Desná/Nový Jičín — Ničivé povodně v roce 1997 velmi vážně poškodily trať 293 (Šumperk – Kouty nad Desnou/Sobotín). Ministerstvo dopravy a České dráhy označily tuto trať za neperspektivní a odmítaly provoz obnovit; provozu se na Železnici Desná, jejímž vlastníkem je Svazek obcí údolí Desné, ujala jako první společnost Stavební obnova železnic. V loňském roce oslavila Železnice Desná 10 let své existence a provozu v úseku Šumperk – Sobotín. V sobotu 12. září přišla na řadu druhá oslava 10 let provozu na trati 293, tentokrát v úseku Šumperk – Kouty nad Desnou. Podobný osud, jako před dvanácti lety trať ze Šumperka do Koutů a Sobotína, postihl v letošním červnu i trať 326 (Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží). O jejím osudu sice není ještě rozhodnuto, ale město Nový Jičín projevilo zájem o její znovuzprovoznění.
Podle odhadů by oprava poničených úseků tratě 326 stála 81 milionů korun. V současné době je na ní provoz vlaků nahrazen autobusy a Moravskoslezský kraj zvažuje nahradit vlaky autobusy trvale. Místostarosta Nového Jičína Milan Šturm uvedl, že město cítí zodpovědnost za osud tratě, a proto novojičínský městský úřad chystá jednání starostů Mořkova, Hostašovic a Hodslavic, aby rozhodli o jejím osudu. Jednání probíhající mezi krajem a Správou železniční dopravní cesty totiž zatím nepřinesla žádné výsledky. Zájem provozovat železniční dopravu na trati projevily ale také dvě soukromé firmy, jenž už železniční dopravu provozují. „Jsou to firmy, které provozují soukromou železnici na Šumpersku. Firmy by to obnovily a provozovaly. Budeme chtít vyvolat jednání s krajem jako objednavatelem prací“, uvedl starosta Nového Jičína Ivan Týle. Novojičínští by se v tomto případě mohli inspirovat právě u Železnice Desná, kde již několik let obce úspěšně spolupracují na provozu tratě 293.
Oslavy 10 let provozu ze Šumperka do Koutů nad Desnou
Jak se s následky povodní a nevůlí kraje a Českých drah poprat, ukázaly v roce 1997 obce ležící na trati 293. Za účelem provozu vlaků na této trati založily Svazek obcí údolí Desné a staly se vlastníkem infrastruktury Železnice Desná. Ve spolupráci s dopravcem Veolia Transport Morava (dříve Connex Morava a Stavební obnova železnic) a provozovatelem dráhy SART provozují již 11 let vlaky v úseku Šumperk – Sobotín a 10 let ze Šumperka do Koutů nad Desnou. A právě na sobotu 12. září 2009 byly naplánovány oslavy 10 let provozu. Pro návštěvníky byl vypraven speciální vlak, ve kterém každý cestující obdržel pamětní jízdenku. Ve stanici Kouty nad Desnou byl připraven další doprovodný program v podobě prohlídky železniční stanice, výstavy železniční techniky či ukázky modelů panelové železnice. Oněch 12 let od povodní v roce 1997 mapoval film o minulosti a současnosti Železnice Desná, který byl promítán.
Význam trati uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné Ing. Vladimír Mikulec: „Trať ze Šumperku do Koutů je zásadní pro život celého mikroregionu, ať už jde o každodenní dopravu obyvatel, podporu cestovního ruchu nebo podporu ochrany životního prostředí. Proto považujeme za důležité připomenout si dřinu, kterou nás naše lokálka stála, a vůbec oslavit její existenci.“ Opravy tehdy přišly na sedmdesát milionů korun. Provoz ročně stojí 15 milionů korun, přičemž 5 milionů se vybere na jízdném a zbytek hradí kraj. V loňském roce bylo přepraveno 360 tisíc cestujících, nicméně i zde, kvůli hospodářské krizi a uzavření některých podniků, počet cestujících klesá. Kraj navrhuje uzavření tříkilometrové odbočné tratě z Petrova do Sobotína, což se ale občanům nelíbí. Na druhou stranu však krajští zastupitelé souhlasí s možným prodloužením tratě z Koutů do budoucího lyžařského areálu pod Dlouhými Stráněmi.
Zdroj: Deník veřejné správy, ČT 24, REJ.cz
Podobně to funguje například v Jižním Tyrolsku (Horní Adiži), kde pro cesty v rámci tamního "dopravního / tarifního svazu" platí jen jízdenky tohoto svazu, nikoli tarif FS, zatímco cestující jedoucí z / do stanice za hranicí svazu používá jízdenku za tarif FS. Nakonec tohle v podstatě funguje i v Německu, kde do vzdálenosti cca 100 km platí jízdné "dopravního svazu", kdo jede dál nebo vlakem, kde svazový tarif neplatí nebo od jinud, jezdí až na výjimky za jízdné DB, které je fakticky "národním" jízdným (a konec konců je to stejné i ve Švýcarsku) - jízdenka Dresden - Schöna Grenze v regionálním vlaku podle tarifu dopravního svazu Oberelbe stojí méně než poloviční jízdenka za DB tarif v EN.
Ujasněme si, že "odpor" k parcelování ČD na různé dopravce vychází především z obavy vzniku "x" počtu lomených jízdných, které cestování zdraží, omezování rozsahu platnosti síťové jízdenky apod. Celé je to o tom, aby se nemluvilo o jízdném ČD, ale aby tu existovalo státní jízdné, za které se bude jezdit na celém území státu, bez ohledu na to, kdo na těch kolejích jezdí. Musí existovat někdo, kdo bude spravovat databází síťových jízdenek apod. V Rakousku jsou to ÖBB, v Německu DB, ve Švýcarsku SBB. Říkejme jim "národní dopravce", bez ohledu na liberalizaci dopravního trhu v daných zemích. Zejména proto, že tyhle železniční správy zastupují příslušný stát v různých mezistátních drážních instutitucích (UIC, GEB), účastní se mezistátních jednání (například předpisy pro přepravu nebezpečných věci RID), přičemž nesou náklady spojené s tímto zastupováním. Nedovedu si představit, že by některý z "dalších dopravců" (Veolia, Viamont, OKD Doprava, kdokoli jiný) byl ochoten na vlastní náklady zastupovat Česko, resp. českou železnici (= všechny dopravce) na mezistátním fóru ... a hlavně měl tam odpovídající vážnost.
JP - Abych to upřesnil,cela železnice funguje pouze na systemu IDSOK. Takže se jezdí pouze podle zon na časově omezenou jízdenku. Jízdenku vam MUSÍ vydat ve všech podkladnách ČD a znát i čísla zón na tratích ŽD. Jako pruvodčí na ŽD musíme taky prodávat jízdenky na ČD a znát jejich základní tarify.Často se stává že v pokladnách ČD chtějí vydat např.Praha - Kouty na jednu jízdenku což jim systém neumožní.Vydají tak proto jen např. Praha - Sumperk a odkáží vás na průvodčího do vlaku na ŽD.Musí vám proto vydat jízdenku na každou trať zvlášť(Praha-Sumperk;Sumperk - Kouty nad Desnou zony 1,2,4,5) Pokud někdo nastoupí v Šumperku bez platné jízdenky může se mu stát že zaplatí jízdné s přirážkou 20Kc.Takže tolik k tarifům na ŽD.Jediné co musíte znát je čas odjezdu vlaku kterým ze Šumperka do Koutu pojedete kvůli časové platnosti lístku.Pokud vam vlak ujede, jízdenka platí dál s tím že vám pruvodčí ve vlaku ŽD nazarí nový čas v označovači. Datum ale musí sedet s dnem odjezdu.
http://www.zelpage.cz/forum/post37393.html?hilit=Desn%C3%A1p37393?
Co se týče 326, svůj názor jsem tu již před časem vyjádřil. Škoda, že se vždy vlaky nahrazují autobusy, zde by klidně mohl fungovat opak a vlak by mohl být smělým konkurentem na trase NJ-Val. Meziříčí..
JP: prisne vzato tarif CD neni jednotny, protoze na tratich soukromniku vetsinou neplati (mimo třeba SONE+), byt je to zatim temer v neznatelnem meritku vuci celkovemu objemu preprav na ceske zeleznici
nezbývá nez opakovat:
chci jen ukazat, ze ani soukromník, kterej ma svuj vlastni tarif, neni automatickou zarukou nasazeni novych vozidel (jak se jiz drive nekdo snazil tvrdit), prave treba z duvodu absence dlouhodobe smlouvy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.