důsledku této události byly vlaky, Ex 528, R 626 ze stanice Pardubice vedeny do Prahy odklonem přes Nymburk a Sadskou, SC 72 přes Lysou nad Labem, vlak EC 177 byl ze stanice Kolín do stanice Brno hl.n. veden odklonem přes Havlíčkův Brod mimo stanici Pardubice v čele s přípřežní "nákladní" 363.063 (lokomotiva řady 1216 po odklonové trase nesmí být činná). Vlak SC 510 byl mezi Pardubicemi a Prahou nahrazen jinými vlaky, z Prahy byla na obratový SC 515 z toho důvodu nasazena jednotka řady 471 CityElefant, která pak do Pardubic cestující na přestup do kmenového pendolina přivezla. Dále některé vlaky zastavovaly mimořádně za jiné více zpožděné vlaky ve vybraných stanicích.

Zpoždění vlaků byla kvůli této události a kvůli snížené propustnosti v důsledku výše uvedených závad na dopravní cestě značná. Část z nich je uvedena v následujícím přehledu:

  • Směr z Prahy: Postižený R 877 140 minut opožděn, EC 149 100 minut, IC 573 80 minut, R 623 115 minut, Os 2121 110 minut, Ex 523 80 minut, SC 513 90 minut, EC 177 75 minut (veden odklonem přes Vysočinu), R 879 70 minut, Os 2123 60 minut, IC 581 40 minut, IC 575 30 minut, R 865 70 minut.
  • Směr do Prahy: EC 110 180 minut, R 874 140 minut, EC 274 110 minut, Ex 528 100 minut (veden odklonem přes Chlumec nad Cidlinou a Sadskou), SC 510 z Pardubic do Prahy nahrazen jinými vlaky, Os 2124 60 minut, R 626 130 minut (veden odklonem přes Chlumec nad Cidlinou, Sadskou a Prahu-Malešice z důvodu urychlení obratu na R 957 do Hradce Králové), SC 72 76 minut (veden odklonem přes Chlumec nad Cidlinou a Čelákovice), R 1582 85 minut, EC 142 70 minut, Os 2126 80 minut, R 876 70 minut, EC 272 40 minut, R 1584 60 minut, EC 126 50 minut, SC 512 40 minut, R 706 40 minut.

Nedlouho poté došlo k dalšímu střetu. Mezi Suchdolem nad Odrou a Polomí byla přibližně v 21:10 rychlíkem do Brna (R 746) zachycena osoba, a poté navíc odhozena na EC 149 jedoucí v opačném směru. I po této události byl provoz zcela zastaven, a to přibližně do půlnoci.

Ve stanici Hranice na Moravě se mezitím sjely již zpožděné vlaky od Prahy. Vedle sebe tak stála mj. dvě pendolina (na příjezdu 100 minut zpožděný SC 513 a 20 minut zpožděný SC 515), ale též 50 minut zpožděný IC 581 a R 1539. Do stanice se již nevešlo třetí pendolino - SC 517.

Přibližně půl hodiny před půlnocí se podařilo zajistit autobusy náhradní dopravy, nedlouho poté byl dle dostupných údajů alespoň na jedné traťové koleji obnoven provoz. Lze si klást otázkou, zda–li lze takovým situacím nějak předcházet a nebo bylo dosaženo maximum pro minimalizaci problémů. Dopravce – u vlaků osobní dopravy v tomto případě České dráhy – nese přímou zodpovědnost především za zpoždění způsobená poruchou vozidel, pozdními nástupy personálu, případně i včas oznámenými výlukovými pracemi. Tentokrát byla na vině zejména dopravní cesta spolu s vnějšími vlivy.

Zdroje: Mimořádnosti v provozu (České dráhy), Mapa zpoždění (Babitron), ČT 24, doplňkově forum k–report


Martin Jarath Poslat mail autorovi | 25.1.2010 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
26.01.2010 (10:22)  
Ad krodlok:Takové zařízení prakticky už existuje. Je to čl.23 c) Předpisu čd V2-strojvedoucí je povinen sledovat za jízdy m.j. i trakční vedení. Problém je v tom,že když je strženo vlastním vozidlem je jakékoli opatření ,,křížkem po funusu". Pokud strojvedoucí vidí,že je něco v nepořádku samozřejmě okamžitě vypíná hlavní vypínač a sběrač se stáhne samočinně,ale zpravidla už je pozdě.
26.01.2010 (8:37)  
a ohledně toho "sledovacího zařízení" mě napadl další problém. A to je znečištění. Ať už hmyzem v létě, námrazou a sněhem v zimě.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
26.01.2010 (8:16)  
Co dělal v takovém mrazu a navíc v 9 večer někdo na kolejích za Suchdolem? Je tam jedinný přejezd za Polomským záhlavím, Po trati se vtomto sněhu se jít nedá, Takže sebevrah? V každém případě smrt jiného řádně zamíchá životy dalším zcela nezúčastněným lidem.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
25.01.2010 (23:28)  
Krodlok: No, zatracovat ten nápad určitě netřeba. Právě naopak. I jako laika mě sice napadá hned jeden problémek, totiž jak by "to" poznalo, že za horizontem ty klesající dráty nejsou prověšené, ale že tam prostě celát rať klesá, takže je to OK. Ale problémy jsou od toho, aby se řešily, takže posouzení či řešení také nechám na odborníky... :-)
25.01.2010 (22:05)  
ještě mě napadla (možná ptákovina), ohledně problémů s TV... zda by nějaká chytrá hlava nevymyslela nějaký skener nebo kamerku na loko, která by sledovala dráty TV a v případě prověšení by včas stáhla sběrač.. co myslíte, je to ptákovina, nebo teoreitcky možné?
25.01.2010 (20:51)  
Dnes jsem jel z Mariánských Lázní do Přerova a zpět(přes Prahu a Olomouc). Celá cesta v pohodě,max zpoždění 6 minut,a to byl mráz a večer padal sníh. Prostě smůla.
25.01.2010 (20:45)  
Na uvedená večerní zpoždění bohužel navazovala i zpoždění pondělních ranních vlaků z Ostravska do Prahy: 400 +60 minut, 500 +70 minut, 502 +100 minut, 580 +80 minut, některé další vlaky měly 20-30 minut zpoždění.
25.01.2010 (18:02)  
tak já jel včera z brna do jeseníku a to jsem přemýšlel jestli nemám jet až později a přes českou třebovou.nakonec jsem jel už v poledne tomu se říká intuice a nebo že by platilo že blbí mají štěstí?
25.01.2010 (18:02)  
Mno zrovna mezi Třebovicemi a Rudolticemi ráno byla pěkná námraza...a podél třebovských stěn se táhla puklice nízké oblačnosti(inverze), od třebovic to tam vypadalo jak z pohádky Mrazík, tak se trhání trolejí vůbec nedivím, ono celkově v celou neděli byl pěkný mráz. K tomu zpoždění bych jen dodal, že vijma zmíněných vlaků, se zpoždění také dosti dotklo regionální dopravy, od 5 minut po třeba 20 minut (kdy regiošuk odmítnul v mrazu spolupracovat :-P), také na čekání přípojů a jiných mrazivých problémů.

Co se týče takového řešení následků, dráhy (obecně ČD,SŽDC,dopravci) chtějí ušetřit kde se dá, tak vše zjednodušují, pak v případě problémů chybí vozy, lokomotivy a zaměstnanci kteří to řeší... Cestování vlakem už dávno není co bývalo, dnes je lepší se skoro na kolejovou dopravu vykašlat (vyjma dálkových spojů, tam to je ještě v pohodě).
25.01.2010 (18:02)  
Pro upřesnění : Dne 24.1.2010 v 16,45 hod došlo mezi žst Záboří n.L. - Řečany n.L na přejezdu v km 331,086 k usmrcení osoby sedící na koleji vlakem R 877...

Pozoruhodné je zpoždění SC 515 v podobě EJ 471 na příjezdu do Pardubic, ovlivněné především jízdou v mezistaničních oddílech z Úval do Poříčan. Prakticky si hliník hravě poradil s jízdními dobami Potěmkina ...

krodlok : dále praklý izolátor mající za následek prověšení TV do něhož pak vlak vjede, praskání spojovacího materiálu, zpravidla s následkem téhož ... i když by si strojvedoucí prověšeného TV všiml, tak brzdná dráha je natolik dlouhá, že vlak do toho prověšeného TV stejně vjede ...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko