Třinec — V pondělí 10. 8. večer došlo na trati 320 mezi Třincem a Jablunkovem k poruše na celkem čtyřech železničních přejezdech. Neznámý pachatel propojil koleje a tím aktivoval přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ). V médiích (Novinky, iDnes, …) ohledně této události proběhly různé, nepřesné a vzájemně se rozcházející informace, kdy mělo mimo jiné dojít k vyřazení přejezdu z činnosti a vlaky měly jezdit bez spuštěné signalizace na přejezdu. Na základě těchto nepřesných informací jsme oslovili Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) se žádostí o bližší informace.
Jak ŽelPage sdělila Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty, ve 21:40 v žst. Třinec došlo k signalizaci obsazení kolejových obvodů prvního a druhého traťového úseku ve 2. traťové koleji a výstraze na přejezdovém zabezpečovacím zařízení. Ihned po zjištění této události výpravčí nahlásil poruchu odpovědným pracovníkům SŽDC, Správě dopravní cesty Ostrava a Správě sdělovací a zabezpečovací techniky do Českého Těšína. Zaměstnanci SSZZ dorazili do Třince cca ve 22:10 a po seznámení se situací odjeli k přejezdu PZZ G7 v km 310,400, kde zjistili, že přejezd je uzavřen a přes něj kolem stažených závor projíždějí řidiči silničních vozidel.
Jak bylo následně zjištěno, neznámý pachatel vyzkratoval kolejnice v oblasti přejezdů na druhé traťové koleji a tím došlo ke aktivaci signalizace a spuštění závor. Jednalo se o čtyři železniční přejezdy — dva v úseku stanice Třinec (km 310,400 a 309,598) a dva v úseku zastávky Vendryně (km 308,212 a 307,987). Protože šlo o úmyslné ovlivnění zabezpečovacího zařízení, šetří celou událost Policie ČR jako podezření z obecného ohrožení.
O případu byla zároveň informována i Drážní inspekce ČR, která však událost nevyšetřuje, resp. nepovažuje jí ve smyslu zákona o drahách za mimořádnou událost, protože PZZ fungovalo podle platných předpisů. Po dobu poruchy vlaky jezdily pouze po první traťové koleji. Provoz v plném rozsahu byl obnoven až ve 22:40.
Zdroje: SŽDC, Novinky.cz, iDnes.cz, České noviny/ČTK
Vy jste nikdy neviděl v typových zapojeních např. u AŽD 71 paralelně zařazené doteky relé SR a OZ jak v obvodu kmitače, tak obvodu ovládání červených světel (u bílých sériově)? Navíc je to požadováno normou pro PZZ.
V tomto směru závislost sice není, ale jinak mezi horní koncovou polohou břeven závor a světelnou výstrahou je přes relé OZ, které při odpadu (není horní koncová poloha) spouští výstrahu.
Není to jen o tom, co vyprodukuje VaV, ale i o normativních požadavcích. Porucha klesání závor je buď v nouzovém nebo poruchovém stavu v závislosti na traťové rychlosti.
U původních závor SSSR ne. A pochybuji o tom, že by AŽD v léty vyzkoušeném a osvědčeném zapojení něco změnilo, i když při tom, co produkuje jejich výzkum a vývoj je to docela dobře možné.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.