..: Mimořádnostmi destabilizovaný nedělní provoz na 3. koridoru :..

nehody_a_mimoradnosti_uni, foto: MG 3. koridor — Jak jsme vás informovali v předchozích aktualitách, nejzatíženější české železniční tepně, 3. mezinárodnímu koridoru v úseku mezi Prahou a Ostravou, se v posledních dnech nevyhýbají problémy. V noci z úterka 18. 1. na středu 19. 1. provoz na východ od Prahy výrazně omezovalo vykolejení nákladního vlaku, do provozu výrazně zasáhlo i vykolejení nákladního vlaku Nex 46723 dopravce ČD Cargo u Prosenic na Přerovsku, kdy pak kvůli poruše výhybky ve vedlejší koleji byl provoz zastaven zcela. Ve srovnání se včerejškem, nedělí 24. ledna 2010, to měl být však pouze začátek.

Poruchy trakčního vedení

V 4:55 došlo mezi Třebovicemi a Rudolticemi v Čechách k poruše trakčního vedení vlivem jízdy nákladního vlaku Rn 53031 dopravce ČD Cargo. Provoz byl sveden do jedné traťové koleje a obnoven v 9:50 ráno. V 6:45 došlo mezi Dětmarovicemi a Bohumínem k poruše trakčního vedení vlivem jízdy vlaku R 409 Vltava – lokomotiva EU 07 polského dopravce PKP InterCity se doslova zamotala do drátů. I zde byl až do pozdních večerních hodin provoz veden pouze po jedné traťové koleji. R 409 Vltava do Moskvy byl z toho důvodu nakonec zhruba o 7 hodin opožděn. K poruše trakčního vedení došlo i mezi stanicemi Ostrava–Svinov a Ostrava hlavní nádraží. Závada byla odstraněna až v nočních hodinách.

Po půlnoci, již v pondělí, došlo navíc ke stržení troleje po průjezdu nákladního vlaku Rn 49043 společnosti ČD Cargo mezi stanicemi Hranice na Moravě a Drahotuše. Ke zprovoznění došlo ráno před 7. hodinou.

Výpadek zabezpečovacího zařízení, lom koleje

V 19:15 došlo v úseku České Třebová — Třebovice v Čechách k lomu koleje. I zde byl provoz až do 20:47 sveden do jedné traťové koleje. V 16:20 došlo k výpadku traťového zabezpečovacího zařízení kolem stanice Český Brod, v úseku Úvaly - Poříčany byla proto až do 22:20 výrazně snížena propustnost tratě. Do tohoto úseku byly pak vedeny i vlaky odkloněné přes Nymburk, po trati přes Lysou nad Labem do Prahy byl veden pouze SC 72 (i na této trati byla v dopoledních hodinách mezi stanicemi Nymburk hl. n. a Poděbrady stržena trolej nákladním vlakem).

Střety s osobou

V nejexponovanější podvečerní době došlo k nejzávažnějším událostem – střetům s osobami. K prvnímu sražení osoby v kolejišti došlo v 16:45 v zastávce Chvaletice mezi stanicemi Řečany nad Labem a Záboří nad Labem. Postiženým vlakem byl R 877. Provoz byl po této události zastaven až do 19:25. Kvůli velmi hustému provozu byly vlaky odstavovány od místa nehody až k Velimi na straně jedné a k Moravanům na straně druhé…

V důsledku této události byly vlaky, Ex 528, R 626 ze stanice Pardubice vedeny do Prahy odklonem přes Nymburk a Sadskou, SC 72 přes Lysou nad Labem, vlak EC 177 byl ze stanice Kolín do stanice Brno hl.n. veden odklonem přes Havlíčkův Brod mimo stanici Pardubice v čele s přípřežní "nákladní" 363.063 (lokomotiva řady 1216 po odklonové trase nesmí být činná). Vlak SC 510 byl mezi Pardubicemi a Prahou nahrazen jinými vlaky, z Prahy byla na obratový SC 515 z toho důvodu nasazena jednotka řady 471 CityElefant, která pak do Pardubic cestující na přestup do kmenového pendolina přivezla. Dále některé vlaky zastavovaly mimořádně za jiné více zpožděné vlaky ve vybraných stanicích.

Zpoždění vlaků byla kvůli této události a kvůli snížené propustnosti v důsledku výše uvedených závad na dopravní cestě značná. Část z nich je uvedena v následujícím přehledu:

  • Směr z Prahy: Postižený R 877 140 minut opožděn, EC 149 100 minut, IC 573 80 minut, R 623 115 minut, Os 2121 110 minut, Ex 523 80 minut, SC 513 90 minut, EC 177 75 minut (veden odklonem přes Vysočinu), R 879 70 minut, Os 2123 60 minut, IC 581 40 minut, IC 575 30 minut, R 865 70 minut.
  • Směr do Prahy: EC 110 180 minut, R 874 140 minut, EC 274 110 minut, Ex 528 100 minut (veden odklonem přes Chlumec nad Cidlinou a Sadskou), SC 510 z Pardubic do Prahy nahrazen jinými vlaky, Os 2124 60 minut, R 626 130 minut (veden odklonem přes Chlumec nad Cidlinou, Sadskou a Prahu-Malešice z důvodu urychlení obratu na R 957 do Hradce Králové), SC 72 76 minut (veden odklonem přes Chlumec nad Cidlinou a Čelákovice), R 1582 85 minut, EC 142 70 minut, Os 2126 80 minut, R 876 70 minut, EC 272 40 minut, R 1584 60 minut, EC 126 50 minut, SC 512 40 minut, R 706 40 minut.

Nedlouho poté došlo k dalšímu střetu. Mezi Suchdolem nad Odrou a Polomí byla přibližně v 21:10 rychlíkem do Brna (R 746) zachycena osoba, a poté navíc odhozena na EC 149 jedoucí v opačném směru. I po této události byl provoz zcela zastaven, a to přibližně do půlnoci.

Ve stanici Hranice na Moravě se mezitím sjely již zpožděné vlaky od Prahy. Vedle sebe tak stála mj. dvě pendolina (na příjezdu 100 minut zpožděný SC 513 a 20 minut zpožděný SC 515), ale též 50 minut zpožděný IC 581 a R 1539. Do stanice se již nevešlo třetí pendolino - SC 517.

Přibližně půl hodiny před půlnocí se podařilo zajistit autobusy náhradní dopravy, nedlouho poté byl dle dostupných údajů alespoň na jedné traťové koleji obnoven provoz. Lze si klást otázkou, zda–li lze takovým situacím nějak předcházet a nebo bylo dosaženo maximum pro minimalizaci problémů. Dopravce – u vlaků osobní dopravy v tomto případě České dráhy – nese přímou zodpovědnost především za zpoždění způsobená poruchou vozidel, pozdními nástupy personálu, případně i včas oznámenými výlukovými pracemi. Tentokrát byla na vině zejména dopravní cesta spolu s vnějšími vlivy.

Zdroje: Mimořádnosti v provozu (České dráhy), Mapa zpoždění (Babitron), ČT 24, doplňkově forum k–report


Martin Jarath Poslat mail autorovi | 25.1.2010 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kazan  mail  
27.01.2010 (9:58)  
To Kubiczek: Chemička v Pardubicích ještě v 80-tých létech měla vlastní plošiňák s torzem MIGu 15 (trup bez křídel, výškovky a směrovky). Sunula to karkulka, do kabiny MIGu vlezl maník v letecké kombinéze s kuklou a spustil takový hukot, až létaly šutry ze svršku okolo výhybek. Prouďák pak korodoval v depu závodu a skončil existenci šrotací na počátku devadesátých let. Jedno léto se s ním experimentovalo za účelem vypálení trávy. Bohužel foto žádné nemám. Obávám se že drezína jako poměrně lehké vozidlo by sama tah motoru nedokázala ubrzdit.
27.01.2010 (9:23)  
Ty výmluvy na sníh v zimě už mě docela točej. Tak neměli propouštět obsluhy stanic, co se starali o výhybky atd.
Nevíte někdo něco o drezínách na kterých byl motor z delfína? Používaly se ještě asi před 20ti rokama. Na vyfouknutí sněhu z výhybek to prý bylo docela dobrý, ale provoz byl asi moc drahej.
27.01.2010 (7:23)  
Jiří Průša: Jednou za třicet let? Mně přijde, že je to skoro každou zimu nejméně jednou. A myslím, že přichází delší období, kdy to budeme zažívat opět častěji.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
26.01.2010 (23:13)  
M.Z.: Děkuju. Já to tak nějak tušil (ten účel té nástavby i to občasné používání toho pantografu), takže díky za potvrzení a přesnější vysvětlení. A ta "mandelinka" - to je milé, to budu používat... :-)
26.01.2010 (22:08)  
Zel.am: nikoliv sebevrah, zkracovali si prý cestu přes koleje, aby nemuseli do podchodu, první člověk stačil přelézt, druhého už sebral vlak, viz http://novojicinsky.denik.cz/nehody/vlaky-na-ostravsko-zastavila-tragicka-nehoda.html
26.01.2010 (21:14)  
Farkač Karel : některé vaše názory jsou obecně zajímavé, ale v případě "kvality TV" - promiňte, pokud by se vás to dotklo - plácáte nesmysly. Jak chcete zabránit prasknutí izolátoru, jehož prostřednictvím drží TV na branách nebo na stožárech. Stejně tak prasknutí spojovacího materiálu apod.
Když vám praskne porcelánový hrníček při zalévání kávy nebo jiného horkého nápoje "protože mu dohořela svíčička", tak si taky řeknete - je to moje vina, špatně jsem prováděl jeho údržbu ...

IR : mandelinky / energa (tomu vozu se říká různě) pravidelně projíždí trať a kontroluje se stav TV. V "boudičce" nahoře sedí maník, který kouká na trolej. Pokud má vůz zvednutý sběrač, tak se měří klikatost.
Před léty se do grafikonu (plachty) kreslily tzv. rušicí trasy těchto vlaků, v hantýrce konstruktérů nazývané řeky.

krodlok : stažení sběrače nic nevyřeší, prověšený trolejový drát může zasahovat do obrysu vozidla, nezávislé trakce nevyjímaje ...
26.01.2010 (16:14)  
Starat se o trakční vedení a stanovit,kde je hranice mezi dobře a špatně je velice obtížné. Trakční vedení není auto,která se dá prohlédnout v dílně a odstranit zjištěné závady. Také neexistuje žádné technické zařízení,které by poznalo naprasklé laníčko,odcházející izolátor či nalomenou trubku výložníku. To se prostě pozná,až když to spadne.
26.01.2010 (14:35)  
ADFarkač Karel Protože se o něj SŽDC s.p špatně stará. Vše se zřejmě opravuje, až když dojde k maléru.
Nějaký pádný důkaz pro toto tvrzení(neřím že s tím nesouhlasím),ale je to jen tvrzení bez důkazu,resp hospodské kecy u piva.
když napadne trochu sněhu (dost sněhu je od 50 cm výše), na TV stanicích vidíme, že se výhybky musí vymetat. Kde je proklamovaný ohřev a případně jak funguje.
Kde je určeno že dost je až od 50 cm? Oni když spadne cca 40 cm nového sněhu za 72 hodin + co do výměn natáhne vlak svojí jízdou(a není toho zrovna málo) tak to opravdu ohřev nestíhá,protože ani nemůže,není dimenzován na takovou kalimitu která nastane jednou max dvakrát za 30 let.(když by měl být je tu drobný problém se spotřebou el. proudu resp. s jeho rezervací,která se platí)
Sebevrahy neřešil svádět všechno na stát je normální tak u piva.Počet sebevrahů se dlouhodobě moc nemění,jen se dneska ví pomalu o každém,protože je moderní skákat pod vlak.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
26.01.2010 (14:33)  
Tak si uvědomuju, že u nás (trať 280) vidím každý den o 1/2 8 jet kolem MVTV2 směr Val.Mez., Hranice. Co kontroluje a jak důkladně, to samozřejmě netuším, ale v poledne či odpoledne vozítko vidívám na svých pochůzkách často jezdit i v opačnéém směru. Takže to TV - ač u nás vypadá děsivě (sloupy tak křivé, že se jeden diví, že už dávno nespadly, příhradové sloupy převěsů ve stanicích za 50 let už vahou TV ohnuté) - zatím (ťukám na dřevo dubové - na čelo) moc nepadá. Tak si říkám, jestli ty důvody na tom I. koridoru nejsou mj. i to, že 1) hustota dopravy je taková, že na diagnostiku nezbývá čas a prostor; 2) opotřebení bude asi vyšší a rychlejší, když tam vlaků jezdí tak 4x tolik a jezdí rychlostí přesně dvojnásobnou než na té trati 280...
26.01.2010 (11:09)  
Proč padá trakční vedení? Odpověď je nasnadě: Protože se o něj SŽDC s.p špatně stará. Vše se zřejmě opravuje, až když dojde k maléru.
Proč jsou problémy s železniční dopravní cestou: Protože se jí opět málo věnuje potřebná péče a navíc si myslím, že některé modernizace nebyly dobře vyprojektovány. Viz problémy hlavně na I. koridoru, když napadne trochu sněhu (dost sněhu je od 50 cm výše), na TV stanicích vidíme, že se výhybky musí vymetat. Kde je proklamovaný ohřev a případně jak funguje.
Proč lidé skáčou pod vlak? No protože se jim špatně žije a stát nemá o uspokojivý život svého občana zájem. Navíc ve školách chybí etická výchova, která by učila mladé řešit pro ně "neřešitelné" problémy, které jsou ale řešitelné, jen být na ně patřičně připraven. FRK
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko